«Ο νομός της ανάπτυξης μετατράπηκε σε… νομό προσφύγων!»
Περισσότεροι από 8.000.000 άνθρωποι διέρχονται ετησίως από το συνοριακό σταθμό των Ευζώνων με προορισμό τη Θεσσαλονίκη και άλλες περιοχές νοτιότερα, σύμφωνα με τον δήμαρχο Παιονίας Χρήστο Γκουντενούδη. Ο ίδιος ήταν από τους πρώτους που αντέδρασαν στην πρόθεση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ, για τη δημιουργία καταυλισμού προσωρινής φιλοξενίας για τους πρόσφυγες στην περιοχή του Πολυκάστρου. Στα σύνορα της Ειδομένης σε καθημερινή βάση, σύμφωνα με τον ίδιο, συνωστίζονται χιλιάδες πρόσφυγες με τελικό προορισμό τη Γερμανία.
της Έλενας Καραβασίλη
«Περίπου 3.000 πρόσφυγες βρίσκονται σχεδόν καθημερινά στην Ειδομένη. Εφόσον δεν υπάρχει ελεγχόμενη ροή από την πλευρά της Τουρκίας, πιστεύω ότι η κατάσταση θα χειροτερέψει. Ακόμη και οι κάτοικοι θα αντιδράσουν. Αυτή τη στιγμή σε συνεργασία με την Αθήνα, μπορούμε να διαχειριστούμε περίπου 5.000 πρόσφυγες σε πέντε σημεία, σύμφωνα πάντα με τον αριθμό των λεωφορείων που φτάνουν στην περιοχή. Παραπάνω από αυτό τον αριθμό δε μπορεί να αντέξει η περιοχή», τονίζει ο κ. Γκουντενούδης.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Κιλκίς, Παύλος Τονικίδης επισημαίνει ότι: «ευτυχώς το Κιλκίς όπως και σχεδόν όλη η Βόρεια Ελλάδα, κατοικείται από πρόσφυγες. Αν δεν είχαν αυτή την ευαισθησία οι κάτοικοι τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα. Με την αλληλεγγύη τους δίνουν λύση μόνοι τους σε αρκετά από τα προβλήματα. Όμως πιστεύω πως οι οικισμοί που βρίσκονται γύρω από τον άξονα της Ειδομένης, δε θα αντέξουν για πολύ ακόμη διότι η κατάσταση αρχίζει και εκτραχύνεται. Πρέπει η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της και να μην ποντάρει στους ευαισθητοποιημένους κατοίκους».
«Τραγική κατάσταση»
Παρά το γεγονός ότι η περιοχή σε αυτή τη χρονική συγκυρία έρχεται αντιμέτωπη με το προσφυγικό ζήτημα, εδώ και χρόνια αντιμετωπίζει μείζονα οικονομικά προβλήματα καθώς: «ο νομός Κιλκίς έχει τεράστιο πρόβλημα όσο αφορά στην επιβίωση της αγοράς, διότι από τη μία πλευρά είναι η ανταγωνιστική αγορά της Θεσσαλονίκης και από την άλλη έχουμε το πάρα πολύ χαμηλό κόστος των αγαθών στα Σκόπια. Η κεντρική κυβέρνηση κώφευε και συνεχίζει να κωφεύει, έτσι όσες επιχειρήσεις είχαν μείνει στην περιοχή, άρχισαν να φεύγουν προς τα Σκόπια και τη Βουλγαρία», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Τονικίδης. Πριν από μερικές μέρες, σύμφωνα με τον ίδιο, η κυβέρνηση αποφάσισε να δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση με την υποβάθμιση των Τελωνείων Κιλκίς και Δοϊράνης από Α΄ σε Β΄ τάξης και την υπαγωγή τους ως εξαρτώμενα στα τελωνεία Α΄ Θεσσαλονίκης και Ευζώνων αντίστοιχα στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης των σχετικών υπηρεσιών.
«Το Κιλκίς είναι η είσοδος και η έξοδος της χώρας μας στη Ευρώπη. Έχουμε τρεις οδικούς άξονες και τρία τελωνεία της Ειδομένης, των Ευζώνων και της Δοϊράνης. Ακόμη και ο δρόμος για τη Βουλγαρία, περνάει μέσα από το Κιλκίς και διασχίζει όλο το νομό. Τα δύο εξ αυτών λοιπόν, που επιφέρουν και τα μεγαλύτερα έσοδα στο κράτος, τα υποβάθμισαν σε Β’ κατηγορίας τελωνεία, για να περιορίσουν κάποιες υπηρεσίες. Το τελωνείο των Ευζώνων το επισκέπτονται ετησίως 8.000.000 κόσμος, είναι η δεύτερη σε αριθμό είσοδος στην Ελλάδα μετά το Ελευθέριος Βενιζέλος. Η τρίτη είσοδος πανελλαδικά χερσαίων τελωνείων, είναι αυτό της Δοϊράνης και δεύτερη των Κήπων», εξηγεί ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Κιλκίς.
Πρωτοβουλίες… ανάπτυξης
Την κατάσταση στα χέρια τους φαίνεται πως πήραν επιχειρηματίες στο Κιλκίς, προκειμένου να μη χαθεί η ελάχιστη αγοραστική δύναμη από τον τόπο τους. «Εμείς έχουμε πάρει κάποιες πρωτοβουλίες και μάλιστα καινοτόμες για τη χώρα μας. Δημιουργήσαμε εδώ και τέσσερις μήνες ένα ηλεκτρονικό δημοπρατήριο αγροδιατροφικών προϊόντων. Δηλαδή ο κάθε παραγωγός μπορεί να πουλά τα προϊόντα του χωρίς να επεμβαίνουν μεσάζοντες, με αποτέλεσμα η υπεραξία του προϊόντος να πηγαίνει στον παραγωγό», εξηγεί ο κ. Τονικίδης.
Όπως σημειώνει ο ίδιος, καθότι υπάρχει τεράστιο κενό στις χρηματοδοτήσεις των μικρών επιχειρήσεων, έγινε η αξιοποίηση ενός ευρωπαϊκού προγράμματος μικροπιστώσεων. «Σε συνεργασία με τα ΚΕΤΑ όπου συμμετέχουν όλα τα επιμελητήρια της κεντροδυτικής Μακεδονίας προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα γραφείο παροχής μικροπιστώσεων από 5.000 έως 35.000 ευρώ με διαδικασίες fast track. Στα σκαριά είναι επίσης η λειτουργία μίας ηλεκτρονικής κάρτας που σε συνεργασία με τις τράπεζες, ο πολίτης που την χρησιμοποιεί (μισθωτοί ή συνταξιούχοι) θα μπορεί όταν του τελειώνουν τα χρήματα, να τα «τραβάει» από τον επόμενο μήνα και στη συνέχεια όταν θα παίρνει το μισθό του να τα καταθέτει εκ νέου στην τράπεζα. Πρόκειται για μία μεταβίβαση αναγκών στην ουσία, προκειμένου να μη μένει ο πολίτης χωρίς χρήματα και να μπορεί να κάνει τις αγορές του».
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Κιλκίς τονίζει πως η περιοχή έχει μία βιομηχανική περιοχή που είναι πρότυπο λειτουργίας σε όλη την Ελλάδα, η οποία είναι αυτοδιαχειριζόμενη. «Κάναμε λοιπόν μία πρόταση στην κυβέρνηση, να γίνει στην περιοχή μία ζώνη φορολογικών κινήτρων. Δηλαδή, κάποιος που θέλει να επενδύσει στη περιοχή, ακόμη και κατά μήκος των συνόρων, το φορολογικό περιβάλλον σε αυτές τις ζώνες να είναι ελκυστικό και ανταγωνιστικό. Τα οφέλη για τα δημόσια ταμεία θα είναι πολλαπλά, από τους εργαζόμενους που θα δουλέψουν με το ίδιο μισθολογικό καθεστώς. Δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο όσο αφορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτές οι φορολογικές ζώνες είναι αναγκαίες για να ξεκινήσει ξανά η ανάπτυξη στη χώρα μας».
«Δόλωμα τα φτηνά καύσιμα»
Την ανάγκη να αφήνουν οι πολίτες του Κιλκίς, τα λεφτά στη χώρα τους και να μην τα ξοδεύουν στις γειτονικές χώρες, εκφράζει ο κ. Γουντενούδης. «Τα casino είναι ένα χρόνιο και σημαντικό πρόβλημα, όπως φυσικά και το υψηλό κόστος των εμπορευμάτων της χώρας μας, που στέλνουν τους Έλληνες στα Σκόπια. Τα φθηνά καύσιμα στα βενζινάδικα των Σκοπίων, είναι το δόλωμα. Έτσι ο κόσμος πηγαίνει για να βάλει βενζίνη, στη συνέχεια μπαίνει στα casino με την πρόφαση ότι θα φάει τζάμπα και στη συνέχεια εθίζεται. Ο καθένας μας πρέπει να καταλάβει το κακό που κάνει στη χώρα του με αυτό τον τρόπο, διότι τα χρήματα δε μένουν στην Ελλάδα. Είναι απόλυτα κατανοητή η αγωνία των συνταξιούχων που βλέπουν τα χρήματά τους να μειώνονται συνεχώς, όμως δε μπορεί να παίρνουν σύνταξη από την Ελλάδα και να την καταναλώνει στα Σκόπια», καταλήγει.
