, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Η κρίση δεν άγγιξε το κρέας

thema
Των Βαγγέλη Στολάκη και Έλενας Καραβασίλη
Φωτορεπορτάζ Σοφία Δρακοπούλου
Σε ένα μεγάλο αποκριάτικο πάρτι χαράς, ξεφαντώματος και γλεντιού, μετατράπηκε το κέντρο της Θεσσαλονίκης την Τσικνοπέμπτη, με τους Θεσσαλονικείς να το… τσικνίζουν από νωρίς το μεσημέρι. Οι ψησταριές πήραν φωτιά, το κρασί έρεε άφθονο και τα μαγαζιά της πόλης ήταν ασφυκτικά γεμάτα από κόσμο.
Οι ποσότητες κρέατος που καταναλώθηκαν εκείνη την ημέρα είναι χιλιάδες και οι πολίτες το γλέντησαν με την ψυχή τους σε κάθε άκρη της πόλης. Ενδεικτικά, την περσινή εβδομάδα της Τσικνοπέμπτης, οι ποσότητες κρέατος που αγοράστηκαν από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ για να καταναλωθούν σε χώρους εστίασης της Θεσσαλονίκης, ξεπέρασαν τους 30.000 τόνους.
«Παραδοσιακά, την ημέρα της Τσικνοπέμπτης επικρατεί το αδιαχώρητο. Τα περισσότερα καταστήματα έσπευσαν από την αρχή τις εβδομάδας να αγοράσουν από το Καπάνι τις ποσότητες κρέατος που χρειαζόντουσαν. Η κίνηση εκείνη τη μέρα πάντα είναι  ιδιαίτερα αυξημένη και το περιμένουν και οι ίδιοι οι καταστηματάρχες για να δουλέψουν. Για την πόλη είναι μία μεγάλη γιορτή. Ο κόσμος ξεχνά τις έγνοιες του, κατεβαίνει στο κέντρο για να τσικνίσει και να διασκεδάσει. Όλο τα μαγαζιά εκείνη τη μέρα είναι γεμάτα», αναφέρει στην «Karfitsa», ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και γενικός γραμματέας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), Χρήστος Νικολόπουλος.
gkarmpounhs
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών νομού Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Γκαρμπούνης εξηγεί ότι οι καταναλωτές μπορεί μεν να έχουν περιορίσει τις αγορές κρεάτων, ωστόσο συνηθίζουν τις ημέρες των γιορτών να προμηθεύονται κρεατικά για το τραπέζι τους. «Κάθε Τσικνοπέμπτη η κίνηση στα καταστήματα των μελών του Σωματείου μας είναι ιδιαίτερη. Οι Έλληνες κάθε Τσικνοπέμπτη τρώνε κρέας. Έχει καθιερωθεί ως η ημέρα της κρεατοφαγίας» αναφέρει, χωρίς ωστόσο να μπορεί να μιλήσει με… αριθμούς. «Ο κόσμος επιλέγει κρεατικά για μπάρμπεκιου και για ψήσιμο. Όχι για βράσιμο» συμπληρώνει ο κ. Γκαρμπούνης. «Ακόμα και μέσα στην κρίση ο Έλληνας τις γιορτές καταναλώνει κρέας. Ακόμα και για λόγους ψυχολογικούς. Η ψυχολογία είναι το Α και το Ω. Και κάθε Τσικνοπέμπτη ο Έλληνας του δίνει και καταλαβαίνει» υπογραμμίζει.
Το πιο φθηνό είδος φαγητού
Μιλώντας για τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στις καταναλωτικές συνήθειες τω ν Ελλήνων, ο Δημήτρης Γκαρμπούνης εξηγεί πως «οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε χαμηλής αξίας κρέατα». «Η στροφή έχει γίνει εδώ και πέντε χρόνια. Το κρέας όμως παραμένει το πιο φτηνό είδος φαγητού, αν τα συγκρίνει κανείς με άλλα προϊόντα. Κάποιος μπορεί να αγοράσει ένα κοτόπουλο και να φάει μια ολόκληρη οικογένεια». Ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών νομού Θεσσαλονίκης συνεχίζει: «Ο Έλληνας έχει προγραμματίσει με τέτοιο τρόπο τις υποχρεώσεις του ώστε να μην λείπει τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα το κρέας από το οικογενειακό τραπέζι». Προσθέτει μάλιστα ότι τα κρεοπωλεία της γειτονιάς περιμένουν τέτοιες ημέρες όπως είναι η Τσικνοπέμπτη για να «δουλέψουν». «Δεν είμαστε πολυεθνικές εταιρίες. Είμαστε φίλοι με τους πελάτες μας. Αυτό μας κρατάει ζωντανούς, ότι δηλαδή είμαστε κοντά στους πελάτες μας και έχουμε αναπτύξει μαζί τους σχέσεις εμπιστοσύνης» καταλήγει ο κ. Γκαρμπούνης.
Αντίστοιχη άποψη έχει και ο κ. Νικολόπουλος. «Ίσα ίσα αυξήθηκε η κατανάλωση κρέατος καθώς είναι φτηνό αγαθό. Εν μέσω κρίσης, μειώθηκε κατά πολύ το εισόδημα των καταναλωτών και έτσι στράφηκαν στο κρέας που μπορούν να το μαγειρέψουν με πολλούς τρόπους, να το διατηρήσουν για μέρες και να ξοδέψουν πολύ λίγα χρήματα. Με 3 ευρώ μπορεί μία νοικοκυρά να αγοράσει χοιρινό κρέας και να ταΐσει την οικογένειά της. Το κοτόπουλο κοστίζει 2,5 ευρώ το κιλό. Έτσι τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, το κρέας υπάρχει στο οικογενειακό τραπέζι», σημειώνει ο κ. Νικολόπουλος. «Μετά τις εκλογές οι καταναλωτές αναθάρρησαν και η κίνηση στο Καπάνι αυξήθηκε αισθητά. Η ψυχολογία των καταναλωτών έχει αλλάξει και δεν είναι τόσο φοβισμένοι. Από τις 10 Δεκεμβρίου και μέχρι να βγει κυβέρνηση, η κατανάλωση είχε σημειώσει ραγδαία μείωση. Όμως ευτυχώς πλέον υπάρχει ένα κλίμα σταθερότητας και ασφάλειας στο αγοραστικό κοινό», υπογραμμίζει ο ίδιος.
