fbpx

, Πέμπτη
23 Ιανουαρίου 2025

search icon search icon

Η ψηφιοποίηση είναι χρόνος και χρήμα για το επιχειρείν

Το «κράτος» έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί ότι η προσέλκυση επενδύσεων και η επιχειρηματική ανάπτυξη γενικότερα «περνούν μέσα από την ψηφιοποίηση».

Του ΒΑΣΙΛΗ ΚΟΡΚΙΔΗ

Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δημοσίου, με τις οποίες ο πολίτης, ο επιχειρηματίας, ο επενδυτής έρχεται σε επαφή, είναι ένα, μείζονος σημασίας, ζήτημα, του οποίου η «ορμή», την οποία έχει δώσει το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ουδόλως πρέπει να ανακοπεί, καθώς διάγουμε, επί της ουσίας, προεκλογική περίοδο, αλλά, τουναντίον, να επιταχυνθεί έτι περαιτέρω.

Η δυσαρέσκεια του επιχειρείν για τη γραφειοκρατία εδράζει στο γεγονός ότι στη διαδρομή των ετών κατασπαταλήθηκαν αμέτρητες ανθρωποώρες σε διαδικασίες που όλοι μας έχουμε βιώσει. Ευτυχώς η κυβέρνηση έχει δρομολογήσει την ψηφιοποίηση και ένα πρώτο θετικό δείγμα, όπως αυτό της έναρξης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr, είναι γεγονός.

Στην κυριολεξία με λίγα «κλικ» σε ένα πληκτρολόγιο υπολογιστή είναι, σε λίγα λεπτά, εφικτή η ολοκλήρωση της έναρξης, για την οποία, στο πρόσφατο παρελθόν, θα έπρεπε ο ενδιαφερόμενος να αποταθεί σε μια σειρά υπηρεσιών, να συγκεντρώσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και, εν συνεχεία, να τα καταθέσει, για να ξεκινήσουν οι σχετικές διαδικασίες. Η διαφορά που κάνει την εξέλιξη στην περίπτωση αυτή, της έναρξης ατομικής επιχείρησης, είναι ότι ο πολίτης, ο επιχειρηματίας δεν κάνει τον «κλητήρα» μεταφέροντας έγγραφα μεταξύ υπηρεσιών, αλλά οι υπηρεσίες, μέσω της ψηφιακής διασύνδεσης, διακινούν για λογαριασμό του τα απαιτούμενα έγγραφα.

Μην ξεχνάμε ότι δεν είναι ο πολίτης που φέρει το βάρος της απόδειξης ποια διαδικασία οφείλει να ακολουθήσει, αλλά είναι η ίδια η διοίκηση. Η επιτελική διοίκηση, η οποία οφείλει μεν να λειτουργήσει, αλλά δεν μπορεί, αν δεν είναι καταγεγραμμένες, σαφείς, διαφανείς, προσβάσιμες οι όποιες διαδικασίες.

Ήταν οξύμωρες οι συζητήσεις περί της ανάπτυξης του onestopshop, καθώς δεν είχε γίνει κατανοητή, για μία σειρά λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναλυθούν αλλά οι πάντες γνωρίζουν, η σημασία της ηλεκτρονικής διασύνδεσης των υπουργείων και των υπηρεσιών όλων των βαθμών της Αυτοδιοίκησης και της ηλεκτρονικής διαχείρισης μιας σειράς θεμάτων.

Ο περίφημος «ΜΙΤΟΣ», όχι της Αριάδνης, αλλά του αρμόδιου υπουργείου, σήμερα υπόσχεται να δώσει ένα αποτελεσματικό χτύπημα στη γραφειοκρατία, καθώς, αυτήν τη στιγμή, έχουν καταγραφεί 2.500 διαδικασίες, ενώ σε λίγους μήνες θα φτάσουν περίπου τις 5.000, υπολογίζοντας δε ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεκίνησε με την καταγραφή 501 υπηρεσιών στο gov.gr, ενώ σήμερα έχουν φτάσει σε πάνω από 1.500.

Είναι χαρακτηριστικά του χρόνου και των χρημάτων που «σώθηκαν» με την ψηφιοποίηση τα στοιχεία που δείχνουν ότι από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του περασμένου έτους τα συστήματα του Δημοσίου είτε παρείχαν ψηφιακές υπηρεσίες προς τους πολίτες, είτε «μίλησαν μεταξύ τους» 772.128.757 φορές, καταγράφοντας αύξηση άνω του 35% σε σχέση με το 2021.

Σημειώνεται ότι φέτος στις ψηφιακές συναλλαγές συνυπολογίζονται διακριτά και οι λεγόμενες ψηφιακές «οικονομικές» συναλλαγές. Πρόκειται για περιπτώσεις που ο πολίτης έχει πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες του οικονομικού τομέα εκτός προτύπου oAuth 2.0 (φορολογικές, τελωνειακές, πόθεν έσχες κ.λπ.). Μόνο το 2022 για πρώτη φορά οι ψηφιακές συναλλαγές ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο.

Αν «οπτικοποιήσουμε» τα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών, είναι εύκολο να «φανταστούμε» τις ουρές στα γκισέ, τον εκνευρισμό, την απώλεια χρόνου αλλά και την αδυναμία άμεσης εξυπηρέτησης που ήταν χαρακτηριστικό του έγχαρτου συστήματος. Υπολογίζεται ότι το 2022 κάθε πολίτης κατά μέσο όρο απέφυγε περισσότερες από 100 ουρές. Πρόκειται για εργατοώρες που δεν χάσαμε. Για την κυβέρνηση, για τον επιχειρηματικό κόσμο, για τον απλό πολίτη από το 2020 έως σήμερα εξοικονομήθηκαν 1,2 δισ. ευρώ.

Σίγουρα η διαδικασία έναρξης μιας επιχείρησης από το πληκτρολόγιο του υπολογιστή είναι μια θετική εξέλιξη που χαροποιεί τον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά είναι σίγουρο ότι απομένει «πολύς δρόμος» μέχρι την ολική ψηφιοποίηση του κράτους, αλλά ακόμη και εκείνων των «μικρών ασήμαντων διαδικασιών» που ταλαιπωρούν τον πολίτη. Χρειαζόμαστε ένα κράτος σύγχρονο, ψηφιακό, φιλικό για τον πολίτη. Η ανάπτυξη μέσω της ψηφιοποίησης, όπως προανέφερα, πρέπει να επιταχυνθεί, αν αναλογιστούμε ότι «ο χρόνος είναι χρήμα» για την κυβέρνηση, για τον επιχειρηματικό κόσμο για τον απλό πολίτη.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.