, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Κρίση στις VIP και… σκαφάτες διακοπές των Ρώσων!

kotera2
Του Βαγγέλη Στολάκη
Φωτορεπορτάζ Σάββας Αυγητίδης
Το σλόγκαν “ήμουν κι εγώ στο κότερο” φαίνεται πως δεν θα… “φορεθεί” φέτος το καλοκαίρι, αφού σύμφωνα με τους ειδικούς και τους επαγγελματίες του κλάδου κάθε χρόνο όλο και περισσότερο μειώνεται το ενδιαφέρον των τουριστών για διακοπές πάνω στη… θάλασσα. Σκάφη, κότερα και πολυτελή γιοτ ρίχνουν τις άγκυρες στις ιδιωτικές μαρίνες πεντάστερων ξενοδοχείων της Χαλκιδικής, καθώς οι άλλοτε εύποροι “ένοικοί” τους, κυρίως από Ρωσία, Βουλγαρία και Κροατία αλλά και Έλληνες κροίσοι, έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και είναι απογοητευτικοί. Το πρώτο δίμηνο του έτους η κίνηση των Ρώσων στη Χαλκιδική που πέρσι ξεπέρασαν τις 110.000 επισκέπτες μειώθηκε κατά 50%.
Είναι χαρακτηριστικό πως στη μαρίνα του Πόρτο Καρράς, το μεγαλύτερο ιδιωτικό λιμάνι στη Βόρεια Ελλάδα που στο παρελθόν “έδεναν” εκατοντάδες πολυτελή σκάφη, φέτος κάποιος μπορεί να μετρήσει ορισμένες δεκάδες. Λίγο η μείωση της τουριστικής κίνησης από Ρωσία μεριά, κάτι η αύξηση της τιμής των καυσίμων και το υψηλό κόστος συντήρησης (ασφάλιστρα, σωστικά, service κ.α.) ενός γιοτ αλλά και της μίσθωσης συγκεκριμένης θέσης στη μαρίνα (περίπου πέντε χιλιάδες ευρώ το χρόνο) ανάγκασαν ιδιοκτήτες και καπετάνιους να πάνε… σ’ άλλη γη σ’ άλλα μέρη.
Για απαιτητικούς ταξιδιώτες
Η Karfitsa ξεναγήθηκε στο “Ελένη Δ.”, με το οποίο πρόσφατα ταξίδεψε ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Βουλγαρίας, ένα σκάφος που ναυπηγήθηκε στην Αγγλία, αγοράστηκε το 2007 έναντι 550.000 ευρώ (η σημερινή του αξία δεν ξεπερνά τις 60.000 ευρώ), “καίει” 150 λίτρα καύσιμα την ώρα και μπορεί να μεταφέρει κάποιον από το δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής στις Σποράδες, μόλις σε δυο ώρες ενώ σε λιγότερο από μια φτάνει στην Ουρανούπολη και το Άγιο Όρος. Το εν λόγω σκάφος μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι έξι άτομα, διαθέτει δυο δωμάτια, δυο τουαλέτες, κουζίνα, σαλόνι και όλες τις ανέσεις για τους πιο απαιτητικούς πελάτες. Σύμφωνα με τον καπετάνιο του “Ελένη Δ.” κ. Σάκη Καλαϊτζή (βλ φωτο) πριν οργανωθεί μια εκδρομή οι πελάτες πρέπει να ενημερώσουν τους ιδιοκτήτες του σκάφους για το κρασί ή τη σαμπάνια της αρεσκείας τους, το φαγητό που επιθυμούν αλλά και εάν θέλουν να βλέπουν… τηλεόραση ενώ είναι… στη θάλασσα.
καπετάνιος, φωτο Σάββας Αυγητίδης
Η τιμή μιας εκδρομής με ένα σκάφος όπως το παραπάνω εξαρτάται από την απόσταση που επιθυμεί να διανύσει ο πελάτης και κυμαίνεται από 1000 ευρώ έως 2.500 ευρώ για μια κοντινή απόσταση, ενώ μπορεί να αγγίξει τα 4.000 ευρώ εάν ο πελάτης επιθυμεί να επισκεφτεί για δυο ημέρες τα νησιά των Σποράδων.
Οι… συνήθεις ένοικοι τέτοιων σκαφών είναι Ρώσοι τουρίστες. Ωστόσο, όπως λέει στην Karfitsa ο κ. Καλαϊτζής οι κρατήσεις για φέτος είναι περιορισμένες. Ο ίδιος αποδίδει αυτή την πτώση στην υποτίμηση του ρουβλιού και στο εμπάργκο της ΕΕ στη Ρωσία. Όπως αναφέρει ο το καλοκαίρι του 2013 η “Ελένη Δ.” δούλεψε 99% με Ρώσους, το καλοκαίρι του 2014 μόλις το 15% των κρατήσεων έγινε από Ρώσους, ενώ για φέτος εκτιμάται πως το “άνοιγμα” του Αλέξη Τσίπρα στον πρόεδρο Πούτιν δεν είναι αρκετό για να αλλάξουν τα δεδομένα.
Giot
“Νιέτ” σε Χαλκιδική
Με τον κ. Καλαϊτζή συμφωνεί και ο Πρόεδρος της ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος. Όπως λέει η κίνηση των  Ρώσων επισκεπτών έχει μειωθεί κατά πολύ. “Οι παράγοντες αυτής της πτώσης είναι κυρίως η υποτίμηση του ρουβλιού, η έλλειψη εμπιστοσύνης των Ρώσων σε ευρωπαϊκά ταξιδιωτικά γραφεία λόγω των περσινών πτωχεύσεων και η κακή ψυχολογία” αναφέρει ο κ. Τάσιος. Σύμφωνα με τον ίδιο τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Μόλις το πρώτο δίμηνο του έτους οι Ρώσοι τουρίστες μειώθηκαν κατά 50% σε σχέση με τους 110.000 που ήρθαν πέρσι, ενώ για τον μήνα  Μάιο οι κρατήσεις από Ρωσία στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής είναι πεσμένες κατά 35%. Είναι χαρακτηριστικό πως τον Φεβρουάριο η ισοτιμία του ευρώ έναντι του ρουβλίου ήταν ένα προς ογδόντα. “Την τελευταία τριετία οι Ρώσοι ήταν οι καλύτεροι πελάτες μας. Εκτός από τα χρήματα που ξόδευαν για διαμονή υπολογίζεται πως άφηναν στην τοπική αγορά περίπου άλλα χίλια ευρώ ο καθένας μέσα σε μια βδομάδα. Φέτος η εικόνα δεν θα είναι έτσι” καταλήγει ο κ. Τάσιος.
Θα σε δω στο… πλοίο
Τους Ρώσους βέβαια, έχουν αντικαταστήσει Τούρκοι, Βούλγαροι, Ρουμάνοι και Ιταλοί οι οποίοι όμως δεν αρκούν για να βάλουν φρένο στη χασούρα. Σύμφωνα με τον κ. Καλαϊτζή οι τουρίστες μπορούν να “κλείσουν” τις διακοπές των ονείρων τους εν πλω, μέσω internet αλλά και διαφημιστικών φυλλαδίων που μπορούν να βρουν σε όλα τα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής.
Όσο για τους ιδιοκτήτες των σκαφών και των γιοτ που είναι αραγμένα στην μαρίνα του Πόρτο Καρράς, είναι κυρίως Βούλγαροι επιχειρηματίες, οι οποίοι μεταβαίνουν στη Χαλκιδική κάθε Σαββατοκύριακο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και βάζουν πρόσω ολοταχώς για τα κοντινά νησιά!
μαρίνα πόρτο καρράς, φωτο Σάββας Αυγητίδης
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.