20:04, Τετάρτη
28 Σεπτεμβρίου 2022

Έρευνα "Κ": Το κόστος σπουδών ενός νέου φοιτητή!

panelladikes_vathmoi_533_355
του Βαγγέλη Στολάκη
Αλλαγή στην νοοτροπία επιλογής σχολών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας από τους τελειόφοιτους και μελλοντικούς φοιτητές αλλά και τους γονείς τους «βλέπουν» οι φροντιστές της χώρας. Την ώρα,  που βρίσκεται σε εξέλιξη η συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων από τους περίπου 100.000 τελειόφοιτους λυκείων πανελλαδικά, όπως εξηγούν στην KARFITSA οι ειδικοί, παρατηρείται να επιλέγονται σχολές αλλά και πόλεις σπουδών με βάση το γνωστικό αντικείμενο ενός ΑΕΙ ή ΤΕΙ και όχι το κόστος, όπως συνηθιζόταν τα τελευταία χρόνια.
Τα πρώτα δάκρυα επιτυχίας ή… αποτυχίας των χιλιάδων μαθητών της Γ’ Λυκείου… στέγνωσαν. Οι μαθητές και υποψήφιοι φοιτητές ετοιμάζονται για τις πρώτες καλοκαιρινές τους διακοπές χωρίς έννοιες και σκοτούρες. Ετοιμάζονται να ζήσουν εκείνο το καλοκαίρι των μαθητικών και φοιτητικών τους χρόνων που είναι το μοναδικό που τον ερχόμενο… Σεπτέμβρη δεν θα έχουν ούτε αγιασμούς ούτε επαναληπτικές εξεταστικές περιόδους. Λίγο πριν πάρουν όμως τα μαγιό και τις πετσέτες τους και ξεχυθούν σε κοντινές και όχι μόνο παραλίες πρέπει να καταθέσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο με τα τμήματα και τις σχολές των ΑΕΙ και των ΤΕΙ στα οποία θα επιθυμούσαν να φοιτήσουν. Καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των μηχανογραφικών δελτίων έχει οριστεί η 8η Ιουλίου 2016, ενώ όπως αναφέρουν στην KARFITSA εκπαιδευτικοί μέχρι σήμερα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία περίπου το 10% του συνολικού αριθμού των τελειόφοιτων μαθητών.
«Σκαμπανεβάσματα» σε ΑΕΙ και ΤΕΙ
Το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου ως συνήθως αναμένεται να ανακοινωθούν από το υπουργείο Παιδείας οι βάσεις εισαγωγής, όπου εκτιμάται πως θα υπάρξουν… σκαμπανεβάσματα λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού των μορίων. Φέτος, για πρώτη φορά στην ιστορία των πανελλαδικών εξετάσεων στα μόρια που συγκεντρώνει ένας υποψήφιος φοιτητής υπολογίζονται μόνο οι βαθμοί των γραπτών πανελλαδικών εξετάσεων και δεν προσμετράται η βαθμολογία των προφορικών εξετάσεων. Όπως αναφέρουν οι φροντιστές της Βόρειας Ελλάδας είναι δύσκολη η σύγκριση των φετινών με τις περσινές ή προπέρσινες βάσεις εισαγωγής γιατί αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού τους. Στους κύκλους μάλιστα των εκπαιδευτικών τελευταία «κυκλοφορεί» ως ανέκδοτο η φράση «Οι λογοτέχνες της χώρας θα περάσουν στις Ιατρικές Σχολές», αφού όπως λένε περισσότερες πιθανότητες να φοιτήσουν σε κάποια ιατρική σχολή έχουν όσοι μαθητές έγραψαν καλά στην Έκθεση παρά από εκείνους που έγραψαν καλά στα μαθηματικά, τη φυσική ή τη βιολογία.
