Γίναμε για μια ημέρα… δημοτικοί αστυνομικοί!

dimotiki astynomia copy
Ρεπορτάζ: Βαγγέλης Στολάκης
«Το άφησα μόνο για ένα λεπτάκι», «είμαι συνταξιούχος», «είχα πάει τη σύζυγό μου στο γιατρό», «κατέβηκα να πάρω έναν καφέ». Αυτές είναι ορισμένες από τις δικαιολογίες που ακούνε σε καθημερινή βάση οι 68 δημοτικοί αστυνομικοί του δήμου Θεσσαλονίκης που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης, βεβαιώνουν παραβάσεις και μοιράζουν… κλήσεις! Η δουλειά των δημοτικών αστυνομικών ωστόσο, δεν περιορίζεται στο να αφήνουν στα παρμπρίζ των παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων… ροζ χαρτάκια, αφού είναι επιφορτισμένοι με τις κατ’ οίκον επισκέψεις για την επικύρωση εγγράφων, την πάταξη του παραεμπορίου, τους τυπικούς ελέγχους σε παιδότοπους και με τον έλεγχο τήρησης ή παραβίασης του αντικαπνιστικού νόμου σε καταστήματα εστίασης.
Dimotiki_Astynomia (3)
Τους δημοτικούς αστυνομικούς σπάνια θα τους συναντήσει κανείς μόνους. Πηγαίνουν δυο δυο, αφενός για να γίνεται η δουλειά γρηγορότερα, αφού οι λίγοι υπάλληλοι που υπάρχουν μετά την επανασύσταση της υπηρεσίας δεν επαρκούν για να επαναφέρουν στην τάξη όλους τους… παραβάτες της πόλης, και αφετέρου για να υπάρχει μάρτυρας σε περίπτωση επεισοδίου με κάποιον οξύθυμο οδηγό! Οι περιπολίες τους γίνονται πεζή, με δίκυκλο ή αυτοκίνητο. Κυρίως ρίχνουν βάρος σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, όπως είναι η Ερμού, η Τσιμισκή, η Εθνικής Αμύνης, η Αγγελάκη, η Μητροπόλεως και η Λεωφόρος Νίκης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι της υπηρεσίας αφήνουν στο έλεος των… ασυνείδητων οδηγών της άλλες περιοχές. Απεναντίας, εκπονούν υπηρεσιακά σχέδια και μεριμνούν για την ευταξία στους δρόμους όπως είναι η Ολύμπου, η Λεωφόρος Στρατού, η Βασιλίσσης Όλγας και η Μάρκου Μπότσαρη, ακόμα και όταν ολοκληρωθούν αυτά.
Γίναμε για μια ημέρα λοιπόν κι εμείς, δημοτικοί αστυνομικοί Θεσσαλονίκης και καταγράψαμε όλα τα συνηθισμένα αλλά και τα… ασυνήθιστα που μπορούν να συμβούν κατά τη διάρκεια της βάρδιας.
Dimotiki_Astynomia (4)
Οι συνηθισμένες δικαιολογίες
Πρώτος σταθμός της… περιπολίας μας ήταν η οδός Ολυμπιάδος. Εκεί συναντήσαμε τον Χαρίλαο Αΐδη και την Ελεονόρα Παπαδάκη. Όπως μας ενημερώνουν από τις αρχές του μήνα «τρέχει» ένα ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο της δημοτικής αστυνομίας στην περιοχή που είναι «ταλαιπωρημένη» από παράνομα σταθμευμένα οχήματα σε ράμπες αναπήρων, στάσεις Αστικών Λεωφορείων, θέσεις φορτοεκφόρτωσης και πεζοδρόμια. Οι δυο δημοτικοί αστυνομικοί κατεβαίνουν από τις μηχανές της υπηρεσίας, βγάζουν τα στυλό από την τσέπη, παίρνουν στα χέρια τους τα μπλοκάκια των κλήσεων και ξεκινούν να… γράφουν! Από το μπαλκόνι μιας οικοδομής ακούγεται μια γυναικεία φωνή: «Ενοχλώ; Γράφετε σε εκείνο το σημείο;» ρωτάει για να της απαντήσουν οι δυο αστυνομικοί με ευγενικό τρόπο πως το όχημά της εμποδίζει.
