Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Η τουριστική «προίκα» τον… προσγειώνει στο ΧΑ
Η επιστροφή του τουρισμού στα επίπεδα του 2019 και η εκτόξευση της επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος» διαμορφώνουν τον ιδανικό χρόνο για την εισαγωγή του 30% των μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Του ΛΟΥΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρη Πολίτη, οι λεπτομέρειες του σχεδίου έχουν παρουσιαστεί τόσο στην κυβέρνηση όσο και στους υπόλοιπους μετόχους, ενώ ποσοστό 10% θα αποκτηθεί από το καναδικό fund που συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Εκτιμάται ότι από την πώληση του 30% των μετοχών του «Ελευθέριος Βενιζέλος» μπορεί να αντληθούν κεφάλαια ύψους 900-1.000 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν στη μείωση του δημόσιου χρέους. Μια τέτοια αποτίμηση οδηγεί την αξία του «Ελευθέριος Βενιζέλος» τουλάχιστον στα 3 δισ. ευρώ, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι το 2019 ο ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να ξεπουλήσει ένα από τα πιο σπουδαία περιουσιακά στοιχεία της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας, το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει τη διαδικασία επίσπευσης της συμφωνίας με τους μεγαλομετόχους του αεροδρομίου το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε έως τον Ιούνιο να υλοποιηθεί η διαδικασία της δημόσιας προσφοράς. Μέτοχοι του ΔΑΑ, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30%, είναι το Υπερταμείο με 25%, οι ελεγχόμενες από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments, Avi Alliance GmbH με 26,7% και Avi Alliance Capital GmbH με 13,3%, ενώ το μετοχολόγιο κλείνει με το 5% που κατέχει η οικογένεια του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου.
Ο ΔΑΑ μετά το σοκ του 2020 επέστρεψε στην κερδοφορία το 2021, ενώ ανάλογη συνέχεια προμηνύεται για την τρέχουσα χρήση. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία του 2021, το αεροδρόμιο είχε έσοδα 382 εκατ. ευρώ, λειτουργικά κέρδη 282 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη μετά από φόρους 158 εκατ. ευρώ. Τα μεγέθη είναι τουλάχιστον διπλάσια σε σχέση με το 2020, καθώς τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 105%, τα λειτουργικά κέρδη κατά 350% και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους 35%. Προ πανδημίας, δηλαδή το 2019, τα έσοδα είχαν διαμορφωθεί στα 506 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη στα 336 εκατ. και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 174 εκατ. ευρώ.
«Απογείωση» το 2022
Το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» γνώρισε… πιένες κατά την περσινή τουριστική περίοδο, καθώς η επιβατική κίνηση εκτοξεύτηκε κατά 84,1% σε σχέση με το 2021.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, η συνολική επιβατική κίνηση ανήλθε στα 22,73 εκατ. ταξιδιωτών, ωστόσο ήταν μειωμένη κατά 11,1% σε σχέση με το 2019. Έτσι, εκφράζεται η αισιοδοξία ότι φέτος μπορεί να σημειωθεί ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης, κάτι που θα λειτουργήσει πολύ θετικά ως προς το τίμημα. Σε σχέση με το 2021 οι επιβάτες εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 60,3% και οι επιβάτες από το εξωτερικό κατά 98,3%. Η υστέρηση σε σχέση με το 2019 ήταν 4,7% και 13,9% αντίστοιχα, οπότε είναι θέμα… χρόνου να υπάρξει υπερκάλυψη αυτής της υστέρησης φέτος.
Τον περασμένο μήνα η κίνηση ήταν μειωμένη κατά 3% σε σχέση με το 2019 και ανήλθε σε 1,6 εκατ. επιβάτες, ενώ η κίνηση εσωτερικού ξεπέρασε τα επίπεδα του Δεκεμβρίου 2019 κατά 7,9% και η διεθνής ήταν μειωμένη κατά 7,3%. Το ΔΑΑ… αποχαιρέτισε το 2022 με 213.000 πτήσεις, εμφανίζοντας άνοδο κατά 34,2% σε σχέση με το 2021 και μείωση 5,4% έναντι του 2019. Πάντως, οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2021 κατά 30,9% και 37,1% αντίστοιχα, ενώ οι εσωτερικές πτήσεις ήταν αυξημένες κατά 2,9% σε σχέση με το υψηλό του 2019 και οι διεθνείς μειωμένες κατά 11,4%.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL