, Παρασκευή
12 Απριλίου 2024

search icon search icon

Οι …πελάτες της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων σε όλον τον κόσμο! Έρευνα της “Κ” και του Λ. Ζαβλιάρη

elvo-leopard

Την ώρα που οι 360 εργαζόμενοι της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας και ουδείς γνωρίζει ποιο θα είναι το μέλλον της δημόσιας αυτής βιομηχανίας, λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι η ποιότητα και η αξιοπιστία των προϊόντων της ΕΛΒΟ, έχει οδηγήσει σε μια σταθερή πορεία εξωστρέφειας, η οποία κινδυνεύει να διακοπεί λόγω των τελευταίων εξελίξεων.

Και αυτό γιατί η πολύπαθη ΕΛΒΟ, που τα ελλείμματα τα οποία  εμφάνιζε στους ισολογισμούς της τα τελευταία χρόνια προκάλεσαν την εντύπωση της τρόικας, δεν είναι εξοπλιστικός αιμοδότης, μόνο του ελληνικού στρατού, αλλά και άλλων εγχώριων οργανισμών.

Από το αδελφό κράτος της Κύπρου, μέχρι τη μακρινή Σιγκαπούρη, η ΕΛΒΟ έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια χάρη σε ένα σταθερό εξωστρεφές πρόγραμμα να προσελκύσει το ενδιαφέρον αλλοδαπών Γενικών Επιτελείων, αλλά και πολεμικών βιομηχανιών. Ακόμα, στο πελατολόγιο της ΕΛΒΟ βρίσκονται οργανισμοί, που εμπιστεύονται την Δημόσια Βιομηχανία της χώρας μας για την παροχή υλικού, όπως είναι τα τουριστικά λεωφορεία, ένα κομμάτι της παραγωγής στο οποίο διαπιστώνεται αρκετή πείρα και ειδίκευση, όσον αφορά τα μη στρατιωτικά προϊόντα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΛΒΟ, αν και τα τελευταία χρόνια νιώθει δυνατά τους τριγμούς της οικονομικών ατασθαλιών στο εσωτερικό της, μέχρι και τους τελευταίους μήνες έγινε πόλος έλξης ξένων επενδυτών. Το ύψος μάλιστα των εν δυνάμει επενδύσεων, δημιουργεί ερωτηματικά για το εάν η ΕΛΒΟ τελικά αξίζει το λουκέτο, την ώρα που υπάρχουν οι παράγοντες εκτός συνόρων που μπορούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Η Κύπρος… δεν κείται μακράν

Στο πελατολόγιο της ΕΛΒΟ κορυφαία θέση όπως είναι λογικό κατέχει η Κυπριακή Δημοκρατία. Κατά παράδοση η ιθύνοντες του υπουργείου Άμυνας της Μεγαλονήσου, αλλά και της Κυπριακής Εθνοφρουράς έχουν δείξει εμπιστοσύνη στα προϊόντα της ΕΛΒΟ, εξασφαλίζοντας μια σταθερή συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Το ποσό μάλιστα της τελευταίας εμπορικής συνεργασίας με την Κύπρο, δείχνει τη δυναμική που έχει αναπτυχθεί, αλλά και το ευοίωνο μέλλον που λογικά μπορεί να υπάρξει.

Έχει συμπληρωθεί ένα χρόνος περίπου από τότε που συνεχίστηκαν οι παραδόσεις της εταιρείας προς το Κυπριακό κράτος, βάσει της συμφωνίας που υφίσταται. Η παραγγελία που έχει πραγματοποιήσει το υπουργείο Άμυνας της Κύπρου αγγίζει τα 38 εκ. ευρώ και παρόλο που η Μεγαλόνησος αντιμετωπίζει προβλήματα στο χρηματοπιστωτικό της σύστημα, στόχος είναι παραδοθούν όλα τα οχήματα.

Στις 3 Σεπτεμβρίου του 2012, 12 νέα οχήματα γενικής χρήσης βρέθηκαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης προκειμένου να φορτωθούν και να παρουσιαστούν στα στελέχη της Κυπριακής Εθνοφρουράς. Έτσι, ο αριθμός των παραδόσεων προς την Κυπριακή Δημοκρατία, ανήλθε στα 180 οχήματα, από τα συνολικά 309 που είναι υποχρεωμένη να ολοκληρώσει η ΕΛΒΟ.

Βέβαια, εκτός της παράδοσης νέων οχημάτων, η ΕΛΒΟ αναλαβάνει και την ανακατασκευή οχημάτων της Κυπριακής Εθνοφορυράς. «Όσον αφορά την Κύπρο, υπάρχει μεγάλη εμπιστοσύνη για την τεχνογνωσία την οποία διαθέτουν οι εργαζόμενοι μας και είναι μια από τις κύριες πηγές εισοδήματος της εταιρείας», αναφέρει το μέλος του σωματείου εργαζόμενων της ΕΛΒΟ, Σταύρος Ναθαναήλ.

