, Δευτέρα
06 Φεβρουαρίου 2023

H ομιλία δημάρχου που… καταχειροκροτήθηκε!

Πριν από μήνες ρωτήθηκα  από το υπουργείο εσωτερικών για την απόσπαση ενός δημοτικού υπαλλήλου –μηχανικού σε άλλη μονάδα διοίκησης. Εισηγήθηκα αρνητικά γιατί αποδυναμώνονταν η υπηρεσία. Έλαβα λοιπόν μια δεύτερη επιστολή ότι το υπουργείο προχωρά μονομερώς  στην απόσπαση του υπαλλήλου η μισθοδοσία του οποίου θα συνεχίσει να βαρύνει τις δαπάνες του δήμου μας”! είπε ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης

IGNATIOS

Στο ετήσιο συνέδριο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων κ. Μακεδονίας την παράσταση έκλεψε ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης. Η ομιλία του ήταν ακτινογραφία της κατάστασης που διαιωνίζεται στους δήμους της χώρας και στα αμέτρητα εμπόδια της κεντρικής εξουσίας στην αυτοδιοίκηση. Μάλιστα ανέφερε και παραδείγματα για τα οποία γελάς και κλαις συνάμα! Ολόκληρη η ομιλία του δημάρχου Καϊτεζίδη:”Πριν από μήνες ρωτήθηκα από το υπουργείο εσωτερικών για την απόσπαση ενός δημοτικού μας υπαλλήλου –μηχανικού σε άλλη μονάδα διοίκησης. Εισηγήθηκα αρνητικά γιατί αποδυναμώνονταν η υπηρεσία. Έλαβα λοιπόν μια δεύτερη επιστολή από τον υπουργό η οποία αφού με ενημέρωνε πως ελήφθη υπόψη της διοίκησης η άρνησή μου, το υπουργείο προχωρά μονομερώς και δίχως να ενδιαφέρεται αν αποδυναμώνει το δήμο, στην απόσπαση του υπαλλήλου, η μισθοδοσία μάλιστα του οποίου θα συνεχίσει να βαρύνει τις δαπάνες προσωπικού του δήμου! 

Ξεκινώ με αυτή τη διήγηση γιατί είναι ενδεικτική της καταχρηστικής σχέσης κράτους και αυτοδιοίκησης. Το πώς αντιλαμβάνεται το κράτος τη θεσμική «αυτοτέλεια» της αυτοδιοίκησης και των αυτοδιοικητικών. Δυστυχώς για δεκαετίες ολόκληρες. Η αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα ήταν πάντοτε στην σκιά του κράτους.Υποχρεώθηκε να λειτουργήσει σε έναν ασφυκτικό εναγκαλισμό με την πολιτεία. Πολλοί έμπειροι συνάδελφοι τη χαρακτηρίζουν ειρωνικά «ετεροδιοίκηση» και όχι «αυτοδιοίκηση».

Η μεταρρύθμιση του Καλλικράτη χάθηκε στις παραγράφους και στα εδάφια των κειμένων. Δημιούργησε παρά έλυσε προβλήματα. Ακρωτηριάστηκε από κακούς νόμους. Η τοπική αυτοδιοίκηση συνέχισε να αποτελεί πολιτικό πείραμα. Γιατί πλάστηκε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση μιας ανοργάνωτης πολιτείας. Σημειώστε όμως μια ενδιαφέρουσα αντίθεση. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου η τοπική αυτοδιοίκηση άνθισε. Όπου έγινε όμως αυτό, ήταν χάρη στην αντίσταση και το προσωπικό όραμα των αιρετών. Αυτό που συζητάμε σήμερα είναι πάρα πολύ απλό. Ζητάμε μια θεσμική ισορροπία. Ένα πλαίσιο συνεργασίας όπου η κρατική παρέμβαση θα τέμνεται με την δημοτική πράξη μόνο όπου είναι αναγκαίο. Ένα θεσμικό περίβλημα που θα προστατεύει τα μεγάλα πλεονεκτήματα της αυτοδιοίκησης. Την εγγύτητα στις κοινωνίες. Την προσωποποίηση των αναγκών. Την καλύτερη γνώση των προβλημάτων. Την ευελιξία στις αποφάσεις και τις πολιτικές. Ένα σχέδιο που θα αποδεσμεύει τη δημιουργικότητα των δήμων από την καταστροφική γραφειοκρατία. Οι δήμοι δεν έχουν τα απρόσωπα χαρακτηριστικά του κράτους.Στις κοινωνίες μας γνωριζόμαστε με τους πολίτες. Αν η στατιστική υπηρεσία μετρά ανέργους, εμείς ξέρουμε τα πρόσωπά τους. Αν μετρά κλειστές επιχειρήσεις, εμείς γνωρίζουμε τους ιδιοκτήτες τους. Εμείς δε διαβάζουμε τα προβλήματα στις εφημερίδες. Μας τα λένε οι ίδιοι οι άνθρωποι. Και έχω πολλές φορές πει πως στους δήμους της χώρας δίνεται η μάχη. Κι εκεί πρέπει να στραφεί το κύριο ενδιαφέρον της πολιτικής. Έχουμε πολλές φορές συζητήσει για τα θεσμικά ελλείμματα σε όλους τους τομείς. Εδώ και χρόνια αυτό που αναζητείται είναι η πρακτική διάσταση των θεμάτων. Πόσο αποφασισμένοι είμαστε δηλαδή να λειτουργήσουμε πρακτικά;

