Οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και το μέλλον τους!

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 14 - ΦΩΤΟ ΣΑΒΒΑΣ ΑΥΓΗΤΙΔΗΣ
*Του Γιώργου Δημαρέλου
Οι εβδομάδες που μας πέρασαν είχαν μία ιδιαίτερη κινητικότητα στα θέματα των μεταφορών στη Θεσσαλονίκη. Πριν δέκα μέρες περίπου επισκέφθηκαν το Δημαρχείο οι ηγεσίες των ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ με αντικείμενο συζήτησης το Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο, του οποίου η τύχη αναβίωσε από τη συμμετοχή του Δήμου στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα εδαφικής συνεργασίας South East Europe. Η σύσκεψη ολοκληρώθηκε με την από κοινού απόφαση ότι το επόμενο βήμα θα είναι η σύνταξη του Τεχνικού Δελτίου εντός του επόμενου 15νθήμερου για την ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020 με στόχο τη χρηματοδότηση της εκπόνησης των τελικών μελετών καθώς και η διεξαγωγή Τεχνικής Σύσκεψης για το συντονισμό των Δήμων της Δυτικής Θεσσαλονίκης και την ενσωμάτωση των προτάσεών τους στο σχεδιασμό.
Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα έγινε και η ευρεία σύσκεψη που αφορά στη θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης έγινε ενημέρωση σχετικά με την ολοκλήρωση των μελετών του έργου στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 και κατατέθηκε εισήγηση για την επέκταση της Προγραμματικής Σύμβασης, με την ένταξη των Δήμων Δέλτα, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης, καθώς και για τη διεύρυνση του Τεχνικού Αντικειμένου με την ένταξη νέων στάσεων στις περιοχές Καλοχωρίου, ΙΚΕΑ, Αεροδρομίου, Περαίας και Μηχανιώνας.
Τη Δευτέρα που μας πέρασε στην Αθήνα έγινε η πρώτη συνάντηση της επιτροπής που συνέστησε ο υπουργός κ. Σπίρτζης για τη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση μίας ενιαίας αρχής για την οργάνωση και ανάπτυξη των δημόσιων επιβατικών μεταφορών στη μητροπολιτική ενότητα της Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή του ΣΑΣΘ, του ΟΑΣΘ, του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας της Θεσσαλονίκης.
Την Τετάρτη, έγινε η δεύτερη συνάντηση του τοπικού γκρουπ υποστήριξης του ευρωπαϊκού προγράμματος URBACT 3, που έχει ως θέμα τη μητροπολιτική αντιμετώπιση του θέματος των ποδηλατοδρόμων στη Θεσσαλονίκη, καθώς επίσης και η μερίδα του ΣΑΣΘ για την πρόοδο της προώθησης σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας στους Δήμους της μητροπολιτικής ενότητας της Θεσσαλονίκης.
Τέλος, παραμένει πάντα επίκαιρη η πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει, παρά τις όποιες αντιστάσεις μπορεί να εμφανίζονται στο εσωτερικό της κυβέρνησης, στην παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΘ, που θα συνοδεύεται από μία σειρά έργων ανάπτυξης της επιχειρησιακής επιρροής του λιμανιού
Από τα παραπάνω μπορεί εύκολα να καταλάβει κανείς ότι διάγουμε μία πολύ σημαντική περίοδο όσον αφορά στο συγκοινωνιακό μέλλον της πόλης, το οποίο συνδυάζεται και με την έναρξη, επί της ουσίας, της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ. Αυτό που χρόνια λείπει από την πόλη είναι μία συντονισμένη προσπάθεια όλων των φορέων να συνεργαστούν εποικοδομητικά και ουσιαστικά και να αναδείξουν ο καθένας με τον τρόπο του, τη σημασία που δίνουν στα έργα υποδομής της πόλης, αλλά και στην οργάνωση και ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της πόλης. Οι όποιες πολιτικές διαφορές είτε σε επίπεδο αυτοδιοίκησης είτε σε επίπεδο κεντρικής πολιτικής πρέπει επιτέλους να ξεπεραστούν, για να μην παραμείνει η Θεσσαλονίκη για ακόμα μια φορά θεατής των εξελίξεων.
*Ο κ. Δημαρέλος είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης