, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Χ. Σπίρτζης: Στον ΟΑΣΘ έχουμε 60 χρόνια σκάνδαλο! Και μετράω πολύ τα λόγια μου… (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΑΣΘ
Συνέντευξη του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστου Σπίρτζη την οποία παραχώρησε το Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2016, στην ΕΡΤ1 και την εκπομπή «Επτά» με τη δημοσιογράφο κ. Βάλια Πετούρη:
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μαζί μας στο «Επτά» είναι ο Υπουργός Υποδομών, Συγκοινωνιών και Μεταφορών, – Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για να πω σωστά τον τίτλο σας, – είναι και μεγάλος, είναι και πολλοί οι τομείς σας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι ένα πολύ μεγάλο Υπουργείο με πάρα πολλές αρμοδιότητες..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Γι’ αυτό δέχεστε και πολλά βέλη και πολλά πυρά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια, γιατί ξέρετε, είναι τρεις διακριτοί τομείς: Τα δημόσια έργα, οι μεταφορές και τα δίκτυα που ήταν τροφοδότες λογαριασμοί των καναλιών για δεκαετίες. Επομένως είναι απολύτως φυσικό όταν σταματάς να έχεις μια διαχείριση σαν κι αυτή που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια, να δέχεσαι και τα βέλη όσων θίγεις.

Τηλεοπτικές άδειες

Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Για να δούμε τώρα γιατί το παζλ συνεχίζει να διαμορφώνεται στην υπόθεση των τηλεοπτικών αδειών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, έχουμε τελειώσει την «Καλογριτσιάδα» και έχουμε μπει στη «Σαββιάδα» τώρα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πριν πάμε στη «Σαββιάδα» για να πάμε στα κομμάτια του παζλ της «Καλογριτσιάδας». Ήταν έκπληξη αυτό που συνέβη με τον κ. Καλογρίτσα. Εσείς το περιμένατε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς δεν είχαμε καμιά πρόβλεψη και δε μας ενδιαφέρει ποιος επιχειρηματίας θα δραστηριοποιηθεί, -εφ’ όσον έχει τις προδιαγραφές και συμμετέχει ισότιμα σ’ έναν διαγωνισμό- ποιος επιχειρηματίας θα κερδίσει ένα διαγωνισμό ή έναν δεύτερο διαγωνισμό.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Τις είχε τις προδιαγραφές όμως κ. Υπουργέ; Γιατί εδώ είναι που έρχονται και σας κατηγορούν ότι δώσατε μάχη, ο ΣΥΡΙΖΑ, να μην υπάρχει εμπλοκή των εργολάβων των δημοσίων έργων με τις άδειες, γιατί αυτό τους δίνει μια υπερεξουσία, όπως καταλαβαίνετε και τους δίνει και το κίνητρο να εκβιάζουν μέσα από τα κανάλια τους, – για να το πούμε σε απλά ελληνικά και να τα καταλάβει και ο κόσμος – και ο κ. Καλογρίτσας είναι εργολήπτης. Κι εδώ σας κατηγορούν και προσωπικά, το ξέρετε αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, τα ξέρω αυτά. Τα ξέρω κι έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές. Αλλωστε και η πορεία του διαγωνισμού αυτό δείχνει. Αλλά έχουμε τοποθετηθεί, αν πρέπει να υπάρχουν ασυμβίβαστα ή όχι. Η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να υπάρχουν ασυμβίβαστα. Όχι μόνο για τα δημόσια έργα. Και για άλλους χώρους.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Γιατί δεν το τηρήσατε εδώ με τον κ. Καλογρίτσα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ποιος είπε ότι δεν το τηρήσαμε; Δεν υπάρχει τέτοια διαδικασία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μακάρι να είχαμε το περιθώριο, αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που έπεσε ο νόμος του βασικού μετόχου όταν επιχείρησε η κυβέρνηση Καραμανλή να το κάνει.
Η γνώμη μου λοιπόν είναι ότι πρέπει να υπάρχουν ασυμβίβαστα. Δε μας το επιτρέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία στο σύνολο τουλάχιστον ασυμβιβάστων που θέλουμε να έχουμε κι από κει και πέρα, αυτό που πρέπει και μπορέσαμε να διασφαλίσουμε, είναι ένας διαφανέστατος διαγωνισμός, ισότιμος για όλους, ανοιχτός, καθαρός που τελικά οδήγησε στο αποτέλεσμα που οδήγησε.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Για να πάμε στο τι θα γίνει τελικώς..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μια στιγμή, εγώ θέλω ν’ απαντήσουμε και σε όλες τις αιχμές που ακούστηκαν αυτή την εμετική, άθλια περίοδο..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δηλαδή αυτό που σας κατηγορούν ότι έχετε προσωπική σχέση με τον γιο του κ. Καλογρίτσα, σας κατηγορούν και για την Attica Bank, για την ανακεφαλαιοποίηση, όσο ήσασταν Πρόεδρος του ΤΕΕ..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ’ αρχήν δε θ’ απολογηθώ για καμία προσωπική σχέση που έρχεται από το παρελθόν. Για καμία. Πάμε να δούμε τι έπαιξε η αντιπολίτευση και τα συστημικά κανάλια, κυρίως αυτά που δεν πήραν άδεια, ή αυτά που είχαν αγωνία για να πάρουν άδεια, σε συνεργασία με τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Το πρώτο επιχείρημα ήταν ένα έργο της εταιρείας του πατέρα του κ. Καλογρίτσα στη Μυτιλήνη. Τους είπαμε να μας φέρουν ένα στοιχείο. Αυτό το έργο ξεκίνησε από τότε που ήταν κυβέρνηση ο κ. Καραμανλής..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Τον οδικό άξονα της Λέσβου, αυτό λέτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, της Λέσβου. Έδωσαν εντολές οι προηγούμενες κυβερνήσεις..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ναι, σας κατηγορούν ότι το κάνατε δώρο στον κ. Καλογρίτσα. Εσάς προσωπικά κατηγορούν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γι’ αυτό γελάω, ναι.. Λοιπόν, ξεκίνησε τότε, οι προηγούμενες κυβερνήσεις έδωσαν εντολή στην Κοινοπραξία για να κάνει άλλες, πρόσθετες εργασίες, βρέθηκαν πολλά εμπόδια και πολλές δυσκολίες κι ήρθαμε στο σήμερα. Σήμερα που μιλάμε, ακόμη δεν έχει υπογραφεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κάποια πρόσθετη εργολαβία σ’ αυτή την Κοινοπραξία.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Άρα είναι ένα δώρο λέτε που δεν έγινε ποτέ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ’ αρχάς κατά τη γνώμη μου δεν είναι δώρο όταν έχεις την εξέλιξη ενός έργου που έχουν περάσει 5 κυβερνήσεις και οι Υπηρεσίες σου εισηγούνται συγκεκριμένα πράγματα με τις διαδικασίες που έχουμε: με το Ελεγκτικό Συνέδριο και με όλους τους υπόλοιπους θεσμούς, αν χρειάζεται το έργο κάποιες πρόσθετες εργασίες που έρχονται κιόλας από το παρελθόν, δηλαδή, τις εντολές τις έχει δώσει ο κ. Βορίδης, ο κ. Χρυσοχοϊδης και πολλοί άλλοι.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Όμως ξέρετε, υπάρχει το ρητό που λέει «η γυναίκα του Καίσαρος δεν πρέπει μόνο να είναι τίμια αλλά και να φαίνεται τίμια». Γιατί δεν είπατε εσείς «στοπ για να μην κατηγορηθώ»;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τί στοπ; Αφού δεν είχαμε υπογράψει τίποτε. Ακόμη σήμερα που μιλάμε.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Άρα εσείς δεν είχατε καμία ανάμιξη μου λέτε σ’ αυτή τη διαδικασία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως και δεν είναι ένα έργο που ήταν μόνο ο πατέρας του κ. Καλογρίτσα, η εταιρεία του. Ήταν άλλες δυο εταιρείες.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Συμμετείχε μεταξύ άλλων.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Επομένως ζητήσαμε τα στοιχεία από την αντιπολίτευση, αν υπάρχει μια γκρίζα ζώνη να τα πάμε στον Εισαγγελέα. Δεν έφερε κανείς τίποτα. Και θα σας δώσω και μια είδηση κ. Πετούρη: Θα τα πάμε εμείς στον Εισαγγελέα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ναι; Θα κινήσετε διαδικασία τέτοια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πότε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άμεσα. Μόλις έρθει ο φάκελος στο γραφείο κι ελεγχθεί θα τον πάω εγώ στον Εισαγγελέα, όχι για κανέναν άλλο λόγο, και για τα υπόλοιπα, για ν’ αναδειχθεί αν υπάρχουν λασπολόγοι σαν κι αυτούς που πριν καν από τον Υπουργό, ήξεραν γι’ αυτή τη διαδικασία κι είναι απόλυτα λογικό γιατί οι ίδιοι είχαν δώσει τις εντολές. Και μιλάω με ονοματεπώνυμα: Ο κ. Κεγκέρογλου στη Βουλή, τα συγκεκριμένα δυο κανάλια, ΣΚΑΪ και ALPHA και όλοι οι υπόλοιποι. Ο κ. Χατζηδάκης βγήκε σ’ εκπομπή μετά για το Πάτρα-Πύργος και λέει «νόμιμο; Νόμιμο».
Ποιο είναι το ηθικό θέμα που μπαίνει; Όταν γίνεται ένας διαγωνισμός,- για τον άλλο διαγωνισμό που μας κατηγορούν-, Πάτρα-Πύργος και δίνει κάποιος 55% και 57% έκπτωση κι είναι η μεγαλύτερη έκπτωση, θα κερδίσει το διαγωνισμό. Ανατέθηκαν αυτά τα έργα στον κ. Καλογρίτσα μέχρι σήμερα που μιλάμε; Όχι.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δεν ανατέθηκαν επί τούτου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, είναι πολύ απλό: Γιατί οι διαδικασίες που έχουμε στα δημόσια έργα, οι έλεγχοι που γίνονται, η δημοσιότητα που πρέπει να γίνει, το Ελεγκτικό Συνέδριο, όλα αυτά είναι θεσμοί που διασφαλίζουν και τη διαφάνεια και το πώς γίνονται τα δημόσια έργα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Για απαντήστε και για το θέμα της μετοχής του ΤΕΕ στην ανακεφαλαιοποίηση της Attica Bank, η οποία κατρακύλησε, να υπενθυμίσουμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ’ αρχήν το ΤΕΕ, – να ξεκινήσουμε από κει, – δεν έχει μετοχές. Το ΤΕΕ δεν είναι ο μέτοχος της Τράπεζας Αττικής. Μέτοχος της Τράπεζας Αττικής είναι το Ταμείο των Μηχανικών. Στο διάστημα που ήμουν εγώ Πρόεδρος του ΤΕΕ, το Ταμείο μας είχε αλλάξει από την κ. Πετραλιά, είχε γίνει το ΕΤΑΑ, που είναι μέσα εκπρόσωποι των Μηχανικών, των Γιατρών, των Δικηγόρων και διορισμένα μέλη από την εκάστοτε κυβέρνηση. Για να δούμε λοιπόν τι έκανε το ΤΕΕ..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Άρα λέτε ότι δεν ευθύνεστε εσείς για την επιλογή της Τράπεζας, έγινε από το Ταμείο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας πω το ανάποδο: Στο διάστημα από το ’10 μέχρι σήμερα..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αυτό είναι εύκολο να ερευνηθεί ποιος εισήγαγε..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς. Και σήμερα να με ρωτούσαν αν πρέπει το Ταμείο να μπει στην ανακεφαλαιοποίηση, ναι θα έλεγα στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και θα σας εξηγήσω και το γιατί. Από το’10 που ήμουν Πρόεδρος μέχρι σήμερα έχουν γίνει δυο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου. Η μία έγινε το ’12-’13. Η Τράπεζα Αττικής είναι μια Τράπεζα που δεν είχε ενταχθεί στο ΤΧΣ, που έχει αναφορά στη χώρα και όχι στο εξωτερικό, και που το Ταμείο των Μηχανικών -και όχι μόνο- έχει τοποθετήσει κάποια χρήματα.
