16:00, Σάββατο
28 Μαΐου 2022

Το Φεστιβάλ, οι «χρυσές» συμβάσεις και τα… χρέη προς το ΙΚΑ!

festival-kinhmatografou

Των Μ. Καραπαναγιωτίδου – Β. Στολάκη

Μπορεί το 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης να άνοιξε αυλαία εδώ και λίγες ώρες, χωρίς τις… δόξες, τα φώτα και τα κόκκινα χαλιά του παρελθόντος, όμως τα χρέη εξακολουθούν να απασχολούν τους υπεύθυνους. Μπορεί οι «ατασθαλίες» των προηγούμενων ετών και των προηγούμενων διοικήσεων να έχουν φτάσει μόλις το… 1,7 εκ. ευρώ, το οποίο οι υπεύθυνοι θεωρούν «κατόρθωμα»,  όμως τα χρέη προς το ΙΚΑ που αγγίζουν χιλιάδες ευρώ φαίνεται πως αποτελούν έναν μόνιμο βραχνά του θεσμού.  Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» παρά την κρίση «χρυσές» συμβάσεις εξακολουθούν να υπάρχουν αν και αναζητούνται … πόροι για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Άνοιξης καθώς το ΕΣΠΑ, (από το οποίο εξασφαλίζει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του) … λήγει!

Σύμφωνα με το ρεπορταζ της «Κ» το σύνολο των οφειλών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προς το ΙΚΑ ξεπερνά τις 373.000 ευρώ. Για την ακρίβεια το χρέος από ασφαλιστικές εισφορές ανέρχεται σε 284.380 ευρώ, ενώ ξεπερνά το παραπάνω ποσό εάν κανείς συνυπολογίσει και τις περίπου 90.000 ευρώ των τελών. Η διοίκηση του οργανισμού προχώρησε μάλιστα πρόσφατα, τον Ιούνιο του 2013 συγκεκριμένα, σε ρύθμιση των παραπάνω χρεών κατόπιν αίτησης του Φεστιβάλ για οφειλές από το 2011 σε συγκεκριμένο υποκατάστημα του ΙΚΑ στο κέντρο της πόλης. Η εξόφληση, σύμφωνα με όσα αποφάσισε το ΙΚΑ γίνεται τμηματικά σε 48 δόσεις, ενώ το ποσό της κάθε δόσης αγγίζει τις 7.757, 14 ευρώ. Όπως αποφασίστηκε επίσης μεταξύ του ΙΚΑ και του Φεστιβάλ «η μη καταβολή δόσης εντός της νόμιμης προθεσμίας καθώς και η μη καταβολή των τρεχουσών εισφορών συνεπάγεται την απώλεια της παρούσας ρύθμισης» ενώ το «ΙΚΑ-ΕΤΑΜ διατηρεί το δικαίωμα να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη του μέχρι το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του».

Σε αναζήτηση του… οφειλέτη

Όπως σχολιάζει στην «Κ» άνθρωπος του Φεστιβάλ «το χρέος προς το ΙΚΑ δημιουργήθηκε από το 2010. Πριν αναλάβει πρόεδρος ο Μπουτάρης και διευθυντής ο Εϊπίδης δεν είχε καμία εκκρεμότητα. Για το λόγο αυτό όπως ακούγεται έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις κατά των δυο τους από το ΙΚΑ αφού κατ’ επιλογή της διοίκησης τα χρήματα που προορίζονταν για το ίδρυμα χρησιμοποιήθηκαν αλλού». Σε ό,τι αφορά τα χρέη προς το ίδρυμα το Φεστιβάλ απαντά στην «Κ» πως «σήμερα είναι συνολικά  περίπου  240.000 και έχει ρυθμιστεί με τον  νόμο 3863/2010 σε μηνιαίες δόσεις, οι οποίες πληρώνονται ανελλιπώς. Απαραίτητη προϋπόθεση για την τήρηση της ρύθμισης είναι και  η καταβολή των τρεχουσών μηνιαίων εισφορών  που και αυτές καταβάλλονται  κανονικά. Έτσι εξασφαλίζεται  η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας  που είναι απαραίτητη για την εκταμίευση των επιχορηγήσεων και της τακτικής από το ΥΠ.ΠΟ αλλά και των επιχορηγήσεων από το ΕΣΠΑ καθώς και λοιπών συναλλαγών.

