Μετά τη δημόσια κατακραυγή και την παρέμβαση της Εισαγγελίας σχετικά με το εντυπωσιακό show drones της Adidas στο Ζάππειο, η γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών προχώρησε σε επίσημη ανακοίνωση διευκρινίζοντας ότι ουδέποτε παραβιάστηκαν οι όροι των εγκρίσεων και ότι δεν υπήρξε χρήση της Ακρόπολης για διαφημιστικούς σκοπούς.
Όπως αναφέρεται, «η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αυστηρά πάνω από τον χώρο του Ζαππείου, σύμφωνα με τις ληφθείσες άδειες» και «καμία εικόνα του μνημείου της Ακρόπολης δεν χρησιμοποιήθηκε από την adidas», είτε για προβολή είτε για εμπορικούς λόγους.
Το χρονικό της υπόθεσης
Το drone show έλαβε χώρα το βράδυ της 15ης Μαΐου, στο πλαίσιο προώθησης νέας συλλογής παπουτσιών της Adidas, και προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, κυρίως λόγω της γειτνίασης με την Ακρόπολη και της εντύπωσης ότι το μνημείο «χρησιμοποιήθηκε ως φόντο» από ιδιωτική εταιρεία. Η υπόθεση πυροδότησε δημόσιο διάλογο για τα όρια προβολής και σεβασμού των αρχαιολογικών χώρων, ενώ ξεκίνησε και εισαγγελική προκαταρκτική εξέταση για να διαπιστωθεί αν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενοι όροι.
Τήρηση άδειας και περιορισμών διαβεβαιώνει η εταιρεία
Στην ανακοίνωσή της, η Adidas υπογραμμίζει ότι η εκδήλωση οργανώθηκε με πλήρη σεβασμό προς την πολιτιστική κληρονομιά και βάσει του ισχύοντος πλαισίου:
«Το event πραγματοποιήθηκε αφού ελήφθησαν και τηρήθηκαν όλες οι απαραίτητες άδειες. Καμία εικόνα της Ακρόπολης δεν χρησιμοποιήθηκε από την adidas για διαφημιστικούς ή άλλους σκοπούς».
Το θέμα αναμένεται να απασχολήσει και σε θεσμικό επίπεδο, καθώς εγείρονται ζητήματα διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας και πολιτιστικής προβολής, με την κυβέρνηση να προχωρά ήδη σε επανεξέταση των διαδικασιών παραχώρησης ιστορικών χώρων και του περιβάλλοντος χώρου τους για εμπορικές δράσεις.
Εξηγήσεις ζήτησε ο Πιερρακάκης από το Ζάππειο για το drone show της Adidas
Στον «μεγεθυντικό φακό» του Υπουργείου Οικονομικών μπήκε η πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων να παραχωρήσει το Ζάππειο για drone show ιδιωτικής εταιρείας, έναντι τιμήματος που χαρακτηρίζεται από πηγές του υπουργείου δυσανάλογο της ιστορικής και συμβολικής αξίας του χώρου. Ο ίδιος ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης ζήτησε έγγραφες εξηγήσεις από τα μέλη του Δ.Σ., σηματοδοτώντας σαφώς την πρόθεσή του να επιβάλει κανόνες διαφάνειας και σύγχρονης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Το περιστατικό, μάλιστα, αναδεικνύει τις παθογένειες ενός θεσμικού πλαισίου που παραμένει αμετάβλητο επί δύο δεκαετίες, χωρίς μηχανισμούς αξιολόγησης και χωρίς πρόβλεψη για την εμπορική αξία των εθνικών χώρων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προχωρά σε συνολική θεσμική αναθεώρηση του πλαισίου για τα κοινωφελή ιδρύματα, τις σχολάζουσες κληρονομιές και τις δωρεές προς το Δημόσιο. Ο νέος νόμος, που θα είναι έτοιμος τις επόμενες εβδομάδες, φέρνει αλλαγή φιλοσοφίας, με κεντρικό στόχο τη μεγιστοποίηση του δημοσίου οφέλους.
Η νέα Επιτροπή που θα συγκροτηθεί μετά την ψήφιση του νόμου θα αναλάβει να εφαρμόσει επικαιροποιημένη τιμολογιακή πολιτική, με ρήτρες, ασφαλιστικές δικλείδες και διαφάνεια για κάθε αξιοποίηση ιστορικού χώρου. Δεν είναι απλώς θέμα εντυπώσεων – είναι ζήτημα θεσμικής αξιοπρέπειας και δημόσιου συμφέροντος.