22:57, Δευτέρα
26 Σεπτεμβρίου 2022

Διόδια για να βρουν το… φως τους στη Χαλκιδική!

Xalkidiki copy
του Βαγγέλη Στολάκη / φωτορεπορτάζ Σ. Αυγητίδης
“Σκοταδισμός”! Αυτή είναι η λέξη που ταιριάζει απόλυτα σε μια από τις πλέον τουριστικές περιοχές της χώρας, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, αφού ο νομός Χαλκιδικής αν και κάθε χρόνο δέχεται εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες (με σταθερό τον σταθερό πληθυσμό να μην ξεπερνά τις 120.000 κατοίκους) αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα σε ηλεκτροφωτισμό και κακοτεχνίες τόσο στο εθνικό οδικό δίκτυο όσο και στο επαρχιακό, που συνδέουν τα διάφορα χωριά μεταξύ τους. Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς επέστρεψαν για τα μπάνια του… λαού σε σπίτια δικά τους ή γνωστών με αποτέλεσμα τα παράπονα για την έλλειψη ηλεκτροφωτισμού στα δυο από τα τρία πόδια της Χαλκιδικής να αυξάνονται και τους τοπικούς άρχοντες να βγαίνουν στην… κόντρα! Την ίδια ώρα, εκπρόσωποι φορέων μιλώντας στην “Κ” επαναφέρουν την πρότασή τους για την τοποθέτηση διοδίων σε διάφορα σημεία της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών τα έσοδα των οποίων θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη συντήρηση των δρόμων.
προς Χαλκιδική, φωτο Σάββας Αυγητίδης
Η Karfitsa (βλ περισσότερες φωτο στο www.e-photopress.blogspot.com) είχε ασχοληθεί και στο παρελθόν με το ζήτημα της απουσίας ηλεκτρισμού εξαιτίας του οποίου προκαλούνται σε διάφορες περιοχές της Χαλκιδικής τροχαία ατυχήματα, πολλά από αυτά θανατηφόρα. Όπως προέκυψε από δηλώσεις στελεχών της Αστυνομίας στην περιοχή αλλά και υπηρεσιακών παραγόντων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που είναι αρμόδια για τη συντήρηση του βασικού οδικού δικτύου… για την εικόνα της… κακοφωτισμένης Χαλκιδικής φταίει η κρίση και η γραφειοκρατία, αφού από τη μια μειώθηκαν τα κονδύλια και διευρύνθηκαν οι αρμοδιότητες των υπαλλήλων με τον Καλλικράτη και από την άλλη η δημοπράτηση της σχετικής εργολαβίας δεν ολοκληρώθηκε πριν από την έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου.
Τροχαίο προς Χαλκιδική, φωτο Σάββας ΑυγητίδηςΔρόμος… “καρμανιόλα
Αποτέλεσμα; Οι περισσότερες περιοχές της Χαλκιδικής αλλά και πολλοί κόμβοι σε πρώτο και δεύτερο πόδι να είναι βυθισμένοι στο σκοτάδι. Το πρόβλημα είναι εντονότερο στο δρόμο από την Κασσανδρεία προς την Καλάνδρα, τη Φούρκα, τη Μόλα Καλύβα και την Αγία Παρασκευή αφού η απουσία… έντονης νυχτερινής ζωής καθιστά τους δρόμους “καρμανιόλες” τις βραδινές ώρες. Και όλα αυτά σε  μια περιοχή όπου τους θερινούς μήνες ο αριθμός των επισκεπτών “χτυπάει” κόκκινο!
Από την πλευρά τους οι φορείς σε μια προσπάθεια να επιλύσουν το πρόβλημα την ερχόμενη τουριστική σαιζόν επαναφέρουν την πρόταση που έκαναν όταν καταργήθηκε το τέλος β’ κατοικίας στη Χαλκιδική για τους Θεσσαλονικείς το οποίο συγκεντρωνόταν στον τότε νομαρχιακό κορβανά και διατίθετο για ζητήματα που σχετίζονται με τους δρόμους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσσιο: “φωτισμός στον επαρχιακό δρόμο δεν προβλέπεται από πουθενά και δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει. Φωτισμός υπάρχει στους κόμβους. Σε αρκετά σημεία του νομού ο φωτισμός είναι όντως προβληματικός. Έγινε μια παρέμβαση τον Απρίλιο και ξεκίνησαν οι συντηρήσεις” λέει. Εστιάζει ωστόσο στο πρόβλημα των κρατικών δομών να περιορίσουν τα φαινόμενα της κλοπής χάλκινων καλωδίων από τους λαμπτήρες που βρίσκονται στο δρόμο. “Η έλλειψη κονδυλίων δεν επιτρέπουν τη συντήρηση του συνόλου του οδικού δικτύου” αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής. Όπως λέει ο κ. Τάσσιος εκτός από τον ηλεκτροφωτισμό η έλλειψη διαγράμμισης και ο μη καθαρισμός των δρόμων από τα χόρτα εντείνουν το πρόβλημα της μετακίνησης χιλιάδων τουριστών. “Αλλού λειτουργούν πέντε στις δέκα λάμπες αλλού λιγότερες” σχολιάζει. Οι ξενοδόχοι προτείνουν για άλλη μια φορά από την πλευρά τους τη δημιουργία διοδίων σε διάφορα σημείο με σκοπό να χρήματα που θα συγκεντρώνονται να δαπανούνται για τη συντήρηση του παλιού, κατασκευασμένου το 1970, οδικού δικτύου. “Γιατί να μην έχουν οι είσοδοι του νομού διόδια με ελάχιστο κόστος που δεν θα ξεπερνά το μισό ευρώ; Θα συγκεντρωθούν πολλά χρήματα που θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό αυτό, αφού το 70% των επισκεπτών της Χαλκιδικής είναι οδικοί τουρίστες. Όταν μαζευόντουσαν αυτά τα χρήματα στη Χαλκιδική είχαμε περισσότερα από ένα εκατομμύριο ευρώ για τέτοιου είδους παρεμβάσεις” λέει ο πρόεδρος.  “Επειδή επέστρεψαν οι Θεσσαλονικείς στη Χαλκιδική είδαν τα χάλια που έχουμε σε σχέση με τις υποδομές και ξεκίνησαν να παραπονιούνται” καταλήγει ο κ. Τάσσιος.