Οι εισφορές αφορούν κυρίως το έτος 2011 και λιγότερες το 2012 αλλά  και κάποιες εισφορές από παλαιότερα έτη που προέκυψαν αναδρομικά». Σε ό,τι αφορά δε τον λόγο για τη δημιουργία του παραπάνω χρέους απαντά πως φταίει το υπουργείο Πολιτισμού και η μείωση της τακτικής επιχορήγησης. «Οι εισφορές αφορούν κυρίως το έτος 2011 και λιγότερες το 2012 αλλά  και κάποιες εισφορές από παλαιότερα έτη που προέκυψαν αναδρομικά. Ο λόγος είναι η αδυναμία πληρωμών για το 2011, διότι ενώ η τακτική επιχορήγηση από το Υπουργείο Πολιτισμού  που είχε εγκριθεί  για το Φεστιβάλ για το έτος αυτό ήταν ποσό 2.490.000, τελικά εκταμιεύτηκε το 49%  δηλ. ποσό 1.219.300. Επίσης και για το 2012 είχαμε κάποιες παρόμοιες απώλειες, αφού εκταμιεύτηκε το 90% της εγκεκριμένης τακτικής επιχορήγησης. Επίσης, για το 2013 η τακτική επιχορήγηση εκ-ταμιεύεται  σε τριμηνιαίες δόσεις  και όχι  σε μηνιαίες όπως τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα η πρώτη δόση να εκταμιευτεί για το 2013 τον Ιούνιο» αναφέρει μεταξύ άλλων το Φεστιβάλ.

«Άγνοια» για το χρέος

Από την πλευρά του ο διοικητής του ΙΚΑ, Ροβέρτος Σπυρόπουλος μιλώντας στην «Κ» δηλώνει …«άγνοια για το χρέος» και μας προτρέπει να ενημερωθούμε από το κατά τόπους υποκατάστημα. Εκεί, τόσο η διευθύντρια του υποκαταστήματος όσο και η υπάλληλος που υπογράφει τη ρύθμιση τους χρέους, θεωρώντας πως δεν έχουμε όπως λένε «έννομο συμφέρον» αρνούνται είτε να «επιβεβαιώσουν είτε να διεψεύσουν» την πληροφορία της «Κ». Σε ερώτηση της εφημερίδας ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Φεστιβάλ Γιάννης Μπουτάρης για τα χρέη του οργανισμού μας… παρέπεμψε στο λογιστήριο του Φεστιβάλ ενώ ο δημοτικός σύμβουλος και μέλος του Δ.Σ. Σπύρος Πέγκας δηλώνει άγνοια για τη ρύθμιση των παραπάνω οφειλών και τονίζει πως «δεν υπήρξε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου πριν τη ρύθμιση στο ΙΚΑ» ως είθισται σε παρόμοιες περιπτώσεις φορέων του δημοσίου.

«Χρυσές» συμβάσεις

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό που απασχολείται στο Φεστιβάλ σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται στην «Κ» οι υπεύθυνοι αυτό αγγίζει τους 23 μόνιμους υπαλλήλους και 187 έκτακτους με διάρκεια σύμβασης από δέκα μέρες έως έξι μήνες η επιλογή των οποίων όπως ισχυρίζονται έγινε «σύμφωνα με τις νόμιμες διαδικασίες που ορίζονται και ελέγχονται από τη Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ» αφού η μισθοδοσία τους εξασφαλίζεται από ευρωπαϊκά κονδύλια. Την ίδια ώρα, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι συγκεκριμένοι υπάλληλοι, «επιλογές της διοίκησης προσελήφθησαν και λαμβάνουν επιδόματα διευθυντικής θέσης χωρίς να πληρούν τα απαραίτητα προσόντα και παρά την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου που ισχύει από το 2012». «Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση υπαλλήλου που τελεί χρέη γραμματέα και λαμβάνει πλέον των 1900 ευρώ το μήνα» συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές.

Υψηλός φαίνεται πως είναι και ο μισθός του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ, Δημήτρη Εϊπίδη ο οποίος για το 2012 έλαβε ποσό που ξεπερνά τις 80.000 ευρώ, καθώς όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ» πληρώνεται και από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που πραγματοποιείται την άνοιξη. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Κ» το Φεστιβάλ αναφέρει ότι πρόκειται για «μία θέση και όχι για δύο, και ο κ. Εϊπίδης αμείβεται ως διευθυντής σύμφωνα με όσα ορίζει ο νόμος».

Κόκκινα χαλιά… εκατομμυρίων

Στο μεταξύ, όπως είχε αποκαλύψει στο παρελθόν έρευνα της «Κ» το… πάρτυ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης καλά κρατούσε! Τα κόκκινα χαλιά της πρεμιέρας, οι λαμπεροί καλεσμένοι, οι σαμπάνιες που έρεαν άφθονες και άλλα πολλά στοίχησαν ούτε λίγο ούτε πολύ σαράντα εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι προβολείς … αποδείχτηκε πως «τύφλωναν» τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που δεν έβλεπαν τα χρήματα του ελληνικού λαού που σπαταλήθηκαν τόσα χρόνια. Όπως είχε αποκαλύψει η «Κ» λίγες ώρες πριν ανοίξει η αυλαία για την περσινή διοργάνωση ελεγκτές του ΕΣΠΑ, από το οποίο άλλωστε το Φεστιβάλ αντλεί ένα σημαντικό μέρος της χρηματοδότησής του, είχαν βάλει στο μικροσκόπιο τα οικονομικά του θεσμού. Σημειώνεται πως τα τελευταία δέκα χρόνια τα ποσά με τα οποία έχει επιδοτηθεί το Φεστιβάλ Κινηματογράφου είναι τα εξής: 1,6 εκ. ευρώ για το 2012, 2,4 εκ. ευρώ για την 51η διοργάνωση, εννέα εκατομμύρια για το 50ο Φεστιβάλ, 3,16 εκ. για το 49ο, τρία εκατομμύρια ευρώ για το 48ο, 15 εκ. για το 47ο και το 46ο και περίπου τέσσερα εκατομμύρια ευρώ για τις 45η και 44η διοργανώσεις.

Η φετινή διοργάνωση

Σημειώνεται πως η φετινή διοργάνωση, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι διοργανωτές κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου την περασμένη Τρίτη θα κοστίσει περίπου 1,8 εκατομμύρια ευρώ, ποσό το οποίο θα καλυφθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια κατά 80% και το υπόλοιπο από χορηγίες και τα κέρδη των εισιτηρίων. Συνολικά, 150 ταινίες θα προβληθούν στη διάρκεια του Φεστιβάλ. Δεκατέσσερις θα είναι οι ταινίες που συμμετέχουν στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, οκτώ οι ελληνικές, ενώ δεκάδες άλλες θα προβληθούν στο πλαίσιο των Ανοιχτών Οριζόντων, των αφιερωμάτων, του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια. Οι προβολές πραγματοποιηούνται στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, καθώς και σε εκείνες του λιμανιού (Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Τώνια Μαρκετάκη και Φρίντα Λιάππα), οι οποίες ειδικά για τη διοργάνωση παραχωρούνται (χωρίς ενοίκιο), με ειδική ρύθμιση από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης όπου και τυπικά ανήκουν, στο Φεστιβάλ. Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθούν οι Γάλλοι δημιουργοί Αλέν Γκιροντί και Κλέρ Σιμόν για τα ειδικά αφιερώματα που θα γίνουν στο έργο τους, η Βαλέρια Γκολίνο, η οποία υπογράφει σκηνοθετικά την ταινία Μέλι, υποψήφια για το φετινό βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς και οι βαλκάνιοι δημιουργοί Κορνέλιου Πορουμπόιου και Ρεχά Ερντέμ (με αφορμή το επετειακό αφιέρωμα «Ματιές στα Βαλκάνια: 1994-2013»). Επτά ταινίες του σύγχρονου αργεντίνικου κινηματογράφου θα προβληθούν στο πλαίσιο ειδικού αφιερώματος που πραγματοποιείται στην κινηματογραφία της χώρας.

«Ανεπάρκεια Εϊπίδη»

Την ίδια ώρα, την τελετή έναρξης της φετινής διοργάνωσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έρχεται να επισκιάσει ανοικτή επιστολή του Αιμίλιου Μιχαηλίδη, διευθυντή παραγωγής και εκτελεστή παραγωγής προς το δήμαρχο της πόλης και πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου του θεσμού. Στην επιστολή του ο κ. Μιχαηλίδης καταφέρεται εναντίον του κ. Εϊπίδη και μεταξύ άλλων σχολιάζει ότι «η συνεισφορά του κ. Εϊπίδη, ως καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ελέγχεται». Συνεχίζει λέγοντας πως «ο κ. Εϊπίδης παρέλαβε Φεστιβάλ και θα παραδώσει κινηματογραφική λέσχη προβολών! Αμαύρωσε την εικόνα του στα στερνά του». Ο ίδιος κάνει λόγο επίσης «για τη διοικητική ανεπάρκεια του κ. Εϊπίδη, την έλλειψη στρατηγικής σκέψης, την προσβλητική συμπεριφορά στους πιστωτές του Φεστιβάλ (κρυμμένος μονίμως επί χρόνια), το χειρισμό των ελληνικών ταινιών στο πρόγραμμα προβολών, την αντίληψη ότι το Φεστιβάλ του ανήκει (κατεβάζοντας από το site κάθε ανάρτηση video της προηγούμενης διοίκησης), τη συστηματική απουσία του από τη πόλη εκτός από τις 2-3 εβδομάδες των προβολών ετησίως. Όχι». «Φτάνει η αγιογραφία, το παραμύθι για τα λιγοστά χρήματα και η επιπολαιότητα που αγγίζει τη γελοιότητα! Το Φεστιβάλ έφθασε ως εδώ με τη δουλειά σειράς Καλλιτεχνικών Διευθυντών και Προέδρων. Τώρα κατεδαφίζεται» συμπληρώνει και βάλλει κατά του κ. Μπουτάρη τονίζοντας πως «η ευθύνη του κ. Εϊπίδη είναι τεράστια, η δική σας ως Προέδρου (διαδεχόμενος τους κκ. Αγγελόπουλο και Χωραφά) μεγαλύτερη, αφού ως νεόκοπος ειδήμων μας συμβουλεύετε με αμετροέπεια και ευκολία»