, Σάββατο
03 Δεκεμβρίου 2022

Σε «κώμα» ο εξοπλισμός του ΕΚΑΒ!

 
ΕΚΑΒ
Εικόνα διάλυσης παρουσιάζει το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας στην Κεντρική Μακεδονία και κυρίως στην Χαλκιδική, όπου αυτή την περίοδο οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του προσωπικού, η πλήρης κάλυψη των αυξημένων αναγκών είναι αδύνατη. Εκτός από τις σοβαρές ελλείψεις σε πληρώματα, σοβαρά προβλήματα εντοπίζονται και στην υλικοτεχνική υποδομή.
Το halkidikifocus.gr επιχειρεί να προσεγγίσει το «κεφάλαιο» μηχανολογικός και ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός. Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει ο πρόεδρος του εργασιακού σωματείου ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Χαλκιδικής, Γιαννιτσών και Έδεσσας) Γιώργος Παλαιολόγου, τα περισσότερα ασθενοφόρα «έχουν ξεπεράσει προ πολλού τα όρια αντοχής τους, καθώς υπάρχουν οχήματα που έχουν διανύσει πάνω από 500 χιλιάδες χιλιόμετρα!» ενώ αποδίδει τις συχνές βλάβες σε «απουσία συντήρησης».
«Ένα ασθενοφόρο μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες που προκύπτουν εφόσον το service γίνεται στην ώρα του» υποστηρίζει. Σύμφωνα με τον κ. Παλαιολόγου στη Θεσσαλονίκη υπάρχει συνεργείο που λειτουργεί στους κόλπους της υπηρεσίας, ωστόσο είναι αποδεκατισμένο από προσωπικό. «Έμειναν λιγοστοί μηχανικοί ενώ φανοποιοί δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα» αναφέρει.
Την ίδια στιγμή, αμέτρητα είναι τα εμπόδια για την προμήθεια ανταλλακτικών και ελαστικών. «Τις περισσότερες φορές δεν υπάρχουν πιστώσεις και όταν φτάσει η στιγμή της έγκρισης, η διαδικασία παραγγελίας είναι χρονοβόρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα οχήματα να παραμένουν ακινητοποιημένα για πολλούς μήνες στο συνεργείο και να περιορίζεται ο αριθμός των ασθενοφόρων που εξυπηρετούν τα περιστατικά» εξηγεί ο πρόεδρος του Σωματείου. Λιγότερα από 5 οχήματα είναι διαθέσιμα στο νομό Χαλκιδικής ενώ σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εργαζόμενων η κατάσταση των ασθενοφόρων εγκυμονεί κινδύνους για τους ασθενείς.
«Ασθενοφόρο που πήγαινε να παραλάβει περιστατικό ‘έμεινε’ στο δρόμο εξαιτίας μηχανικής βλάβης. Κλήθηκε δεύτερο, ωστόσο χάθηκε πολύτιμος χρόνος και η καθυστέρηση απέβη μοιραία για έναν συνάνθρωπό μας» καταγγέλλει ο κ. Παλαιολόγου.«Εκτός αυτού το όχημα που ακινητοποιήθηκε ήταν ανασφάλιστο και χωρίς οδική βοήθεια, προφανώς επειδή δεν ανανεώθηκε εγκαίρως το ασφαλιστήριο συμβόλαιο» προσθέτει. 
Ανάλογη εικόνα εμφανίζει και ο ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ, ο οποίος δεν έχει αντικατασταθεί –ούτε καν επισκευαστεί- από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όταν η χώρα μας είχε ενισχυθεί με όλα τα απαιτούμενα μέσα για την άψογη υλοποίηση της παγκόσμιας διοργάνωσης. «Συσκευές, όπως απινιδωτές και οξύμετρα που είναι απολύτως απαραίτητες, έχουν φθαρεί από την καθημερινή χρήση χωρίς να γίνεται λόγος για αντικατάστασή τους» υπογραμμίζει ο κ. Παλαιολόγου.
Επιφυλάξεις για τις αεροδιακομιδές της Χαλκιδικής!
