Σε φάση άμεσης εφαρμογής περνά η ψηφιακή επιτήρηση της κυκλοφορίας από την ΑΑΔΕ, με στόχο τον εντοπισμό οχημάτων που κυκλοφορούν παράνομα, χωρίς να πληρούν τις βασικές υποχρεώσεις: τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιση ή ΚΤΕΟ.
Αν και οι διασταυρώσεις στοιχείων είχαν προγραμματιστεί από το 2023 και αναβλήθηκαν επανειλημμένα, η νέα απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή θέτει σε λειτουργία φορητούς ελέγχους πινακίδων, μετατρέποντας το δρόμο σε ενεργή ζώνη εντοπισμού παραβατών.
Έλεγχοι στο δρόμο με κινητό ή tablet
Με τη νέα ρύθμιση, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ αποκτούν τη δυνατότητα να σαρώνουν πινακίδες σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας φορητές συσκευές – ακόμη και κινητά τηλέφωνα. Η διασταύρωση γίνεται απευθείας με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ και εντοπίζεται άμεσα εάν το όχημα:
- Δεν είναι ασφαλισμένο
- Δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ
- Έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία μέσω της πλατφόρμας myCAR
Ουσιαστικά, το ψηφιακό ΚΤΕΟ μπαίνει σε πλήρη εφαρμογή, καταργώντας κάθε περιθώριο για κυκλοφορία χωρίς έλεγχο.
Διόδια: Κάθε εβδομάδα στη λίστα της ΑΑΔΕ
Από 1η Οκτωβρίου 2025, οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων θα υποχρεούνται να στέλνουν στην ΑΑΔΕ εβδομαδιαία αρχεία με πινακίδες από όλα τα διερχόμενα οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι:
- Κάθε όχημα που περνά από διόδια θα «διασταυρώνεται» ψηφιακά
- Αν έχει δηλωθεί σε ψηφιακή ακινησία αλλά εντοπιστεί σε κυκλοφορία, θα επιβάλλεται πρόστιμο χωρίς άλλη ειδοποίηση
Πρόκειται για μια από τις πιο αυστηρές και αυτοματοποιημένες πρακτικές επιβολής του νόμου, που φέρνει την τεχνολογία στο προσκήνιο της φορολογικής συμμόρφωσης.
Τα πρόστιμα: Έως 30.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος
Οι παραβάτες δεν θα έχουν πολλά περιθώρια. Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει:
- Πρόστιμο έως 30.000 ευρώ για κυκλοφορία με όχημα σε ψηφιακή ακινησία
- Αφαίρεση διπλώματος για τρία χρόνια σε περίπτωση υποτροπής
Αν και υπάρχει το δικαίωμα υποβολής ένστασης, η κατεύθυνση είναι ξεκάθαρη: Μηδενική ανοχή και οριζόντια παρακολούθηση των παραβάσεων, με βάση τα ψηφιακά ίχνη των οχημάτων.
Το επόμενο βήμα: Εθνική ενεργοποίηση των διασταυρώσεων
Οι βάσεις δεδομένων είναι ήδη ενεργές και διασυνδεδεμένες:
- ΑΣΦΑΛΙΣΗ
- ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
- ΚΤΕΟ
- ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΚΙΝΗΣΙΑ (myCAR)
Το μόνο που απομένει είναι η πλήρης ενεργοποίηση των αυτόματων διασταυρώσεων σε εθνικό επίπεδο, κάτι που είχε προβλεφθεί να γίνεται ανά εξάμηνο αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε συστηματικά μέχρι σήμερα.
Με τη νέα απόφαση, όμως, η εποχή της ανοχής τελειώνει. Η τεχνολογία δίνει πλέον αδιάψευστα δεδομένα, και η Πολιτεία δείχνει αποφασισμένη να τα αξιοποιήσει.