Δε θα έπρεπε να δίνουμε αγώνα για να καταργήσουμε την υπέρμετρη γραφειοκρατία που καθυστερεί το έργο της αυτοδιοίκησης. Κι όμως το κάνουμε. Δε χρειάζεται περισσότερη εμπειρία διοίκησης για να γίνει αντιληπτό πως σημεία του Καλλικράτη θέλουν αλλαγή άμεσα. Κι όμως μένει ο ίδιος. Είναι ντροπή να συζητάμε πως η χρηματοδότηση των δήμων πρέπει να γίνεται με την τελευταία απογραφή και όχι με την προηγούμενη. Κι όμως και αυτό συνέβη και στέρησε πόρους από πολλούς δήμους με πληθυσμιακή έκρηξη στη δεκαετία (2001-2011). Είναι απλά μαθηματικά πως όταν δίνεις στους δήμους περισσότερες αρμοδιότητες, οφείλεις να δώσεις και περισσότερα χρήματα και ανθρώπους. Κι όμως το κράτος το αρνείται.

Είναι απλή λογική να υπάρξει ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο που θα βοηθήσει να λύνονται με τρόπο πρακτικό τα θέματα χαμηλής πολιτικής και λειτουργίας των δήμων. Διοικούμε τοπικές κοινωνίες και όχι ηπείρους. Δε μπορεί να μας στερείται η ευελιξία στις καθημερινές διοικητικές αποφάσεις. Υπάρχουν δεκάδες πράγματα που πρέπει να απλοποιηθούν. Και τελικά θα πρέπει όλοι να καταλάβουν το εξής: Η λογική του περιορισμού των δήμων σε απλούς διαχειριστές σκουπιδιών και ασφαλτοστρώσεων μειώνει την αξία του θεσμού αλλά και υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής των δημοτών στις πόλεις. Αν η πολιτεία δημιουργήσει ένα λιτό και πρακτικό πλαίσιο λειτουργίας και δώσει στους δήμους τις δυνατότητες να το υλοποιήσουν, μπορούν να γίνουν μικρά θαύματα σε κάθε περιοχή.

Να σας πω ένα παράδειγμα:Το city branding. Είναι μια έννοια που πρέπει να σχεδιαστεί με επιμονή και συστηματικότητα. Δεν μπορούμε να είμαστε στο χάρτη του κόσμου αν μείνουμε ανώνυμοι και αδιάφοροι. Κανείς δεν ξέρει τι πουλάμε, μέχρι να του το πούμε. Υπάρχουν ευρωπαϊκοί προορισμοί που οφείλουν την ύπαρξη και την ανάπτυξή τους στο marketing. Έχουμε πόλεις γεμάτες ομορφιά, ιστορία και πολιτισμό που μπορούν να προσελκύσουν κάθε είδους τουριστικό κοινό. Τι κάνουμε για αυτό; Πόσο χρόνο και πόσο χρήμα και πόσα μέσα και πόσους ανθρώπους έχουμε διαθέσιμους μέσα στο πλαίσιο που λειτουργούμε, για να κάνουμε κάτι σαν κι αυτό; Και βέβαια θα άξιζε να δει κανείς και την αντίδραση του επιτρόπου του ελεγκτικού συνεδρίου αν του στέλναμε μια μέρα μια δαπάνη για τη δημιουργία city branding!