«Οι δικαιολογίες που ακούμε καθημερινά είναι πολλές και διάφορες. Μάλιστα διαφέρουν από δρόμο σε δρόμο. Στην Τσιμισκή για παράδειγμα μας λένε συνήθως ότι άφησαν το αυτοκίνητό τους για δυο λεπτάκια γιατί πετάχτηκαν στον γιατρό, ενώ στην Ολυμπιάδος πως το άφησαν σε χώρο φορτοεκφόρτωσης γιατί δεν γνώριζαν ότι εκεί απαγορεύεται να το αφήσουν» σχολιάζει ο κ. Αΐδης.
Καθώς ανηφορίζουμε προς το ύψος του ιστορικού Διοικητηρίου μας εξηγούν για ποιο λόγο βεβαιώνουν συγκεκριμένα πρόστιμα. Τους ρωτάμε για τις αντιδράσεις και με ποιο τρόπο τις αντιμετωπίζουν. «Προσπαθούμε να είμαστε ευγενικοί. Εξηγούμε στους οδηγούς για ποιο λόγο τους βεβαιώσαμε κάποια παράβαση, ώστε να μην υποπέσουν στο ίδιο σφάλμα και στο μέλλον. Άλλοι είναι οξύθυμοι και αντιδρούν. Δεν είναι λίγες φορές που συνάδελφοι οδηγήθηκαν στο αστυνομικό τμήμα με οδηγούς. Σκοπός μας δεν είναι να γράψουμε κάποιον αλλά να εμποδίσουμε την τέλεση αντίστοιχου παραπτώματος στο μέλλον. Άλλωστε δεν είμαστε τιμωροί» σχολιάζει από την πλευρά της η κ. Παπαδάκη. Είναι ενδεικτική πάντως η φράση που χρησιμοποιούν. «Κάθε μέρα όταν φεύγουμε από το σπίτι μας κάνουμε τον σταυρό μας για να μην έχουμε κάποιο απρόοπτο» αναφέρουν.
Dimotiki_Astynomia (2)
«Δηλαδή δεν σας ζητούν να γράφετε όσους περισσότερους μπορείτε;» τους ρωτάμε. Οι δυο δημοτικοί αστυνομικοί απαντούν αρνητικά. «Η δημοτική αστυνομία και οι κλήσεις δεν είναι ένα φοροεισπρακτικό μέτρο που θα γεμίσει τα ταμεία του δήμου» απαντά ο κ. Αΐδης. Κατά μέσο όρο πάντως, σε μια βάρδια ένας δημοτικός αστυνομικός «γράφει» με το δίκυκλό του περίπου είκοσι χιλιόμετρα και βεβαιώνει 20 με 30 παραβιάσεις. Από τις 27 Σεπτεμβρίου 2015 οπότε και οι δημοτικοί αστυνομικοί βγήκαν ξανά στους δρόμους μετά την επανασύσταση της υπηρεσίας έχουν βεβαιώσει περίπου 46.000 κλήσεις, σύμφωνα με τον διευθυντή της δημοτικής αστυνομίας Θεσσαλονίκης, Πέτρο Παπαφίλη. Και μπορεί το μήνα να βεβαιώνουν κάτι λιγότερο από μια δεκαριά χιλιάδες κλήσεις για παράνομη στάση στάθμευση, στο ενεργητικό τους μετρούν επίσης 80 περιπτώσεις το μήνα για επικύρωση εγγράφων.