Όπως είναι γνωστό, φέτος από τα μέσα Ιουλίου ενεργοποιήθηκε και στην Χαλκιδική ένα επιχειρησιακό σχέδιο για τη σύνδεση της παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας με την αντίστοιχη νοσοκομειακή κάλυψη μέσω ειδικών αεροδιακομιδών από τις τουριστικές περιοχές. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της διοίκησης του ΕΚΑΒ και στο πλαίσιο της συνεργασίας του υπουργείου Υγείας με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη μέχρι το τέλος Αυγούστου, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, ελικόπτερο μεταφοράς προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος, στελεχωμένο από γιατρό και διασώστη του ΕΚΑΒ, βρίσκεται σε ετοιμότητα πραγματοποίησης αεροδιακομιδών με στόχο την κάλυψη των επίγειων μονάδων του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας τόσο στην περιοχή της Χαλκιδικής όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας.
«Σε καμία περίπτωση το πιλοτικό πρόγραμμα δεν υποκαθιστά τα ασθενοφόρα» σημειώνει ο κ. Παλαιολόγου, κάνοντας λόγο για χρονοβόρα διαδικασία στη διαδικασία των περιστατικών. Όπως εξηγεί «στην περίπτωση που συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα στη Σιθωνία, για να γίνει αεροδιακομιδή του ασθενούς, πρέπει να τηρηθεί η εξής διαδικασία: Ασθενοφόρο θα πάει τον ασθενή στο πλησιέστερο κέντρο υγείας για τις πρώτες εξετάσεις. Εφόσον χρειαστεί αεροδιακομιδή από τη Θεσσαλονίκη, πρέπει να δοθεί από την Αθήνα εντολή για πτήση του ελικοπτέρου. Στη συνέχεια ασθενοφόρο από το κέντρο υγείας πρέπει να φέρει τον ασθενή στο πλησιέστερο ελικοδρόμιο και από εκεί να τον παραλάβει το ελικόπτερο που θα έχει έρθει από Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια το ελικόπτερο θα προσγειωθεί στο αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ και από εκεί άλλο ασθενοφόρο θα τον μεταφέρει στο νοσοκομείο».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στην Χαλκιδική το ελικόπτερο χρησιμοποιεί δύο σημεία. Το ελικοδρόμιο ενός ξενοδοχειακού συγκροτήματος και έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην περιοχή της Κασσάνδρας. «Καλοδεχούμενο το πρόγραμμα, όμως δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που θέσαμε ως εργαζόμενοι σε σχέση με την ασφάλεια των επιβαινόντων ενώ δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμη ορισμένα ζητήματα» καταλήγει ο πρόεδρος του Σωματείου.
ΕΚΑΒ
Στο «κόκκινο» βρίσκεται η στελέχωση των ασθενοφόρων  στη Χαλκιδική…
Αίσθηση προκαλούν όσα καταγγέλλουν στο halkidikifocus.gr οι εργαζόμενοι σχετικά με τις ελλείψεις σε πληρώματα ώστε να καλύπτονται πλήρως τα περιστατικά, σε 24ωρη βάση και σε ολόκληρο το νομό.  «Το προσωπικό που διαθέτει η Χαλκιδική μπορεί να επανδρώσει μόλις τρία ασθενοφόρα ανά βάρδια στη διάρκεια του 24ώρου. Ειδικότερα, υπηρετούν συνολικά 33 άτομα, αριθμός πολύ μικρός σε αντίθεση με τις αυξημένες ανάγκες του καλοκαιριού που ο νομός ‘βουλιάζει’ από τουρίστες» αναφέρει στο halkidikifocus.gr ο πρόεδρος του εργασιακού σωματείου ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Χαλκιδικής, Γιαννιτσών και Έδεσσας) Γιώργος Παλαιολόγου.
Εκτός από την εκρηκτική αύξηση του πληθυσμού κατά τους θερινούς μήνες, στην Χαλκιδική εντοπίζονται άλλες αντικειμενικές δυσκολίες όπως η γεωγραφική ιδιομορφία που παρουσιάζει, οι αποστάσεις και τα κυκλοφοριακά προβλήματα αποτελούν παράγοντες που δυσχεραίνουν τη διακομιδή των περιστατικών. «Το ασθενοφόρο δεν μεταφέρει μόνο τα σοβαρά περιστατικά. Το ΕΚΑΒ υποχρεούται να ανταποκριθεί σε οποιαδήποτε κλήση φτάσει στο τηλεφωνικό κέντρο. Δεν γίνεται επιλογή μεταξύ των παθήσεων. Για ένα διάστρεμμα ή κάποιο μικρό χτύπημα στο δάχτυλο όπως και για μια απλή περίπτωση κεφαλαλγίας μεταβαίνει ασθενοφόρο και παραλαμβάνει τον ασθενή» εξηγεί ο κ. Παλαιολόγου, υπογραμμίζοντας τον αυξημένο φόρτο που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα λιγοστά πληρώματα του ΕΚΑΒ.
Δύο κενά σε κάθε βάρδια
Σύμφωνα με το σχεδιασμό, οι βάσεις των ασθενοφόρων συνδέονται με την έδρα των μονάδων υγείας. Συγκεκριμένα, στον Πολύγυρο, όπου βρίσκεται το Γενικό Νοσοκομείο Χαλκιδικής καθώς και σε Νέα Καλλικράτεια, Νέα Μουδανιά, Κασσάνδρεια και Άγιο Νικόλαο, όπου λειτουργούν Κέντρα Υγείας.
«Εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού σε δύο από τα πέντε σημεία δεν θα υπάρχει ασθενοφόρο σε όλες τις βάρδιες» τονίζει ο πρόεδρος του Σωματείου. Για παράδειγμα, εάν υπάρχει ασθενοφόρο στα Νέα Μουδανιά, δεν υπάρχει στην Κασσάνδρεια, κι αν υπάρχει στον Άγιο Νικόλαο, δεν υπάρχει στη Νέα Καλλικράτεια. «Στην περίπτωση που συμβεί ένα περιστατικό στον Άγιο Νικόλαο και δεν υπάρχει ασθενοφόρο τότε θα μεταβεί από τις υπόλοιπες περιοχές με ό,τι συνεπάγεται για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των ασθενών», προσθέτει.
Πεθαίνουν αβοήθητοι…
Σοκ προκαλούν οι σοβαρές καταγγελίες του προέδρου του εργασιακού Σωματείου ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας για τουλάχιστον15 περιστατικά στην Χαλκιδική που είχαν… μοιραία κατάληξη.«Στις αρχές του καλοκαιριού υπήρχε μια περίπτωση πνιγμού, όπου το ασθενοφόρο ‘έμεινε’ λόγω βλάβης. Ειδοποιήθηκε δεύτερο, το οποίο έφτασε στο σημείο με καθυστέρηση σχεδόν μιας ώρας. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος και ο άνθρωπος κατέληξε. Χάθηκε και η παραμικρή πιθανότητα ώστε να κρατηθεί στη ζωή» αποκαλύπτει ο κ. Παλαιολόγου. «Πρόσφατα, ένας 50χρονος έπαθε ανακοπή στην αυλή του σπιτιού του και πέθανε αβοήθητος επειδή δεν υπήρχε διαθέσιμο ασθενοφόρο, καθώς είχε σπεύσει σε τροχαίο ατύχημα», καταγγέλλει ο ίδιος.
EKAB-DIASWSTHS-TROXAIO
Τέλος, τους προηγούμενους μήνες με καθυστέρηση έφτασε το ασθενοφόρο σε τροχαίο δυστύχημα όπου άφησε την τελευταία του πνοή νεαρό ζευγάρι, συμπαρασύροντας στο θάνατο και το αγέννητο παιδί τους. «Μπορεί, ακόμη και νωρίς να φτάσει το ασθενοφόρο σε ένα συμβάν να είναι ήδη αργά για κάποιον συνάνθρωπό μας, όπου ο θάνατος έχει επέλθει ακαριαία και δεν υπάρχει καμία ελπίδα. Ωστόσο, είναι συχνές οι περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν πρέπει να αφήνουμε έστω και τις ελάχιστες πιθανότητες που έχει κάποιος να ζήσει» διευκρινίζει ο κ. Παλαιολόγου.
