, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

"Επαναδημοπράτηση του μετρό Θεσσαλονίκης αν δεν υπάρξει συμφωνία"

metro5
“Αν δεν υπάρξει συμφωνία με την ανάδοχο, θα ξεκινήσουμε επαναδημοπράτηση του έργου”, επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Χρήστος Σπίρτζης ενημερώνοντας την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι εδώ και πολλά χρόνια έχει σταματήσει το έργο, ενώ η ανάδοχος κοινοπραξία έχει επιπλέον απαιτήσεις. Ειδικότερα, όπως είπε, η ανάδοχος (μετά την παρέλευση κάποιων προθεσμιών) απέχει και επιδιώκει πρόσθετη αμοιβή, ύψους 682 εκατ. ευρώ (για καθυστερήσεις μη οφειλόμενες στον ανάδοχο, πρόσθετη αμοιβή για εργασίες που έχει κάνει, κλπ) με την υπόθεση να έχει καταλήξει στο διαιτητικό δικαστήριο. Σχολιάζοντας τις απαιτήσεις αυτές, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι δεν είναι δυνατόν για μια σύμβαση ύψους 900 εκατ. ευρώ (έχουν ήδη πληρωθεί τα 350 εκατ. ευρώ, όπως είπε) η ανάδοχος να διεκδικεί πρόσθετα 682 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Σπίρτζης επισήμανε, στο σημείο αυτό, ότι υπάρχουν τρεις επιλογές:
Η πρώτη διαθέσιμη επιλογή, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, ακυρώνεται από την ανάδοχο με την πρακτική της σύνδεσης της συνέχισης του έργου, με την αποζημίωση από τα διαιτητικά δικαστήρια, αξιώνοντας εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
“Η δεύτερη είναι να βρούμε μία συμφωνία που να μην καταστρατηγεί την σύμβαση – όπως επιχειρεί η κοινοπραξία – και να δούμε τι μπορεί να δώσει το ελληνικό δημόσιο”, τόνισε ο κ. Σπίρτζης, παραδεχόμενος ότι θα υπάρξει πρόσθετο κόστος “με απόλυτη τεκμηρίση και όχι σε λογική παζαριού που επιχειρείται από την κοινοπραξία και διεκδικήσεις που δεν ευσταθούν σε καμία λογική”. Το τίμημα για την ολοκλήρωση του έργου θα προσδιοριστεί από την κοινή ομάδα που ανέλαβε την διαπραγμάτευση, η οποία θα λάβει υπόψη τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, τις αποζημιώσεις για τις θετικές ζημιές και τις μελλοντικές εργασίες, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι ο καθορισμός της νόμιμης διαδικασίας αποζημίωσης, θα συνοδεύεται από παραίτηση της κοινοπραξίας από κάθε διεκδίκηση – τωρινή και μελλοντική – και απόσυρση από τις αγωγές, που έχει καταθέσει στα δικαστήρια. Μετά από τυχόν συμφωνία, ανέφερε, θα ακολουθήσει η έγκριση των αποτελεσμάτων της διαπραγματευτικής διαδικασίας από τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά όργανα και ο καθορισμός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου. Αυτή η πρόταση, σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, έχει αρκετά πλεονεκτήματα γιατί θα μπορούσε να συμφωνηθεί ένα τεκμηριωμένο τίμημα, να εξοικονομηθεί κάποιος χρόνος, να υπάρξει επανέναρξη κατασκευαστικών εργασιών για να ολοκληρωθεί το έργο και να περιοριστεί κάθε κίνδυνος για την συγχρηματοδότηση του έργου.
Και η τρίτη επιλογή είναι να υπάρξει επαναδημοπράτηση του έργου, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.