Πόσα χρήματα έχει τοποθετήσει; Το ’12 αν θυμάμαι καλά με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου είχε τοποθετήσει περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ. Πόσα έχασε από το κούρεμα το Ταμείο; 1,5 δις. Πόσα θα έχανε αν δεν τα είχε τοποθετήσει στην Τράπεζα Αττικής; Θα έχανε περίπου την επένδυσή του τότε, 400 εκατομμύρια δηλαδή, τα οποία ή θα κουρεύονταν απ’ αυτά που είχε τοποθετήσει σαν επένδυση ή από αυτά που είχε ως καταθέσεις στην Τράπεζα Αττικής.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Παρά ταύτα λέτε, διότι αυτό είναι τώρα το επίμαχο σημείο, ότι δεν κάνατε εσείς την τοποθέτηση διότι δεν αποφασίζει το ΤΕΕ..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας πω και ποιος αποφάσισε. Το Ταμείο αποφάσισε. Εισηγήθηκε το ΤΣΜΕΔΕ που είναι ο κλάδος των Μηχανικών στο ΕΤΑΑ και το ΕΤΑΑ πήρε την απόφαση.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ποιος την πήρε από το ΕΤΑΑ; Έχει ενδιαφέρον να μας πείτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Διοικητικό Συμβούλιο. Αλλά στην πρώτη ανακεφαλαιοποίηση ο σημερινός Πρόεδρος του ΤΕΕ ήταν ο εκπρόσωπος του ΕΤΑΑ και ψήφισε υπέρ.
Πάμε στη δεύτερη τώρα: Ενάμιση χρόνο μετά, η Τράπεζα της Ελλάδος ζήτησε πρόσθετη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με το δικό της σκεπτικό, τους δικούς της κανόνες. Και πρέπει κάποια στιγμή να δούμε ποιοι είναι αυτοί οι κανόνες και αν πρέπει να είναι ενιαίοι, για μια Τράπεζα που είχε το 1,5% περίπου της αγοράς σε σχέση με τις Τράπεζες που είχαν το 98% της αγοράς. Με τις Τράπεζες που ήταν στο ΤΧΣ και με τις Τράπεζες που δεν ήταν στο ΤΧΣ. Αυτό είναι μια άλλη κουβέντα.
Ποιος ήταν Πρόεδρος του Ταμείου τότε; Άνθρωπος που είχε ορίσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Σειλλιανάκης.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Εγώ θα σας ρωτήσω ευθέως: Επηρεαζόταν ο Πρόεδρος του Ταμείου από τον Πρόεδρο του ΤΕΕ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κάνετε πλάκα;
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Όχι, σας ρωτώ πολύ σοβαρά, πιστέψτε με. Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ δεν είναι μια αμελητέα ποσότητα, το να είναι κανείς Πρόεδρος του ΤΕΕ δεν είναι κάτι αμελητέο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς δεν είναι αμελητέα ποσότητα, γιατί αναδεικνύεται από 100.000 επιστήμονες.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μήπως ασκήσατε εσείς πιέσεις στον Πρόεδρο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τον κ. Σειλλιανάκη έχουμε αλληλομηνυθεί επτά φορές περίπου αν θυμάμαι καλά. Αν μπορώ να τον επηρεάσω λοιπόν τον κ. Σειλλιανάκη, μπορείτε να τον καλέσετε εδώ, για να διαπιστώσετε τις καλές σχέσεις που έχουμε.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μήπως αποσύρατε καμία από τις αγωγές σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καμία και δεν πρόκειται. Δεν έκανα αγωγή, μήνυση έκανα. Το ένα, είναι αυτό. Το δεύτερο, είνα,ι ποιος ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας. Είναι γνώριμος στην ΕΡΤ. Ο κ. Μάναλης, ο άνθρωπος που έκλεισε την ΕΡΤ. Ποιον είχε επικοινωνιακό σύμβουλο ο κ. Μάναλης; Το ξέρετε. Τον κ. Μουσσά. Πού πήγε ο κ. Μάναλης όταν έφυγε από Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας Αττικής; Στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Δε σας λένε τίποτε αυτά; Ποιοι ήταν άλλοι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ξέρετε; Το Ταμείο μας πρότεινε κάποιους…