Χωρίς μετακινήσεις φέτος
Τα προηγούμενα χρόνια, στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, το προσωπικό του ΕΚΑΒ που υπηρετούσε σε μονάδες της Θεσσαλονίκης ή άλλων περιοχών συνδύαζε την κανονική άδεια με προσφορά εθελοντικής εργασίας στην Χαλκιδική ενισχύοντας τα αποδυναμωμένα πληρώματα. «Φέτος αυτό δεν συμβαίνει καθώς μέχρι και πέρσι τα έξοδα διαμονής και σίτισης τα κάλυπταν οι τοπικοί φορείς, όπως η Αυτοδιοίκηση, και οι επιχειρηματίες», γνωστοποιεί ο πρόεδρος του Σωματείου. «Παρά το γεγονός ότι από την πλευρά μας υποβάλλαμε από τις αρχές της χρονιάς τα σχετικά αιτήματα υπήρξε αδυναμία ώστε να εξασφαλιστούν κάποια δωμάτια σε καταλύματα ή ξενοδοχεία όπως και πόροι για τη σίτιση, προκειμένου να μετακινηθούν διασώστες στη Χαλκιδική» εξηγεί.
«Οι θεσμικοί φορείς και οι επαγγελματίες του νομού πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους, καθώς επωφελούνται μέσα από αυτήν την προσφορά. Και ένα ενδεχόμενο περιστατικό με κάποιον τουρίστα που δεν θα αντιμετωπιστεί εξαιτίας της έλλειψης ασθενοφόρου θα αποτελέσει στη συνέχεια κακό πρεσβευτή για τον τουρισμό και την Ελλάδα. Από την πλευρά μας έχουμε τη διάθεση να προσφέρουμε ωστόσο η οικονομική κατάσταση των συναδέλφων αδυνατεί να καλύψει αυτό το κόστος» ξεκαθαρίζει ο κ. Παλαιολόγου. Παράλληλα, επισημαίνει πως εμπόδια στη διαδικασία των μετακινήσεων δημιουργεί και ο τρόπος λειτουργίας των αρμόδιων Υπηρεσιακών Συμβουλίων, τα οποία εγκρίνουν τις μετακινήσεις, έχουν έδρα την Αθήνα και συνήθως δεν συνεδριάζουν εν μέσω καλοκαιριού.
«Γονάτισε» και το ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης
Οι ανάγκες της Χαλκιδικής καλύπτονται διαχρονικά από το ΕΚΑΒ της γειτονικής Θεσσαλονίκης. Όμως, η συνεχής αποδυνάμωση της υπηρεσίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια. «Πλέον ούτε η Θεσσαλονίκη μπορεί να βοηθήσει επειδή από τους συνολικά 280 διασώστες έχουν μείνει μόνο οι 230» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Παλαιολόγου. «Ο όγκος εργασίας έχει αυξηθεί αφού το ΕΚΑΒ εξυπηρετεί τα Νοσοκομεία της πόλης σε ό,τι αφορά τις διακομιδές. Έχει επωμιστεί επίσης τη μεταφορά των προσφύγων και των μεταναστών από τα κέντρα φιλοξενίας που λειτουργούν σε διάφορες περιοχές του νομού Θεσσαλονίκης. Αυτοί οι άνθρωποι είναι ταλαιπωρημένοι και συχνά επισκέπτονται τους γιατρούς» εξηγεί ο ίδιος. Επιπλέον, τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ καλούνται να εξυπηρετήσουν και όσες ιδιωτικές κλινικές της πόλης δεν διαθέτουν αντίστοιχα οχήματα για τη μεταφορά των ασθενών. «Η επιβάρυνση είναι δυσανάλογη σε σχέση με τον αριθμό των εργαζόμενων. Οι συνάδελφοι έχουν ξεπεράσει τα όριά τους ενώ βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας» τονίζει στο halkidikifocus.gr ο πρόεδρος του εργασιακού σωματείου ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Χαλκιδικής, Γιαννιτσών και Έδεσσας). πηγή halkidikifocus.gr