05:51, Τετάρτη
05 Οκτωβρίου 2022

Εκτόξευση και στον συνεδριακό τουρισμό

Η συνεδριακή και εκθεσιακή τουριστική βιομηχανία ή, αλλιώς, MICE τουρισμός αυτές τις μέρες βρίσκεται σε αναβρασμό.

Της: ΡΕΓΓΙΝΑΣ ΣΑΒΟΥΡΔΟΥ

Η 86η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης είναι προ των πυλών και αποτελεί αδιαμφισβήτητα τη μεγαλύτερη διοργάνωση σε επίπεδο συνεδριακού event.

Φέτος οι προσεγγίσεις νέων αγορών, οι καλπάζουσες εξελίξεις στην τεχνολογία και οι τομείς της υγείας αλλά και της ενέργειας θα μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον με στόχο την περιφερειακή ανάπτυξη αναδεικνύοντας το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας.

Για τη Θεσσαλονίκη η διοργάνωση αποτελεί σίγουρα ένα χρυσωρυχείο, καθώς πέρυσι και παρά τις αντιξοότητες που δημιούργησε η υγειονομική κρίση προσέλκυσε 87.631 επισκέπτες, ενώ σε περιόδους «νηνεμίας», όπως η χρονιά του 2019, προσέλκυσε 280.000 επισκέπτες και τα ετήσια έσοδά της έφτασαν τα 15 εκατ. €, αλλά πρωτογενώς στην πόλη της Θεσσαλονίκης διαχύθηκαν πάνω από 150 εκατ. €.

Υπάρχει δυναμική

Ο τουρισμός MICE είναι ο πιο ακριβός τουρισμός και αυτό το επιβεβαιώνουν οι μελέτες του ΠΟΤ (Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού), που δείχνουν ότι αποδίδει 5 έως 6 φορές περισσότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες μορφές τουρισμού.

Το δυστύχημα είναι πως η Ελλάδα στον συνεδριακό χάρτη κατέχει τη 10η θέση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και τη 17η θέση σε παγκόσμιο, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του 2021 της Διεθνούς Ενώσεως Συνεδρίων ICCA (International Congress and Convention Association), η οποία
ιδρύθηκε το 1963 από μια ομάδα ταξιδιωτικών πρακτόρων με σκοπό την ανταλλαγή
πληροφοριών σχετικά με διεθνή και μη συνέδρια.

Αναλύοντας λίγο τα στοιχεία θα δούμε ότι η Αθήνα βρίσκεται λίγο καλύτερα στην κατάταξη καταλαμβάνοντας την 6η θέση στην Ευρώπη και την 8η παγκοσμίως, σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη, η οποία πανευρωπαϊκά βρίσκεται στην 32η θέση και στον παγκόσμιο συνεδριακό χάρτη μόλις
που σκαρφαλώνει στην 47η. Όλα αυτά όμως μπορούν να αλλάξουν, καθώς η χώρα δείχνει πλέον δυναμική και σε αυτό τον τομέα τουρισμού.

Οι 4 λέξεις-κλειδιά

Οι άνθρωποι του συνεδριακού τουρισμού χρησιμοποιούν τον όρο «MICE», ο οποίος είναι το ακρωνύμιο των αγγλικών λέξεων Meetings (συναντήσεις), Incentives (ταξίδια κινήτρων), Congresses και Conferences (συνέδρια και διασκέψεις) και Exhibitions (εκθέσεις).

Meetings είναι οι συνεδριάσεις ομάδων ή εταιρειών οποιουδήποτε κλάδου ή τομέα με κοινό επαγγελματικό ή επιστημονικό ενδιαφέρον. Αυτές οι συνεδριάσεις αιμοδοτούν τα μεγάλα συνεδριακά ξενοδοχεία, ειδικά της Αθήνας, ως επί το πλείστον από το εξωτερικό. Κατά τη διάρκεια των 2-3 ημερών η δαπάνη ανέρχεται περίπου στα €1.500 το άτομο, ενώ αντίθετα στα meetings εσωτερικού η δαπάνη είναι χαμηλότερη.

Τα Incentives διοργανώνονται κατά κανόνα από μια εταιρεία με σκοπό την προώθηση των οικονομικών συμφερόντων της διοργανώτριας εταιρείας, δίνοντας κίνητρα και επιβραβεύοντας τους συμμετέχοντες.Το πλέον προσοδοφόρο κομμάτι του συνεδριακού τουρισμού με αποδόσεις που αγγίζουν τα €2.500 – €10.000 ανά άτομο για 3 ή 4 ημέρες και αυτά, ως επί το πλείστον, είναι πηγή εσόδων από το εξωτερικό.

Congresses είναι τα συνέδρια, εθνικά και διεθνή, που οργανώνονται κυρίως από
επιστημονικές εταιρείες και οργανισμούς όλων των κλάδων. Η συμμετοχή σε αυτά μπορεί να αριθμεί εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες συνέδρους από όλο τον κόσμο. Είναι πηγή εσόδων, κυρίως από το εξωτερικό, για τα διεθνή, ενώ καταγράφεται μια δυναμική να αυξηθούν σε πλήθος και συμμετοχές, με την ενίσχυση της ήδη υπάρχουσας υποδομής σε συνεδριακά κέντρα δίνοντας τη δυνατότητα για τη διεκδίκηση και προσέλκυση συνεδρίων μεγαλύτερων των 6.000 συμμετεχόντων. Γίνεται έτσι αντιληπτό πως αυτή η αγορά μπορεί κυριολεκτικά να εκτοξευτεί.

Exhibitions είναι οι εκθέσεις διαφόρων ειδών κοινού κλάδου, τόσο διεθνείς όσο και εθνικές, και μάλιστα πρόκειται για μια εξειδικευμένη διοργάνωση, η οποία με τις κατάλληλες υποδομές θα μπορούσε κάλλιστα να προσελκύσει πολλά από το εξωτερικό.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL