fbpx

, Δευτέρα
22 Ιουλίου 2024

search icon search icon

Να τα αλλάξει όλα στα περίπτερα θέλει ο δήμος Θεσσαλονίκης!

periptero
του Βαγγέλη Στολάκη
Φωτο αρχείου: Σοφία Δρακοπούλου
Να αλλάξει τα πάντα στα περίπτερα, όχι μόνο ό,τι αφορά στον τρόπο λειτουργίας τους αλλά και στην… όψη τους, είναι αποφασισμένη η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Σκοπός του Γιάννη Μπουτάρη είναι στο προσεχές διάστημα ο αριθμός των περιπτέρων που βρίσκονται στα όρια του δήμου να μειωθούν, κάτι που βρίσκει αντίθετους τους συνδικαλιστές του κλάδου οι οποίοι ζητούν την μεταφορά της αρμοδιότητας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, γιατί όπως λένε «ο δήμος δεν μπόρεσε να εφαρμόσει σωστά το νόμο». Μάλιστα για το λόγο αυτό, την περασμένη Δευτέρα επρόκειτο να πραγματοποιηθεί συνάντηση του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου Παναγιώτη Αβραμόπουλου με τους περιπτεράδες, η οποία ακυρώθηκε.
Σήμερα στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης λειτουργούν 378 περίπτερα τις άδειες των οποίων κατέχουν ανάπηροι πολέμου, οι σύζυγοί τους ή οι διαζευγμένες κόρες τους. Από αυτούς οι 315 είναι εν ζωή και λειτουργούν οι ίδιοι τα περίπτερά τους, 63 ιδιοκτήτες περιπτέρων έχουν πεθάνει, ενώ από αυτά τα 63 περίπτερα λειτουργούν τα 44 με άλλους ιδιοκτήτες. Σημειώνεται πως οι παραπάνω άδειες δόθηκαν με το νόμο 1044/1971.
Κίνητρα και νέοι επιχειρηματίες
Τα προηγούμενα χρόνια ο αριθμός των περιπτέρων εντός ορίων δήμου Θεσσαλονίκης ήταν μεγαλύτερος, αν αναλογιστεί κανείς πως από το τον Απρίλιο 2013 έως τον Φεβρουάριο 2015, περίπου 144 περίπτερα έπαψαν να λειτουργούν, ενώ τα 75 από αυτά αποψιλώθηκαν. Στόχος του δήμου Θεσσαλονίκης σύμφωνα με όσα αναφέρει στην Karfitsa o αρμόδιος αντιδήμαρχος Πέτρος Λεκάκης είναι να μείνουν 300 περίπτερα. «Στη συνέχεια ο δήμος θα προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό προκειμένου να δοθούν επιπλέον 30 άδειες περιπτέρων σε νέους επιχειρηματίες» αναφέρει ο αντιδήμαρχος Ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον κ. Λεκάκη η τελική πρόταση η οποία θα κατατεθεί στο  δημοτικό συμβούλιο, προκειμένου να ψηφιστεί και να εφαρμοστεί θα είναι το αποτέλεσμα διαβούλευσης του δήμου με τους εμπλεκόμενους φορείς, στην περίπτωση αυτή δυο σωματεία περιπτερούχων που διαθέτει ο νομός Θεσσαλονίκης.  Στο πλαίσιο της αλλαγής του κανονισμού λειτουργίας των περιπτέρων εξετάζεται επίσης για λόγους αισθητικής το ενδεχόμενο όλα τα περίπτερα να είναι… ίδια.
Όπως είναι γνωστό οι κάτοχοι αδειών περιπτέρων μπορούν να νοικιάζουν τα περίπτερα σε τρίτους οι οποίοι υποχρεώνονται να πληρώνουν εκτός από το μίσθωμα και δημοτικά τέλη, όπως και κάποιο αντίτιμο για τον κοινόχρηστο χώρο που καταλαμβάνουν, συνήθως για δυο ψυγεία αναψυκτικών και ένα ψυγείο παγωτών. Ο κάτοχος της άδειας είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει στο δήμο ένα τέλος… κουβουκλίου που κυμαίνεται από 100-250 ευρώ και εξαρτάται από την περιοχή στην οποία βρίσκεται το περίπτερο.
«Βρέχει… πρόστιμα»
Στην πραγματικότητα η εικόνα είναι τελείως διαφορετική. Πολλά περίπτερα έχουν μετατραπεί σε… σούπερ μάρκετ, εκτός από ποτά, τσιγάρα και εφημερίδες πωλούν ακόμα και… ηλεκτρικές συσκευές ενώ για να… απλώσουν την «πραμάτια» συνήθως καταλαμβάνουν ολόκληρα πεζοδρόμια. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο, όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λεκάκης, «τα πρόστιμα για κατάληψη κοινόχρηστου χώρου πέφτουν βροχή».
Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες περιπτέρων στη Θεσσαλονίκη, επιθυμούν μεν τη διαβούλευση εκφράζουν ωστόσο, επιφύλαξη για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί ο δήμος να χειριστεί το ζήτημα και ζητούν την μεταφορά της αρμοδιότητας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. «Είμαστε αντίθετοι με την μείωση του αριθμού των αδειών. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις αρχές ενός κοινωνικού κράτους που θέλει να προστατεύει και να βοηθά τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού» αναφέρει στην Karfitsa ο Πρόεδρος της Ένωσης Καπνοπωλών, Ψιλικών και Ενοικιαστών Περιπτέρων Μακεδονίας, Κώστας Ιακώβου. Σύμφωνα με τον κ. Ιακώβου υπάρχει η καλή θέληση προκειμένου να βρεθεί η «χρυσή τομή» αλλά βασική προϋπόθεση είναι να ερμηνευτεί ο νόμος σωστά. «Θεωρούμε ότι οι δήμοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε όσα ορίζονται από το νόμο για τα περίπτερα. Για το λόγο αυτό ζητάμε τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» λέει ο κ. Ιακώβου και ξεκαθαρίζει πως ο κλάδος του είναι αντίθετος στην μετακίνηση περιπτέρων. Εμφανίζεται ωστόσο διαλλακτικός στα θέματα ομοιομορφίας και αισθητικής που θέτει ο κ. Λεκάκης. «Ας μας φέρει ο δήμος Θεσσαλονίκης ένα σχέδιο για να διατυπώσουμε τις απόψεις μας. Δεν έχουμε τίποτα στα χέρια μας» ισχυρίζεται.
Την ίδια ώρα… οι αντιδράσεις για την μετακίνηση περιπτέρων το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθούν. Είναι χαρακτηριστικό πως ιδιοκτήτης περιπτέρου επί της Αγίας Σοφίας αρνείται να μετακινήσει την επιχείρησή του, καθώς λόγω της πεζοδρόμησης της οδού απαγορεύεται η παραμονή της.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.