03:44, Σάββατο
21 Μαΐου 2022

«Σου λείπει κάποιος; Πώς να αντιμετωπίσεις την κατάσταση»

Γράφει η Νάνσυ Νενέρογλου-Πεταλωτή, ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Reggio Thessaloniki

Οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους κοινωνικά πλάσματα. Οι περισσότεροι άνθρωποι λαχταρούν κάποιο επίπεδο οικειότητας, συντροφικότητας και διαρκούς σύνδεσης με τους άλλους.

Στην άλλη πλευρά της σύνδεσης όμως, βρίσκεται η μοναξιά. Όταν δεν μπορείτε να δείτε ή να μιλήσετε με κάποιον που σας ενδιαφέρει, ο πόνος της απουσίας του και οι μόνιμες αναμνήσεις του χρόνου σας μαζί μπορούν να εγκατασταθούν στην καρδιά σας.

Μερικές φορές, μπορείτε να λύσετε το πρόβλημα της έλλειψης κάποιου σηκώνοντας το τηλέφωνο ή περνώντας από εκεί για μια επίσκεψη. Αλλά δεν είναι πάντα δυνατή η επανασύνδεση και τα συναισθήματα απώλειας και θλίψης που προκύπτουν και μπορεί να αρχίσουν να συσσωρεύονται σε σημείο που αρχίζουν να επισκιάζουν κάθε πτυχή της καθημερινότητάς σας.

Γενικές συμβουλές για κάθε περίσταση

Αν νοιάζεστε για κάποιον και απολαμβάνετε να περνάτε χρόνο μαζί του, είναι φυσικό να θρηνείτε την απουσία του όταν φεύγει. Ακόμη και ένας προσωρινός χωρισμός δεν είναι πάντα εύκολος.

Να προσέχετε τον εαυτό σας

Η φροντίδα των συναισθηματικών πληγών είναι εξίσου σημαντική με τη θεραπεία των σωματικών. Μπορεί να μην χρειάζεστε ράμματα ή παγοκύστη, αλλά λίγη συμπόνια για τον εαυτό σας μπορεί να βοηθήσει πολύ στη θεραπεία του πόνου σας.

Έχετε βιώσει μια απώλεια και πιθανότατα θα χρειαστείτε χρόνο για να προσαρμοστείτε πριν νιώσετε ξανά σαν τον εαυτό σας. Το να φέρεστε στον εαυτό σας με καλοσύνη ασκώντας καλή αυτοφροντίδα μπορεί να σας βοηθήσει να περάσετε πιο εύκολα αυτήν την περίοδο προσαρμογής.

Βρείτε χρόνο για τα συναισθήματά σας

Το να αγνοήσετε τον πόνο της έλλειψης κάποιου μπορεί να φαίνεται σαν ένας καλός τρόπος για να απαλλαγείτε από αυτόν, αλλά η αποφυγή συνήθως έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Τα συναισθήματα είναι επίμονα και η στενοχώρια που νομίζατε ότι θάψατε μπορεί να επανεμφανιστεί, σε στιγμές που αισθάνεστε απροετοίμαστοι να την αντιμετωπίσετε.

Ενθαρρύνετε τον εαυτό σας με θετική αυτοομιλία. «Αυτό είναι δύσκολο, αλλά θα γίνει καλύτερο» μπορεί να έχει πιο θετικό αντίκτυπο από το «Έφυγε. Ξεπέρασέ το».

Αλληλεπιδράστε με άλλους

Είναι φυσιολογικό να νιώθεις ότι κανείς άλλος δεν μπορεί να γεμίσει τον κενό χώρο στην καρδιά σου. Ωστόσο, φίλοι και αγαπημένα πρόσωπα μπορούν να προσφέρουν συμπόνια, ενσυναίσθηση και άλλη συναισθηματική υποστήριξη. Μπορούν απλώς να σας ακούσουν ή να σας αποσπάσουν την προσοχή προτείνοντας δραστηριότητες που απομακρύνουν το μυαλό σας από τη μοναξιά σας.

Απασχοληθείτε με κάτι που σας αρέσει

Τα χόμπι και άλλες ευχάριστες δραστηριότητες μπορούν να προσφέρουν θετικούς περισπασμούς που σας βοηθούν να αντιμετωπίσετε τον πόνο μέχρι να αρχίσει να ξεθωριάζει.

Μπορεί να σας βοηθήσει περισσότερο να εστιάσετε στα δικά σας ενδιαφέροντα προς το παρόν παρά σε κοινά χόμπι. Όταν το τσίμπημα της απουσίας τους είναι ακόμα φρέσκο, μπορεί να σας είναι δύσκολο να το κάνετε μόνοι σας σε πράγματα που κάνατε παλιά μαζί.

Αν βρίσκεστε μακριά

Εάν είστε σε μια σχέση από απόσταση, για παράδειγμα:

Ακόμη και όταν ξέρετε, λογικά, ότι η απόσταση δεν θα διαρκέσει για πάντα, οι καθημερινές υπενθυμίσεις μπορούν ακόμα να βοηθήσουν στην ενίσχυση αυτού του γεγονότος στη συνειδητοποίησή σας, κάνοντας τον αποχωρισμό σας πιο γλυκόπικρο.

Αν είναι πρώην

Το να χάσεις έναν πρώην δεν σημαίνει ότι πρέπει να βιαστείς να επιστρέψεις αμέσως στη σχέση. Ίσως χωρίσατε για κάποιους πολύ καλούς λόγους. Ίσως μπορείτε να λύσετε τα πράγματα και να επανασυνδεθείτε τελικά. Είναι σημαντικό και οι δύο να αφιερώσετε χρόνο (ξεχωριστά) για να θεραπευτείτε.

Αν δεν έχετε χωρίσει με καλές σχέσεις μετά από φιλικό χωρισμό, προσπαθήστε να αποφύγετε την επαφή. Καταγράψτε οτιδήποτε θέλετε να πείτε και αποθηκεύστε το για αργότερα.

Αν έχει πεθάνει

Ο θάνατος, η τελική απώλεια, είναι συνήθως η πιο δύσκολη καθώς σας κάνει να νιώθετε ότι θα σας λείπει πάντα το αγαπημένο σας πρόσωπο.

Κάποιο μέτρο θλίψης μπορεί να παραμείνει, αλλά ο χρόνος συχνά βοηθά στην ανακούφιση του πόνου. Στο μεταξύ προσπαθήστε να εστιάσετε στις χαρούμενες κοινές αναμνήσεις που βιώσατε μαζί.

Είναι φυσιολογικό να σας λείπουν οι άνθρωποι που σας ενδιαφέρουν όταν δεν μπορείτε να τους δείτε. Αυτή η συγκεκριμένη αγωνία είναι απλώς ένα αποτέλεσμα της ικανότητας να αγαπάτε.