, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Σημείο καρμανιόλα για τις νταλίκες το Δερβένι!

Derveni copy

Της Έλενας Καραβασίλη

Κακοτεχνίες, ανεπαρκής φωτισμός, ελλιπής σήμανση, φθορές, παραλείψεις και ελλείψεις χαρακτηρίζουν έναν από τους πιο βασικούς οδικούς άξονες της Ελλάδας, σύμφωνα με τους επαγγελματίες οδηγούς. Ο λόγος για την Εγνατία Οδό, που αποτελεί μαζί με την ΠΑΘΕ το κεντρικό οδικό δίκτυο που ενώνει τη χώρα. Τα τροχαία ατυχήματα που σημειώνονται κάθε χρόνο είναι αρκετά, με το Δερβένι να αποτελεί το κατεξοχήν σημείο όπου… «διπλώνουν» οι νταλίκες.

Η μεγάλη κλίση που έχει το συγκεκριμένο σημείο σε ανωφέρεια και κατωφέρεια κάνει την κίνηση των οδηγών ακόμη πιο δύσκολη, ιδίως όταν πρόκειται για βαρέα οχήματα. Στον αντίποδα, οι αρμόδιοι της Εγνατίας Οδού Α.Ε., επισημαίνουν πως οι παραβάσεις του Κ.Ο.Κ είναι η αιτία που προκαλούνται τα ατυχήματα. «Το 99% των ατυχημάτων οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα και τις αντικανονικές προσπεράσεις. Αλίμονο εάν φτιάχναμε ένα δρόμο που δεν είναι απόλυτα ασφαλής», σημειώνει στην Karfitsa ο διευθυντής της περιφερειακής υπηρεσίας Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Παρδάλης.

Υπέρβαρα και υψηλές ταχύτητες

Όσο αφορά στην κλίση του δρόμου στο Δερβένι με κατεύθυνση από και προς τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Παρδάλης επισημαίνει ότι «είναι στα όρια των προδιαγραφών της μελέτης και βάση αυτής θέτονται και τα όρια ταχύτητας. Υπάρχει σήμανση, διαγράμμιση και προειδοποιητικές πινακίδες. Εάν όμως ο οδηγός αναπτύξει ταχύτητα που ξεπερνά τα επιτρεπτά όρια, είναι λογικό πως βάζει τον εαυτό του σε κίνδυνο». Στην κακοτεχνία του δρόμου αλλά και στη μειωμένη προσοχή των οδηγών στο συγκεκριμένο σημείο εστιάζει και ο επί 31 χρόνια οδηγός αγώνων, Κώστας Αναγνωστάκης. «Υπάρχει μία τεράστια κατηφόρα στο δρόμο μπαίνοντας στη Θεσσαλονίκη που έγκειται σε κακοτεχνία, όμως εδώ καλείται ο οδηγός να έχει αυξημένη την προσοχή του. Πρέπει να έχει συνεχόμενα τον έλεγχο της ταχύτητας του οχήματός του», τονίζει ο κ. Αναγνωστάκης. Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, τα περισσότερα φορτηγά εί-ναι υπέρβαρα, οπότε είναι επιτακτική η ανάγκη να τηρούν τα όρια ταχύτητας. «Ο οδηγός θα πρέπει να αντιλαμβάνεται το δρόμο που έχει μπροστά του. Βέβαια από την άλλη πλευρά να υπογραμμίσουμε πως δεν υπάρχει φωτεινή επιγραφή να προειδοποιεί τους οδηγούς για την επικινδυνότητα του δρόμου, όπως επίσης δεν υπάρχουν κλιμάκια για να κάνουν ελέγχους πριν το Δερβένι», υπογραμμίζει ο κ. Αναγνωστάκης.

