19:22, Τετάρτη
25 Μαΐου 2022

«Γκρινιάζεις; Μάθε ‘γιατί’!»

Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου-Πεταλωτή, ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Reggio Thessaloniki

Η γκρίνια είναι μια στάση ή συμπεριφορά πιο συχνή στο γυναικείο φύλο, ωστόσο μερικοί άνδρες γκρινιάζουν επίσης και η αντιμετώπιση αυτών των ανδρών μπορεί να είναι πιο κουραστική πρακτικά. Σύμφωνα με τον ορισμό της, η γκρίνια αποτελεί μία συνεχιζόμενη παρενόχληση προς κάποιον για να ενεργήσει σύμφωνα με μια συμβουλή μας ή θέλω μας.

Γιατί γκρινιάζουν οι άνθρωποι; Γκρινιάζουν γιατί αισθάνονται ότι δεν ακούστηκαν. Γιατί νιώθουν ότι δεν ακούγονται; Γιατί ζητούν να γίνει κάτι και δεν γίνεται. Το αίτημά τους αγνοήθηκε. Έτσι επαναλαμβάνονται. Γιατί δεν γίνεται; Συχνά επειδή κάποιος δεν θέλει να κάνει ό,τι του ζητείται και επίσης επειδή με αυτό τον τρόπο συντονίζει τον «γκρινιάρη». Γιατί να χρειάζεται να συντονιστεί ο «γκρινιάρης»; Γιατί η άλλη πλευρά τον βρίσκει ελεγκτικό και απαιτητικό και η γκρίνια τους οδηγεί σε ρήξη και σε αρνητικά συναισθήματα.

Λοιπόν, αν πρέπει να γίνει ούτως ή άλλως, γιατί να μην το κάνουμε; Αν απλώς το κάνουμε τότε κανείς δεν χρειάζεται να γκρινιάζει. Ακούγεται σαν μια εύκολη λύση, και σε ορισμένες οικογένειες αυτό λειτουργεί πραγματικά.

Οι γυναίκες τείνουν να κατηγορούνται συνήθως, κυρίως επειδή γκρινιάζουν στους συζύγους και στα παιδιά τους. Εν μέρει, αυτό συμβαίνει επειδή οι γυναίκες έχουν τεράστια ευθύνη να διατηρήσουν το οικογενειακό σύστημα και το οικιακό περιβάλλον σε ισορροπία. Ακόμη και όταν τα καθήκοντα μοιράζονται, συχνά η γυναίκα είναι υπεύθυνη ίσως για τα περισσότερα. Ως εκ τούτου, η γυναίκα έχει συνήθως μια λίστα και ξέρει ότι κάποια πράγματα που θα ήθελε πολύ να κάνει ή που πρέπει να γίνουν, εξαρτώνται κι από τα υπόλοιπα της οικογένειας.

Η γκρίνια δεν αφορά μόνο τις λέξεις αλλά και τον τόνο της φωνής, τη γλώσσα του σώματος και την αντιληπτή στάση του ατόμου. Μπορεί να περιλαμβάνει έναν φαύλο κύκλο επανάληψης: ένα αίτημα επανειλημμένα δεν εκπληρώνεται ή αγνοείται. Αυτό με τη σειρά του προκαλεί περισσότερη γκρίνια, η οποία στη συνέχεια μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη παρακράτηση έως ότου και τα δύο άτομα αισθάνονται όλο και πιο ενοχλημένα.

Παρατηρώντας τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ‘γκρινιάρη’, μπορεί να δούμε ένα καλά οργανωμένο, πολύ πειθαρχημένο, κάπως ανήσυχο, εμμονικό και ελεγχόμενο άτομο. Κοιτάζοντας την άλλη πλευρά αντίστοιχα, βλέπουμε συχνά ένα πιο χαλαρό, χαλαρό άτομο που συχνά χρονοτριβεί, μερικές φορές από τεμπελιά, ή ίσως κάποιον που είναι απλά καταβεβλημένος. Καθώς η γκρίνια συνεχίζεται, ο γκρινιάρης μπορεί να αισθάνεται ότι δεν τον αγαπούν και δεν τον φροντίζουν και το άτομο της άλλης πλευράς μπορεί να αισθάνεται ότι τον πιέζουν και τον πιέζουν συνεχώς. Μαζί αυτά δημιουργούν δυσκολίες στη σχέση.

Πως να σπάσετε τον κύκλο της γκρίνιας

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε ότι ούτε εσείς ούτε το άλλο άτομο αισθάνεστε καλά με τη σχέση αυτή και θα θέλατε να αλλάξετε το μοτίβο που έχει αναπτυχθεί.

  • Πείτε αυτό που εννοείτε.

Όταν κάνετε ένα αίτημα: Να είστε σαφείς. Ζητήστε από τον παραλήπτη του αιτήματος να επαναλάβει αυτό που ζητήθηκε για να διασφαλιστεί ότι ο αιτών εισακούστηκε και έγινε κατανοητός. Αυτό αποτρέπει τα λάθη στην επικοινωνία.

  • Διατηρήστε εύλογα τα αιτήματα με χρονικό περιορισμό.

Δεν πρέπει να γίνονται όλα αμέσως. Δώστε προτεραιότητα και ξεχωρίστε το έκτακτο από το επείγον. Ρωτήστε το άλλο άτομο πότε πιστεύει ότι θα μπορούσε να ολοκληρώσει ρεαλιστικά μια εργασία.

  • Συνεργαστείτε για να προσπαθήσετε να κατανοήσετε το βαθύτερο νόημα του αιτήματος και τον λόγο που δεν εκπληρώνεται αμέσως.

Εξηγήστε γιατί κάνετε το αίτημα και γιατί είναι σημαντικό για εσάς. Προσπαθήστε να κατανοήσετε και την οπτική γωνία του άλλου. Αν και οι δύο νιώθετε συγκλονισμένοι, πώς μπορείτε να συνεργαστείτε, να ικανοποιηθούν οι ανάγκες σας και να νιώθετε ότι και οι δύο επωφεληθείτε;

  • Κάντε ένα σχέδιο για την εκτέλεση της ζητούμενης ενέργειας και στη συνέχεια παρακολουθήστε και αξιολογήστε πώς λειτούργησε.

Μόλις συμφωνήσετε όλοι με το σχέδιο, δεν θα πρέπει να υπάρχει λόγος να επαναληφθεί το αίτημα. Εάν έχετε συμφωνήσει να κάνετε μια εργασία, είναι δική σας ευθύνη να συνεχίσετε χωρίς υπενθυμίσεις. Εάν χρειάζεστε μια υπενθύμιση, χρησιμοποιήστε το κινητό σας τηλέφωνο ή μια λίστα υποχρεώσεων, όχι τον σύντροφο ή τον γονέα σας.

Η γκρίνια μπορεί να είναι σύμπτωμα ενός πιο σοβαρού υποκείμενου προβλήματος μέσα στη σχέση. Εάν νιώθετε ότι δημιουργεί δυσλειτουργίες στη ζωή σας, μπορεί να επωφεληθείτε από την εξωτερική παρέμβαση ενός επαγγελματία ψυχικής υγείας.