«Η αγορά ψωμιού στη Θεσσαλονίκη είναι η πιο… άναρχη!»
Του Λευτέρη Ζαβλιάρη
Το γεγονός ότι θα πούμε το ψωμί… ψωμάκι σε δηλώσεις της στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων έγινε viral μέσα σε λίγες ώρες αφού ένα πιθανό «καπέλο» της τάξης του 40% στην τροφή του φτωχού, δηλαδή το ψωμί, δεν είναι κάτι λίγο.
Ο λόγος για την πρόεδρο του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης «Προφήτης Ηλίας» Έλσα Κουκουμέρια, που όπως επισημαίνει στο karfitsa.gr, αυξήσεις θα υπάρξουν, αλλά όχι τόσο γρήγορα και σε τόσο μεγάλο βαθμό.
«Προς το παρών θεωρούμε ότι με την αύξηση του ΦΠΑ θα υπάρξει σταδιακά μια αύξηση της τάξης των πέντε με δέκα λεπτών του ευρώ», σημειώνει η κ. Κουκουμέρια, ενώ αναφορικά με το 40%, εξηγεί ότι πρόκειται απλά για μια εκτίμηση και δεν είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει τόσο μεγάλη άνοδος.
«Το ψωμί στην ποσότητα που πουλιέται πρέπει να πάει στο 1 ευρώ για να μπορεί ο αρτοποιός να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του. Στις επιχειρήσεις αρτοποιίας, τουλάχιστον στη Θεσσαλονίκη, το 90% των συναδέλφων χρωστάει παντού», σημειώνει η κ. Κουκουμέρια.
Όσο για το εάν υπάρχουν φόβοι για πτώση της πελατείας των αρτοποιών, η πρόεδρος του Σωματείου της Θεσσαλονίκης λέει ότι «για την πτώση φρόντισαν οι τελευταίες κυβερνήσεις με το άνοιγμα της αγοράς. Έχουμε φτάσει μόνο τα περίπτερα να μην έχουν ψωμί. Δεν είμαστε βέβαια κατά της ελεύθερης αγοράς, κάθε άλλο, απλά πρέπει να τηρούνται οι προδιαγραφές», αναφέρει η κ. Κουκουμέρια.
Σύμφωνα με την ίδια, η καταγγελία του αντιπροέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών Νεόφυτου Παπαδόπουλου για εισαγωγή αρτοσκευασμάτων από τη Βουλγαρία που πωλούνται στη Θεσσαλονίκη ως ελληνικά δεν έφτασε «για να ιδρώσει το αυτί κανενός». «Σε σχετική ερώτηση στη Βουλή η απάντηση ήταν ότι οι έλεγχοι γίνονται κανονικά. Η αγορά του ψωμιού στη Θεσσαλονίκη είναι τελείως άναρχη. Δεν γίνεται καν σε πολλές περιπτώσεις πώληση σε συσκευασία αν και είναι υποχρεωτικό από το 2007», εξηγεί η Έλσα Κουκουμέρια.
Όσο για το μέλλον των επιχειρήσεων αρτοποιίας της πόλης, η πρόεδρος του Συνδέσμου αναφέρει ότι δεν υπάρχει μεγάλο κύμα λουκέτων. «Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχουν οικονομικά προβλήματα, αλλά γιατί είναι στην πλειοψηφία τους οικογενειακές επιχειρήσεις όπου δουλεύουν σε αυτήν όλα τα μέλη και προσπαθούν να σώσουν ό,τι μπορούν μέχρι τέλους».
Μάλιστα η κ. Κουκουμέρια τονίζει ότι σε μια περίοδο κρίσης, ένα είδος διατροφής όπως το ψωμί κανονικά θα έπρεπε να σημειώσει άνοδο, ωστόσο η τρομακτική μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή έφερε την πτώση. «Παλιότερα ο κόσμος αγόραζε ψωμί κάθε μέρα. Τώρα η κατανάλωση του είναι φειδωλή, αφού γίνεται μέσα δύο με τρεις ημέρες».