Ο απολογισμός διετίας για τη Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης

Δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα αλλά και σειρά πρωτοβουλιών στη μάχη κατά της πανδημίας του κορονοϊού κυριαρχούν στον απολογισμό διετίας (Σεπτέμβριος 2019 – Σεπτέμβριος 2021) της Δημοτικής Αστυνομίας Θεσσαλονίκης.

Σε ετήσια βάση και ανάλογα με τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, τα υπηρεσιακά στελέχη της Δημοτικής Αστυνομίας Θεσσαλονίκης συντάσσουν το αντίστοιχο επιχειρησιακό πλάνο, το οποίο και υποβάλλουν προς τελική διαμόρφωση και έγκριση στον πολιτικό τους προϊστάμενο.

Κατά τη διετία από τον Σεπτέμβριο του 2019 έως και τον Σεπτέμβριο του 2021 πρωταρχικό ρόλο διαδραμάτισε και συνεχίζει να διαδραματίζει η αντιμετώπιση  της πανδημίας του Covid – 19, καθώς η Δημοτική Αστυνομία εντάχθηκε από την πρώτη στιγμή στους φορείς ελέγχου των διατάξεων, που είχαν ως αποκλειστικό σκοπό τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού στη χώρα μας, χωρίς όμως να υπάρχουν “εκπτώσεις” στα υπόλοιπα καθήκοντά της.

Στο πλαίσιο αυτό τα στελέχη της Δημοτικής Αστυνομίας:

  • Διενήργησαν 104.232 ελέγχους τήρησης των μέτρων σε ατομικό επίπεδο (χρήση μάσκας και βεβαιώσεις μετακίνησης) 24 ώρες το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα, όταν αυτό απαιτήθηκε
  • Συμμετείχαν στη στελέχωση 384 μικτών κλιμακίων με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.), την Ελληνική Αστυνομία και τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
  • Προέβησαν σε 5.465 ενημερώσεις σε Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος για την παροχή διευκρινίσεων όσον αφορά τη διαρκώς μεταβαλλόμενη νομοθεσία
  • Πραγματοποίησαν 985 αυτοψίες κατόπιν αιτήσεως των ενδιαφερομένων για την παραχώρηση ατελώς χώρου ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων ή μείωση κατά 50% των αντίστοιχων τελών

Η τήρηση της υφιστάμενης νομοθεσίας για την προστασία του δημόσιου χώρου και τη σύννομη λειτουργία των Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος αποτέλεσε μία από τις προτεραιότητες της δράσης της υπηρεσίας με αποτέλεσμα:

  • τη διενέργεια 2.619 ελέγχων σε Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
  • 1.292 ελέγχων γνωστοποιήσεων
  • 594 ελέγχων αποκλειστικά για την κατάληψη κοινοχρήστου χώρου
  • 18 επιχειρήσεων άρσης τραπεζοκαθισμάτων και λοιπών κατασκευών από τον κοινόχρηστο χώρο

  Στο πλαίσιο αυτό διαπιστώθηκαν:

  • 760 παραβάσεις σε 672 επιχειρήσεις και επιβλήθηκαν οι προβλεπόμενες ποινές
  • εκτελέστηκαν 104 διοικητικές κυρώσεις.

Ακόμη, συγκροτήθηκαν και δραστηριοποιήθηκαν παράλληλα με την αυτοτελή δράση της υπηρεσίας επιπρόσθετα 228 μικτά κλιμάκια με τους υπόλοιπους συναρμόδιους φορείς.

Στον τομέα της αντιμετώπισης του παρεμπορίου πάντα σε συνεργασία με τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας λόγω του διττού χαρακτήρα των παραβάσεων (ποινική και διοικητική):

  • Συγκροτήθηκαν 255 μικτά κλιμάκια
  • Διενεργήθηκαν 1.350 έλεγχοι
  • Επιβλήθηκαν 265 πρόστιμα συνολικού ύψους 41.400 ευρώ
  • Έλαβαν χώρα 407 κατασχέσεις

Η βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στους οδικούς άξονες της πόλης συνιστά βασικό άξονα της επιχειρησιακής δράσης της Δημοτικής Αστυνομίας, παρά τον μικρό αριθμό των διαθέσιμων στελεχών και την ευρεία έκταση ελέγχου.