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Θέλετε να πείτε ότι ήταν κάτι ενορχηστρωμένο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θέλω να πω ότι δυστυχώς αποδεικνύεται σε όλη του την έκταση το πάντρεμα που είχε γίνει της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης που υπήρχαν. Και αν είμαστε για κάτι περήφανοι, είναι ότι σπάμε αυτά και σ’ αυτό το χώρο και στους υπόλοιπους.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πάμε στ’ αυγά και στην ομελέτα να δούμε. Ότι θα γίνει, το ζήτημα είναι πώς θα γίνει η ομελέτα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άλλωστε συγνώμη αλλά μπήκε μια νέα Διοίκηση στην Τράπεζα Αττικής. Η Τράπεζα έχει πάρα πολύ καλούς δείκτες. Ο κ. Πανταλάκης, που είναι Διευθύνων Σύμβουλος, που μπήκε με την έγκριση της Τράπεζας της Ελλάδος ανακοίνωσε συγκεκριμένα πράγματα, απ’ ό,τι άκουσα εξυπηρετείται το δάνειο του κ. Καλογρίτσα και έχει εγγυήσεις. Άλλα δάνεια είδα ότι δεν εξυπηρετούνται και δεν έχουν εγγυήσεις.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Όπως;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μάλιστα..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και εν τέλει όλες αυτές οι εκθέσεις που ακούγαμε όλον αυτό τον καιρό πού είναι;
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μη μείνουμε στην Attica Bank..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, να μείνουμε.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δεν έχουμε χρόνο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για να σταματήσει αυτή η λάσπη στον ανεμιστήρα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Θέλω να πάμε στην υπόθεση του κ. Σαββίδη γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικές οι εκτιμήσεις τις οποίες κάνετε, δε μπορεί να μην κάνετε εκτιμήσεις ως κυβέρνηση, να μη σας ενδιαφέρει ποιο θα είναι το τηλεοπτικό τοπίο το οποίο θα διαμορφωθεί αύριο. Οι εκτιμήσεις που κάνατε αν ο κ. Σαββίδης θα φτάσει ως το τέλος και ποιες συμπράξεις θα κάνει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί να κάνουμε εκτιμήσεις; Ο κ. Σαββίδης -και όλοι οι υπόλοιποι- είναι ένας επιχειρηματίας γνωστός. Η κυβέρνηση ούτε έχει σκοπό, ούτε θέλει να παρέμβει..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Άλλο είναι η παρέμβαση. Εγώ μίλησα για εκτιμήσεις.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ή να διευκολύνει τα παντρέματα ή τα διαζύγια.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Τη θεωρείτε υγιή μια Κοινοπραξία με σταθμούς που δεν έχουν πάρει άδεια ούτως ώστε να διασωθούν και οι θέσεις των εργαζομένων που είναι τα θύματα αυτής της υπόθεσης;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι είναι μια κίνηση που θα γινόταν έτσι κι αλλιώς και ήταν κι αυτό που λέγαμε πριν και μας έβριζαν τα κανάλια που δεν πήραν άδεια.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Να υποθέσω ότι και η δική σας θέση είναι όπως έγινε σαφές και από τις δηλώσεις του Υπουργού Επικρατείας, του κ. Παππά, ότι δε συζητάτε ακύρωση του διαγωνισμού όπως ζήτησε η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Νέα Δημοκρατία πρέπει να σταματήσει να είναι ο εκπρόσωπος Τύπου των παλιών καναλιών. Αυτό πρέπει να το σταματήσει σιγά σιγά, τη φθείρει. Δεν είναι δυνατόν ν’ ακυρωθεί ένας διαγωνισμός που έγινε με απόλυτη διαφάνεια.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Υπήρχε πρόβλεψη γι’ αυτό που έγινε; Γιατί πολλοί ισχυρίζονται ότι δεν υπήρχε πρόβλεψη..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γι’ αυτό δεν υπήρχε πρόβλεψη;
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Για την αποχώρηση Καλογρίτσα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί δεν υπήρχε πρόβλεψη;
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ότι έχουν διαμορφωθεί τιμήματα με άλλους πρωταγωνιστές και αυτή τη στιγμή έρχονται άλλοι να πληρώσουν τα τιμήματα που είχαν διαμορφωθεί με τη συμμετοχή Καλογρίτσα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με συγχωρείτε, αλλά το Ελληνικό Δημόσιο πήρε 10 εκατομμύρια περισσότερα με την αποχώρηση Καλογρίτσα και 3 από τον κ. Καλογρίτσα. Δηλαδή 13 εκατομμύρια ή 12 κάτι τέτοιο. Αν θυμάμαι καλά ο κ. Σαββίδης έδωσε 10 εκατομμύρια, 9 και κάτι περισσότερα. Άρα, μάλλον ωφελημένο βγαίνει το Δημόσιο.
Για το αν υπήρχε πρόβλεψη, κι άλλος ν’ αποχωρήσει, δεν έχει λήξει ο διαγωνισμός.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μας δίνετε είδηση και σ’ αυτό. Δηλαδή αν δεν τα καταφέρει ο κ. Σαββίδης ως το τέλος, υπάρχει ο επόμενος, ο κ. Κοντομηνάς κι ο επόμενος ο κ. Βαρδινογιάννης, ο διαγωνισμός συνεχίζεται κανονικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άρα υπήρχε πρόβλεψη.

Αστικές συγκοινωνίες

Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Για πάμε τώρα στον άλλο μεγάλο τομέα, το θέμα των συγκοινωνιών. Είχαμε και με τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης μέχρι πριν από λίγες ώρες μεγάλη ένταση.
Πάμε να παρακολουθήσουμε ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ που έχει ετοιμάσει η Μανιώ Μάνεση για την ιστορία των ελληνικών συγκοινωνιών και αμέσως μετά έχουμε πολλά να συζητήσουμε.
Προβολή ρεπορτάζ
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πολλή ωραία δουλειά και της Μανιώς Μάνεση και του Μιχάλη Μαυρομάτη, αλλά βλέπουμε και τον πλούτο του αρχείου της ΕΡΤ, να τα λέμε αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια. Της ΕΡΤ, η οποία επιχειρήθηκε και το αρχείο να μετακομίσει και η ΕΡΤ να μην υπάρχει, έτσι; Για να θυμόμαστε και την πρόσφατη ιστορία. Μπορούμε να βγάλουμε πολλά συμπεράσματα. Ένα από τα συμπεράσματα, είναι, πώς η απόφαση μιας κυβέρνησης, ενός Υπουργού μπορεί να επηρεάσει τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων για δεκαετίες.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Βεβαίως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όπως είδατε, το ’60 σταμάτησε το τραμ κι επαναλειτούργησε μετά από 45 χρόνια. Αυτό λέει πράγματα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Θα μπορούσε όλο αυτό το διάστημα η Ελλάδα να έχει τραμ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Αθήνα θα μπορούσε να έχει αναπτύξει ένα σύγχρονο τραμ, και άλλες πόλεις, και δε θα είχαμε την κατάσταση που έχουμε..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αν δεν έχετε να σχολιάσετε κάτι άλλο από το βίντεο να πάμε στο σήμερα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια και έχω: Τις ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες. Ξέρετε, υπήρχε ένα διάστημα, όπως είδατε, της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που ιδιωτικοποιήθηκαν στην Αθήνα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ναι, το θυμόμαστε όλοι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και μετά κρατικοποιήθηκαν ξανά. Έχουμε όμως σε αντίθεση με την Αθήνα, έναν Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη από το ’57 μέχρι σήμερα που είναι μόνιμα ιδιωτικός. Μόνιμα. Και ταλαιπωρεί τη ζωή..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αυτό ήταν τώρα, με πάτε στην είδηση. Να σας πω, αν αλλάξετε επάγγελμα μπορείτε να γίνετε δημοσιογράφος να λέτε τις ειδήσεις.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ήμουν, είμαι και θα είμαι Μηχανικός και είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτό.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Εντάξει, αστειεύομαι. Για πείτε μου τώρα, με όλη αυτή την ιστορία, με τη σύγκρουση που έχετε με τον Οργανισμό των Συγκοινωνιών..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έχω καμία σύγκρουση με κανέναν Οργανισμό.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δεν έχετε με τον Πρόεδρο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Έχω σύγκρουση με όποιον, σε οποιονδήποτε κλάδο ή τομέα χειρίζομαι στο Υπουργείο, πάει να σπαταλήσει το δημόσιο πλούτο, είτε είναι δημόσιος λειτουργός, είτε είναι ιδιώτης.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ωραία. Τι γίνεται τώρα λοιπόν με τη Διοίκηση του ΟΑΣΘ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στον ΟΑΣΘ έχουμε 60 χρόνια σκάνδαλο. Και μετράω πολύ τα λόγια μου.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Σας ζητάνε χρήματα. Κι όχι μόνο σ’ εσάς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε ζητάνε χρήματα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Διεκδικούν, δε ζητούν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Διεκδικούν και 60 χρόνια κερδίζουν..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Και την πληρώνουν οι εργαζόμενοι απ’ αυτή τη σύγκρουση, που μένουν απλήρωτοι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε τώρα, ότι την πληρώνουν οι εργαζόμενοι είναι ένα μεγάλο θέμα. ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων το ΟΑΣΘ είναι μέτοχοι, ένα άλλο μεγάλο μέρος είναι συγγενείς μετόχων. Παιδιά, αδέρφια, ξαδέρφια κτλ. Ο ΟΑΣΘ είναι μια πολύ παράξενη ιστορία που εμείς θ’ αποκαλύψουμε τι έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια, κατασπατάλησης του δημόσιου πλούτου και παροχής πολύ κακών υπηρεσιών.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Θα στείλετε δηλαδή και την υπόθεση αυτή στον Εισαγγελέα; Αυτό λέτε όταν λέτε «θ’ αποκαλύψουμε»;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, εμείς με το Υπουργείο Οικονομικών έχουμε στείλει εδώ και καιρό, σε ανύποπτο χρόνο, μικτό κλιμάκιο που κάνει ελέγχους, για το 2010. Μας ζήτησε το Διαιτητικό Δικαστήριο να γίνει έλεγχος για το 2014 και στη συνέχεια να επανέλθει στα υπόλοιπα χρόνια. Τα ευρήματα που υπάρχουν είναι πάρα πολλά και δεν είναι ανάγκη να είναι κανείς ούτε ειδικός, ούτε σοφός για να το δει. Δίνουμε περισσότερα χρήματα στη Θεσσαλονίκη με το 1/5 των λεωφορείων απ’ ό,τι έχουμε στην Αθήνα και το 1/5 του πληθυσμού από τις αστικές συγκοινωνίες..