Πως είδα τις εφετινές γιορτές στη Θεσσαλονίκη
Οι φετινές γιορτές στη Θεσσαλονίκη ήταν μια περίοδος γεμάτη αντιθέσεις, που αποκαλύπτουν τις πολυπλοκότητες της οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας της πόλης.
Περπατώντας στους δρόμους του κέντρου, παρατήρησα μια πρωτόγνωρη ζωντάνια. Τα εμπορικά καταστήματα, είτε επρόκειτο για μεγάλες αλυσίδες είτε για μικρά, τοπικά μαγαζιά, ήταν ασφυκτικά γεμάτα. Οι άνθρωποι δεν περιορίζονταν σε απλό “χαζολόγημα”, αλλά αναζητούσαν ενεργά και αγόραζαν προϊόντα. Ανάλογη εικόνα παρουσίαζαν τα καφέ, τα μπαρ και τα εστιατόρια της πόλης, που πλημμύριζαν από κόσμο, δημιουργώντας μια αίσθηση οικονομικής ευμάρειας.
Ωστόσο, αυτή η εικόνα ευημερίας έρχεται σε αντίθεση με συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία. Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, περίπου 800.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ. δεν κατέβαλαν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας τους. Αυτό το ποσοστό, που ανέρχεται στο 88%, φανερώνει μια οικονομική πίεση για μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο περίπλοκη αν σκεφτούμε ότι οι επισκέπτες από τα Βαλκάνια, που κατέκλυσαν τα ξενοδοχεία της πόλης κατά τις γιορτές με πληρότητες έως και 95%, συνέβαλαν σημαντικά στη ζωντάνια της αγοράς. Παρόλα αυτά, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης εκφράζει τη δυσαρέσκειά του, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα κέρδη δεν ήταν όσο ικανοποιητικά περίμεναν οι έμποροι.
Αυτό που μένει ως συμπέρασμα είναι μια αίσθηση αντίφασης. Από τη μια, η κίνηση στους δρόμους και τα γεμάτα καταστήματα δημιουργούν την εντύπωση μιας ακμάζουσας τοπικής οικονομίας. Από την άλλη, η οικονομική δυσκολία πολλών πολιτών και οι παράπονα των εμπόρων δείχνουν ότι η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη.
Ίσως η αλήθεια να βρίσκεται στη διαχείριση και την προσέγγιση κάθε επιχείρησης. Οι επιτυχημένοι έμποροι είναι εκείνοι που μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες και τις προσδοκίες των καταναλωτών, οι οποίοι, παρόλες τις δυσκολίες, δείχνουν διάθεση να ξοδέψουν. Πάντα υπάρχει ένα μειοψηφικό μεν αλλά αριθμητικά σεβαστό κοινό δε, που είναι σε θέση να καταναλώνει εξαργυρώνοντας το έξυπνο μάρκετινγκ των εμπόρων. Και πάντα θα υπάρχει ένα πλειοψηφικό αγοραστικό κοινό που πασχίζει να τα βγάλει πέρα με τους δυσβάσταχτους φόρους στο τέλος του έτους περιμένοντας τις εκπτώσεις του Ιανουαρίου για να «γιορτάσουν» ετεροχρονισμένα με ένα καινούργιο ζευγάρι παπούτσια ή ένα πανωφόρι. Όσο για τους υπόλοιπους, ίσως είναι ώρα για μια πιο αυτοκριτική ματιά, ώστε να αντιληφθούν ότι η γκρίνια και η κακοδιαχείριση δεν οδηγούν πουθενά.
Οι γιορτές στη Θεσσαλονίκη ανέδειξαν όχι μόνο τη ζωντάνια και τη μοναδικότητα της πόλης, αλλά και τις προκλήσεις που παραμένουν για την οικονομία και την τοπική κοινωνία. Όσο τα χρονικά διαστήματα της πληρότητας των ξενοδοχείων και της αυξημένης κίνησης στα εμπορικά καταστήματα μεγαλώνει, τόσο περισσότερο θα αχνοφαίνεται η ελπίδα ότι οι πολίτες μιας πόλης που χτυπήθηκε αλύπητα από τη 15ετή οικονομική κρίση αγωνίζεται να ξαναβρεί τα χαμένα πατήματά της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA