Ρυθμίσεις α λα καρτ για χρέη προς εφορίες και ταμεία
Σε ρύθμιση αλά καρτ τόσο για τους ληξιπρόθεσμους φοροοφειλέτες όσο και για τους οφειλέτες των ασφαλιστικών ταμείων οδηγεί τελικά το χάσμα μεταξύ των προτάσεων της κυβέρνησης και της τρόικας, με τους πιστωτές να απαιτούν δρακόντειους κανόνες για τους κακοπληρωτές αλλά και ελαστικότερη αντιμετώπιση των συνεπών οφειλετών.
Η χθεσινή κοινή σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών αλλά και η μεταγενέστερη στο υπουργείο Εργασίας απέβη άκαρπη, με το θέμα να παραπέμπεται στις επόμενες συναντήσεις μέσα στο επόμενο τριήμερο. Και οι δύο οι πλευρές, ενώ συγκλίνουν στην αναγκαιότητα μίας νέας ρύθμισης καθώς και στην ενιαία αντιμετώπιση με κοινό μηχανισμό είσπραξης για ασφαλιστικές οφειλές και φόρους, εκφράζουν διαφορετικές απόψεις για το περιεχόμενο της ρύθμισης. Για τα μεν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο η τρόικα ζητεί να εξαιρούνται από τη ρύθμιση οι ασυνεπείς οφειλέτες αλλά και να διακρίνονται οι οφειλές ανάλογα με την προέλευση του φόρου. Για παράδειγμα, ελαστικότερη αντιμετώπιση ζητείται να υπάρχει για όσους επικαλούνται αδυναμία εξόφλησης του φόρου εισοδήματος σε αντίθεση με οφειλές που προέρχονται από παρακρατούμενους φόρους (ΦΠΑ, ΦΜΥ κ.λπ.). Η τρόικα εμφανίζεται υποχωρητική και στο θέμα του κατώτατου ποσού της δόσης, το οποίο θα μπορεί να προσαρμόζεται στο περιουσιακό προφίλ του οφειλέτη.
Ανυποχώρητη εμφανίζεται η τρόικα και στην εξαίρεση από τη ρύθμιση όσων οφειλετών είχαν κάνει χρήση στο πρόσφατο παρελθόν ανάλογων ρυθμίσεων, προκειμένου να πάρουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα και αφού κατέβαλαν την υποχρεωτική πρώτη δόση, στη συνέχεια σταμάτησαν να πληρώνουν. Η κατηγορία αυτή θα εξαιρείται από τη ρύθμιση, ενώ όσοι από τους υπόλοιπους εντάσσονται στο νέο ευνοϊκότερο καθεστώς θα απειλούνται με κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων στην περίπτωση μη καταβολής ακόμη και μιας δόσης.
ΙΣΑΡΙΘΜΕΣ ΔΟΣΕΙΣ
Ανοικτός παραμένει και ο αριθμός των δόσεων, με την τρόικα να ζητεί να είναι ενιαίος τόσο για τα χρέη προς το Δημόσιο όσο και για τις ασφαλιστικές ληξιπρόθεσμες οφειλές. Σημειώνεται ότι η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει ρύθμιση χρεών κατά περίπτωση και δόσεις μέχρι 48. Η αντίστοιχη του υπουργείου Εργασίας προβλέπει μία πάγια μορφή διακανονισμού των ληξιπρόθεσμων με δόσεις που να ανέρχονται από 18 έως 36 και σε εξαιρετικές περιπτώσεις υψηλής οφειλής να φθάνει ακόμη και τις 60 δόσεις.
Και για τις δύο προτάσεις η τρόικα εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις, επικαλούμενη τα «διεθνώς ισχύοντα» και αξιώνει ρύθμιση μάξιμουμ 12 δόσεων ή μάξιμουμ 36 δόσεων. Οι εκπρόσωποι των δανειστών φοβούνται ότι μία ρύθμιση με μεγάλο αριθμό δόσεων και παρατεταμένο χρόνο αποπληρωμής μπορεί να λειτουργήσει αντίθετα και να διευρύνει αντί να μειώνει τη μαύρη τρύπα των ασφαλιστικών ταμείων αλλά και να δώσει λανθασμένα μηνύματα χαλάρωσης του εισπρακτικού μηχανισμού.
Αλμυρό επιτόκιο, επίσης, αλλά και ρήτρες διασφάλισης απαιτούνται και για τις δύο κατηγορίες χρεών, έτσι ώστε από τη μία να μην «πριμοδοτείται» η ασυνέπεια, αλλά ούτε και να αποτρέπονται όσοι πραγματικά επιθυμούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους. Ειδικά για τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία προτείνεται η διαβάθμιση των χρεών και η εξέταση των δικαιολογητικών για την ένταξη στη ρύθμιση κατά περίπτωση. Για παράδειγμα, για οφειλές μέχρι 50.000 ευρώ θα ζητούνται αναλυτικά οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης, για οφειλές από 50.000 – 100.000 ευρώ πέραν των οικονομικών στοιχείων της επιχείρησης θα λαμβάνονται υπόψη και άλλα περιουσιακά στοιχεία για το ενδεχόμενο κατάσχεσης, ενώ από 100.000 ευρώ θα λαμβάνονται υπόψη σημειώσεις ορκωτών, θα ζητούνται εγγυήσεις από τρίτους και θα πραγματοποιείται ενημέρωση κατάσχεσης.
Οπως ανέφερε ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης αμέσως μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο του ΣΟΕ κ. Π. Τσακλόγλου, είναι δεδομένη η θέληση του υπουργείου Εργασίας να κλείσει το ταχύτερο δυνατόν το συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο αποτελεί και αντικείμενο των διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής της τρόικας. Αρμόδια στελέχη του οικονομικού επιτελείου, από την άλλη, διευκρινίζουν ότι στόχος είναι να περάσει η ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Επίσης, σε ό,τι αφορά στις οφειλές προς τα ταμεία από ασφαλιστικές εισφορές, διευκρινίζονταν ότι στόχος είναι έως την 1η Ιουνίου 2013 να μεταφερθούν όλα τα χρέη ασφαλισμένων στα ασφαλιστικά ταμεία στο ΙΚΑ και από το 2017 να βεβαιωθούν όλα στην εφορία, προκειμένου να αναζητούνται κεντρικά από το υπουργείο Οικονομικών.
Εντολές στους εφόρους για διευκολύνσεις
Μέχρι πάντως να οριστικοποιηθεί η ρύθμιση ειδικά για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, το υπουργείο Οικονομικών έχει ενημερώσει ήδη τους εφόρους να ενεργούν κατά περίπτωση και να χορηγούν διευκολύνσεις σε όσους πράγματι εμφανίζουν αδυναμία σε αντίθεση με εκείνους που εμφανίζουν χρέη πάνω από 5.000 ευρώ και εξακολουθούν να… σφυρίζουν αδιάφορα στις προσκλήσεις της εφορίας.
Σε σχετική μάλιστα εγκύκλιο ο νέος γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης επισημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση, η υποβολή αίτησης ποινικής δίωξης δεν επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του προϊσταμένου της ΔΟΥ, αλλά αντίθετα, εντάσσεται στις ενέργειες που ασκούνται κατά προτεραιότητα. Προς αποφυγή μάλιστα του φαινομένου της παραγραφής αδικημάτων (μετά την παρέλευση πενταετίας) και προκειμένου να αποφευχθούν πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες των υπαλλήλων (παράβαση καθήκοντος, κακουργηματική απιστία σε βάρος του Δημοσίου κ.λπ.), ο κ. Θεοχάρης εφιστά τη προσοχή των προϊσταμένων των ΔΟΥ για την άμεση υποβολή αιτήσεων μόλις συντρέξουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. Σημειώνεται ότι προκειμένου να ασκηθεί ποινική δίωξη θα πρέπει η οφειλή να υπερβαίνει τα 5.000 ευρώ και να έχει παρέλθει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία λήξης καταβολής των χρεών αυτών (1 έτος από την πάροδο της προθεσμίας για αποποίηση στις περιπτώσεις επαγωγής κληρονομιάς ή κληροδοσίας).
ΤΙ ΘΑ ΕΞΕΤΑΖΕΙ Ο ΕΦΟΡΟΣ
Σχετικά με την αίτηση επανεξέτασης, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων πρώτης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής οφειλών επισημαίνονται τα ακόλουθα:
– Προϋποθέσεις – δικαιολογητικά: Για την επανεξέταση αιτήματος διευκόλυνσης απαιτείται να υπάρχει αποδεδειγμένη οικονομική αδυναμία καταβολής του ποσού της μηνιαίας δόσης που έχει χορηγηθεί με την πρώτη διευκόλυνση. Η εν λόγω οικονομική αδυναμία μπορεί να είναι διαρκής (να υπήρχε δηλαδή και πριν τη χορήγηση της πρώτης διευκόλυνσης) ή «επιγενόμενη», λόγω μεταγενέστερης δηλαδή μεταβολής των οικονομικών δεδομένων. Σε κάθε περίπτωση, από τα εισοδήματα του οφειλέτη και τα λοιπά στοιχεία που αυτός έχει συνυποβάλει πρέπει να προκύπτει ότι η καταβολή των ανωτέρω δόσεων της πρώτης διευκόλυνσης καθίσταται προβληματική έως αδύνατη. Παράλληλα, κατά την υποβολή αιτήματος επανεξέτασης θα πρέπει να εξετάζεται:
– Πρώτον, εάν το αίτημα έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα, ήτοι εντός δύο μηνών από την τελευταία εμπρόθεσμη καταβολή δόσης.
– Δεύτερον, εάν η διευκόλυνση τμηματικής καταβολής παραμένει ενεργή και δεν έχει απολεστεί. Μάλιστα ο δεύτερος έλεγχος θα πρέπει να γίνεται σε όλα τα στάδια της επανεξέτασης, ήτοι τόσο κατά τη συζήτηση του αιτήματος από το αρμόδιο όργανο όσο και κατά την υλοποίηση της απόφασης από την αρμόδια ΔΟΥ, καθώς η επανεξέταση, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, θεωρείται συνέχεια της χορηγηθείσας πρώτης διευκόλυνσης.
Πηγή: kerdos.gr