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Για πείτε μου τώρα όμως, τι θα γίνει με το ζήτημα των δεδουλευμένων; Τώρα καταβλήθηκαν. Ποιος εγγυάται ότι δε θα υπάρξει πρόβλημα στο μέλλον; Δεν ξέρω αν η πλειοψηφία των εργαζομένων είναι μέτοχοι ή συγγενείς μετόχων. Και ένας και δύο ακόμη που δε θα είναι ένας και δύο βεβαίως, που δε μετέχουν σ’ αυτό το έργο, να μένουν απλήρωτοι στις μέρες μας και να μην έχουν να θρέψουν τις οικογένειές τους είναι πολύ μεγάλο θέμα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Συμφωνώ απόλυτα και αυτός είναι ο λόγος που το Υπουργείο και η κυβέρνηση έκανε τα πάντα σ’ ένα πλαίσιο όμως νομιμότητας, για να δοθούν προκαταβολικά κάποια χρήματα στον ΟΑΣΘ να πληρώσει στους εργαζομένους, αυτά που τους χρωστούσε. Αλλά δεν είναι δυνατόν ένας Οργανισμός ιδιωτικός από το 2009 μέχρι το 2016 να έχει πάρει μόνο από επιδοτήσεις από το Ελληνικό Δημόσιο 1 δις, δεν είναι δυνατόν στις επιδοτήσεις να εμπεριέχεται το κέρδος των μετόχων και να χρωστάει δεδουλευμένα στους εργαζομένους. Δε γίνονται αυτά τα πράγματα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μάλιστα. Να δούμε πώς θα καταλήξει αυτό το έργο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα καταλήξει αίσια για τη Θεσσαλονίκη και για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δηλαδή; Έχετε να μας δώσετε κάποια είδηση κι εδώ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό. Πιστεύω ότι είναι είδηση.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Με ποιον τρόπο δηλαδή αίσια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με έναν τρόπο που θα σταματήσει το πάρτι και θα σταματήσει η κακή ποιότητα..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Θα καταργήσετε τον ΟΑΣΘ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς; Ο ΟΑΣΘ είναι μια ιδιωτική εταιρεία. Δεν την καταργεί το Ελληνικό Δημόσιο. Οι μέτοχοί της ή θα λειτουργήσουν με όρους που συμφέρει το Δημόσιο ή θ’ ασχοληθούν με κάτι άλλο.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Θα τους παύσετε..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς θα τους παύσουμε;
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Η Δικαιοσύνη; Προσπαθώ να καταλάβω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν παύουμε ιδιωτικές εταιρείες. Όλοι οι ιδιώτες ασκούν μια επιχειρηματική δραστηριότητα όπως και ο ΟΑΣΘ. Αυτό θα γίνεται στη συνεργασία που θα έχει με το Ελληνικό Δημόσιο με ορθολογικό τρόπο όπως γίνεται με όλες τις υπόλοιπες εταιρείες που συνεργάζονται με το Δημόσιο.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μακάρι να είχαμε χρόνο να σας πιέσω περισσότερο στο πώς θα το κάνετε αυτό. Θ’ ανανεώσουμε το ραντεβού.

Μεγάλα έργα

Πάμε τώρα στους μεγάλους οδικούς άξονες, πάμε στα μεγάλα έργα, πάμε στην Εγνατία που έχει γίνει και αντικείμενο αντιπαράθεσης με τους θεσμούς. Τι γίνεται εδώ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να τα πιάσουμε ένα-ένα. Τα μεγάλα οδικά έργα σε ποσοστό πάνω από 95% ως και 100% ανάλογα την περίπτωση, το Μάρτιο του ’17 παραδίδονται. Αυτό είναι πιστεύω μια μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης όχι μόνο γιατί δίνουμε αυτά τα έργα για χρήση στους πολίτες, αλλά γιατί δε θα δώσουμε πίσω στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δισεκατομμύρια ευρώ..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Κερδίσατε δηλαδή χρήματα λέτε από τη διαπραγμάτευση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μόνο τα χρήματα, σχεδόν το 1 δις που κερδίσαμε από τη διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους, αν δεν ολοκληρώνονταν τα έργα στη συγκεκριμένη ημερομηνία, έπρεπε να γυρίσουμε πίσω δισεκατομμύρια, δυο μνημόνια θα μας κόστιζαν οι αυτοκινητόδρομοι.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Και γιατί η Νέα Δημοκρατία σας κατηγορεί για πανωτόκια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Νέα Δημοκρατία βλέπει φαντάσματα. Η Νέα Δημοκρατία έκανε συμβάσεις δυο φορές, μία επί Σουφλιά και μία επί Σαμαρά, που κατά τη γνώμη μου είναι οι συμβάσεις που δεν πρέπει να κάνουμε, είναι υπόδειγμα τι συμβάσεις δεν πρέπει να κάνουμε, με μεγάλες καθυστερήσεις, 12 χρόνια δεν είχαν ολοκληρώσει τις απαλλοτριώσεις, της αρχαιολογικές εργασίες, 12 χρόνια έδιναν αποζημιώσεις..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δε μου απαντάτε όμως γιατί σας κατηγορεί για πανωτόκια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γι’ αυτό, γιατί όταν υπάρχει μια σύμβαση που διαπραγματεύεσαι και δίνεις 850 εκατομμύρια λιγότερα και δίνεις προφανώς κάποια χρήματα γι’ αποζημιώσεις από αυτά που υπήρχαν στις συμβάσεις και στις ΤΥΔΚ και στον εργολάβο, θέλει να κάνει το άσπρο μαύρο. Και το έχουμε αναδείξει αυτό. Ρωτήστε και τους εργολάβους πόσο χαρούμενοι είναι. Ρωτήστε τους, γιατί αν ήταν άλλη κυβέρνηση..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Τους έχετε δυσκολέψει τη ζωή.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν ήταν άλλη κυβέρνηση κι άλλοι Υπουργοί, θα έπαιρναν 850 εκατομμύρια παραπάνω για τους 4 αυτοκινητοδρόμους και κάποια χρήματα παραπάνω για τον πέμπτο. Και αν θυμάμαι καλά, πολλές από αυτές τις εργοληπτικές εταιρείες ήταν και βασικοί μέτοχοι σε κανάλια. Συνδυάζονται; Όχι.