, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Περικοπές ακόμη και στα… τρόφιμα!

Της Έλενας Καραβασίλη
Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποίησε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, (ΚΕ.Π.ΚΑ.) σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών και επικοινωνίας TOTHEPOINT, όσον αφορά στις επιπτώσεις της κρίσης στους καταναλωτές. Όπως φαίνεται κανένας τομέας δεν έμεινε αλώβητος από την οικονομική κρίση και τα νοικοκυριά αναγκάστηκαν να περικόψουν ακόμη και από τις πιο βασικές ανάγκες, όπως είναι τα τρόφιμα, η υγεία και η εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, το 91,2% έχει μειώσει γενικά την κατανάλωση τον τελευταίο χρόνο. Από αυτούς, το 79% μείωσε τις αγορές ένδυσης – υπόδησης, το 55,2% την αγορά τροφίμων, το 49,4% τη θέρμανση, το 38,6% το ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση και τηλεπικοινωνίες και το 22,5% την υγεία και το 19,7% την εκπαίδευση.
Καταναλωτική φτώχεια στα νοικοκυριά
kekelekh
«Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι σοκαριστικά. Όταν το ποσοστό των ανθρώπων που μειώνουν τη θέρμανση στα σπίτι τους, από το 20% εκτινάσσεται μέσα σε ένα χρόνο στο 50% και όταν έχουμε παρόμοιες εκτινάξεις σε θέματα όπως η χρήση του νερού και του ρεύματος, της μεταφοράς, σε θέματα υπηρεσιών υγείας και παιδείας, καταλαβαίνουμε πλέον ότι τα νοικοκυριά στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν καταναλωτική φτώχεια. Δεν υπάρχει δικαίωμα του καταναλωτή, όταν δεν έχει το δικαίωμα στην ίδια την κατανάλωση. Η φτώχεια πλέον έχει χτυπήσει και τη μεσαία τάξη, που μέχρι πέρυσι έχει ένα περιθώριο κατανάλωσης, τα φετινά αποτελέσματα είναι τραγικά. Η Ευρώπη πρέπει να απαντήσει με σοβαρότητα στο πρόβλημα της φτώχειας», σχολίασε η γ.γ. του ΚΕ.Π.ΚΑ., Ευαγγελία Κεκελέκη.
Οι μειώσεις είναι πολύ πιο έντονες, σε όλες τις κατηγορίες εξόδων, σε σχέση με το 2013. Ειδικότερα, πέρσι το 48,4% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για τρόφιμα, ενώ το 2014, το ποσοστό αυξήθηκε στο 55,2%.
Πέρυσι, το 20,8% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για θέρμανση, ενώ φέτος το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 49,4%. «Πρέπει να μπει ένα τέλος. Δε γίνεται τα παιδιά να διαβάζουν με κεριά και να πεθαίνουν από τα μαγκάλια εν έτη 2014», τόνισε η κ. Κεκελέκη.
Οι καταναλωτές, σε ποσοστό 39,1% χρησιμοποιούν την τιμή, ως πρώτο και βασικό κριτήριο, για τις αγορές τροφίμων. Το γεγονός αυτό συνδέεται, με τα πρόσφατα σκάνδαλα, με τα «μαϊμού» απορρυπαντικά και καλλυντικά, με το αλογίσιο κρέας και με πολλά άλλα.
Επιπλέον, σε ποσοστό 66,4%, οι καταναλωτές θεωρούν ότι γνωρίζουν τα δικαιώματά τους. Όμως, όταν ερωτήθηκαν, για το τι δικαιούνται, σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος, απάντησε εύστοχα μόνο το 3,4%.
«Οι καταναλωτές νομίζουν ότι γνωρίζουν τα δικαιώματά τους. Στην ποιοτική έρευνα που κάναμε μόνο ένας στους δύο απάντησε σωστά», τόνισε ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ., Νικόλαος Τσεμπερλίδης
Κανένας τομέας αλώβητος
Τα πιο αποθαρρυντικά στοιχειά της έρευνας είναι δύο, σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της εταιρίας TOTHEPOINT, που διεξήγαγε την έρευνα σε 892 καταναλωτές, Δημήτρη Κατσαντώνη.
«Πρώτον σε όλους τους τομείς έγινε περιστολή δαπανών σε σχέση με το 2012, κανένας τομέας δεν έμεινε αλώβητος. Το δεύτερο στοιχείο είναι πως αυτή τη φορά παρουσιάστηκαν μεγάλες περιστολές δαπανών σε τομείς που οι Έλληνες προσπαθούσαν να μη τους αγγίξει ο προϋπολογισμός, όπως την εκπαίδευση και την υγεία. Το 3,5% που ίσχυε για τη μείωση δαπανών το 2012 που αφορά στην εκπαίδευση, τώρα φτάνει στο 19,5%. Είναι υπερβολικά μεγάλη αύξηση. Γεγονός που πρέπει να προβληματίσει», καταλήγει.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.