Όλα αυτά και άλλα πολλά προϋποθέτουν την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Και εμείς ως επιτροπή θεσμών της ΚΕΔΕ, αλλά και η ίδια η ΚΕΔΕ και οι ΠΕΔ έχουμε κάνει μια σειρά πολύ συγκεκριμένων, στοχευμένων και πρακτικών προτάσεων για να δώσουμε στην αυτοδιοίκηση μια καινούργια προοπτική. Αυτές περιλαμβάνουν
 Την προετοιμασία για την Συνταγματική Αναθεώρηση για την κατοχύρωση της θέσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θεσπίζοντας τα όριά της και την οικονομική της αυτοτέλεια.
 Την ψήφιση στο σύνολο του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας.
 Την επαναοριοθέτηση των σχέσεων Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Περιφερειών – Δήμων, σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας στους πολίτες, με κατεύθυνση την πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση.
 Την επαναθεώρηση των αρμοδιοτήτων, μετά την εμπειρία εφαρμογής του «Καλλικράτη». Κάποιες αρμοδιότητες πρέπει να επανεξετασθούν και κάποιες είναι επιβεβλημένο να περιέλθουν στο σύνολό τους στους Δήμους (όπως είναι η μεταφορά του συνόλου των αρμοδιοτήτων λειτουργίας των λαϊκών αγορών, των λιμενικών ταμείων κ.ά.).
 Κωδικοποίηση και οριστική επίλυση όλων των θεμάτων καταστατικής θέσης των αιρετών, ώστε να ρυθμιστούν με σαφήνεια όλα τα θέματα που αφορούν στο μισθολογικό καθεστώς τους, στις ειδικές άδειες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, σε θέματα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και χορηγίας, που λόγω της πληθώρας των διατάξεων σε διάσπαρτους νόμους, των τροποποιήσεων και των συμπληρώσεων μετά τα άρθρα 92 και 93 του «Καλλικράτη», υπάρχει ένα ασαφές θεσμικό πλαίσιο επί των ανωτέρων θεμάτων. Πέραν των ανωτέρω, προτείνεται να επανέλθουν τα ζητήματα που η ΚΕΔΕ έχει αποφασίσει στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο καθώς και όσα έχουν τεθεί υπ’ όψη για να συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που δεν ψηφίσθηκε λόγω εκλογών. Συγκεκριμένα:
Λειτουργία Δήμων
 Τροποποίηση του εδ. Β΄της παρ. 2 του άρθρου 236 του Ν.3852/2010, ώστε να τίθενται σε αργία οι Δήμαρχοι που παραπέμπονται αμετακλήτως για κακούργημα μόνο στην περίπτωση που τους έχει επιβληθεί ο περιοριστικός όρος της προσωρινής κράτησης (απόφαση Δ.Σ.) και όχι απλά περιοριστικοί όροι (ρύθμιση με Ν. 4368/2016 άρθρο 6).
 Επικαιροποίηση της διάταξης αρθ. 12 παρ. 4, 5 του Ν. 4071/2012, ώστε οι αποφάσεις διορισμού σε θέσεις Γενικών Γραμματέων, Ειδικών Συμβούλων και συνεργατών Δημάρχων να ισχύουν από την υπογραφή τους και όχι από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ. Επίσης θα ήταν λογικό στην περίπτωση επανεκλογής του ίδιου δημάρχου να θεωρείται αυτοδίκαιη η παράταση της θητείας εκτός αν ο ίδιος ο δήμαρχος αποφασίσει την διακοπή της συνεργασίας τους.
 Οι διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 22 του Ν. 3899/2010 (212 Α) που αφορούν στην περικοπή της προσωπικής διαφοράς των υπαλλήλων που μετατάσσονται ή μεταφέρονται, να μην ισχύουν για τους υπαλλήλους που μετατάσσονται με την ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα.
 Επαναφορά των διατάξεων του άρθρου 33 του Ν.4331/2015, ώστε να επιτρέπεται η εξαγορά μιας θητείας Δημάρχου, προκειμένου να τυγχάνει αποζημίωσης από το ΤΕΑΔΥ, τομέας ΤΑΔΚΥ και μόνο.
 Τροποποίηση του άρθρου 5 του Ν. 3979/2011. Το άρθρο αφορά τη νομική στήριξη υπαλλήλων και αιρετών. Ζητείται να απαλειφθεί η φράση «θετική εισήγηση της Νομικής Υπηρεσίας» και να αντικατασταθεί με τη φράση «θετική εισήγηση των υπηρεσιών του Δήμου (και της Περιφέρειας) περί συνδρομής των προϋποθέσεων του παρόντος άρθρου».

Αποδέσμευση προσλήψεων. Η αποδέσμευση της απαγόρευσης των προσλήψεων στους Δήμους που τεκμηριώνουν την ανάγκη αυτή. Ιδιαίτερα δε, είναι αναγκαίο για τους νησιωτικούς, τους μικρούς-ορεινούς και τους Δήμους που δέχονται κύματα προσφύγων. Επίσης, να ζητηθεί η αποδέσμευση της απαγόρευσης των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού για τις ανάγκες των υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα για όλους τους Δήμους, όπως ισχύει ήδη για τις ανάγκες των υπηρεσιών αυτών για προσλήψεις προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ). Υπάρχει πρόσφατη σχετική νομοθετική πρόβλεψη που ρυθμίζει το θέμα (Ν.4368/2016 άρθρο 7). Απλούστευση διαδικασιών για προσλήψεις, αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων
 Η αλλαγή κριτηρίων πρόσληψης οκταμηνιτών για τους Δήμους.
Συγκεκριμένα για τις μετατάξεις:
Με τις διατάξεις των άρθρων 72 και 168 του Ν.3528/2007 26Α
(Υ.Κ.) και των άρθρων 78 και 182 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων Ν.3584/2007 (143Α), όπως ισχύουν, προβλέπεται ότι για τη μετάταξη δημοτικών υπαλλήλων σε υπηρεσίες παραμεθόριων περιοχών, απαιτείται αίτηση του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου χωρίς γνώμη του Υ.Σ. και Κοινή Απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών. Επίσης, απαιτείται και σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής αλλά απλή γνώμη του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου της υπηρεσίας προέλευσης.

Τονίζουμε ότι εκτός από τις ανωτέρω ισχύουσες διατάξεις με μεταγενέστερους νόμους, προβλέπονται διατάξεις που επιτρέπουν μετατάξεις δημοτικών υπαλλήλων σε υπηρεσίες διαφόρων Υπουργείων, όπως στο Υπουργείο Οικονομικών, στο Υπουργείο Δικαιοσύνης (Ελεγκτικό Συνέδριο), στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις (σχετικά έγγραφα Δήμων Ιωαννιτών, Βέροιας, Σάμου και έγγραφο Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού). Και για τις μετατάξεις αυτές δεν προβλέπεται ούτε απόφαση Υ.Σ., ούτε σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου της Υπηρεσίας προέλευσης του υπαλλήλου.

Τέλος, ζητείται να προβλεφθεί νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι μετατάξεις Δημοτικών υπαλλήλων σε οποιονδήποτε φορέα να πραγματοποιούνται, (μετά από γνώμη του Υ.Σ.) (???) και σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου (Δημάρχου), της υπηρεσίας προέλευσης του υπαλλήλου γιατί στη σημερινή συγκυρία, οι Δήμοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δικές τους ανάγκες και να αναλάβουν τις αρμοδιότητες που προβλέπουν οι διατάξεις του «Καλλικράτη», λόγω μεγάλης έλλειψης προσωπικού και υποστελέχωσης των υπηρεσιών τους μετά τις μαζικές συνταξιοδοτήσεις, την απαγόρευση των προσλήψεων προσωπικού, την κινητικότητα και τώρα τις αθρόες μετατάξεις με ειδικούς νόμους.