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αναφέρεστε στον κ. Μπόμπολα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δεν αναφέρομαι σε κανέναν. Δεν είπα για έναν κατ’ αρχάς. Υπήρχαν κι άλλες εταιρείες που συνέβαλαν στο «θείο έργο» των ιδιωτικών καναλιών.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πάμε στην οικονομία όπου από κει εξαρτώνται όλα σε τελευταία ανάλυση. Τη δόση δεν την πήραμε ακόμη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα την πάρουμε.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πρέπει να υλοποιηθούν τρία προαπαιτούμενα, σε ό,τι αφορά την Πολιτική Αεροπορία, σε ό,τι αφορά το μηδενισμό του τέλους στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά και το τρίτο, το οποίο θεωρείται ότι είναι και το μεγαλύτερο αγκάθι, αφορά στην κατανομή του τέλους των ρύπων ούτως ώστε να μην το επιβαρυνθούν οι πολίτες. Είστε αισιόδοξος;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Απόλυτα. .
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Το δεκαήμερο θα τα καταφέρουμε έτσι που είναι το χρονοδιάγραμμα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, το ένα από τα τρία θέματα που χειρίζομαι εγώ, για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αυτό είναι μάλλον το εύκολο λένε..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Επί της ουσίας είναι το εύκολο γιατί έχουμε καταλήξει στις κεντρικές κατευθύνσεις, αλλά και στις λεπτομέρειες, εδώ και μία εβδομάδα περίπου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα όργανα των θεσμών ζητούν διευκρινίσεις συνεχώς όλες αυτές τις μέρες, δίνονται, πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε καταλήξει σε μια οριστική συμφωνία. Το ίδιο πιστεύω ότι θα γίνει και στ’ άλλα δύο θέματα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Το θέμα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου το οποίο είναι πάρα πολύ σοβαρό και υπήρχαν και δημοσιεύματα στο Bloomberg τις τελευταίες ώρες, ότι αξιωματούχους του Ταμείου λέει ότι αν το θέμα του χρέους συζητηθεί μετά τις γερμανικές εκλογές όπως υποστηρίζει σθεναρά ο Σόιμπλε, το Ταμείο δε θα συμμετέχει μέχρι τότε στο πρόγραμμα. Αυτό είναι μια εξέλιξη που αν γίνει πραγματικότητα, μας αφορά άμεσα. Μπορεί να μας βγει σε καλό, μπορεί να μας βγει όμως και σε μεγάλο κακό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θέλετε να το σχολιάσω; Θεωρώ ότι όλη αυτή η πολιτική που άφησαν οι πολιτικές δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού και της Δεξιάς σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες, μας οδήγησαν στα σημερινά αδιέξοδα.
Επομένως πρέπει να γίνει μία ανατροπή αυτής της πολιτικής, θεωρώ ότι πλέον δεν κρύβεται, βλέπουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στη Deutsche Bank, δεν κρύβεται το πρόβλημα κάτω απ’ το χαλί..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ευτυχώς υπήρξε μια ανάκαμψη στη Wall Street τις τελευταίες ώρες, να δούμε αν αυτή θ’ ακολουθηθεί και στην Ευρώπη. Οι πληροφορίες αναφέρουν από το Γαλλικό Πρακτορείο ότι υπήρξε κι ένας συμβιβασμός με τις ΗΠΑ και ότι το τίμημα τελικώς που καλείται να καταβάλλει η Deutsche Bank θα είναι τα 5 δις και θα κλείσει εκεί η υπόθεση.
Μακάρι, αυτή θα είναι μια καλή εξέλιξη διότι ένα ντόμινο τύπου Lehman Brothers στην Ευρώπη, δε θέλω να πω τι μπορεί να σημάνει και για μας και για την Ιταλία που έχει πρόβλημα με το τραπεζικό της σύστημα..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα έχουμε όμως και άλλα θέματα αντίστοιχα να συζητήσουμε. Και δεν είναι δυνατόν, να έχουμε άλλους χειρισμούς για τις ιταλικές Τράπεζες και άλλους κανόνες για τις γερμανικές Τράπεζες και άλλους για τις γαλλικές.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Γι’ αυτό δεν παρεμβαίνει και η Άνκελα Μέρκελ, γι’ αυτό και δήλωσε ευθέως και ο εκπρόσωπος του Daiselbloom ότι η Deutsche Bank πρέπει να τα καταφέρει μόνη της.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς λοιπόν αυτό που πιστεύουμε, είναι ότι πρέπει ν’ αλλάξει η υφεσιακή πολιτική που τα τελευταία χρόνια τηρείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να πάμε σε διευθέτηση του χρέους και για τη δική μας χώρα και για τις υπόλοιπες χώρες, για το νότο. Ο Αλέξης Τσίπρας έχει πάρει εκείνες τις πρωτοβουλίες..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Εδώ είναι λοιπόν το θέμα. Έρχεται ο Σόιμπλε και λέει ότι μέχρι το ’18 δε συζητάμε θέμα χρέους. Και το Ταμείο επιμένει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει. Πιστεύω ότι ο κ. Σόιμπλε έχει μια βαρύνουσα σημασία η άποψή του αλλά πιστεύω επίσης ότι έχει πιο βαριά σημασία η άποψη που έχουν οι ηγέτες του νότου και επίσης οι πρωτοβουλίες που έχει πάρει..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Δηλαδή θεωρείτε ότι θα παρακάμψουν τον κ. Σόιμπλε; Δύσκολο μου φαίνεται..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δεν παρακάμπτει κανείς κανέναν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συμφωνεί κάποια πράγματα και συνθέτει προτάσεις.
