, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Το… υπόγειο αξιοθέατο της Θεσσαλονίκης! (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)

METRO copy
«Το λευκό ή το κόκκινο κρασί πίνουμε για… γούρι;» ρώτησε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης Παναγιώτη Αβραμόπουλο λίγο πριν πάρει ένα ποτήρι για να ευχηθεί «καλορίζικο» στον νέο μετροπόντικα του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης που έπιασε εδώ και λίγες ημέρες δουλειά. «Το κόκκινο, το κόκκινο» απάντησε ο πρώην «σύντροφος» στον κύριο υπουργό κι ο τελευταίος επέλεξε το κρασί που του υπέδειξαν οι αιρετοί της πόλης και τα στελέχη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. Στη συνέχεια τσούγκρισαν τα ποτήρια τους, βγήκαν τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες, «τσίμπησαν» από ένα καναπεδάκι του catering που είχε στρώσει με λευκά τραπεζομάντηλα δυο τραπέζια μέσα στο εργοτάξιο του σταθμού «ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ» και αποχώρησαν… ήσυχα! Όλα αυτά διαδραματίστηκαν το πρωί της περασμένης Δευτέρας στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Ο μετροπόντικας έπιασε ξανά δουλειά και ο υπουργός επισκέφτηκε την πόλη για να το… γιορτάσει!
του Βαγγέλη Στολάκη 
Για όσους γνωρίζουν την ιστορία του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, θα θυμούνται πως πρόκειται για την… τέταρτη φορά από το 2006 οπότε και δημοπρατήθηκε το έργο, που πραγματοποιούνται αντίστοιχες εκδηλώσεις. Και μπορεί τα χρόνια να περνούν, το έργο να μην ολοκληρώνεται ωστόσο, το σκηνικό παραμένει το ίδιο. Ένας υπουργός έρχεται στην πόλη, βαφτίζει τους μετροπόντικες ξανά και ξανά, ανακοινώνει την έναρξη των εργασιών, ξεναγείται από τους υπεύθυνους στις εγκαταστάσεις, τραβιούνται τα απαραίτητα κλικ και στη συνέχεια αποχωρεί.
Το… event
Το μεσημέρι της περασμένης Δευτέρας στο σταθμό της Νέας Ελβετίας επικρατούσε το αδιαχώρητο. Εργαζόμενοι, αυτοδιοικητικοί, στελέχη της κοινοπραξίας αλλά και του αναδόχου, πολιτευτές και δημοσιογράφοι έσπευσαν να δουν από κοντά το… υπόγειο αξιοθέατο της Θεσσαλονίκης που ακούει στο όνομα «ΜΕΤΡΟ». Ορισμένοι δε, κατά τη διάρκεια της ξενάγησης στα… έγκατα της γης εκεί όπου οι μετροπόντικες «Ηρακλής» και «ΑΚΤΩΡ» έπιασαν δουλειά δε λησμόνησαν να βγάλουν και σχετικές αναμνηστικές φωτογραφίες προκειμένου να τις διοχετεύσουν στις σελίδες που διατηρούν στα social media. Το ραντεβού δόθηκε στις 12:30. Ο Χρήστος Σπίρτζης με τον νέο πρόεδρο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. , πρώην πρύτανη του ΑΠΘ, Γιάννη Μυλόπουλο έφτασαν με μικρή καθυστέρηση. Παρόλο που οι εργαζόμενοι και οι εκπρόσωποι αυτών περίμεναν στην είσοδο του εργοταξίου τον υπουργό για να συζητήσουν προβλήματα που τους απασχολούν εκείνος έδωσε εντολή στον οδηγό του να επιταχύνει και να μην σταματήσει. Ο κ. Σπίρτζης έφτασε στο χώρο που βρίσκονται οι μετροπόντικες, κατέβηκε την σκάλα σχολιάζοντας μάλιστα ότι στο σταθμό της Βενιζέλου υπάρχει ανεμόσκαλα και όχι… σκαλωσιές. Στο πλάι του και ο Γιάννης Μυλόπουλος ο οποίος τον ξεναγούσε στις εγκαταστάσεις.
Μετρό το 2020!
