, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Το νόημα της Μεγάλης Τετάρτης!

ekklhsia
(Φωτό αρχείου Σ. Αυγητίδης)
“Την Μεγάλη Τετάρτη η Εκκλησία υπενθυμίζει την πόρνη γυναίκα που άλειψε με μύρο τα πόδια του Κυρίου. Και όπως αναφέρουν τα ευαγγέλια, αφέθηκαν οι αμαρτίες της οι πολλές, διότι αγάπησε πολύ και μετανόησε ειλικρινά. Η μετάνοια της πόρνης αντιδιαστέλλεται με τη φιλαργυρία του Ιούδα. Σε έναν υπέροχο ύμνος ο υμνωδός ψάλλει: Όταν η α¬μαρ¬τωλός προσέφερε το μύρο, τότε ο μαθητής συμφωνούσε την προδοσία με τους παρανόμους. Αυτή χαιρόταν καθώς άδειαζε το πανάκριβο μύρο, ο δε έσπευδε να πω¬λήσει τον Ανεκτίμητο. Αυτή αναγνώριζε τον Δεσπότη Χριστό, εκείνος χωριζόταν από Αυτόν” λέει στο karfitsa.gr o εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου, π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης, εξηγώντας το μήνυμα και το νόημα της Μεγάλης Τετάρτης.
Και συμπληρώνει: “Αυτή λυτρωνόταν και ο Ιούδας γινόταν δούλος του εχθρού. Δεινόν η ραθυμία, μεγάλη η μετάνοια! Εδώ βρίσκει εφαρμογή αυτό που είχε πει σε άλλη περίπτωση ο Χριστός: «Οι τελώνες και οι πόρνες προάγουσιν ημάς στη βασιλεία του Θεού». Όχι προφανώς με την άσωτη ζωή τους, αλλά τη συναίσθηση της αναξιότητας και τη βαθειά τους μετάνοια. Κατά την ημέρα αυτή ψάλλεται ο θαυμάσιος ύμνος της Υμνογράφου Κασσιανής, «Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή…». Που συνδέεται με το γνωστό το επεισόδιο που συνέβη το 830 στην Κωνσταντνούπολη.
Η Ευφροσύνη, σύζυγος του Μιχαήλ Β΄ και μητριά του Θεοφίλου, συγκέντρωσε στο παλάτι τις πιο όμορφες κοπέλες της αυτοκρατορίας, προκειμένου να επιλεγεί η καλύτερη ως βασίλισσα. Στον Θεόφιλο έδωσε χρυσό μήλο, που θα προσέφερε στη μέλλουσα γυναίκα του και βασίλισσα του θρόνου. Ανάμεσα στις κοπέλες βρισκόταν και η βυζαντινή αρχόντισσα Κασσιανή, που απέσπασε εξαρχής την προσοχή και το θαυμασμό του Θεοφίλου. Την πλησίασε λέγοντάς της έναν ἀστεϊσμό: «ὡς ἄρα ἐκ γυναικός ἐρρύη τά φαῦλα», από τη γυναίκα προέρχονται όλα τα κακά.
Η Κασσιανή, που διέθετε βαθιά θεολογική παιδεία, απάντησε: «Ἀλλά καί διά γυναικός πηγάζει τά κρείττω», από τη γυναίκα προέρχονται όλα τα καλά. Ο Θεόφιλος βλέπει τη γυναίκα ανταγωνιστικά και ως σύμβολο της γυναίκας την Εύα. Η ποιήτρια Κασσιανή καλλιεργεί την ιερότητα του μυστηρίου της ζωής βλέπει τις σχέσεις των φύλων συμφιλιωτικά και την Παναγία ως σύμβολο της γυναίκας.
Μετά από αυτό ο Θεόφιλος προτίμησε τη Θεοδώρα ως βασίλισσα και η Κασσιανή αποσύρθηκε σε μοναστήρι, όπου συνέγραψε και θαυμάσιους ύμνους και μεταξύ αυτών αυτόν που ψάλλεται σήμερα” καταλήγει ο π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης.

#Tags: Karfitsa.gr

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.