Από την παραγωγή στην κατανάλωση
GOULIOS
Ο 26χρονος Δημήτρης Γουλιός σπούδασε λογιστή αλλά, όπως φαίνεται, τον κέρδισε το… κρεοπωλείο. Εδώ και τέσσερα χρόνια διατηρεί το δικό του συνοικιακό κατάστημα και είναι κάτι που αγαπά ιδιαίτερα. Τριάντα χρόνια τώρα, ο πατέρας του διατηρεί μία μικρή φάρμα, ενώ πριν από 20 χρόνια πήγε από… την παραγωγή στην κατανάλωση ανοίγοντας κρεοπωλείο. «Από μικρός βρισκόμουνα μέσα στο χώρο του κρεοπωλείο, καθώς ο πατέρας έχει δικό του κατάστημα εδώ και 20 χρόνια. Άφησα τη σχολή μου για να μάθω τη δουλειά. Θα… δείξει ο χρόνος αν πήρα τη σωστή απόφαση, όμως είναι κάτι που μου αρέσει πολύ». Όπως αναφέρει ο ίδιος, αυτό που άλλαξε στον καιρό της κρίσης είναι η ποσότητες που αγοράζουν οι καταναλωτές, χωρίς όμως να εκλείπει το κρέας από το οικογενειακό τραπέζι. «Ψωνίζουν πιο συντηρητικά, όμως το κρέας βρίσκεται πάντα στο τραπέζι του Έλληνα. Αυτό που μειώθηκε είναι τα… τσιμπούσια και τα συχνά οικογενειακά τραπεζώματα», αναφέρει ο κ. Γουλιός.
Ο… κράχτης στα σούπερ μάρκετ
Όπως σημειώνει ο κ. Γουλιός, η πώληση κρεάτων σε σούπερ μάρκετ, έχει δημιουργήσει πρόβλημα στα συνοικιακά καταστήματα. «Λειτουργούν ως κράχτες. Βάζουν για κάποιες μέρες το κρέας σε εξευτελιστική τιμή, κάτι που μπορούν να κάνουν λόγω της μεγάλης ποσότητας  που αγοράζουν. Έτσι αν για παράδειγμα είναι σε προσφορά το κοτόπουλο, τότε εκείνη τη βδομάδα η κατανάλωση του συγκεκριμένου αγαθού από κρεοπωλεία, θα μειωθεί αισθητά», καταλήγει.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και γενικός γραμματέας του ΕΕΘ, τονίζει ότι, «ο καταναλωτής σπάνια αγοράζει το κρέας από σούπερ μάρκετ, ακόμη και αν είναι σε προσφορά. Δεν εμπιστεύονται την ποιότητα του κρέατος. Άλλωστε έχουν ακουστεί τόσα πολλά για την ποιότητα των κρεάτων που διαθέτουν. Δεν αγγίζει ούτε το 20% της κάλυψης των αναγκών σε κρέας». «Ο πελάτης θέλει να έχει προσωπική σχέση με τον κρεοπώλη του. Το 80% της διακίνησης του κρέατος, γίνεται από παραδοσιακούς κρεοπώλες. Ο καταναλωτής δεν αγοράζει τυποποιημένο κρέας», λέει χαρακτηριστικά.
«Γεμίζουμε μόνο σε γιορτές»
«Η κίνηση στα καταστήματα είναι αρκετά υποτονική. Πλέον τα περισσότερα μαγαζιά είναι γεμάτα μόνο στις γιορτές. Πριν την περίοδο της κρίσης, τα μαγαζιά- για την ημέρα της τσικνοπέμπτης- είχαν κρατήσεις μέχρι και μία εβδομάδα νωρίτερα, ενώ συχνά δεν υπήρχε διαθεσιμότητα, σε περίπτωση που δεν είχε προνοήσει ο πελάτης. Πλέον ο κόσμος έχει μαζευτεί αρκετά στα έξοδά του. Η κατανάλωση ήταν τριπλάσια σε ποσότητες φαγητού και ποτού», εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Γκόφας.
DSC_5531
Όπως σημειώνει ο κ. Γκόφας, σημαντικά είναι τα ποσοστά μείωσης στις εξόδους, των αντίστοιχων καταναλωτικών ομάδων. «Οι οικογένειες που στο παρελθόν έβγαιναν έξω για φαγητό μία φορά την εβδομάδα, έχουν περιορίσει τις εξόδους τους σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%. Οι νέοι στο παρελθόν έβγαιναν Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο πλέον θα διασκεδάσουν έξω μόνο το Σάββατο και αν. Τέλος, οι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας που ξόδευαν χρήματα στα εστιατόρια, έχουν περιορίσει αυτού του είδους τα έξοδα σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80%», λέει χαρακτηριστικά. Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, σε ποσοστό 60% έχουν μειωθεί και τα πλουσιοπάροχα επαγγελματικά τραπέζια του παρελθόντος, που πλέον περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα γεύματα.
 
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.