Ραντεβού με τον υπουργό
«Η κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει ότι αυτά τα μέτρα τα πήρε δίχως να ξέρουν ποιους αφορούν και κάτω από ποιες προϋποθέσεις. Παίρνουν οριζόντια μέτρα δίχως να γνωρίζουν που είναι η Ελλάδα. Το Κιλκίς είναι στρατηγικό σημείο για να γίνει το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό, εμπορευματικό κέντρο. Δεν είναι δυνατόν να μη το καταλαβαίνει αυτό η κυβέρνηση. Όταν αδελφοποιηθήκαμε με το επιμελητήριο της Σμύρνης, τους το έθεσα και είναι έτοιμοι να επενδύσουν σε ένα τέτοιο κέντρο, δηλαδή οι Τούρκοι το αντιλαμβάνονται και εμείς όχι», λέει ο κ. Τονικίδης, που αναμένεται να συναντηθεί με τον υπουργό Οικονομικών προκειμένου να επιτύχει την ανάκληση της απόφασης υποβάθμισης των τελωνείων Κιλκίς και Δοϊράνης.
«Κίνδυνος να κλείσουν κι άλλες επιχειρήσεις»
Ο δήμαρχος Παιονίας εκφράζει την ανησυχία του, πως η υποβάθμιση των τελωνείων μπορεί να προκαλέσει την αποχώρηση μεγάλων επιχειρήσεων που στεγάζονται στην περιοχή. Ο ίδιος εξηγεί ότι: «στην πράξη η υποβάθμιση των τελωνείων σημαίνει τη μείωση του στελεχιακού δυναμικού και τη μείωση των υπηρεσιών που θα παραπέμπονται σε άλλα τελωνεία. Στο τελωνείο της Δοϊράνης για παράδειγμα, το καλοκαίρι σχηματίζονται ατελείωτες ουρές από αυτοκίνητα και επικρατεί το αδιαχώρητο». Ο κ. Γκουντενούδης συνεχίζει και λέει πως: «μη ξεχνάμε ότι η υποβάθμιση των τελωνείων του Κιλκίς επηρεάζει άμεσα τη βιομηχανική περιοχή. Εδώ έχουμε μονάδες που είναι κορυφαίες στις εξαγωγές όπως η Alumil, η Kleeman,η Trata, η Eurimac. Αν δε μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων από την υποβάθμιση των τελωνείων, εκ των πραγμάτων θα ζητήσουν να μεταφέρουν τις έδρες τους και να φύγουν από την Ελλάδα. Η κυβέρνηση αντί να προσπαθήσει να κάνει κάτι για να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, με αυτό τον τρόπο την υποβαθμίζει».
” Είναι δυνατόν, μετανάστες που μπαίνουν λαθραία σε μια χώρα να αφήνονται να κυκλοφορούν ελεύθερα;”
«H κατάσταση είναι τέτοια που είναι βέβαιο ότι και για την ιστορία των μνημονίων θα πληρώσουμε στο προσφυγικό – μεταναστευτικό” είπε σε ραδιοφωνικό σταθμό ο πολιτικός αναλυτής Γ. Καραμπελιάς και συνέχισε «Δεκάδες θα γίνουν τα hotspots για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί το θέμα. Είναι δυνατόν, μετανάστες που μπαίνουν λαθραία σε μια χώρα να αφήνονται να κυκλοφορούν ελεύθερα; Δεν έπρεπε να υπάρχει έλεγχος των ανθρώπων αυτών; Πολλές από τις ΜΚΟ στη Λέσβο είναι… μουσουλμανικές. Έλεγε ο κ. Ρήγας (συντονιστής Γιατρών χωρίς Σύνορα) είναι εδώ και ένα χρόνο στην Ειδομένη και το ελληνικό κράτος… δεν έχει εμφανιστεί ποτέ παρά μόνο με την ελληνική αστυνομία! Ο κ. Α . Συρίγος – παλιός γραμματέας ΥΠ. ΕΣ. – αναφέρει ότι πέρασαν πέρυσι για μια περίοδο 555 χιλιάδες και είχαν καταγραφεί 157 χιλιάδες, πάνω στη βάση αυτή οι Ευρωπαίοι λένε «ιδού η Ελλάδα είναι ξέφραγο αμπέλι άρα η Σένγκεν πρέπει να κλείσει οριστικά». Σε λίγο καιρό θα έχουμε άρση της Σένγκεν για την Ελλάδα. Πάμε σε καθολική διάλυση της χώρας»