Σύμφωνα με τον Δημήτρη Τακόπουλο, διευθυντή των φροντιστηρίων «Έλιξ» οι μεσαίες και χαμηλόβαθμες σχολές του 1ου πεδίου αναμένεται να παρουσιάσουν άνοδο. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο πεδίο ο αριθμός υποψηφίων είναι ίσος με τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων κι επομένως θα περάσουν όλοι. Στο πεδίο αυτό η μάχη θα δοθεί για τη σχολή πρώτης επιλογής. Ο κ. Τακόπουλος υποστηρίζει επίσης πως «το 3ο πεδίο είναι το πεδίο της μεγάλης αγωνίας. Η πολύ μεγάλη πλειοψηφία των υποψηφίων του πεδίου δεν έχουν επιλέξει Μαθηματικά Προσανατολισμού άρα δεν μπορεί ν’ ανοίξει το 2ο πεδίο. Είναι «εγκλωβισμένοι» στο 3ο. Τα πολύ εύκολα θέματα της Φυσικής και άρα ο μεγάλος αριθμός αριστούχων, αναδεικνύει την έκθεση σε ρυθμιστικό παράγοντα για την εισαγωγή στην ιατρική. Στο 4ο πεδίο ο χαμηλός αριθμός υποψηφίων αναμένεται να οδηγήσει τις βάσεις των Παιδαγωγικών Σχολών σε πτώση. Τέλος, στο 5ο πεδίο οι υποψήφιοι έχουν σε μεγάλο ποσοστό χαμηλή βαθμολογία στα Μαθηματικά Προσανατολισμού. Όσοι έχουν γράψει γύρω στη βάση στα Μαθηματικά και ικανοποιητικούς βαθμούς στα άλλα τρία μαθήματα θα διεκδικήσουν με αξιώσεις θέσεις σε πανεπιστημιακές σχολές. Ωστόσο, αν θέλουν να γίνουν καλοί οικονομολόγοι θα πρέπει να βελτιώσουν τα μαθηματικά τους μετά την εισαγωγή τους».
«Παραδοσιακά οι υψηλόβαθμες σχολές αφορούν στη Νομική, στην Ιατρική και στη σχολή Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου. Κάθε χρόνο οι σχολές αυτές συγκεντρώνουν σταθερά την προτίμηση των μαθητών. Εφέτος σε γενικές γραμμές εκτιμάται άνοδος στις ιατρικές σχολές και σταθερότητα ή μικρή άνοδος στις νομικές σχολές. Το ίδιο ισχύει και για τις σχολές Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών» αναφέρει επίσης ο κ. Τακόπουλος.
Η κρίση, κρίση αλλά…
Στο μεταξύ, «στροφή» στην επιλογή σχολών και πανεπιστημίων ανάλογα με την περιοχή που βρίσκονται τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ κάνουν γονείς και μαθητές. Η αλήθεια είναι πως εξαιτίας της κρίσης πολλοί φοιτητές αν και διέθεταν τη βαθμολογία και «έπιαναν» υψηλές και καλές σχολές σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα της επικράτειας αναγκάζονταν να φοιτήσουν σε χαμηλότερα βαθμολογικά τμήματα του τόπου διαμονής τους. «Πλέον και οι γονείς και οι μαθητές είναι εκπαιδευμένοι. Ένα παιδί έχει έξοδα είτε βρίσκεται στο σπίτι του είτε σε μια άλλη πόλη. Τα έξοδα αυτά είναι πάνω κάτω τα ίδια. Τα προηγούμενα χρόνια οι γονείς πίεζαν τα παιδιά τους να περάσουν σε κάποιο πανεπιστήμιο και να επιλέξουν τις σπουδές τους ανάλογα με τον τόπο διαμονής τους. Τώρα δεν ισχύει κάτι τέτοιο, αφού με τα ίδια περίπου χρήματα μπορούν να σπουδάσουν σε καλύτερο πανεπιστήμιο άλλης πόλης. Τα ενοίκια των σπιτιών έχουν σημειώσει μείωση. Επίσης είναι πιο πιθανό ένας νεοεισαχθέντας φοιτητής να βρει δουλειά για να βοηθήσει τους γονείς του, στην επαρχεία παρά στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη» αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Φροντιστών Ελλάδας, Άρης Τεμεκενίδης.