  • Ελέγχθηκαν 1.397.933 οχήματα στις θέσεις μονίμων κατοίκων και επισκεπτών
  • Βεβαιώθηκαν συνολικά 344.961 τροχονομικές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (με ρεκόρ κλήσεων 27.503 τον Σεπτέμβριο του 2021)
  • Αφαιρέθηκαν 3.401 στοιχεία κυκλοφορίας κυρίως για αντικοινωνικές παραβάσεις (θέσεις ΑΜΕΑ, ράμπες ΑΜΕΑ, διαβάσεις πεζών, οδεύσεις τυφλών σε πεζοδρόμια)
  • Έγινε διαχείριση 18.138 ενστάσεων
  • Πραγματοποιήθηκαν 38 στοχευμένες κοινές δράσεις με εποχούμενα κλιμάκια της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης

Παράλληλα στελέχη της υπηρεσίας παρουσίασαν το εγκεκριμένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής σε 24 δημοτικά σχολεία και 640 μαθητές και μαθήτριες.

Για την εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας μετά την τροποποίησή της διαπιστώθηκαν και βεβαιώθηκαν 335 παραβάσεις επί συνόλου 4.517 ελέγχων. Είχαν προηγηθεί άνω των 2.000 σχετικών ενημερώσεων από εξειδικευμένο κλιμάκιο της Δημοτικής Αστυνομίας.

Ομοίως με την επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα ζώα συντροφιάς σε συνεργασία με τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας συγκροτήθηκαν και διενήργησαν ελέγχους 30 κλιμάκια είτε κατόπιν καταγγελίας είτε στο πλαίσιο προγραμματισμένων ελέγχων.

Στο πλαίσιο της κοινωνικής διάστασης της δράσης της Δημοτικής Αστυνομίας έλαβαν χώρα 4.083 επισκέψεις σε οικίες, νοσηλευτικά ιδρύματα και κέντρα φιλοξενίας και φροντίδας ηλικιωμένων για τη βεβαίωση του γνησίου υπογραφής σε 7.530 περιπτώσεις συνανθρώπων μας που αδυνατούσαν να μεταβούν στις αντίστοιχες υπηρεσίες.

Η Δημοτική Αστυνομία δέχθηκε άνω των 85.000 τηλεφωνικών κλήσεων και διαχειρίστηκε  8.597 τηλεφωνικές και 925 ψηφιακές καταγγελίες, με ποσοστό θετικής ανταπόκρισης στο 97% των περιπτώσεων και μέσο χρόνο μετάβασης στο σημείο της καταγγελίας της τάξης των 39 λεπτών.  Η συνολική αλληλογραφία της Διεύθυνσης ανήλθε σε 72.373 έγγραφα, ενώ ταυτόχρονα διενεργήθηκαν 58 εσωτερικοί έλεγχοι και 19 προκαταρκτικές  έρευνες.

Επιπρόσθετα έλαβαν χώρα 3.927 αυτοψίες ποικίλης φύσεως για  

  • παροχή αρωγής σε αστέγους
  • τον εντοπισμό εγκαταλελειμμένων οχημάτων
  • ζητήματα καθαριότητας

Το σύνολο των στελεχών της υπηρεσίας συμμετείχαν σε δράσεις αναζήτησης ανηλίκων και ενηλίκων σε συνεργασία με το Χαμόγελο του Παιδιού.  Στελέχη της υπηρεσίας, μάλιστα, βραβεύτηκαν για την ανεύρεση μιας εκ των ανηλίκων σε λιγότερο από δύο ώρες από τη δημοσίευση του σχετικού amber alert, συνέβαλαν στην αποτροπή αρπαγής ανηλίκου στο κέντρο της πόλης, ενώ συνέταξαν μια σειρά εγχειριδίων για τη διαδικασία αναζήτησης ανηλίκων και εφαρμογής της νομοθεσίας σε Καταστήματα Υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα οποία και αποτέλεσαν οδηγό σε πανελλαδικό επίπεδο.