400.000 αυτοκίνητα στην Τσιμισκή
«Είστε ικανοποιημένοι από τη δουλειά σας; Το πρόβλημα με το παράνομο πάρκινγκ στην Τσιμισκή για παράδειγμα έχει αντιμετωπιστεί» ρωτώ. «Προφανώς και δεν μπορεί να λυθεί ένα τέτοιο πρόβλημα σε μόλις τέσσερις μήνες. Προσπαθούμε ωστόσο μέσα από συχνές διελεύσεις από κεντρικούς δρόμους όπως είναι η Τσιμισκή να ελαφρύνουμε την κατάσταση» απαντά ο κ. Αΐδης. «Σκεφτείτε ότι κάθε ημέρα περνούν από την οδό Τσιμισκή 400.000 οχήματα. Η δουλειά μας είναι να ανοίξουμε το δρόμο. Αυτή τη στιγμή έχουμε αποδώσει στους οδηγούς τις δύο από τις τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και την λεωφορειολωρίδα. Δεν μπορούμε να υποσχεθούμε ότι θα αποδώσουμε στους Θεσσαλονικείς όλη την Τσιμισκή γιατί δεν μπορείς να ψυχολογήσεις τους οδηγούς. Όταν μια πόλη διαθέτει μόλις ένα μέσο μαζικής μεταφοράς δεν μπορείς εύκολα να περιορίσεις τη χρήση ΙΧ αυτοκινήτου» συμπληρώνει ο ίδιος.
Dimotiki_Astynomia (1)
Τα χρόνια της διαθεσιμότητας
Όσο συνεχίζουμε την… περιπολία μας οι δυο δημοτικοί υπάλληλοι εξηγούν ότι πριν την κατάργηση της αστυνομίας λόγω μνημονίου στην υπηρεσία απασχολούνταν περίπου 178 άτομα. Σήμερα, και μετά την επανασύστασή της από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ τον Μάιο 2015 υπηρετούν μόλις 68 άτομα. Από αυτούς περίπου οι σαράντα βγαίνουν στους δρόμους και το πρωί και το απόγευμα και οι υπόλοιποι απασχολούνται στο τηλεφωνικό κέντρο της υπηρεσίας. Όπως αναφέρουν τα δυο χρόνια της διαθεσιμότητας ήταν πολύ δύσκολα γι’ αυτούς. «Ήμασταν για τον… ψυχίατρο. Πολλοί συνάδελφοι μετατάχθηκαν. Εμείς όμως θεωρούμασταν μεγάλοι. Βλέπετε είμαστε από τους πρώτους δημοτικούς αστυνομικούς όλης της χώρας με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να πιάσουμε τα ηλικιακά όρια που προέβλεπαν οι μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες και δομές. Η περίοδος της διαθεσιμότητας ήταν η χειρότερη της ζωής μου. Μετρούσα 17 χρόνια υπηρεσίας, από τον ήδη μειωμένο λόγω μνημονίων μισθό μου κατά 50% λάμβανα μόλις τα ¾. Εύχομαι κανένας δημόσιος υπάλληλος να μην ζήσει όσα έζησα εγώ εκείνη την περίοδο» αναφέρει η κ. Παπαδάκη και συμπληρώνει πως τρεις συνάδελφοί της πέθαναν λόγω άγχους και αβεβαιότητας.
Τα μπλοκάκια «παίρνουν» φωτιά
Από την οδό Ολυμπιάδος βρισκόμαστε στον πύργο του Τριγωνίου, τα σοκάκια της Άνω Πόλης και την οδό Τσιμισκή. Εκεί συναντάμε άλλους δυο δημοτικούς αστυνομικούς. Τον Περικλή Γαννάκη και τον Γιώργο Παρασκευά. Αυτή την περίοδο είναι επιφορτισμένοι με τον κεντρικότερο δρόμο της πόλης. «Δεν είμαστε ούτε εκδικητικοί, ούτε θέλουμε να αποδώσουμε δικαιοσύνη. Ο κόσμος είναι ταλαιπωρημένος και κανείς μας δεν μπορεί να ξέρει τι τραβάει ο κάθε οδηγός. Δυστυχώς όμως εμείς βλέπουμε αυτοκίνητα και όχι ανθρώπους» αναφέρουν.
