00:02, Τετάρτη
10 Αυγούστου 2022

Χρειάζεται πολιτική βούληση για έλεγχο καυσίμων

Χωρίς πολιτική βούληση και ένα ολιστικό ψηφιακό σύστημα ελέγχου της παραβατικότητας και λαθρεμπορίας στα καύσιμα, αποτέλεσμα ουσιαστικό δεν θα έχουμε, τονίζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλης Κιούσης, τις απόψεις του οποίου καταγράψαμε.

Του ΦΙΛΗ ΚΑΙΤΑΖΗ

Μιχάλης Κιούσης: Το νομικό σύστημα είναι απίστευτα πολύπλοκο. Οι έλεγχοι για παράβαση πραγματοποιούνται μέσα από τα υπουργεία, όπως το Υποδομών και Μεταφορών, Ανάπτυξης και
Επενδύσεων, Οικονομικών, ΑΑΔΕ, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη. Τα περισσότερα από αυτά τα υπουργεία έχουν παραρτήματα στις Περιφέρειες και τις περιφερειακές
ενότητες. Οι έλεγχοι όμως πρέπει να γίνονται προληπτικά και να είναι συνεχείς, ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά. Παρά τις διακηρύξεις όλων των κυβερνήσεων, το λαθρεμπόριο, η νοθεία,
η αισχροκέρδεια εξακολουθούν να υπάρχουν, αφανίζοντας τα νομίμως λειτουργούντα πρατήρια.

Η ΑΑΔΕ προβλέπεται να δημοσιοποιεί τα στοιχεία παραβατών στον ιστότοπό της για έναν χρόνο. Οι ημέρες σφράγισης, ανάλογα με την ποσότητα των νοθευμένων καυσίμων, που θα προκύπτει από εργαστηριακό έλεγχο του Γενικού Χημείου του Κράτους, είναι για μέχρι 5.000 λίτρα 10 ημέρες, για άνω
των 5.000-20.000 λίτρων 30 ήμερες, για άνω των 20.000-45.000 λίτρων 50 ήμερες, για άνω των 45.000 λίτρων 90 ημέρες. Το πρόστιμο για τους εκ συστήματος παραβάτες είναι «χάδι», αφού τα κέρδη τους είναι μεγάλα!

Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε για το τι συμβαίνει ανά πάσα στιγμή σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων;

Οι μόνοι μηχανισμοί ελέγχου που λειτουργούν είναι το σύστημα εισροών εκροών στα πρατήρια (τελευταίως έχει παραβιαστεί από διάφορους «συνάδελφους», αλλά σε μικρό αριθμό) και το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων των πρατηρίων. Όταν αλλάζουμε τιμές, πρέπει ταυτόχρονα να ενημερώνουμε και το Παρατηρητήριο, ειδάλλως σε έλεγχο επιτόπιο ή απομακρυσμένο επι-
βάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ ανά προϊόν. Τα διυλιστήρια αναρτούν κάθε μέρα σε
ειδική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης τις τιμές τους, με αποτέλεσμα οι πρατηριούχοι αλλά και οι καταναλωτές να μπορούν να βλέπουν τις τιμές και των πρατηρίων και των διυλιστηρίων.
Ο νόμος προβλέπει την εγκατάσταση του συστήματος στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά δεν λειτουργεί ολοκληρωμένα λόγω συνεχών αναβολών με διάφορες δικαιολογίες.

Συμφωνείτε με τη δημοσιοποίηση ονομάτων παραβατών;

Η δημοσιοποίηση των ονομάτων δεν είναι και τόσο αποτελεσματική, όπως ισχυρίζονται οι αρμόδιοι παράγοντες. Υπάρχει η πρακτική των «αχυρανθρώπων». Τους βάζουν μπροστά εκείνοι που λειτουργούν παραβατικά πρατήρια. Όταν αποκαλυφθεί η παράβαση, αλλάζουν οι «αχυράνθρωποι»! Ζητάμε, όταν αποδειχθεί ότι κάποιο πρατήριο νοθεύει, κάνει λαθρεμπόριο ή έχει «πειραγμένο» το σύστημα εισροών – εκροών, να κλείνει για πολύ μεγάλο διάστημα. Μόνο τότε μπορεί να μπει φρένο σε κάθε είδους παραβατικότητα.

Πώς μπορεί να ελαχιστοποιηθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων, αν και εδώ γελάμε…

Για να «χτυπηθεί» το λαθρεμπόριο, το παραεμπόριο και γενικά η παραβατικότητα, προέχει η πολιτική βούληση. Είναι αναγκαίο να εφαρμοστεί, εκτός των συστημάτων εισροών – εκροών σε όλα τα επίπεδα, ένα ολιστικό σύστημα ελέγχου με χρήση κάθε νέας ψηφιακής τεχνολογίας, ηλεκτρονικής, τεχνητής
νοημοσύνης κ.ά., για να υπάρχει άμεση πρόσβαση και έλεγχος των ελεγκτικών μηχανισμών και να απεικονίζεται σε χάρτη το σύνολο των καυσίμων στη χώρα σε πραγματικό χρόνο. Μόνο έτσι ούτε σταγόνα καυσίμου δεν θα μπορεί να διαφύγει του ελέγχου.

Θέλετε τον καταναλωτή σύμμαχο, με ποιον τρόπο;

Οι καταναλωτές μπορούν να τσεκάρουν συνεχώς τα πρατήρια και να βάζουν σε αυτά που εμπιστεύονται. Να μην τρέχουν στις δήθεν φθηνές τιμές που μετατρέπονται σε ακριβές. Η προτροπή «ψάξε να βρεις το φθηνότερο» σηματοδοτεί κίνδυνο, παρότι έτσι αδικούνται συνάδελφοι καθ’ όλα νόμιμοι, οι οποίοι με την μεγάλη πελατεία που έχουν μπορούν να έχουν και φθηνές τιμές. Ευτυχώς είναι λίγοι! Λύση, πάντως, κοινωνικής δικαιοσύνης είναι η δραστική μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης.

Ποιο θεωρείτε λογικό κέρδος και πώς σχολιάζετε το πλαφόν για έναν χρόνο που επέβαλε το ΥΠΕΝ για να πουλάτε σε τιμές Αυγούστου 2021;

Έχουμε βαρεθεί να ακούμε για «λογικό κέρδος», «ελεγχόμενο κέρδος», «πλαφόν στο κέρδος», παράλληλα με ύμνους στην ελευθερία του εμπορίου. Επίσημα σήμερα ισχύει ως 31/12/2022 το πλαφόν με το ποσοτικό κέρδος Αυγούστου 2021 και ο μέσος όρος κερδών καταγράφεται
στο Παρατηρητήριο Τιμών. Το Παρατηρητήριο, λοιπόν, στις 22 Ιουλίου 2022 μας λέει ότι στα πρατήρια της χώρας ο μέσος όρος των κερδών των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων ήταν π.χ. στη βενζίνη –αμόλυβδη 95άρα– στο 6,79%. Αυτό πώς να το μοιράσεις και να μιλήσεις για «λογικό κέρδος»;

Ας πούμε ότι τα περισσότερα κέρδη (60%) του 6,79 πηγαίνουν στα πρατήρια. Τότε το μέσο μεικτό κέρδος του πρατηρίου θα είναι 4,07%. Βάση της ΥΑ όμως, αυτό είναι και το ποσοτικό πλαφόν κέρδους! Με βάση ποιο ποσοστό στο εμπόριο πρέπει να το συγκρίνουμε, για να το πούμε υπερβολικό; Λογικό είναι μόνο το κέρδος που μας κλείνει. Μιλάνε για αισχροκέρδεια, ενώ εμείς χάνουμε το κεφάλαιο κάθε φορά που αυξάνονται οι τιμές και μας επιβάλλουν, με βάση τον νόμο, να κερδίσουμε τα ίδια λίγα
λεπτά που κερδίζαμε τον Αύγουστο του 2021.

Τι θα γίνει στο τέλος, θα χάνουμε και το κεφάλαιο; Θα έλεγα όμως εδώ ότι η μεγαλύτερη αισχροκέρδεια μπορεί να γίνεται στις «φθηνότερες τιμές». Αν είναι αφορολόγητες, τα κέρδη είναι τρελά! Τα δικά μας μεικτά κέρδη υπόκεινται και σε προμήθεια των τραπεζών (γιατί δεν μπαίνει πλαφόν στις τράπεζες;), που υπολογίζεται στο σύνολο της τιμής με μέσο όρο 0,60%. Αποτέλεσμα είναι, σε μια τιμή 2,20 (με τιμές 22/7) η προμήθεια να είναι 1,32 λεπτά, τα οποία
πρέπει να αφαιρεθούν από το ποσοτικό πλαφόν των μεικτών κερδών του Αυγούστου 2021. Όταν τον Αύγουστο του 2021 το αντίστοιχο ποσό ήταν 0,93 λεπτά. Φυσικά έχουμε μεγάλη αύξηση και εμείς στα λειτουργικά μας έξοδα, με τέτοιους όρους πώς να λειτουργήσεις;

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL