, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ο «χρυσός» της Χαλκιδικής φτάνει μέχρι… την Ιαπωνία!

Σαν τη Χαλκιδική δεν έχει, λέει ο λαός κι όπως αποδεικνύεται έχει δίκιο, καθώς πέραν από τον τουρισμό και την πράσινη ελιά, σε περιοχές της Χαλκιδικής «κρύβεται» ο χρυσός του πρωτογενούς τομέα που δεν είναι άλλος από το μέλι. Το 1952 ιδρύθηκε ο Αγροτικός Μελισσοκομικός Συνεταιρισμός Νικήτης Χαλκιδικής, στα μέσα της δεκαετίας του ‘80, ο Συνεταιρισμός κατασκεύασε το δικό του συσκευαστήριο μελιού και το 1987 το μέλι «Σίθων» ξεκίνησε την τυποποίησή του. Ο Συνεταιρισμός στα 4.000 τμ των εγκαταστάσεών του, παράγει μια μεγάλη ποικιλία τύπων μελιού, κυρίως ανθόμελο και πευκόμελο, που ξεπερνά τους 1.000 τόνους, ισοδυναμώντας με το 12-14% της ετήσιας ελληνικής παραγωγής μελιού. Όμως όπως αποκαλύπτει στην εφημερίδα Karfitsa ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού, εισαγόμενες ποσότητες μελιού, καταλήγουν στα ράφια του εμπορίου με ετικέτες… made in Greece!
Της Έλενας Καραβασίλη
Ο Αγροτικός Μελισσοκομικός Συνεταιρισμός Νικήτης «Σίθων», είναι ο μεγαλύτερος που υπάρχει στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον πρόεδρο Αχιλλέα Παπαστεργίου. Πάνω από 70.000 μελισσοσμήνη και 140 μελισσοκόμοι ανήκουν στον συνεταιρισμό, ενώ καθένας από τους μελισσοκόμους διαθέτει μεγάλες μελισσοκομικές μονάδες – 500 ως 1.600 κυψέλες- και έχει αφιερώσει τη ζωή του στην παραγωγή του μελιού. Όπως εξηγεί βέβαια ο κ. Παπαστεργίου, τα τελευταία τρία χρόνια η παραγωγή είναι μειωμένη. «Η ξηρασία και οι μετεωρολογικές συνθήκες, έχουν μειώσει σε ένα βαθμό την παραγωγή. Έχουμε αρχίσει να επενδύουμε στο κομμάτι των εξαγωγών, όπου το ελληνικό μέλι φτάνει μέχρι την Ιαπωνία, την Αμερική, τη Γερμανία, τη Σουηδία, την Αυστρία, τον Καναδά και αναμένουμε σταδιακά να αυξηθεί η ζήτηση», λέει ο κ. Παπαστεργίου. Το μέλι «Σίθων» είναι 100% ελληνικό και δεν γίνονται εισαγωγές, όπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού, ενώ η ποιότητά του ελέγχεται από το χημείο του κράτους σε συνεργασία με το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο της Βρέμης. Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος της μελισσοκομίας είναι οι… εισαγωγές μελιού που καταλήγουν να «βαφτίζονται» ελληνικά. «Όταν πωλείται το “ελληνικό” μέλι προς 4,60 ευρώ σημαίνει πως δεν είναι ελληνικό, διότι πολύ απλά η τιμή αγοράς από τον παραγωγό είναι στα 3,80 με 4,00 ευρώ. Δε μας πειράζει να έχουμε εισαγόμενες ποσότητες μελιού γιατί λόγω της οικονομικής κρίσης… είναι περιορισμένα τα χρήματα που μπορεί να διαθέσει ο κόσμος, όμως πρέπει να ξέρει πως το προϊόν που αγοράζει δεν είναι ελληνικό. Έρχονται εισαγόμενες ποσότητες από το Μεξικό, τη Βραζιλία, την Κίνα μέσω της Βουλγαρίας και στη συνέχεια «βαφτίζονται» ως ελληνικά. Έχουμε κάνει κινήσεις σε συνεργασία με την πολιτεία, προκειμένου να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τον έλεγχο που γίνεται στις εισαγωγές. Δυστυχώς όμως πάσχουμε σε επίπεδο ελεγκτικών μηχανισμών στα τελωνεία», τονίζει ο κ. Παπαστεργίου. Και εξηγεί πως: «πέρα από όλα τα άλλα, είναι επικίνδυνο και για την υγεία του καταναλωτή, όταν μιλάμε για τέτοιες τιμές, κανείς δε ξέρει τι έχει μπει μέσα στο προϊόν που ονομάστηκε ως «100% μέλι ελληνικό»».
Ο κλάδος που… έχει ανάπτυξη!
Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρει ότι: «με τα προγράμματα που υπάρχουν για νέους αγρότες, ο κλάδος της μελισσοκομίας στη Χαλκιδική αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο. Στην Ελλάδα υπάρχουν καταγεγραμμένοι περισσότεροι από 2.200 μελισσοκόμοι». Ο ίδιος, αναφερόμενος στη φωτιά που έκαψε τη Θάσο τον Σεπτέμβριο λέει ότι «το πεύκο για να αναπτυχθεί ξανά θέλει περίπου 40 χρόνια. Όμως στη βόρεια πλευρά τα πεύκα δεν κάηκαν κι έτσι στην περιοχή υπάρχει παραγωγή, απλώς είναι μειωμένη». Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνεταιρισμού, αρκετοί παραγωγοί, εκτός από το μέλι, ασχολούνται και με τον βασιλικό πολτό, τη γύρη, την πρόπολη αλλά και με την κεραλοιφή που είναι ιδιαίτερα καταπραϋντική για το δέρμα. «Το μέλι είναι ο χρυσός της Χαλκιδικής. Έχουμε τον τουρισμό, την πράσινη ελιά και το μέλι. Όμως θα πρέπει να βρεθούν φόρμουλες ώστε τα προϊόντα της  Χαλκιδικής να αναπτυχθούν ακόμη περισσότερο, διότι αποτελούν σημαντικό κομμάτι της οικονομίας μας. Είναι βασικό οι παραγωγοί να μπαίνουν σε συνεταιρισμούς ή να δημιουργούν ομάδες παραγωγών, ώστε να διαμορφώνουν την τιμή… διαφορετικά θα έχουν φθίνουσα πορεία. Από τα αγροτικά προϊόντα της Χαλκιδικής, το μέλι είναι το καλύτερο σε απόδοση. Η χώρα μας αυτή τη στιγμή παράγει συνολικά 30.000 τόνους», καταλήγει.
Η νέα γενιά καινοτομεί 
Η ιστορία της οικογενειακής επιχείρησης, ξεκινάει από το 1948 όταν ο παππούς Γεωργάκας αγόρασε τα πρώτα μελίσσια. Οι εγγονοί του Αργύρης και Ιωάννης Γεωργάκας, ακολούθησαν τα… βήματα της οικογενείας και έγιναν μελισσοκόμοι. Μάλιστα, το μέλι από πεύκο που παράγουν, διακρίθηκε ανάμεσα σε 10.000 προϊόντα που συμμετείχαν στον διεθνή διαγωνισμό «Great Taste Awards», που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στη Μεγάλη Βρετανία. Το αγροτικό προϊόν από την Αρναία Χαλκιδικής κατέλαβε την τρίτη θέση και ένα χρυσό αστέρι. «Εξάγουμε τα προϊόντα μας στη Γερμανία και παρά την οικονομική κρίση, βλέπουμε πως υπάρχει ανάπτυξη και ζήτηση. Η ετήσια παραγωγή μας φτάνει περίπου τους 20 τόνους και φυσικά δεν εισάγουμε μέλι από άλλες χώρες», λέει ο Αργύρης Γεωργάκας. Η νέα γενιά της οικογενειακής επιχείρησης, προχώρησε στην παραγωγή ενός καινοτόμου προϊόντος για τα ελληνικά δεδομένα, έτσι εκτός από μέλι πεύκου, ανθέων, καστανιάς και σουσούρας, μπορεί να βρει κανείς και μέλι σε κρέμα. «Το μέλι είναι ένα προϊόν που φαίνεται να έχει ζήτηση και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Αυτό είναι κάτι που προσωπικά μου δίνει κίνητρο να συνεχίσω τη δουλειά και την έρευνα. Έτσι φτιάξαμε και το μέλι κρέμα που δεν το παράγει κάποιος άλλος στην Ελλάδα. Πρόκειται για μέλι λεπτοκρυσταλλωμένο με κρεμώδη υφή χωρίς καμία πρόσθετη ύλη, διατηρώντας όλες τις ιδιότητες του μελιού», εξηγεί ο κ . Γεωργάκας.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.