fbpx

, Σάββατο
15 Φεβρουαρίου 2025

search icon search icon

Η κοιλάδα των νεκρών

Η κοιλάδα των Τεμπών μοιάζει με καταραμένη. Είναι ο δρόμος που μετατράπηκε σε τάφο για έξι οπαδούς του ΠΑΟΚ το 1999 και για 21 μαθητές του Μακροχωρίου Ημαθίας το 2003. Και για εκατοντάδες ακόμη οδηγούς και επιβάτες αυτοκινήτων που έχασαν τη ζωή τους στον δρόμο – καρμανιόλα το βράδυ της περασμένης Τρίτης. Αυτός που πλέον είναι η παλιά εθνική οδός. Τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα είχαν επισπεύσει τη δημιουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου και νωρίτερα μίας νέας εξελιγμένης σιδηροδρομικής γραμμής. Είναι αυτός που έμελλε να γίνει ο νέος τάφος για περισσότερους από 40 επιβάτες του Ιντερσίτι.  

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΝΤΟΥΡΗΣ

Η κοιλάδα των Τεμπών, έχει μετατραπεί σε κοιλάδα των νεκρών. Ακόμη και τώρα που η διαδρομή καλύπτεται από έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με σήραγγες και έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο. Εκεί συνέβη το πλέον πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα. Στην έξοδο της σήραγγας του Ευαγγελισμού, ύστερα από σύγκρουση του Ιντερσίτι που κατευθυνόταν γεμάτο στη Θεσσαλονίκη, με εμπορική αμαξοστοιχία που είχε προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Η τραγωδία τη νύχτα της Τρίτης που βύθισε στο πένθος όλη την Ελλάδα έδειξε ότι ο σύγχρονος σιδηρόδρομος δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχα έργα υποδομής, ούτε εγκατάσταση αυτοματοποιημένων συστημάτων. Και μάλιστα όπως κατήγγειλαν μηχανοδηγοί και τεχνικοί τα αυτοματοποιημένα συστήματα που μπορούν να λειτουργήσουν εξακολουθούν να αντικαθίστανται με χειροκίνητα συστήματα και αυξημένη την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους. Όπως εκτιμάται ότι συνέβη στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη σήραγγα του Ευαγγελισμού, στα Τέμπη.  

Ήδη οι πραγματογνώμονες εξετάζουν ένα προς ένα τα στοιχεία που οδήγησαν στην τραγωδία. Μάλιστα η έρευνα κινείται τόσο γρήγορα, που από την πρώτη στιγμή ξεκίνησαν πραγματογνωμοσύνες για κάθε τεχνικό ζήτημα που προέκυπτε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν αυτό που επικαλέστηκε ο σταθμάρχης που συνελήφθη ως ο βασικός υπεύθυνος για την τραγωδία. Ο 59χρονος ισχυρίστηκε ότι το κουμπί διευθέτησης κίνησης δεν λειτούργησε παρ’ ότι το ενεργοποίησε και αμέσως έγινε πραγματογνωμοσύνη. Και διαψεύστηκαν οι ισχυρισμοί του.  

Τα μαύρα Τέμπη 

Η κοιλάδα των Τεμπών είχε συνδυαστεί με τη σύνδεση βορά νότου στη χώρα. Ο μοναδικός δρόμος που συνέδεε την πρωτεύουσα με τη Θεσσαλονίκη πολλές φορές έκλεινε από αγρότες, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, και έδειχνε τη διαφορά των δύο πλευρών της χώρας. Όμως ο συγκεκριμένος δρόμος ήταν καρμανιόλα. Τα ξημερώματα της 4ης Οκτωβρίου 1999 ο 68χρονος οδηγός του λεωφορείου, που έχασε κι εκείνος τη ζωή του, έδωσε το τιμόνι στον 19χρονο στρατιώτη γιο του. Οι περισσότεροι από τους 75 επιβαίνοντες, φίλαθλοι του ΠΑΟΚ οι οποίοι επέστρεφαν από νικηφόρο αγώνα της ομάδας τους στην Αθήνα, κοιμόταν. Ο νεαρός χάνει τον έλεγχο και το λεωφορείο καταλήγει στον γκρεμό της κοιλάδας. Έξι φίλαθλοι, ο 68χρονος οδηγός, ανασύρονται νεκροί και άλλοι 28 νεαροί τραυματίζονται. Τα ονόματα των έξι οπαδών κάθε Οκτώβριο παρουσιάζονται στο γήπεδο της Τούμπας. Ο σύνδεσμος οπαδών του Κορδελιού οργανώνει μνημόσυνο στο μνημείο των οπαδών στα Τέμπη.  

Τέσσερα χρόνια μετά και πριν ακόμη εξαφανιστεί το αίμα των αδικοχαμένων οπαδών του ΠΑΟΚ, η εκδρομή του λυκείου Μακροχωρίου Ημαθίας μετατρέπεται σε μία από τις πιο ανείπωτες τραγωδίες της χώρας. Το λεωφορείο που επιστρέφει στο Μακροχώρι στο ύψος της κοιλάδας των Τεμπών συγκρούεται με διερχόμενο από την αντίθετη κατεύθυνση φορτηγό φορτωμένο με μελαμίνες. Η εξέλιξη είναι φρικιαστική. Οι περισσότεροι επιβάτες του σχολικού λεωφορείου αποκεφαλίζονται καθώς το φορτίο του φορτηγού μετακινείται και κόβει στα δύο το λεωφορείο. Μαζί σκοτώνει και τους μαθητές. Ο αριθμός των νεκρών μαθητών φτάνει τους 21, ενώ εννέα τραυματίστηκαν και διακομίστηκαν σε νοσοκομεία. Από την έρευνα βρέθηκε ότι ο οδηγός του φορτηγού ήταν πάνω στο τιμόνι πάνω από έξι ώρες, ενώ τα ελαστικά ήταν ακατάλληλα. Αλλά και το λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν οι μαθητές έπρεπε μήνες νωρίτερα να είχε αποσυρθεί. Η 13η Απριλίου 2003 είναι ακόμη και σήμερα μέρα πένθους για το Μακροχώρι. Δεν θα ξεχάσουν ποτέ ότι τα Τέμπη για το χωριό τους μετατράπηκαν σε ταφόπλακα.  

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.