Τακτοποίηση προσωπικού ΑΜΕΑ. Να αξιοποιηθεί η δυνατότητα του άρθρου 56 του Ν.4186/2013 για την πρόσληψη ΑΜΕΑ.Μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου των ΑΜΕΑ που υπηρετούν στους ΟΤΑ (απόφαση Δ.Σ.). Διορισμός επιτυχόντων ΑΣΕΠ. Εμμένουμε στην απόφασή μας για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διορισμού υπαλλήλων μέσω του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ:
 Να ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού των επιτυχόντων σε αντίστοιχες υπηρεσίες όλων των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, προκειμένου να καλυφθούν οι διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες της Αυτοδιοίκησης (Δ.Σ.)
 Να ζητηθούν επίσης τα εξής:

«Θέσεις οι οποίες δεν καλύφθηκαν από τους επιτυχόντες της παρ. 1 του άρθρου αυτού, καταλαμβάνονται από επιτυχόντες του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε από το ΑΣΕΠ με την υπ’ αριθ. 8/1997 προκήρυξή του (ΦΕΚ 45 της 3-11-1997) με ανάλογη εφαρμογή της διαδικασίας του παρόντος. Οι κενές θέσεις ανακοινώνονται με συμπληρωματική πρόσκληση του ΑΣΕΠ. Δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην εν λόγω διαδικασία όσοι έχουν διορισθεί στο δημόσιο ως δημόσιοι υπάλληλοι ή υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου».Προβλήματα μετά την ανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας (Λειτουργικά, οικονομικά, μισθολογικά κ.λπ.) Μετά την ανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας προέκυψαν θέματα οικονομικά, λειτουργικά και μισθολογικά, ειδικά στις περιπτώσεις Δήμων που επανήλθε μικρός αριθμός δημοτικών αστυνομικών, με συνέπεια να μην μπορεί να λειτουργήσει η Δημοτική Αστυνομία. Πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των προσλήψεων για την ομαλή λειτουργία της, καθώς και το θέμα των απαιτούμενων πιστώσεων. Επαναλειτουργία Σχολών Δημοτικής Αστυνομίας. Ενδεχόμενα και συζήτηση για γενικότερο ανασχεδιασμό της ώστε να γίνει λειτουργικότερη (π.χ. Μητροπολιτικός χαρακτήρας της κλπ).
Βαρέα – ανθυγιεινά επιδόματα

Προτείνεται να διατηρηθεί η υπαγωγή των εργαζομένων των ΟΤΑ στα βαρέα και ανθυγιεινά, όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 4 του Ν. 3660/2008, να μην επιμηκυνθεί ο χρόνος συνταξιοδότησης και η κατάργηση του σχετικού επιδόματος λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας. Δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Γραμματέων, Ειδικών Συμβούλων κ.λπ.
 Η δυνατότητα πρόσληψης Γενικού Γραμματέα σε όλους τους Δήμους ανεξαρτήτως πληθυσμού.
 Η δυνατότητα πρόσληψης συνεργατών, ανάλογα με τον αριθμό των αντιδημάρχων (διάταξη που καταργήθηκε με το Ν. 4093/2012).
 Δυνατότητα πρόσληψης ιδιαιτέρου γραμματέα Δημάρχου (διάταξη που καταργήθηκε με το Ν. 4093/2012). Επαναφορά διατάξεων για αποζημίωση αιρετών για τη συμμετοχή σε συνεδριάσεις
 Επαναφορά της διάταξης για την αποζημίωση αιρετών για τη συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
Αντιμισθία αντιδημάρχων
 Επαναφορά της διάταξης για αντιμισθία όλων των αντιδημάρχων (παραδείγματα με δημόσιους υπαλλήλους – αντιδημάρχους). Άδεια αιρετών για τη συμμετοχή σε συνεδριάσεις Χορήγηση άδειας στους αιρετούς – δημοσίους υπαλλήλους για τη συμμετοχή τους σε νομοθετημένες Επιτροπές, αλλά και σε όσες δεν προβλέπονται από ειδικές διατάξεις νόμων, όπως οι Επιτροπές των ΠΕΔ και της ΚΕΔΕ. Αναστολή άσκησης επαγγέλματος ελεύθερου –επαγγελματία-δημάρχου Όχι μόνο για τους δικηγόρους αλλά και για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες (γιατρούς, μηχανικούς, επιχειρηματίες κλπ) να είναι δυνητική η επιλογή της αναστολής ή μη άσκησης του επαγγέλματος τους με έγγραφη δήλωσή τους στην αρχή της δημοτικής θητείας. Άρση καταλογισμών.Να νομιμοποιούνται δαπάνες για αποφάσεις που είναι νομότυπες.(π.χ. εφόσον η νομιμότητα τους έχει ελεγχθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση). Να συμπεριληφθούν στην άρση και οι καταλογισμοί που αφορούν στην αγορά γης μέσω ΣΟΕ. Διοικητική υποστήριξη Δήμων Δήμοι που δεν έχουν συστήσει τις δικές τους υπηρεσίες ώστε να ασκούν αυτοτελώς αρμοδιότητες όπως Πολεοδομίας, Τεχνικών Υπηρεσιών, Πρόνοιας, Γραφείων Αγροτικής Ανάπτυξης, υποστηρίζονται διοικητικά είτε από τον Δήμο
της έδρας του Νομού, είτε από άλλο Δήμο που έχει ανάλογη υπηρεσία. Μέχρι τέλος του 2016 οι διοικητικά υποστηριζόμενοι Δήμοι οφείλουν να οργανώσουν τις υπηρεσίες τους και να αναλάβουν οι ίδιοι την άσκηση των αρμοδιοτήτων.

