, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Επικίνδυνα τα ποδήλατα στους δρόμους της πόλης;

Του Βασίλη Παναγιωτίδη
Το ποδήλατο είναι ένα μέσο αρκετά διαδεδομένο στο εξωτερικό, που σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί και το βασικό όχημα μετακίνησης πολλών ανθρώπων. Το ποδήλατο έχει ιδιαίτερη θέση στις καρδιές και των Ελλήνων.  Παρόλα αυτά πολλές φορές η έλλειψη παιδείας οδηγεί σε κακές οδηγικές συμπεριφορές, με αποτέλεσμα να προκαλούνται ατυχήματα. Έχουν γραφτεί πολλά κείμενα σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται και να αντιμετωπίζουν οι οδηγοί άλλων οχημάτων τους ποδηλάτες, όμως το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς πρέπει να οδηγούν και να αντιμετωπίζουν οι ίδιοι οι ποδηλάτες τους υπόλοιπους, είτε είναι πεζοί, είτε οδηγούν κάποιο όχημα.
Έρευνα της «Κ» για την οδηγική συμπεριφορά των ποδηλατιστών
No 416394
Η «Κ» πραγματοποίησε έρευνα σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά που έχουν οι ποδηλάτες, αλλά και για το πώς βλέπουν οι υπόλοιποι (πεζοί, οδηγοί) τον τρόπο που εκείνοι κυκλοφορούν. «Καθώς αυξάνονται τα ποδήλατα και τόσο οι πεζοί όσο και οι ποδηλάτες χρησιμοποιούν τον ίδιο χώρο για να κινούνται, αντιλαμβανόμαστε ότι και το ποδήλατο είναι ένα τροχοφόρο όχημα» αναφέρει ο πρόεδρος της ένωσης για τα δικαιώματα των πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης. Σημειώνει επίσης πως «οι ποδηλάτες θα πρέπει να κινούνται σε ξεχωριστές διαδρομές (ποδηλατοδρόμους) από τους πεζούς. Όταν δεν υπάρχει ποδηλατόδρομος σε κάποια σημεία της πόλης, τότε θα πρέπει να κινούνται μαζί με τα αυτοκίνητα. Βέβαια γνωρίζουμε πως στους δρόμους επικρατούν συνθήκες βαρβαρότητας στη συμπεριφορά των οδηγών των αυτοκινήτων προς τους ποδηλάτες. Οπότε θεωρώ φυσικό το γεγονός ότι οι ποδηλάτες ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια, αλλά δεν είναι εκεί η θέση τους». Τόνισε δε πως «θεωρώ ότι είμαστε ο ίδιος λαός που οδηγεί το ποδήλατο, τη μηχανή και το αυτοκίνητο. Για κάποιους το θράσος είναι το ίδιο. Η επιθετική οδήγηση υπάρχει σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων, όπως και στο ποδήλατο».
Στο ίδιο περίπου πλαίσιο κινήθηκαν και οι δηλώσεις του Κωνσταντίνου Μαυράκη, προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών οδήγησης, ο οποίος μιλώντας στην «Κ» ανέφερε πως «οι ποδηλάτες έχουν απαράδεκτη συμπεριφορά. Αν και έχουν το πλεονέκτημα να κινούνται στους δρόμους, δεν ακολουθούν τους οδικούς κανόνες. Θέλουμε τους ποδηλάτες στους δρόμους, αλλά θα τους θέλαμε με μία άλλη συμπεριφορά. Εξάλλου εμείς από την πλευρά μας και ο τρόπος που εκπαιδεύουμε τους οδηγούς είναι να τους σέβονται. Νομίζω πως όλο το θέμα έχει να κάνει με την παιδεία του Έλληνα».
Ο Παναγιώτης Χαρμπής, ιδιοκτήτης σχολής οδηγών, ανέφερε: «Θεωρώ πως είναι απαράδεκτη η οδική συμπεριφορά των ποδηλατιστών. Κυκλοφορούν σε όλες τις περιπτώσεις σε μπουλούκι, δεν τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και είναι θαύμα πως δεν έχει συμβεί κάποιο πολύ μεγάλο ατύχημα. Δυστυχώς όταν βρίσκονται στο δρόμο περνούν με κόκκινο, μπαίνουν σε μονόδρομους και κινούνται παντού. Ο νόμος όμως είναι σαφέστατος, πρέπει να συμπεριφέρονται όπως όλοι οι οδηγοί όλων των οχημάτων».
kwstas simelidisΑν και ποδηλάτης ο Κώστας Σεμελίδης, μέλος του ποδηλατικού συλλόγου BIKE RESPECT, παραδέχεται πως πολλοί από εκείνους που χρησιμοποιούν το ποδήλατο δεν έχουν παιδεία, όπως και οι περισσότεροι Έλληνες στο τιμόνι. «Έχουν απόλυτο δίκιο όσοι μιλούν για κακή οδηγική συμπεριφορά των ποδηλατιστών σε πολλές περιπτώσεις. Θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε βάσει των κανόνων οδικής συμπεριφοράς. Δεν θα πρέπει να περνάμε χωρίς να σταματάμε όταν έχουμε “STOP”, δεν θα έπρεπε μπαίνουμε σε μονόδορμους κ.λ.π. Ναι, σε ένα μεγάλο βαθμό παραδέχομαι πως δεν τα τηρούν αυτά οι ποδηλάτες, αλλά θεωρώ πως είναι θέμα ελληνικής παιδείας. Όπως συμπεριφέρονται στο δρόμο οι πεζοί, οι οδηγοί μηχανών και αυτοκινήτων, έτσι συμπεριφέρονται και οι ποδηλάτες. Δεν σέβονται τους κανόνες. Πάντως πρέπει να γνωρίζετε πως π.χ. σε ένα φανάρι όταν ένας ποδηλάτης δεν είναι έμπειρος δεν σταματάει γιατί φοβάται και θεωρεί πως είναι πιο ασφαλές να ξεκινήσει πριν ξεκινήσουν μαζί του τα άλλα οχήματα. Συνήθως ο άπειρος ποδηλάτης αποφεύγει να βρίσκεται σε δρόμους με πολύ κίνηση και ανεβαίνει στο πεζοδρόμιο, πάει αντίθετα σε μονόδρομους για να βλέπει το άλλο όχημα μπροστά του. Δεν το δικαιολογώ όλο αυτό, αλλά σε ένα ποσοστό 30% οι αντιδράσεις τους αυτές είναι και ζήτημα επιβίωσης».
kimis3
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και τα όσα υποστήριξε ο ποδηλάτης Κείμης Κρυωνάς. Ο ίδιος τόνισε ότι «γενικότερα συμφωνώ πως το όλο ζήτημα έχει να κάνει με την έλλειψη παιδείας στους δρόμους.
Αν είχαμε παιδεία θα μπορούσαμε όλοι (πεζοί, ποδηλάτες, οδηγοί ΙΧ) να συνυπάρχουμε αρμονικά στους δρόμους, στα πλαίσια της νομοθεσίας. Το βασικό είναι να σέβεται ο ένας τον άλλον».
 Θ. Τυριακίδης: «Είναι αλήθεια πως δεν δίνουμε κλήση σε ποδηλάτες αν και θα έπρεπε»
Τι λέει όμως η τροχαία σε όλο αυτό το ζήτημα; Ο Αστυνομικός Διευθυντής της τροχαίας Θεσσαλονίκης, Θεόδωρος Τυριακίδης, μιλώντας στην «Κ», τόνισε πως «Οι ποδηλάτες φυσικά και έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με όλους τους οδηγούς. Πρέπει να σταματούν στο φανάρι όταν είναι κόκκινο, να οδηγούν στη σωστή λωρίδα κυκλοφορίας, να μην μπαίνουν σε μονόδρομους και γενικά να κάνουν ό,τι πρέπει να κάνουν και οι υπόλοιποι οδηγοί, άσχετα που κανένας από τους ποδηλάτες δεν τηρεί τους κανόνες».
Όσον αφορά τη στάση της τροχαίας σε όλο αυτό το θέμα, παραδέχθηκε πως επειδή είναι ποδήλατο δεν δίνουν κλήσεις ακόμα και αν κάνουν παραβάσεις. «Είναι αλήθεια πως δυστυχώς δεν δίνουμε κλήσεις και στους ποδηλάτες, όπως ορίζει η νομοθεσία, διότι στις περισσότερες περιπτώσεις αυτοί που οδηγούν τα ποδήλατα είτε είναι ανήλικοι, είτε κάποιοι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας. Πάντως ένα είναι το δεδομένο, πως δεν έχουν προτεραιότητα στο δρόμο, όπως πιστεύουν οι ίδιοι, αλλά ισχύουν οι κανόνες, όπως σε όλα τα οχήματα».

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.