Μετά το πέρας της ξενάγησης και της επίσημης επανέναρξης των εργασιών στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης μετά από τέσσερα χρόνια ο κ. Σπίρτζης σε δηλώσεις του έκανε λόγο για την αρχή του τέλους του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης. «Μετά από τέσσερα χρόνια, ξεκινά πάλι ο Μετροπόντικας. Είναι μια μέρα χαράς για τη Θεσσαλονίκη και για όλη την Βόρεια Ελλάδα. Είναι η αρχή του τέλους για την βασική γραμμή του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μπορούμε να κοιτάμε μπροστά, μπορούμε να κοιτάμε τα υπόλοιπα έργα υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα, τις επεκτάσεις του Μετρό, τη σιδηροδρομική Εγνατία και τα υπόλοιπα οδικά έργα που δεν έχουν συνδέσει μέχρι σήμερα την Εγνατία οδό με τις βιομηχανικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και με τα λιμάνια. Αυτή είναι και η απάντηση σε όσους κινδυνολογούσαν τόσους μήνες και σε όσους ευθύνονται για το βάλτωμα και το σταμάτημα όλων των μεγάλων έργων υποδομής σε όλη τη χώρα και κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Ειδικά για τον σταθμό «Βενιζέλου» θέλω να τονίσω τη σημασία της συνύπαρξης του Μετρό και των αρχαίων. Έχει ήδη δρομολογηθεί λύση, η οποία είναι σύμφωνη με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τους υπόλοιπους φορείς προχωρούμε στην υλοποίησή της. Τέλος, όλες οι επεκτάσεις του Μετρό θα βασιστούν σε ένα σχεδιασμό της Αττικό Μετρό Α.Ε., με σκοπό να βάλουμε πια ένα τέλος στον αποσπασματικό χαρακτήρα των έργων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.  Από την πλευρά του ο Γιάννης Μυλόπουλος είπε πως «βλέπει» φως στην άκρη του τούνελ του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η πόλη εκτός από τον ΟΑΣΘ θα έχει κι άλλο Μέσο σταθερής τροχιάς (δηλαδή το ΜΕΤΡΟ) το 2020. Ο κ. Μυλόπουλος δήλωσε επίσης ότι οι Θεσσαλονικείς είναι ικανοποιημένοι από τους μέχρι σήμερα χειρισμούς του.
Βαφτίσια
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά ο μετροπόντικας «Ηρακλής» που έπιασε δουλειά θα σκάβει περίπου δέκα μέτρα την ημέρα, αφού η απόσταση 1,7 χιλιομέτρων που απέμεινε από την βασική γραμμή του έργου θα ολοκληρωθεί σε περίπου έξι μήνες. Ο άλλος μετροπόντικας που ακούει στο όνομα «ΑΚΤΩΡ» θα πιάσει δουλειά στα τέλη Απριλίου. Σημειώνεται ότι είναι η τρίτη φορά που οι μετροπόντικες του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης αλλάζουν όνομα σε βάθος δεκαετίας, οπότε και δημοπρατήθηκε το έργο επί υπουργίας Σουφλιά. Όπως θυμούνται πολλοί εκ των παραβρισκόμενων στην εκδήλωση της περασμένης Δευτέρας: «ο Σουφλιάς ονόμασε προεκλογικά τους μετροπόντικες Αλέξανδρο και Φίλιππο. Ήθελε να θυμίζει το έργο Μακεδονία. Στη συνέχεια το 2008 τους ονόμασε Κωστίκα και Γιωρίκα παρουσία του Κώστα Καραμανλή και τώρα η νέα κυβέρνηση τους έβγαλε Ηρακλή και Άκτορα» λένε χαρακτηριστικά.  Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι, σχολιάζοντας την πρόσφατη εκδήλωση επανέναρξης των εργασιών του ΜΕΤΡΟ αναφέρουν στην Karfitsa ότι είναι η… τρίτη επανέναρξη των εργασιών. «Η πρώτη φορά που ξεκίνησαν τα έργα ήταν το 2007 επί Σουφλιά. Στη συνέχεια αντίστοιχη εκδήλωση έγινε και το 2009 επί Μαγκριώτη στο σταθμό «ΣΥΝΤΡΙΒΑΝΙ». Την περασμένη Δευτέρα επί Σπίρτζη το έργο ξεκίνησε ξανά για… τρίτη φορά από τον σταθμό ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ».
 
Η ιστορία ενός… πολύπαθου έργου
Πιο συγκεκριμένα οι εργασίες στο πολύπαθο έργο του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν το 2007. Ο τότε υπουργός Γιώργος Σουφλιάς δήλωνε ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν μέχρι το 2012. Οι εργασίες σταμάτησαν ένα χρόνο αργότερα, το καλοκαίρι του 2008 για να ξεκινήσουν εκ νέου το φθινόπωρο του 2009 επί πρωθυπουργίας Γιώργου Παπανδρέου. Συνεχίστηκαν και επί Στράτου Σιμόπουλου μέχρι το φθινόπωρο του 2014. Λόγω των διαφωνιών που υπήρξαν για το σταθμό της Βενιζέλου οι εργασίες του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης «πάγωσαν» με αποτέλεσμα οι μηχανές να ξαναζεσταθούν μόλις πριν λίγα εικοσιτετράωρα. Την ίδια ώρα, και ενώ το έργο άλλοτε ξεκινούσε και άλλοτε σταματούσε, άλλαζαν και οι ημερομηνίες ολοκλήρωσής του. Όπως θυμάται ο πρώην υφυπουργός του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μαγκριώτης: «το 2009 οπότε και ανέλαβα είχε κατασκευαστεί μόλις το 10% τους έργου. Αυτό σημαίνει ότι η ημερομηνία του Σουφλιά δεν έπαιζε. Τότε ανακοίνωσα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016 ή τις αρχές του 2017. Εκτιμώ ότι ο στόχος για ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2020 είναι εφικτός αφού έχει πραγματοποιηθεί το 70% των εργασιών. Εάν αλλάξει η μελέτη για το σταθμό της Βενιζέλου όπως λέει η σημερινή ηγεσία του υπουργείου το έργο θα ολοκληρωθεί το 2022. Το έργο χωρίς τη Βενιζέλου θα τελειώσει το 2020. Η επέκταση της Καλαμαριάς θα ολοκληρωθεί το 2019, δηλαδή νωρίτερα αλλά το ΜΕΤΡΟ δεν θα λειτουργεί αφού θα περιμένουμε την κατασκευή του βασικού άξονα» αναφέρει ο κ. Μαγκριώτης. Ο ίδιος κάνει επίσης λόγο για τρεις ιστορίες για ένα έργο θυμίζοντας ότι ΜΕΤΡΟ είχε ξεκινήσει να… φτιάχνει ο Σωτήρης Κούβελας τη μια ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης και την άλλη ως υπουργός της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Αγωνιούν οι εργαζόμενοι
Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι του έργου ακόμα… περιμένουν απαντήσεις από την πολιτική ηγεσία αναφορικά με το εργασιακό τους μέλλον. Υπενθυμίζεται ότι στο έργο δούλευαν στο παρελθόν 1300 εργαζόμενοι. Σήμερα δεν ξεπερνούν τους 500. «Πρέπει να ξεκαθαρίσει το υπουργείο το καθεστώς με το οποίο θα εργάζονται οι υπάλληλοι και πότε θα γίνουν οι επαναπροσλήψεις των απολυμένων» σημειώνει στην Karfitsa ο πρόεδρος ενός εκ των δυο σωματείων εργαζομένων στο έργο, Χάρης Κυπριανίδης. Από την πλευρά του, ο Γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων Μετρό Θεσσαλονίκης και αρχαιολόγος, Δημήτρης Παππάς αναμένει τις ανακοινώσεις του υπουργείο για επαναπρόσληψη αρχαιολόγων που απολύθηκαν αλλά και τις ημερομηνίες που θα εργαστούν αυτοί στους σταθμούς του έργου με αρχαιολογικό ενδιαφέρον, δηλαδή τους σταθμούς: «Σιντριβάνι», «Αγίας Σοφίας», «Βενιζέλου», «Πλατεία Δημοκρατίας» και «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός».
Metro (2) Metro (3) Metro (4) Metro (5) Metro (1)

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.