Πλούσιοι Άραβες και στο βάθος… Αφρική

Η συνεργασία με αραβικές χώρες είναι ένα από τα ζητήματα που απασχολούσαν ιδιαίτερα την ΕΛΒΟ. Μέσα στο καλοκαίρι, τις εγκαταστάσεις της Σίνδου επισκέφθηκε αντιπροσωπεία Ιρακινών αξιωματούχων, με επικεφαλής γγ του υπουργείου Εθνικής Άμυνας της χώρας, στρατηγό Μοχάν Αλ Φουραϊγί. Στους εκπροσώπους της χώρας που επιδιώκει αναδιάρθρωση του αμυντικού της εξοπλισμού, έγινε εκτενής παρουσίαση των προϊόντων και των εγκαταστάσεων του εργοστασίου, ξενάγηση στους χώρους παραγωγής και επίδειξη διαφόρων τύπων στρατιωτικών οχημάτων.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει αίτημα από το Ιράκ, ώστε η ΕΛΒΟ να καταθέσει προσφορά για διάφορες ειδικοποιημένες παραλλαγές του οχήματος ΗΜΜWV που η εταιρεία κατασκευάζει κατόπιν άδειας, ενώ ετοιμάζονται προσφορές για τα υπόλοιπα οχήματα που ενδιαφέρουν τους Ιρακινούς, όπως τα ΤΟΜΑ BMP-1. σύμφωνα με τους υπολογισμούς, αξία των συμβάσεων που θα μπορούσε να υπογράψει η ελληνική εταιρεία με το Ιράκ, σε διάστημα τεσσάρων ετών ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ.

Εκτός του Ιράκ, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προώθηση του ίδιου προϊόντος και στη Σαουδική Αραβία, αφού το συγκεκριμένο όχημα κατασκευάζεται σε έντεκα συνολικά εκδόσεις. Ακόμα, στα σκαριά βρίσκονται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες και η παραγγελίες αρμάτων μάχης Leopard τόσο για τη χώρα της Σαουδικής Αραβίας, όσο και για το Κατάρ, μετά από τις επαφές που υπήρξαν με την εν λόγω χώρα ύστερα από πρωτοβουλία της κυβέρνησης Σαμαρά.

«Η παραγωγή αρμάτων Leopard είναι μια καινοτομία για την οποία τα η ΕΛΒΟ φημίζεται όλα αυτά τα χρόνια. Άλλωστε έχουμε δεχθεί επαίνους από μεγάλες βιομηχανίες όπλων», εξηγεί στην «Κ» ο Σταύρος Ναθαναήλ.

Η πολιτική εξωστρέφειας ωστόσο εκτός από την Αραβία, συνεχίζεται και στην Αφρική. Στη Μαύρη Ήπειρο, η ΕΛΒΟ προσπαθεί να έρθει σε συμφωνία με το υπουργείο Άμυνας της Μποτσουάνα, προκειμένου να αναλάβει την αναβάθμιση ων 52 ελαφρών αρμάτων μάχης SK105A-1 Kurassier, που διαθέτει ο στρατός της συγκεκριμένης χώρας.

Από την Αλβανία έως τη Σιγκαπούρη

Μακρύ είναι το πελατολόγιο της ΕΛΒΟ σχετικά με τις συμφωνίες που ισχύουν εκτός συνόρων. Η προσπάθεια άλλωστε για σύναψη συμφωνιών με αραβικές χώρες ανήκει στο πρόσφατο παρελθόν. Στα αξιοσημείωτα, είναι η σύναψη συμφωνιών με τον Οργανισμό Δημοσίων Μεταφορών του Βουκουρεστίου RATB, για τον οποίο κατασκευάζονται αστικά λεωφορεία. Ανάλογη συμφωνία ισχύει και με τη TIBS Holdings, τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Σιγκαπούρης.

Αστικά λεωφορεία έχουν κατασκευαστεί και με προορισμό την Τσεχία, ενώ τουριστικά λεωφορεία έχουν παραδοθεί πολλές φορές σε Σερβικές εταιρείες.

Σύναψη συμφωνίας για στρατιωτικά οχήματα έχει υπάρξει με την Αλβανία, ενώ στο δρόμο της ΕΛΒΟ έχει βρεθεί για άλλη μια φορά αραβική χώρα, η Υεμένη, που έχει ενισχύσει το πυροσβεστικό της σώμα με οχήματα που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα. Στον τομέα ανταλλακτικών, υφίσταται συνεργασία με την Steyr, τη Man, όπως και με τη Daimler Chrysler. Ακόμα πελάτες εκτός συνόρων είναι οι βιομηχανίες αμυντικών συστημάτων Raytheon, Rheinmetall Defence Electronics Gmbh, Krauss Maffei Wegmann και Pearson Enginnering.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΠΩΣ ΣΠΑΤΑΛΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΣΟΔΑ ΤΗΣ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ.

Της Μ. Καραπαναγιωτίδου – http://www.karfitsa.gr/2013/09/03/o-afoplismos-tis-amyntikis-mas-viomix/

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.