Κλήσεις και πρόστιμα δε φέρνουν την άνοιξη…
Της Άννας Ευθυμίου*
Καθημερινά με μεγάλη υπομονή πρέπει να είναι «εξοπλισμένοι» όσοι οδηγοί θέλουν να πλησιάσουν το κέντρο της Θεσσαλονίκης λόγω του κυκλοφοριακού κομφούζιου που επικρατεί. Όταν δε υπάρχει και έντονης βροχόπτωσης, τότε το κέντρο γίνεται απροσπέλαστο.
Δυστυχώς, πέντε «νέες» λεωφορειολωρίδες χρειάστηκαν περίπου δέκα χρόνια να δρομολογηθούν. Τα πάρκινγκ που είχαν οραματιστεί και εξαγγείλει παλιοί υπουργοί ΥΠΕΧΩΔΕ για τη Θεσσαλονίκη χώρεσαν όλα σ’ ένα συρτάρι. Η υποθαλάσσια βούλιαξε προ πολλού, στοιχίζοντας χωρίς να ξεκινήσει ποτέ μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Τα καράβια του Θερμαϊκού δεν βρήκαν ακόμη… πανιά. Το μετρό, παρά τις αισιόδοξες εξαγγελίες, έρχεται μετά το 2016.
Τι κάνει, όμως, η νέα δημοτική αρχή για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού;
Μέσα από δεκάδες συνεντεύξεις Τύπου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, μίλησε για απαγορεύσεις κυκλοφορίας ΙΧ και για τη δημιουργία ενός πράσινου φράγματος που θα κρατά μακριά τα αυτοκίνητα από το ιστορικό κέντρο. Επίσης, έχει διαμηνύσει ότι οι αρμόδιοι θα δείξουν μηδενική ανοχή στα διπλοπαρκαρισμένα και επισήμανε ότι ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν ακόμη και δαγκάνες, που θα ακινητοποιούν τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Πολλές φορές έχει κάνει αναφορά και στους δικυκλιστές που κυκλοφορούν στα πεζοδρόμια, φαινόμενο που επισήμανε ότι θα πρέπει να σταματήσει.
Τι γίνεται, όμως, αντ’ αυτών στην πραγματικότητα;
Τα διπλοπαρκαρισμένα έχουν αυξηθεί σε τριπλοπαρκαρισμένα, οι σταθμεύσεις σε ράμπες για Α.ΜΕ.Α. έχει γίνει ο κανόνας, οι δικυκλιστές «κάνουν πάρτι» πάνω στα πεζοδρόμια, τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ δεν μπορούν να ακολουθήσουν τη λεωφορειολωρίδα τους, με αποτέλεσμα η οδός Τσιμισκή πολλές φορές να καταλήγει από τις τέσσερις με μία λωρίδα κυκλοφορίας.
Μάλιστα, επειδή η δημοτική αρχή αδυνατεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και πλέον είναι ανακόλουθη και έχει εκτεθεί ως προς τις εξαγγελίες και δεσμεύσεις της μοιράζει αφειδώς κλήσεις και πρόστιμα. Ωστόσο, η λογική αυτή είναι φοροεισπρακτική και η δημοτική αρχή με τη βροχή των κλήσεων οδηγεί τους καταναλωτές από το κέντρο στα μεγάλα εμπορικά κέντρα εκτός πόλης.
Κλήσεις και πρόστιμα, λοιπόν, που κόβονται από τη Δημοτική Αστυνομία με ρυθμό περίπου 350/ημέρα μόνο στο κέντρο της πόλης είναι το μοναδικό μέτρο που έχει υιοθετήσει αυτή η δημοτική αρχή εδώ και δυόμιση χρόνια που διοικεί την πόλη μας.
Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης μας είναι βέβαιο ότι χρειάζεται ένα συγκροτημένο σχέδιο και όχι αποσπασματικές κινήσεις. Ο επανασχεδιασμός τμημάτων ποδηλατοδρόμων, που παρουσιάζουν προβλήματα, η αύξηση των σημείων επιβίβασης-αποβίβασης για τα ταξί, η εκπόνηση μελέτης για την εφαρμογή δακτυλίου οδικής ασφάλειας γύρω από έξι σχολικά συγκροτήματα, η τροποποίηση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης των φορτηγών οχημάτων για την τροφοδοσία των καταστημάτων στο κέντρο της πόλης μας, η δημιουργία Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, το οποίο να έχει τη δυνατότητα αυξομείωσης της χρονικής διάρκειας των φάσεων των σηματοδοτών ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο των οδών, ώστε να μην είναι αναγκαία η ύπαρξη ρυθμιστών τροχονόμων στις διασταυρώσεις, είναι κάποιες από τις λύσεις που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν.
*Η κ. Ευθυμίου είναι δικηγόρος, αναπληρώτρια εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ. για θέματα Β. Ελλάδας και δημοτική σύμβουλος στο δήμο Θεσσαλονίκης