Πολλοί Δήμοι αδυνατούν να οργανώσουν τις υπηρεσίες τους και άλλοι Δήμοι αρνούνται να παρέχουν την διοικητική στήριξη. Προτείνεται μέχρι να ολοκληρωθεί η μεταβατική περίοδος, δηλαδή μέχρι τέλος του 2016, το προσωπικό που μετατάχθηκε από τις πρώην Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις στους οικείους Δήμους κατά το άρθρο 257 του Ν.3852/2010 μέχρι τη λήξη του χρόνου παροχής της διοικητικής υποστήριξης, να στελεχώνει αποκλειστικά τις υπηρεσίες που παρέχουν διοικητική υποστήριξη. Για το ανωτέρω χρονικό διάστημα οι υπάλληλοι αυτοί να κρίνονται και να επιλέγονται κατά προτεραιότητα ως προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων των ανωτέρω υπηρεσιών.

Προτείνεται:
 Να ζητηθεί παράταση της προθεσμίας λήξης της παροχής της διοικητικής υποστήριξης.
 Να ζητηθεί η πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού.
 Να προβλεφθεί διάταξη νόμου για μόνιμη ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα και μάλιστα δίχως να μεσολαβεί γνωμοδότηση ΥΣ.
Επίσης, έγιναν προτάσεις για:
 Παράταση πιστοποίησης των παιδικών χαρών των Δήμων για ένα (1) χρόνο. Θεσμοθέτηση σταθερού εκλογικού συστήματος
Τροποποίηση του Π.Δ. 75/2011 για να ξεκινήσει έγκαιρα η μελέτη ενός σταθερού συστήματος για την εκλογή των οργάνων της Αυτοδιοίκησης. Το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα παρά τις κάποιες τροποποιήσεις, δημιούργησε προβλήματα στην εφαρμογή.
 Επανεξέταση του Ν. 3870/2010 για τις εκλογικές δαπάνες. Υπάρχει και κάτι ακόμη που είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να ειπωθεί από αυτό το βήμα. Είναι ο σεβασμός στη θεσμική παρουσία των τοπικών κοινωνιών.

Εδώ και καιρό υπάρχουν νομοθετικές ενέργειες και πρωτοβουλίες που λαμβάνονται ερήμην των τοπικών κοινωνιών. Αποφάσεις που τις μαθαίνουμε από τις ειδήσεις. Που λαμβάνονται για εμάς, χωρίς εμάς. Αυτή δεν μπορεί να είναι μια αποδεκτή πρακτική. Δεν έχει ούτε θεσμικά, ούτε δημοκρατικά χαρακτηριστικά. Η πολιτεία οφείλει να θυμάται σε κάθε στιγμή άσκησης πολιτικής πως αποτελεί το άθροισμα των τοπικών κοινωνιών. Πως δεν υπάρχει από μόνη της. Η δική μας διάθεση για συμμετοχή σε κάθε τραπέζι διαλόγου είναι δεδομένη. Επίσης δεδομένη είναι όμως και η αντίθεσή μας σε ότι διαμορφώνεται χωρίς εμάς. Έτσι δεν μπορεί παρά να προσβάλλουν το αίσθημα της κοινωνίας μονομερείς αποφάσεις της πολιτείας. Ενέργειες νομοθετικού περιεχομένου στις οποίες προέβη η Κυβέρνηση (Υπουργείο Εσωτερικών) χωρίς να προηγηθεί κανένας διάλογος με το επίσημο όργανο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την Κ.Ε.Δ.Ε.:
 Με το Ν. 4325/2015 επανασυστήνεται η ειδικότητα των σχολικών φυλάκων που είχε καταργηθεί με το Ν. 4173/2013 και με τον ίδιο νόμο 4325/15 επανασυστήνονται αυτοδίκαια οι θέσεις και κλάδοι ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ Δημοτικής Αστυνομίας που είχαν επίσης καταργηθεί με το Ν. 4173/13. Με τη διαφορά ότι στις υπηρεσίες των Δήμων δεν επέστρεψαν όλοι οι Δημοτικοί Αστυνομικοί και για όσους επέστρεψαν δεν ελήφθη μέριμνα για τη μεταβίβαση των σχετικών πιστώσεων για τη μισθοδοσία τους.
 Με την από 30-12-2015 (184 Α΄) Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου η οποία κυρώθηκε με το Ν.4366/15-2-16 (Α18), προβλέπεται εκτός των άλλων ότι «Για την καθαριότητα των κτιρίων των δημοσίων υπηρεσιών, των ανεξάρτητων αρχών, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ν.Π.Ι.Δ., των Ο.Τ.Α. και τις κάθε είδους υπηρεσίες καθαριότητας των Ο.Τ.Α., παρατείνονται αυτοδικαίως μέχρι 31-12-2016 οι ισχύουσες ατομικές συμβάσεις και όσες έχουν υπογραφεί έως 31-12-2015, καθώς και όσες ατομικές συμβάσεις έχουν λήξει μέχρι και 30 ημέρες πριν την έναρξη της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, δηλ. (30-11-2015)».