Διατέθηκε προσωπικό ως συνδρομή σε δράσεις διανομής ειδών πρώτης ανάγκης, ιματισμού κτλ, που διοργάνωσε η Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής τόσο στο πλαίσιο της γενικότερης στρατηγικής της όσο και κατά την περίοδο της πανδημίας.

Ένστολο και διοικητικό προσωπικό της υπηρεσίας παρακολούθησε  39 σεμινάρια επιμόρφωσης  σε θέματα διαχείρισης  ατόμων με αυτισμό, περιστατικών εξαφάνισης, διαχείρισης κρίσεων και πρώτων βοηθειών από εξειδικευμένους φορείς και εκπαιδευτές.

Ενεργή υπήρξε η συμμετοχή της υπηρεσίας στον μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας του Δήμου τόσο μέσω της στελέχωσης του Κέντρου Επιχειρήσεων σε 24ωρη βάση όσο και της διάθεσης του προσωπικού σε επιμέρους δράσεις, όπως της διατήρησης της πρόσβασης των δημοτών σε νοσοκομεία, της διανομής αλατιού στα δημοτικά διαμερίσματα σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό. Εξίσου ενεργή ήταν και η συμμετοχή σε δράσεις πυροπροστασίας καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου πάντα σε συνεργασία με τους εποπτεύοντες φορείς.

Παράλληλα, η Δημοτική Αστυνομία συμμετείχε στη μεταφορά ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού για τη διενέργεια εμβολιασμών κατ’ οίκον.

Ταυτόχρονα διενεργούνται σε ετήσια βάση τουλάχιστον δύο ασκήσεις Πολιτικής Προστασίας, με στόχο τη διαρκή βελτίωση του μηχανισμού ενεργοποίησης, του εξοπλισμού και της εκπαίδευσης του προσωπικού.

Τον Μάιο του 2020 συγκροτήθηκε και λειτούργησε από εξειδικευμένη ομάδα εργασίας της Δημοτικής Αστυνομίας σε  ιδιόκτητο χώρο του Δήμου και με μηδενικές δαπάνες -αξιοποιώντας υφιστάμενο εξοπλισμό και λογισμικό- το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο (Ε.Σ.Κ.) Ελληνικής Αστυνομίας και Δήμου Θεσσαλονίκης. Το Ε.Σ.Κ. έχει τη δυνατότητα να παρέχει σε πραγματικό χρόνο εικόνα από δέκα διαφορετικά πεζά και εποχούμενα κλιμάκια, έξι σταθερές κάμερες, δύο μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα,  δεδομένα κυκλοφορίας από δύο διαφορετικές πηγές αποτυπωμένα σε ψηφιακό χάρτη, ασύρματη επικοινωνία με το σύνολο του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας και την Πολιτική Προστασία, πρόσβαση μέσω cloud στο σύνολο των οδηγών και εγχειριδίων πολιτικής προστασίας του Δήμου καθώς και στους ψηφιακούς χάρτες του Σχεδίου Εκκένωσης σε περίπτωση εκδήλωσης δασικής πυρκαγιάς και Σχεδίου Ενεργειών σε περίπτωση χιονόπτωσης και παγετού. Ταυτόχρονα μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτικό Κέντρο Επιχειρήσεων σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Την περίοδο αυτή η Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας ανανέωσε τον στόλο των οχημάτων της, καθώς με την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών προμηθεύθηκε δέκα νέα δίκυκλα και τρία νέα περιπολικά οχήματα.

Το προσωπικό της υπηρεσίας, ένστολο και διοικητικό, συγκέντρωσε χρήματα, εξοπλισμό και είδη πρώτης ανάγκης, τα οποία και διέθεσε τόσο σε άπορες οικογένειες όσο και σε διάφορα ιδρύματα και φορείς τοπικής και εθνικής εμβέλειας.

Στόχος της Δημοτικής Αστυνομίας ήταν και παραμένει η εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω της τήρησης της υφιστάμενης νομοθεσίας.