00:17, Πέμπτη
20 Ιανουαρίου 2022

«Γονείς: Μήπως μαλώνετε μπροστά στα παιδιά σας;» – Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου

Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου-Πεταλωτή, ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Reggio Thessaloniki

Αγαπητοί γονείς, πριν σκεφτείτε τι να απαντήσετε σε αυτήν την ερώτηση, ναι, είναι εντάξει να μαλώνετε μπροστά στα παιδιά κάποιες φορές. Μπορεί πραγματικά να είναι ωφέλιμο και για εκείνα. Το είδος των διαφωνιών που έχετε και ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας κάνει τη ΜΕΓΑΛΗ διαφορά.

Εάν οι καβγάδες συμβαίνουν συχνά ή είναι εχθρικοί, με σωματικές επιθέσεις ή περιλαμβάνουν φωνές, εντάσεις, κακομεταχείριση ή προσβολές, μπορεί σίγουρα να είναι επιβλαβείς για τα παιδιά. Τα παιδιά που εκτίθενται σε αυτό το είδος σύγκρουσης συχνά έχουν μακροπρόθεσμα αρνητικά αποτελέσματα.

Τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται τις συγκρούσεις παρατηρώντας πώς οι ενήλικες στη ζωή τους διαχειρίζονται τις διαφωνίες και τα έντονα συναισθήματα. Αυτό που χρειάζεται να εστιάσουμε στο θέμα των συγκρούσεων είναι ότι ο στόχος δεν είναι η επίλυση της σύγκρουσης, αλλά η ρύθμισή της.

Μπορεί να μην οδηγηθεί μία κατάσταση με το ακριβές αποτέλεσμα που θα θέλαμε να έχει, αλλά είναι σημαντικό να αισθανθούμε ότι μας ακούν και να καταλήξουμε σε μια συμφωνία στην οποία εμπεριέχει το ‘μαζί’ και είναι αποδεκτή και από τις δύο πλευρές.

Επίδραση στη βρεφική ηλικία

Τα παιδιά συντονίζονται με τους γονείς τους. Μπορούν να αισθανθούν πράγματα που μπορεί να μην έχουμε καν συνειδητοποιήσει, ακόμη και ως βρέφη. Έχουν γίνει αρκετές μελέτες που δείχνουν ότι τα μωρά μπορούν να αισθανθούν πότε οι μητέρες τους είναι αγχωμένες.

Στην πραγματικότητα, η ικανότητά τους να αισθάνονται το άγχος της μητέρας τους ξεκινά από τη μήτρα. Σύμφωνα με έρευνες τα μωρά που εκτίθενται σε συχνό στρες στη μήτρα βρέθηκε να γεννιούνται με υψηλότερα επίπεδα κορτιζόλης κατά τη γέννηση από εκείνα που γεννήθηκαν από μητέρες με λιγότερο στρες.

Επίδραση στη νηπιακή ηλικία

Μόλις τα νήπια αναπτύξουν γλωσσικές δεξιότητες, μιμούνται τη γλώσσα και τα στυλ επικοινωνίας των ενηλίκων γύρω τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει επιλογή λέξης, τόνο και ένταση. Τα νήπια θα σας δείξουν πώς ερμηνεύουν τα επιχειρήματα με το πώς μιλούν στους άλλους ενώ είναι θυμωμένα. Μπορεί να ξεσπούν συχνά, να δυσκολεύονται να κάνουν φίλους ή να δυσκολεύονται να εκφράσουν σύνθετα συναισθήματα ή ιδέες με ήρεμο τρόπο.

Αργότερα, τα παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν δυσκολίες στη συγκέντρωση, να έχουν άγχος ή να αναπτύξουν προβλήματα συμπεριφοράς. Επίσης, μπορεί να αναπτύξουν διαταραχές ύπνου, κακή απόδοση στο σχολείο και δυσκολία συγκέντρωσης. Μακροπρόθεσμα, αυτά τα παιδιά μπορεί να μην μπορούν να διαχειριστούν τις συγκρούσεις και να δημιουργήσουν υγιείς ενήλικες σχέσεις.

Τι μπορείτε να κάνετε για να αποτρέψετε μια μόνιμη βλάβη;

Πρώτα απ ‘όλα, να ξέρετε ότι ένας καυγάς με τον σύντροφό σας δεν πρόκειται να καταστρέψει το παιδί σας για πάντα

Για να είμαστε ειλικρινείς, όλοι μαλώνουν με τον σύντροφό τους μια στο τόσο — ακόμα κι όταν προσπαθούν να το αποφύγουν.

Σοβαρά ζητήματα τείνουν γενικά να προκύπτουν μόνο για παιδιά που υπόκεινται σε χρόνιες και έντονες διαμάχες και συγκρούσεις. Οι περιστασιακές διαφωνίες ή οι υψηλές φωνές γενικά δεν θα είναι επιβλαβείς. Τα παιδιά με γονείς που έχουν εποικοδομητικές συγκρούσεις, συνήθως επιδεικνύουν καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες αργότερα, όπως καλή συνεργασία με τους συμμαθητές τους και μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.

Αποδεχτείτε ότι δεν θα είστε σε θέση να εξαλείψετε όλες τις συγκρούσεις: Το κλειδί είναι απλώς να είστε ένα καλό πρότυπο

Το καλύτερο που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι να είναι καλά πρότυπα για το πώς να διαφωνούν με υγιή τρόπο.

Για να γίνει αυτό, συνιστά να εξάσκηση της χρήσης των δηλώσεων «εγώ» σε μια διαμάχη, εστιάζοντας ο καθένας στις δικές του ανάγκες και στη συναισθηματική εμπειρία του αντί στις πράξεις ή τη συμπεριφορά του συντρόφου του.

Για παράδειγμα, πείτε «Νιώθω πληγωμένος» ή «Είμαι αναστατωμένος» ως αντίδραση σε κάτι που συνέβη, αντί να κατηγορήσετε τον σύντροφό σας ότι σας έκανε κάτι.

Αναγνωρίστε και επισημάνετε τα ανθυγιεινά μοτίβα και προσπαθήστε να μην επαναλάβετε αυτή τη συμπεριφορά σε μια μελλοντική διαφωνία.

Δείξε πώς διαχειρίζεστε τον θυμό. Διδάξτε στα παιδιά σας να έχουν το θάρρος να λένε αυτό που έχουν στο μυαλό τους, αλλά με υγιή τρόπο. Μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες μας μέσω ενός υγιούς διαλόγου και κατάλληλων ορίων.