Οι εκπτώσεις, οι τάσεις και τα… στοκ
Της Έλενας Καραβασίλη
Γεμάτα πεζοδρόμια, μποτιλιαρισμένοι δρόμοι και πελάτες- ανιχνευτές να κοιτούν τις βιτρίνες των καταστημάτων, είναι η εικόνα που παρουσιάζει το κέντρο της Θεσσαλονίκης ήδη από την περασμένη Κυριακή και… σχεδόν σε καθημερινή βάση, καθ’ όλη τη διάρκεια των ενδιάμεσων χειμερινών εκπτώσεων.
Οι πελάτες εμφανίζονται διστακτικοί στις αγορές τους ενώ ταυτόχρονα έχουν τα μάτια τους ανοιχτά για έρευνα τιμών και «προσφορές ευκαιρία». Όπως λένε στην Karfitsa, δυσκολεύονται να βάλουν το χέρι στην τσέπη, καθώς ο μισθός τους πηγαίνει στους φόρους. Δεν είναι λίγοι αυτοί που διαπιστώνουν πως οι εκπτώσεις στα προϊόντα δεν προβλέπεται να είναι μεγάλες, ενώ όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά ο πελάτης θα βρει εμπόρευμα που… ξέμεινε!
Η Άννα Παπαδοπούλου είναι υπάλληλος σε κατάστημα ρούχων και σημειώνει πως ακόμη και οι εκπτώσεις που γίνονται δε μπορεί να είναι μεγάλες διότι ο επιχειρηματίας που έχει αγοράσει το νέο εμπόρευμα, το πλήρωσε στην κανονική του τιμή. Έτσι λοιπόν «με έκπτωση ο πελάτης θα βρει ρούχα παλαιότερων χρόνων και εμπόρευμα που ξέμεινε». Η Ευαγγελία Δίτσα, το δεκαήμερο των εκπτώσεων θα επικεντρωθεί μόνο σε «προσφορές ευκαιρίας» και για είδη πρώτης ανάγκης, όπως ένα ζευγάρι παπούτσια και ένα παντελόνι, όπως λέει χαρακτηριστικά. «Μόνο τα απολύτως απαραίτητα θα πάρω και αυτό διότι δεν έχω να συντηρήσω οικογένεια και συγκαταλέγομαι στους… ευνοημένους», σημειώνει η κ. Δίτσα. Ψώνια μόνο από μικροεπιχειρηματίες και όχι από πολυεθνικές σκοπεύει να κάνει η Νικολέτα Γκιουζέλη, προκειμένου να ενισχύσει την τοπική αγορά.
Ρούχα… χρωστούμενα
Όπως εξηγεί η επιχειρηματίας με κατάστημα ενδυμάτων στην Τσιμισκή, Λένα Ευθυμίου, «το ποσοστό της έκπτωσης που γίνεται δεν έχει να κάνει πλέον με το δεκαήμερο. Εμείς την τιμή που είναι να κάνουμε στον πελάτη, την κάνουμε όλο το χρόνο. Επιπλέον τα περισσότερα ρούχα έχουν έρθει και οι προμηθευτές είναι απλήρωτοι, οπότε στο χρωστούμενο ρούχο κάνουμε την έκπτωση που μπορούμε». Η ίδια λέει χαρακτηριστικά πως: «δεν πρόκειται για στοκ εμπόρευμα που μπορούμε να το δώσουμε με έκπτωση 50% και 70%. Ο κόσμος θέλει να πάρει το ρούχο πιο φτηνό και από τζάμπα και αυτό γιατί δεν του περισσεύουν τα χρήματα. Ψωνίζουν τα απολύτως απαραίτητα και τίποτα περισσότερο». Όσο για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, η κ. Ευθυμίου τονίζει πως «δε σώζεται η κατάσταση, διότι μειώνεται η δουλειά όλης της υπόλοιπης εβδομάδας. Τα χρήματα είναι που λείπουν από τις τσέπες του κόσμου, όχι ο χρόνος».
Από το πρωί μέχρι… το βράδυ
Σε… 24ωρη μόδα επενδύουν οι Θεσσαλονικείς, σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια καταστήματος ενδυμάτων στη Μητροπολίτου Ιωσήφ, Κάτια Τσιμτσιράκη. «Επενδύουν σε καθημερινά και σπορ ρούχα που μπορούν να τα φοράνε από το πρωί μέχρι το βράδυ, έτσι κι εμείς ποντάρουμε πάρα πολύ στα εύκολα ρούχα που μπορούν να “μεταμορφωθούν” σε βραδινά, με την προσθήκη ενός αξεσουάρ. Λόγω έλλειψης χρόνου και χρήματος, δεν είναι εύκολο για μία εργαζόμενη να αλλάζει την ενδυμασία της μέσα στη μέρα», λέει. Η κ. Τσιμτσιράκη σημειώνει πως, «δίνουμε βάση στην ποιότητα των ρούχων που τα περισσότερα είναι από έλληνες παραγωγούς, οι οποίοι έχουν βγάλει εξαιρετικά σχέδια σε άριστη ποιότητα».
Τάσεις και… μειωμένες παραγγελίες
Η ίδια λόγω του ότι άνοιξε το κατάστημά της στη Θεσσαλονίκη το Πάσχα του 2015, δεν έχει στοκ εμπόρευμα όμως όπως λέει αρκετοί επιχειρηματίες βγάζουν σε προσφορά προϊόντα παλαιότερης σεζόν. «Δυστυχώς αυτό είναι κάτι που συμβαίνει, αλλά είναι απόλυτα φυσιολογικό διότι ειδάλλως τους μένει το εμπόρευμα. Ιδίως φέτος οι παραγγελίες που έκαναν οι περισσότεροι επιχειρηματίες ήταν σημαντικά μειωμένες συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές και ο λόγος είναι ότι το ένδυμα δεν ανήκει στα ήδη πρώτης ανάγκης και το budget των πελατών είναι αρκετά περιορισμένο».
Την τιμητική τους έχουν φέτος οι πιο μίνιμαλ τάσεις της μόδας και οι πιο απλές γραμμές, «ώστε τα ενδύματα να είναι διαχρονικά», εξηγεί η κ. Τσιμτσιράκη. Πέραν από τα κλασσικά χρώματα που επικρατούν στη χειμερινή παλέτα, όπως είναι το λευκό και το μαύρο, φέτος η μόδα επιτάσσει την προσθήκη πιο έντονων χρωμάτων όπως το κίτρινο, το μπορντό, το λαδί και το μπλε. «Το ρούχο φέτος δεν είναι τόσο στολισμένο και φορτωμένο, ενώ δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη σύνθεσή του», καταλήγει.