“Ευελπιστώ η κοινοπραξία να συνετιστεί και να έχουμε συμφωνία, προκειμένου να προχωρήσει το έργο”, επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός, σημειώνοντας ότι “δεν είναι το μόνο έργο που καρκινοβατεί με τον ίδιο τρόπο και τις ίδιες μεθοδεύσεις. Μεθοδεύσεις κι εκβιασμοί καταγράφονται σε διάφορα δημόσια έργα της χώρας, όπως στη λεγόμενη “Παραϊόνια”, στον κάθετο άξονα του Έβρου”. Και συμπλήρωσε: “Αν την επόμενη βδομάδα δεν έχουμε συμφωνία θα ξεκινήσουμε διαδικασίες έκπτωσης της αναδόχου και επαναδημοπράτησης του έργου. Γιατί θα πρέπει κάποιοι να καταλάβουν ότι δεν μπορούν να κρατούν όμηρο το Ελληνικό Δημόσιο και την κοινωνία με τις μεθοδεύσεις τους”.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, οι διαδικασίες μιας ενδεχόμενης δημοπράτησης θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν σε έξι μήνες. Ως θετικά στοιχεία, σε μια ενδεχόμενη τέτοια εξέλιξη, χαρακτήρισε τη δυνατότητα στη νέα σύμβαση να προβλεφθούν οι καθυστερήσεις που θεωρούνται δεδομένες και την ένταξη συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας (και μάλιστα αυτό να γίνει ενιαία και για τις προεκτάσεις προς Καλαμαριά, Εύοσμο, Αεροδρόμιο).
“Είχαμε ένα έργο προβληματικό που δεν είχε μελέτες, χωρίς σωστό χρονοδιάγραμμα και με λάθος προβλέψεις”, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης και υπογράμμισε ότι δεν πρέπει να σχεδιαστεί και να δημοπρατηθεί ξανά έργο για να εξυπηρετηθεί “η επικοινωνιακή τακτική ενός υπουργού, ή μίας κυβέρνησης”.
“Υπερ-αισιόδοξο”, χαρακτήρισε τον αναπληρωτή υπουργό ο βουλευτής της ΝΔ, Κώστας Γκιουλέκας, σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο η επαναδημοπράτηση να κρατήσει μόνο έξι μήνες, με τις ενστάσεις που, όπως είπε, πιθανότατα θα κατατεθούν.
Ο Σταύρος Καλαφάτης, επισήμανε ότι με τη χρήση άλλου άρθρου του Κανονισμού (41Α) θα μπορούσαν να είχαν προσκληθεί όλοι οι φορείς που έχουν σχέση με το θέμα (εκπρόσωποι Κοινοπραξίας, ΤΕΕ, Εργαζομένων κλπ) για να γίνει μια ολοκληρωμένη συζήτηση και να υπάρξει και η αντίστοιχη δέσμευση. Η πρόεδρος της Επιτροπής, Ευαγγελία Αμμανατίδου, σημείωσε ότι αυτό μπορεί να γίνει σε μια άλλη συνεδρίαση. Ενώ και ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι η όποια πρόταση θα έρθει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για γνωμοδότηση, για να τοποθετηθούν όλοι ανοικτά για το θέμα.
Οι κύριοι Γκιουλέκας και Καλαφάτης, έθεσαν το θέμα του σταθμού “Βενιζέλου” και της ενδεχόμενης κατάργησης του συγκεκριμένου σταθμού (λόγω αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί στο σημείο). Μάλιστα, ο κ. Καλαφάτης έθεσε μια σειρά από ερωτήματα σε περίπτωση που αποφασιστεί η κατάργηση του εν λόγω σταθμού: “Πως θα καλυφθεί ο φόρτος του εν λόγω σταθμού; Πως θα γίνει ο επιμερισμός; Ποιό θα είναι το κόστος του επιμερισμού ; Τι εγγυήσεις θα έχουμε για αποφυγή νέας εμπλοκής;”, επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο κ. Καλαφάτης. Επιπλέον, έθεσε το θέμα του τι θα γίνει με τους εργαζόμενους στο έργο.
“Δεν κάνατε ότι έπρεπε ως υπουργός”, σχολίασε η κ. Αμμανατίδου, προσθέτοντας ότι η νέα κυβέρνηση υπάρχει μόλις πέντε μήνες.”Δεν ήμουν υπουργός στο ΥΠΕΧΩΔΕ”, αντέτεινε ο κ. Καλαφάτης.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, μίλησε για το “ψευδοκράτος των Αθηνών”, που έχει καταδικάσει τη Θεσσαλονίκη στον ρόλο του ουραγού, ενώ η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και αντιπρόεδρος της Βουλής, Δέσποινα Χαραλαμπίδου, επισήμανε στον υπουργό ότι “θα παρακολουθούμε πολύ στενά το θέμα”.
“Η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να περιμένει άλλο, και, βέβαια, δεν είναι ευθύνη αυτής της κυβέρνησης”, επισήμανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος. Όπως σημείωσε, η πόλη χρειάζεται και το Μετρό και την Ιστορία της (τα αρχαία). Επισήμανε, δε, ότι υπάρχει η ανάγκη για ένα σχέδιο συνδυασμένων μεταφορών στο Δήμο.
Η βουλευτής Χριστίνα Ταχιάου, (Το Ποτάμι) έθεσε το θέμα των επιστολών εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σχετικά με την εξέλιξη του έργου, και, κατά πόσο, υπάρχει κίνδυνος να ζητηθεί η επιστροφή της κοινοτικής χρηματοδότησης. Σχετικά με το θέμα αυτό, ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, σημείωσε ότι η ΕΕ παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου και ότι στις επιστολές εκφραζόταν ένας προβληματισμός και τίθονταν κάποια ερωτήματα, στα οποία η υπηρεσία απάντησε.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ, Θανάσης Βαρδαλής σημείωσε ότι “τις καθυστερήσεις σε τέτοια έργα τις πληρώνει ο κόσμος (οι “μετρόπληκτοι”) και οι εργαζόμενοι, η κοινοπραξία δεν έχασε”. Εξάλλου, πρότεινε τη δημιουργία ενιαίου κοινωνικοποιημένου φορέα, που θα υλοποιεί τέτοια έργα συνολικά (σχεδιασμός και κατασκευή), κάτι, που, όπως εξήγησε, προϋποθέτει αλλαγές σε οικονομικο-πολιτικό επίπεδο.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης (ο οποίος παρευρέθη στη συνεδρίαση κατόπιν αιτήματός του) αφού έκανε μια αναδρομή στην ιστορία του έργου, ανέφερε ότι είχε συνάντηση και με τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού, Νίκο Ξυδάκη, για το θέμα του σταθμού “Βενιζέλου” και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Όπως τόνισε, μπορούν να γίνουν και τα δύο, σημειώνοντας ότι η “λύση Ξυδάκη” για τα αρχαία της Βενιζέλου δεν ακυρώνει την δημιουργία του ομώνυμου σταθμού, ο οποίος μπορεί να αναπτυχθεί στη συνέχεια. Μάλιστα, κατέθεσε στην Επιτροπή την πρόταση που έχει κάνει ο Δήμος, την οποία χαρακτήρισε ως την “καλύτερη”.
Στη συνέχεια ο κ. Σπίρτζης, επισήμανε ότι δεν υπάρχει καμία σκέψη να μη γίνει ο σταθμός “Βενιζέλου”. “Ούτε καταστροφή των αρχαιοτήτων, ούτε κατάργηση του σταθμού, ούτε καθυστέρηση του έργου”, σημείωσε, καθώς, όπως εξήγησε, “η σήραγγα έχει διανοιχθεί και οι συρμοί μπορούν να περάσουν. Το θέμα είναι η ολοκλήρωση του σταθμού, με την ανάδειξη των αρχαιοτήτων”, αφού, όπως ανέφερε, η αρχαιολογική υπηρεσία θεωρεί ότι είναι μεγάλης αξίας τα ευρήματα και ο Δήμος λέει ότι θα παίξουν ένα ρόλο, και θα είναι κόσμημα για την πόλη.
Οι κύριοι Καλαφάτης και Γκιουλέκας ζήτησαν χρονοδιάγραμμα και δέσμευση ότι θα γίνει ο σταθμός.
“Θα γίνει ο σταθμός. Αλλά εγώ δεν θα γίνω Σουφλιάς”, απάντησε ο κ. Σπίρτζης, σημειώνοντας ότι το πότε θα γίνει σχετίζεται με τις υπηρεσίες.
Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, σημείωσε ότι έχει συναντηθεί τρείς φορές με τα σωματεία τους για τα θέματα που υπάρχουν, σε σχέση με το καθεστώς τους. “Θα κάνουμε τα πάντα για να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας”, υποσχέθηκε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος τόνισε ότι το εργασιακό πλαίσιο θα αλλάξει προς το καλύτερο. Ωστόσο, σχολίασε ότι η κυβέρνηση δεν θα ανεχθεί τον εκβιασμό κανενός. Σημείωσε, δε, ότι και η κοινοπραξία έχει συναντήσεις με τα σωματεία, καθώς “οι εργολήπτες αυτής της μορφής πιέζουν την κυβέρνηση μέσα από τα θέματα των εργαζομένων”.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.