Οι “παγίδες”, το διαδίκτυο και οι ασφάλειες αυτοκινήτου!

anasfalista copy

Tου Λευτέρη Ζαβλιάρη

Είναι η μοναδική ασφάλιση, που στη χώρα μας τουλάχιστον θεωρείται υποχρεωτική. Παλαιότερα ήταν μια τυπική υποχρέωση που οι ιδιοκτήτες οχημάτων καλούνταν να καταβάλλουν ανά εξάμηνο. Η ασφάλεια αυτοκινήτου, ωστόσο, είχε μετατραπεί σε ασήκωτο βάρος τα τελευταία χρόνια για πολλούς οδηγούς, αφού η καταβολή των ασφαλίστρων δεν ήταν εύκολη για όλα τα πορτοφόλια ελέω κρίσης. Αποτέλεσμα ήταν η αύξηση των ανασφάλιστων οχημάτων να χτυπήσει «κόκκινο», με πολλά ΙΧ μάλιστα να κυκλοφορούν χωρίς καμία ασφάλιση. Από την άλλη, οι ασφαλιστικές εταιρείες βλέποντας πως δημιουργείται ένα γκρουπ πελατών που επιθυμούν ασφαλιστικές παροχές σε χαμηλές τιμές, προχώρησαν σε εκ βαθέων αλλαγή όσον αφορά την τιμολογιακή τους πολιτική. Εδώ και λίγα χρόνια έχουν εμφανιστεί προσφορές ασφάλισης με τα ασφάλιστρα εξαμήνου να ξεκινούν με διψήφιο ποσό, κάτι που στην εποχή των «παχέων αγελάδων» φάνταζε αδιανόητο. Την ίδια ώρα, παλιοί και νέοι οδηγοί άφησαν τον ασφαλιστή και έπιασαν το… λάπτοπ, αφού τα λεγόμενα διαδικτυακά συμβόλαια ασφάλισης αυτοκινήτου, είναι αισθητά φθηνότερα.

Η φθηνή… @σφάλεια!

Μπορεί να μην υπάρχουν ακόμα συγκεντρωτικά αποτελέσματα, όμως τα μέχρι τώρα στοιχεία των ασφαλιστικών εταιρειών, δείχνουν την αυξανόμενη τάση των ασφαλισμένων να κλείνουν συμβόλαια από το διαδίκτυο. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι on line ασφαλίσεις θα αγγίξουν μέσα στο 2014 το 50% του στόλου οχημάτων της ελληνικής αγοράς. «Οι καταναλωτές δεν πρέπει να είναι καχύποπτοι όσον αφορά την ασφάλιση των αυτοκινήτων μέσω διαδικτύου. Το μειωμένο κόστος οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στο μειωμένο κόστος για την έκδοση του συμβολαίου. Πρέπει να προσέχουν το ίδιο και με τη συμβατική ασφάλιση αυτοκινήτου», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης. Η ταχύτητα και το χαμηλό κόστος είναι οι λόγοι της μεταστροφής στο διαδίκτυο. Αρκούν τέσσερα με πέντε βήματα και ένας εκτυπωτής ώστε να βάλει ο οδηγός το κλειδί στη μίζα του αυτοκινήτου και να οδηγήσει με ασφαλισμένο όχημα. Μάλιστα, το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη ΙΧ να συγκρίνει τις τιμές διάφορων ασφαλιστικών εταιρειών, μέσω διαδικτυακών «ασφαλιστικών συμβούλων». Μπόρει κανείς να πληκτρολογήσει το είδος του οχήματος, την τρέχουσα αξία, την ηλικία του οδηγού και του οχήματος και θα δει τις προσφορές που υπάρχουν. Σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη, «αυτή τη στιγμή είναι γνωστό ότι υπάρχουν πολλά ανασφάλιστα οχήματα, οι ιδιοκτήτες των ο-ποίων ζητούν ένα χαμηλό συμβόλαιο προκειμένου να ασφαλίσουν το όχημα τους. Υπάρχει μεγάλη πελατεία, άρα είναι λογικό να υπάρχει μεγάλη προσφορά. Ότι ακριβώς συνέβαινε στο παρελθόν με τις τράπεζες και τις πιστωτικές κάρτες. Τώρα πλέον δεν υπάρχουν πολλές τράπεζες παρά ε-λάχιστες. Κάτι ανάλογο θα γίνει και με τις ασφαλιστικές».

Όπως μπορείτε να δείτε το παράδειγμα της «Κ» (φωτό), για ένα ΙΧ έως 1.400cc, μοντέλο δεκαετίας αξίας έως 6.000 ευρώ, με έναν οδηγό με μέση ηλικία τα 30 έτη, το κόστος για το βασικό πακέτο ασφάλισης κυμαίνεται από 109 η φθηνότερη, έως 215 ευρώ η ακριβότερη. Πέραν από την αστική ευθύνη έναντι τρίτων που παρέχεται σε όλα τα πακέτα, μπορεί να κανείς να διαπιστώσει ότι στις προσφορές υφίστανται και παροχές όπως η θραύση κρυστάλλων που στην πλειοψηφία των συμβολαίων είναι έξτρα παροχή.

Τι να προσέξουμε

Η αλλαγή της νομοθεσίας όσον αφορά την ασφάλιση του αυτοκινήτου έχει αλλάξει μερικώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να την αντιμετωπίζουμε. «Με την παλιά νομοθεσία είχαμε τη δυνατότητα για ένα μήνα να είμαστε καλυμμένοι. Πλέον αυτό δεν ισχύει. Σκεφτείτε ότι στο παρελθόν κάποιος ο οποίος διέκοπτε την ασφάλιση του κάθε χρόνο σε μια δεκαετία κέρδιζε έναν δωρεάν χρό-

νο ασφάλισης. Τώρα πλέον όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Το συμβόλαιο εφόσον λήγει, θα πρέπει να αντικατασταθεί από το επόμενο συμβόλαιο την ίδια ώρα», τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης. Βέβαια, σύμφωνα με τον ίδιο ο όρος του Επικουρικού Κεφαλαίου παραμένει απαράβατος κανόνας. «Η ασφαλιστική εταιρεία με την οποία θέλει να συνεργαστεί κάποιος πρέπει να είναι μέλος του Επικουρικού Κεφαλαίου. Έτσι, σε περίπτωση που μια ασφαλιστική εταιρεία κλείσει, να είναι καλυμμένος ο ασφαλισμένος έως ότου αλλάξει ασφαλιστική εταιρεία», σημειώνει ο κ. Τσεμπερλίδης. Μάλιστα επισημαίνει το γεγονός ότι και στην περίπτωση της on line ασφάλισης πρέπει να αποστείλουμε μήνυμα μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ώστε να διαπιστώσουμε εάν η εταιρεία είναι ασφαλισμένη στο Επικουρικό Κεφάλαιο. Ένα από τα σημεία που πρέπει να προσέχουμε είναι και η αξία του οχήματος που δηλώνουμε για το όχημα μας, καθώς επηρεάζει τόσο το κόστος της ασφάλισης, όσο και το κόστος της αποζημίωσης σε περίπτωση ατυχήματος. H ασφαλιζόμενη αξία πρέπει να συμπίπτει με την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος και να μην είναι μεγαλύτερο διότι η ασφαλιστική θα σας αποζημιώσει μόνο για την πραγματική του αξία. Αντίστροφα εάν δηλώσετε μικρότερη από την πραγματική του αξία θα αποζημιωθείτε μερικώς αναλογικά.

Η οδική βοήθεια

Η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών όταν διαπιστώσει βλάβη στο όχημα, από την πιο απλή μέχρι και το σοβαρότερο μηχανολογικό πρόβλημα, το πρώτο πράγμα που θα κάνει είναι να καλέσει την υπηρεσία οδικής βοήθειας που είναι συμβεβλημένη με την ασφαλιστική του εταιρεία. Ωστόσο δεν είναι λίγες οι φορές που οδηγοί περιμένουν ατελείωτες ώρες στην άκρη του δρόμου με το ΙΧ τους ακινητοποιημένο, ενώ με τα ασφάλιστρα καλύπτουν και την οδική βοήθεια. «Υπάρχουν τα λεγόμενα ψιλά γράμματα στα συμβόλαια που πρέπει να τα διαβάζει κανείς προσεκτικά. Οδική βοήθεια με χαμηλά ασφάλιστρα μπορεί να σημαίνει 48ωρης εξυπηρέτησης. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι μπορεί ο πελάτης να εξυπηρετηθεί έως και 48 ώρες με-τά την κλήση του στην υπηρεσία οδικής βοήθειας», αναφέρει χαρακτηριστικά η ασφαλιστική σύμβουλος Βάσω Σισμανίδου. Σύμφωνα με την ίδια «αυτό είναι ένα σημείο που διαχωρίζει τις σοβαρές ασφαλιστικές εταιρείες από τις μη σοβαρές».