Από την πλευρά του ο κ. Τακόπουλος εξηγεί: «Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, οι οικογένειες κατά κανόνα επιλέγουν πιο χαμηλόβαθμες σχολές είτε στην Αθήνα είτε στη Θεσσαλονίκη, παρά μια περιφερειακή σχολή περισσότερο σχετική με τις προτιμήσεις του μαθητή. Αυτή η επιλογή είναι απολύτως κατανοητή δεδομένων των υφιστάμενων οικονομικών συνθηκών. Ωστόσο, το βασικό κριτήριο για ένα καλό μηχανογραφικό θα πρέπει να είναι η επιλογή σπουδών και όχι η επιλογή πόλης. Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε το ζήτημα από μια άλλη σκοπιά. Η παρατεταμένη οικονομική κρίση κατά τα τελευταία χρόνια έχει μεταβάλει το κόστος διαβίωσης στις διάφορες περιοχές της χώρας. Δηλαδή, οι τιμές των ενοικίων και οι τιμές των ειδών καθημερινής χρήσης έχουν διαμορφωθεί με βάση το μειωμένο οικογενειακό εισόδημα». Και συμπληρώνει: «Ας κάνουμε έναν υπολογισμό. Ένας νέος φοιτητής που σπουδάζει στην πόλη καταγωγής του, π.χ. στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη, με δεδομένο ότι θα είναι εκτός σπιτιού 10-12 ώρες τη μέρα, θα χρειάζεται καθημερινά για τα έξοδα του ένα ποσό Α. Αν ο ίδιος ο φοιτητής σπούδαζε σε μια επαρχιακή πόλη θα χρειαζόταν ένα ποσό Β. Αν η διαφορά λοιπόν του ποσού Α από το ποσό Β  είναι μικρή, τότε η κάθε οικογένεια θα πρέπει να επανεξετάσει την επιλογή της σε αντιπαραβολή πάντα με την ποιότητα σπουδών και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης που παρέχουν τα ιδρύματα στην πόλη καταγωγής του φοιτητή ή σε μια άλλη επαρχιακή πόλη. Το κόστος διαβίωσης συνεπώς είναι ένα μόνο τμήμα της εξίσωσης που καλούνται να λύσουν οι φοιτητές και οι οικογένειες τους κατά την επιλογή των σχολών στο μηχανογραφικό. Το άλλο τμήμα της εξίσωσης, που προφανώς δεν πρέπει να παραβλέπεται, αφορά το περιεχόμενο και την ποιότητα των σπουδών και την σύνδεση τους με την αγορά εργασίας» καταλήγει ο κ. Τακόπουλος.
Η άποψη του υπουργείου
Στην εκτίμηση ότι οι βάσεις εισαγωγής θα αυξηθούν στις ιατρικές σχολές, ενώ θα υπάρξει πτώση στα παιδαγωγικά τμήματα προχωρά από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής. Συμπληρώνει πως όσοι μαθητές έγραψαν καλά στο μάθημα της ειδικότητας θα πετύχουν την εισαγωγή τους στην πρώτη σχολή που θα προτιμήσουν. Σε ό,τι αφορά το κόστος των σπουδών ενός φοιτητή ο κ. Παντής αναφέρει: «Το κόστος ζωής έχει μειωθεί. Θα συμβουλεύσω τους μαθητές και τις οικογένειές τους να επιλέξουν τις σπουδές τους με βάσει το τι τους αρέσει και όχι με κριτήριο την πόλη. Να σπουδάσουν αυτό που τους αρέσει» λέει ο κ. Παντής.