«Καθαρά υπαίτιος ο οδηγός»

Στον ανθρώπινο παράγοντα και στην κακή κατάσταση των οχημάτων αποδίδει τα τροχαία ατυχήματα που σημειώνονται στο Δερβένι ο διευθυντής της τροχαίας Θεσσαλονίκης, Θεόδωρος Τυριακίδης. «Οι περισσότεροι οδηγοί δεν τηρούν τον Κ.Ο.Κ. Το συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου έχει τέσσερις λωρίδες ανόδου και τέσσερις καθόδου. Υπάρχουν προειδοποιητικές πινακίδες και πολύ καλός φωτισμός του δρόμου. Καθαρά υπαίτιος είναι ο οδηγός. Στο νομό Θεσσαλονίκης τα τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 90% από τότε που δόθηκε στην κυκλοφορία η Εγνατία Οδός», τονίζει ο κ. Τυριακίδης. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα σε αυτό το σημείο προκαλούνται από νταλίκες που ως επί το πλείστον έχουν ξένες πινακίδες. «Τα ξένα φορτηγά που ακινητοποιούμε είναι πάρα πολλά και ο βασικότερος λόγος είναι η κακή συντήρηση των οχημάτων. Για παράδειγμα εάν έχουν να αλλάξουν λάστιχα για περισσότερα από τέσσερα χρόνια είναι φυσικό να αυξάνεται το ενδεχόμενο να προκληθεί κάποιο ατύχημα», καταλήγει ο κ. Τυριακίδης.

Ελλιπείς έλεγχοι

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας, Απόστολος Κενανίδης, εστιάζει στις ελλείψεις και στους ελέγχους που δεν γίνονται σε επαρκή βαθμό. «Μπορεί να είναι μικρή η απόσταση για το Λαγκαδά, αλλά είναι μεγάλη η κλίση του δρόμου. Σε περίπτωση που βρέχει, δεν υπάρχει αντιολισθηρός τάπητας κάτι που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για τους οδηγούς», υπογραμμίζει ο κ. Κενανίδης. Όπως σημειώνει ο ίδιος χαρακτηριστικά «δεν υπάρχει σήμανση για την επικινδυνότητα της ολισθηρότητας. Θα πρέπει να δίνεται η εικόνα στον οδηγό ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος. Από το συγκεκριμένο σημείο διέρχονται πολλά οχήματα που είναι υπέρβαρα. Πρέπει να γίνεται πιο εντατικός έλεγχος για την ασφάλεια των πολιτών». Από την χρόνια εμπειρία του, λόγω επαγγέλματος, ο κ. Κενανίδης επισημαίνει έναν ακόμη παράγοντα που καθιστά «παγίδα» το εν λόγω κομμάτι στο Δερβένι. «Λόγω της μεγάλης κλίσης του δρόμου, είναι συχνό το φαινόμενο διαρροής καυσίμων από τα βαρέα οχήματα όταν το ρεζερβουάρ είναι γεμάτο. Με αποτέλεσμα το οδόστρωμα να γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνο για τους οδηγούς».

«Παγίδες θανάτου» τα έντονα καιρικά φαινόμενα

Τα έντονα καιρικά φαινόμενα έρχονται να δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση για τους οδηγούς, ενώ σύμφωνα με τον κ. Κενανίδη «είμαστε τυχεροί που δεν έχουμε θρηνήσει άλλα θύματα». Η ομίχλη, οι έντονες βροχοπτώσεις και η ισχυρή χιονόπτωση, είναι παράγοντες που επιβαρύνουν τις συνθήκες οδήγησης ενώ σε αυτές τις περιπτώσεις η όξυνση της προσοχής είναι επιτακτική. Σημείο «παγίδα» της Εγνατίας Οδού σε περίπτωση ομίχλης αποτελεί ο δρόμος από τον Πολύμυλο μέχρι τη Βέροια, λέει ο κ. Κενανίδης. «Για 27 χλμ δεν υπάρχουν αμμοπαγίδες ούτως ώστε να μπορεί να σταθμεύσει ένα φορτηγό σε περίπτωση που έχουν υπερθερμανθεί τα φρένα του για να μη πάρει φωτιά για παράδειγμα». Όπως υπογραμμίζει ο κ. Κενανίδης, ιδιαίτερα επικίνδυνο είναι και το σημείο όπου σημειώθηκε πριν από λίγο καιρό η πολύνεκρη τραγωδία όπου πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. «Η έξοδος σε εκείνο το σημείο πρέπει να είναι συνέχεια ασφαλής και ανοιχτή. Σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο πρόβλημα- λόγο κάποιου τροχαίου, χαμηλών ταχυτήτων λόγω καιρικών φαινομένων- θα έπρεπε να υπάρχει φωτεινή σήμανση που να προειδοποιεί τους οδηγούς τουλάχιστον 5χλμ πριν».