Πιστεύω λοιπόν ότι οι πρωτοβουλίες που έχει πάρει ο Έλληνας Πρωθυπουργός είναι τέτοιες, που διαμορφώνουν το πλαίσιο για ν’ αλλάξει και να τελειώνουμε με όλη αυτή την περιπέτεια που έχει μπει όχι η Ελλάδα μόνο, η μισή Ευρώπη.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Σκεφτόμουν πώς να κλείσουμε τα τελευταία λεπτά της εκπομπής. Νομίζω ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον μια και μας δίνετε ειδήσεις σήμερα, να μιλήσουμε για τις πληροφορίες που θέλουν ένα νέο μοντέλο που θεσπίζεται στα δημόσια έργα. Πώς θα είναι αυτό το νέο μοντέλο; Και αν θα ταράξει τα ύδατα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα ταράξει πάρα πολύ τα ύδατα. Κατ’ αρχάς καταθέσαμε ένα νομοσχέδιο, ψηφίστηκε το καλοκαίρι, με το Γιώργο Σταθάκη, που εξορθολογίζει όχι μόνο τις διαδικασίες των δημοσίων έργων, αλλά και τις κρατικές προμήθειες. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, για να λέμε και τα καλά. Το ψήφισε και η Νέα Δημοκρατία και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Αυτό είναι καλό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως και είναι καλό και γι’ αυτό το λέω.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Και ελπιδοφόρο το να μπορεί να υπάρχει μια εθνική στρατηγική, ή τουλάχιστον μια εθνική συνεννόηση σε τέτοια θέματα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και δε μπορεί σε τέτοια θέματα που έχουμε πολύ σημαντικά ζητήματα, για τη διαφάνεια, για την ταχύτητα, για την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος, να υπάρχει πραγματικά μια σύγκληση των πολιτικών δυνάμεων ώστε κάθε κυβέρνηση να μην πηγαίνει ν’ ανατρέπει τα καλά που έκανε η προηγούμενη.
Να πω ένα παράδειγμα σε σχέση με τους αυτοκινητόδρομους. Προβλέπεται ότι δε μπορεί να υπογραφεί σύμβαση δημοσίου έργου από τον Αύγουστο και μετά αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Αν ίσχυε αυτό και είχε γίνει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ξέρετε πόσα δισεκατομμύρια θα είχαμε γλιτώσει; Ξέρετε πόσα έργα θα είχαν ολοκληρωθεί στην ώρα τους και πόσους λιγότερους ανέργους θα είχαμε σήμερα; Είναι πολύ σημαντικά θέματα.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μακάρι να γίνουν και πράξη. Θεωρητικά, όπως το λέτε και ίσως και γι’ αυτό ψήφισε και η Νέα Δημοκρατία, δε διαφωνεί κανείς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι θεωρητικό. Αν δε διαφωνούσε, ας το έκανε πριν.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Σημασία έχει να γίνει στην πράξη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε γίνεται να μη γίνει. Είναι νόμος..
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Πόσοι νόμοι δεν υλοποιούνται.. Το ξέρετε πάρα πολύ καλά αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Υπάρχουν κάποιοι νόμοι που όταν δεν υλοποιούνται, κάποιοι πηγαίνουν στη φυλακή.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ωραία, εδώ είμαστε να τα λέμε..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει δεύτερο σχέδιο νόμου σε διαβούλευση για τα δημόσια έργα που προβλέπει κεντρικά ηλεκτρονικά συστήματα για την παρακολούθηση όλων των έργων, δημοσίων και ιδιωτικών. Προβλέπει να υπάρχει επιτέλους ένα μητρώο δημοσίων υποδομών, προβλέπει να υπάρχουν διαδικασίες εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού για τα δημόσια έργα και να μην κάνει κάθε Υπουργός ό,τι θέλει.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Ξέρετε τι θα κάνουμε; θ’ ανανεώσουμε το ραντεβού μας όταν αρχίσουν αυτά να υλοποιούνται και αν αρχίσουν, για να δούμε και την πιστότητα του λόγου.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ’ αρχάς θεσμοθετούνται και την άλλη μέρα που θεσμοθετούνται δε γίνεται να μην εφαρμοστούν.
Να δώσουμε μια υπόσχεση όμως, μετά απ’ όλη αυτή τη λάσπη που έχουμε φάει σε προσωπικό και πολιτικό επίπεδο: Ότι δε θα χαριστούμε σε κανέναν, ούτε στα δημόσια έργα, ούτε στις μεταφορές ούτε στις τηλεπικοινωνίες ούτε στα κανάλια.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Σας ευχαριστώ πολύ.
Δείτε τη συνέντευξη:

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.