Στον εμπορικότερο και κεντρικότερο λοιπόν δρόμο της πόλης, τα μπλοκάκια «παίρνουν» φωτιά κυρίως μετά τις 12:30 το μεσημέρι, αφού τότε λήγει και το ωράριο φορτοεκφόρτωσης για τα καταστήματα που βρίσκονται εκεί. Σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα αυτά ποικίλουν. Ξεκινούν από 20 ευρώ για παράνομη στάθμευση σε ζώνη ελεγχόμενης στάθμευσης και αγγίζουν τα 150 ευρώ, όταν η παράβαση πρόκειται για κατάληψη πεζοδρομίου ή στάθμευση σε ράντα αναπήρων. Εκτός των άλλων, οι δημοτικοί αστυνομικοί συνηθίζουν να τραβούν συγκεκριμένες περιπτώσεις που μπορούν να αμφισβητηθούν και φωτογραφίες.
Ο κόσμος τους αποδέχεται
Αν και οι συγκεκριμένοι δημοτικοί υπάλληλοι δεν κάνουν και το πιο… αξιαγάπητο επάγγελμα στον κόσμο, οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου της Θεσσαλονίκης τους ψάχνουν και τους ρωτούν πότε θα… περάσουν ξανά από την περιοχή τους για να «καθαρίσουν» δρόμοι και πεζοδρόμια. Η αποδοχή των δημοτικών αστυνομικών φαίνεται και από τους αριθμούς. Όπως υποστηρίζει ο Πέτρος Παπαφίλης από τις 100 κλήσεις που «κόβονται» ενστάσεις γίνονται μόλις για τις… 5,5 από αυτές. «Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι και οι οδηγοί γνωρίζουν ότι οι ίδιοι παρανομούν. Από αυτές τις κλήσεις που βεβαιώνονται το 50% πληρώνεται απευθείας» αναφέρει ο διευθυντής της υπηρεσίας. Για τον ίδιο η αναγνώριση του έργου της δημοτικής αστυνομίας εκτός από την εισπραξιμότητα των κλήσεων φαίνεται και από το γεγονός ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΘ τα διπλοπαρκαρισμένα σε στάσεις μειώθηκαν κατά 18,5%.
Από την πλευρά του, ο Λευτέρης Κιοσέογλου εντεταλμένος σύμβουλος του δήμου Θεσσαλονίκης για θέματα κυκλοφορίας εμφανίζεται ικανοποιημένος από την απόδοση των δημοτικών αστυνομικών. «Εάν αναλογιστεί πως στην υπηρεσία έχουν 68 υπαλλήλους που είναι επιφορτισμένοι με 33 αρμοδιότητες η απόδοση είναι καλή. Δώσαμε μια βαρύτητα στα ζητήματα ΚΟΚ, χωρίς να σημαίνει ότι δεν έχουμε δράσεις και σε άλλους τομείς» αναφέρει και προαναγγέλλει ειδικές επιχειρησιακές δράσεις εκτός από το κέντρο και σε περιοχές όπως είναι η Τούμπα, η Αγίου Δημητρίου και το Ε’ Διαμέρισμα. Ο κ. Κιοσέογλου υποστηρίζει ωστόσο ότι: «ο χαρακτήρας της δημοτικής αστυνομίας δεν είναι εισπρακτικός. Σκοπός μας είναι να διευκολύνουμε την κυκλοφορία του κόσμου. Γι’ αυτό άλλωστε και ο δήμαρχος ανακοίνωσε ότι όλα τα έσοδα που θα προέρχονται από κλήσεις θα επιστρέφουν στην υπηρεσία για την ενίσχυσή της» καταλήγει.