Μουδανιά, φωτο Σάββας ΑυγητίδηςΣτα δυο οι δήμαρχοι
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κασσάνδρας, Βασίλης Κυρίτσης αναφέρει ότι “δεν υπάρχει κακός ηλεκτροφωτισμός. Ο δήμος μας είναι ένας δήμος είκοσι χιλιάδων κατοίκων ο οποίος το καλοκαίρι εξυπηρετεί πεντακόσιες χιλιάδες. Ο μέσος Θεσσαλονικιός που νομίζει ότι έρχεται στη γειτονιά του θα πρέπει να προσαρμοστεί στις συνθήκες”. Ο ίδιος μάλιστα, τονίζει πως: “ο φωτισμός στους κόμβους είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της Περιφέρειας, η οποία όμως με μειωμένα τα κονδύλια προσπαθεί να κάνει ό,τι καλύτερο. Ο δήμαρχος δεν μπορεί να επέμβει στους κόμβους”. Επιμένει ότι κανένα στατιστικό στοιχείο δεν αποδεικνύει ότι στη Χαλκιδική τα ατυχήματα λόγω κακού φωτισμού είναι περισσότερα από αυτά που συμβαίνουν σε άλλους δρόμους της χώρας. Και καταλήγει λέγοντας: “κανένας επαρχιακός δρόμος του κόσμου δεν είναι φωτισμένος”.
Το γάντι στην Αντιπεριφέρεια Χαλκιδικής “πετάει” και ο δήμαρχος Πολυγύρου, Αστέριος Ζωγράφος. “Δεν υπάρχει οργανωμένη υπηρεσία για να μπορέσει να ανταποκριθεί πλήρως στα προβλήματα. Οι δήμοι βοηθάμε όσο μπορούμε και όπου μπορούμε. Αποδέκτης παραπόνων δεν έχω γίνει αλλά τα προβλήματα τα ζω καθημερινά” σχολιάζει. Ο κ. Ζωγράφος επιμένει ότι την αποκλειστική ευθύνη της συντήρησης του εθνικού δικτύου και των επαρχιακών δρόμων την έχει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και πως οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι μόνο για την κατάσταση των τριτοβάθμιων και των οικιστικών δρόμων. “Ούτε διαγραμμίσεις υπάρχουν, ούτε τα χόρτα έχουν κοπεί ούτε για τα κουνούπια έχουν μεριμνήσει” καταλήγει ο κ. Ζωγράφος.
Ν. Μουδανιά, φωτο Σάββας ΑυγητίδηςΤι απαντά ο Αντιπεριφερειάρχης;
Από την πλευρά του, ο Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής Γιάννης Γιώργος απαντά πως “η ευθύνη της Περιφέρειας είναι το εθνικό δίκτυο και το παλιό νομαρχιακό. Στο βαθμό που μας αναλογεί προσπαθούμε αλλά το σχετικό κονδύλι  ήταν μικρό. Δόθηκε προτεραιότητα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης όπου το χειμώνα εκλάπησαν καλώδια 7,5 χιλιομέτρων με αποτέλεσμα οι άλλες ενότητες να μείνουν λίγο πίσω”. Ο Γιάννης Γιώργος εξηγεί πως στην Κασσάνδρα φέτος η Αντιπεριφέρεια Χαλκιδικής πραγματοποίησε εργασίες δυο φορές από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο. Προαναγγέλλει μάλιστα πως στο προσεχές διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις τόσο στο εθνικό όσο και στο επαρχιακό δίκτυο Χαλκιδικής. Ο Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής υπογραμμίζει μάλιστα ότι η δημιουργία διοδίων στη Χαλκιδική είναι πάγιο αίτημα Πολιτείας και φορέων. “Γιατί μια τεχνική εταιρία μπορεί να βάλει διόδια και μια περιφέρεια να μην μπορεί για να έχει τη δυνατότητα με τα έσοδα να συντηρεί τους δρόμους της;” αναρωτιέται. “Η σκέψη δεν είναι κακή. Αρκεί το αντίτιμο να μην ξεπερνά το μισό ευρώ” καταλήγει ο Γιάννης Γιώργος.
ΜΟΥΔΑΝΙΑ, φωτο Σάββας Αυγητίδης