Οι εγκρίσεις αυτές αφορούν προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα και σύναψη συμβάσεων έργου συμβασιούχων αμιγώς αμειβόμενων από την καταβολή αντιτίμου υπό μορφή διδάκτρων και λοιπών αντικαταβολών. Στην προκειμένη περίπτωση το Υπουργείο αποφάσισε την αυτοδίκαιη παράταση των ανωτέρω συμβάσεων χωρίς να ρωτήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και χωρίς να αναλογισθεί αν είναι απαραίτητο το προσωπικό αυτό. Τι ανάγκες έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση και πώς θα πληρώσει τους εργαζόμενους αυτούς αφού ήδη οι προϋπολογισμοί των δήμων όχι μόνο είχαν διαμορφωθεί αλλά και εγκριθεί αρμοδίως.
 Με τον τελευταίο νόμο 4368/21-2-2016 (ΦΕΚ 21Α) με τίτλο: «Μέτρα για την επιτάχυνση του Κυβερνητικού Έργου» ερήμην και πάλι της Τ.Α. προέβλεψε τα εξής:
– Μείωση του ωραρίου των βρεφονηπιοκόμων
– Προέβλεψε σύμφωνη γνώμη για μετατάξεις υπαλλήλων ΟΤΑ σε παραμεθόρια περιοχή. Η ΚΕΔΕ έχει ζητήσει να απαιτείται σύμφωνη γνώμη για όποια μετάταξη υπαλλήλων ΟΤΑ, οπουδήποτε αυτοί και αν μεταταχθούν.
– Υποχρέωση και μη αιρετών μελών σχολικών επιτροπών για υποβολή δήλωσης «πόθεν έσχες».

Η χώρα έχει ανάγκη από ένα μοντέλο που θα αναπτυχθεί από κάτω προς τα πάνω. Έχει ανάγκη από ισχυρές αυτοδιοικήσεις που θα αναλάβουν σημαντικό έργο σε όλα τα επίπεδα. Η αυτοδιοίκηση δικαιούται να είναι πολλά περισσότερα από αυτό που είναι σήμερα. Άλλωστε εδώ και χρόνια στους δήμους δίνεται η μάχη της Ελλάδας. Αν αυτό πολιτικά και διοικητικά κινείται στην ιστορική λογική της «πόλης-κράτους», εγώ προσωπικά αισθάνομαι πολύ έτοιμος για μια τέτοια πρόκληση. Και νομίζω πως όλοι εσείς το ίδιο αισθάνεσθε. Άλλωστε ήδη λειτουργούμε de facto με αυτές τις συνθήκες. Μπορεί να μην έχουμε μακρά τείχη. Έχουμε όμως την τύχη και το προνόμιο να διοικούμε μικρές κοινωνίες. Εκεί που ξεκινά και τελειώνει η Ελλάδα μας» κατέληξε ο δήμαρχος  Πυλαίας Χορτιάτη