Χωρίς χώρο στάθμευσης

Παράλειψη που «μπορεί να κοστίσει ζωές», χαρακτηρίζει ο κ. Κενανίδης το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός είναι το μοναδικό οδικό δίκτυο που δεν έχει χώρο ανάπαυσης, σημείο ανεφοδιασμού καυσίμων και κτηριακές εγκαταστάσεις για την ξεκούραση των οδηγών σε μία απόσταση 700χλμ. «Από τους Κήπους μέχρι και την Ηγουμενίτσα δεν υπάρχει ούτε ένα σημείο για να σταματήσουν οι οδηγοί, να ξεκουραστούν και να κάνουν μία στάση. Είτε σε περίπτωση επαγγελματιών να σταθμεύσουν για κάποια ώρα όπως επιβάλλει ο νόμος, είτε σε περίπτωση έντονων καιρικών φαινομένων να μπορεί ο οδηγός να σταματήσει μέχρι να αποκατασταθεί η ορατότητα». Όπως επισημαίνει ο κ. Κενανίδης, υπάρχουν μόνο δύο μικρά πάρκινγκ όπου μπορεί να σταματήσει κάποιος για πολύ λίγη ώρα. «Το πολύ να μπορέσουν να σταθμεύσουν δέκα νταλίκες για 5 με 10 λεπτά όμως. Δεν υπάρχει χώρος για να σταματήσουν και να ξεκουραστούν».

«Συχνό φαινόμενο οι καραμπόλες στην ομίχλη»

Απόλυτα «οχυρωμένος» και ασφαλής δρόμος είναι η Εγνατία Οδός, όσον αφορά στα έντονα καιρικά φαινόμενα, σύμφωνα με τον μηχανικό λειτουργίας και συντήρησης της «Εγαντίας Οδού Α.Ε.», Γιώργο Ζιάκα. «Υπάρχει αντιολισθηρός τάπητος που τοποθετήθηκε πριν από επτά χρόνια με διάρκεια ζωής τα οκτώ. Όσο αφορά στο τμήμα από τη Βέροια μέχρι τον Πολύμυλο όπου τα καιρικά φαινόμενα είναι πιο έντονα, υπάρχουν ειδικά φώτα για την ομίχλη, διαγράμμιση και κίτρινη δεξιά οριογραμμή». Η επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά είναι υπαίτια για τα περισσότερα ατυ-

χήματα που σημειώνονται. Όπως σημειώνει στην Karfitsa ο κ. Ζιάκας, βάση έρευνας που έχει διεξαχθεί, σε συνθήκες ομίχλης οι καραμπόλες είναι σύνηθες φαινόμενο. «Ο οδηγός έχει την τάση να βλέπει τα πίσω φώτα του μπροστινού οχήματος με αποτέλεσμα να μην τηρεί τις προβλεπόμενες αποστάσεις ασφαλείας. Έτσι εάν συμβεί κάτι δεν έχει τον απαιτούμενο χρόνο και περιθώριο να αντιδράσει», λέει.

«Δεν υπακούουν στη σήμανση»

Ο κ. Ζιάκας τονίζει πως οι περιπτώσεις όπου οι οδηγοί δε συμμορφώνονται με τις υποδείξεις της σήμανσης είναι πολλές με αποτέλεσμα να προκαλούνται τροχαία ατυχήματα. «Από τη Βέροια μέχρι τον Πολύμυλο υπάρχουν 15 σήραγγες με πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων που επιτηρούνται από το κέντρο ελέγχου 24 ώρες το 24ωρο. Τα μηνύματα αυτά αλλάζουν όποτε υπάρχει κίνδυνος όμως οι οδηγοί δεν ακολουθούν πάντα τη σήμανση». Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ζιάκας, είναι συχνό το φαινόμενο να υπάρξει κάποιο πρόβλημα (τροχαίο ή πυρκαγιά σε όχημα), να κλείσουν οι σήραγγες και οι οδηγοί να συνεχίσουν να εισέρχονται σε αυτές. «Το 99% των οδηγών δε σταματάει. Με αυτό τον τρόπο θέτουν οι ίδιοι τον εαυτό τους σε κίνδυνο. Έχει τύχει για παράδειγμα όχημα να κινείται ανάποδα στην κυκλοφορία, οι χειριστές να ειδοποιούν τους οδηγούς πως πρέπει να ακινητοποιηθούν και εκείνοι να συνεχίζουν να κινούνται κανονικά», καταλήγει ο κ. Ζιάκας.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.