, Κυριακή
16 Ιουνίου 2024

search icon search icon

Πως θα γίνει η επιδότηση στην αγορά καυσίμων – Η διαδικασία, οι δικαιούχοι, οι τιμές

(ÊÏÍÔÁÑÉÍÇÓ ÃÉÙÑÃÏÓ EUROKNISSI)

Το πλέγμα των επιδοτήσεων σε τρία επίπεδα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας ανακοινώθηκε χθες.

Στις 24 Φεβρουαρίου, η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφωνόταν στα 1,89 ευρώ. Με τις πρώτες κανονιές στην Ουκρανία, εκτοξεύθηκε ακολουθώντας τον καλπασμό του πετρελαίου ως τα 139 δολάρια.

Σε αυτά, τα προ εισβολής επίπεδα, υποχωρεί η τιμή της βενζίνης με την επιδότηση των 0,22 ευρώ, έχοντας φτάσει σε μέσα επίπεδα την απίστευτη τιμή των 2,11 ευρώ.

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία 24ωρα καταγράφεται μια δειλή μείωση των τιμών, χωρίς ανάλογη ταχύτητα με αυτήν της ανόδου. Αυτό που προκαλεί, δε, μεγαλύτερη αίσθηση -εξ ου και η ειδική παρέμβαση στο σχέδιο της επιδότησης- είναι ότι η άνοδος της τιμής του πετρελαίου κίνησης ήταν πιο «επιθετική», με αποτέλεσμα η διαφορά από την αμόλυβδη να πέφτει στο μισό.

Την 1η Ιανουαρίου, η μέση της αμόλυβδης ήταν 1,746 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης 1,481 ευρώ, άρα υπήρχε μια διαφορά 0,265 ευρώ το λίτρο. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 2,095 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης στα 1,974 ευρώ, συνεπώς η διαφορά τους έχει περιοριστεί στα μόλις 0,121 ευρώ το λίτρο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό και για το κόστος των μεταφορών προσώπων- αγαθών.

Σύμφωνα με το πλαίσιο της επιδότησης καυσίμων, ειδικά για τον Απρίλιο επιδοτείται ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης. Η επιδότηση ανέρχεται σε 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή- δηλαδή στο διυλιστήριο ή τον εισαγωγέα- έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή (συνυπολογίζοντας το ΦΠΑ) να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Αρμόδιες πηγές διαβεβαιώνουν ότι είναι «κλειδωμένα» τα περιθώρια κέρδους στην εφοδιαστική αλυσίδα- δηλαδή από το διυλιστήριο ως την αντλία- κι έτσι αυτό το όφελος των 15 λεπτών θα φτάσει ως τους καταναλωτές. Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται η τελική τιμή πώλησης του diesel να μειωθεί στα περίπου 1,85 ευρώ το λίτρο.

Αν και σε όλη την Ευρώπη οι τιμές των καυσίμων και δη της βενζίνης έχουν πάρει «φωτιά», η ελληνική αμόλυβδη εξακολουθεί να κάνει… πρωταθλητισμό, όντας η 5η ακριβότερη σε όλη την Ευρώπη! Με εξαίρεση την Ολλανδία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία και την Ιταλία, η Ελλάδα «παίζει» στα ίσα χώρες με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Σουηδία, η Δανία, το Βέλγιο, ενώ προκαλεί απογοήτευση η σύγκριση με την Ισπανία, την Κύπρο, την Ιρλανδία, όπου οι τιμές διαμορφώνονται πολύ χαμηλότερα από το μέσο όρο της Ευρώπης.

Η αιτία είναι προφανής και δεν είναι άλλη από την υψηλή φορολογία των καυσίμων στην Ελλάδα. Η τελευταία αύξηση του ΕΦΚ στην αμόλυβδη (από τα 0,67 ευρώ στα 0,70 ευρώ) και στο πετρέλαιο κίνησης (από τα 0,33 ευρώ στα 0,41 ευρώ) έγινε την Πρωτοχρονιά του 2017, ενώ είχε προηγηθεί από τον Ιούνιο του 2016 η αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24%. Συνολικά, φόροι και τέλη αντιστοιχούν στο 57% της λιανικής τιμές, που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές. Σημειωτέον ότι βάσει Κοινοτικής Οδηγίας, ο ελάχιστος ΕΦΚ στην αμόλυβδη πρέπει να είναι 0,359 ευρώ και στο πετρέλαιο κίνησης 0,33 ευρώ το λίτρο.

Η επιδότηση καυσίμων που ανακοινώθηκε θα γίνει με προπληρωμένη ψηφιακή χρεωστική κάρτα, στα πρότυπα του freedom pass, του ποσού που δόθηκε στους νέους 18-24 ετών που είχαν κάνει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού.

Δικαιούχοι θα είναι φυσικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ.

Το μήνα Απρίλιο θα χορηγηθεί επιδότηση καυσίμων (αμόλυβδης και πετρελαίου κίνησης) που καλύπτει το αυξημένο κόστος των καταναλώσεων τριών μηνών (Απριλίου, Μαΐου και Ιουνίου) για φυσικά πρόσωπα (συμπεριλαμβανομένων ελεύθερων επαγγελματιών).

Η επιδότηση θα δοθεί με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας (στα πρότυπα του freedom pass), η οποία μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια βενζίνης, ενώ για τους συμπολίτες μας που δεν έχουν δυνατότητα χρήσης smartphone, το ποσό θα κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους.

Επιλέξιμα είναι φυσικά πρόσωπα (συμπεριλαμβανομένων ελεύθερων επαγγελματιών), φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ.

Για να δοθεί η ενίσχυση, το φυσικό πρόσωπο θα δηλώνει σε σχετική πλατφόρμα στο gov.gr το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακρoχρόνιας μίσθωσης.

Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από ένα μόνο φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση το όχημα να είναι σε κυκλοφορία και να είναι ασφαλισμένο.

Η επιδότηση (για αυτοκίνητο) αφορά 60 λίτρα καυσίμου μηνιαίως και ισούται με 22 λεπτά το λίτρο. Συνεπώς, η επιδότηση για τους τρεις μήνες ανέρχεται σε 40 ευρώ.

Ειδικά για τους πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή, η επιδότηση για τους τρεις μήνες ανέρχεται σε 50 ευρώ (επιδότηση 28 λεπτά το λίτρο).

Για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών η επιδότηση ανέρχεται σε 30 ευρώ σε ηπειρωτική και 35 ευρώ σε νησιωτική περιοχή.

Υπολογισμός κόστους:

Υπάρχουν περίπου 3 εκατ. φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν έστω ένα αυτοκίνητο και δηλώνεται οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι η μέση κατανάλωση πανελλαδικά ανά φορολογούμενο (που διαθέτει ένα αυτοκίνητο) υπολογίζεται σε περίπου 54 λίτρα το μήνα.
Το ύψος της ανωτέρω επιδότησης υπολογίζεται σε 130 εκατ. ευρώ.

Επιδότηση καυσίμων -Παραδείγματα
Με 2,10 ευρώ η βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,88 ευρώ.
Με 2,20 ευρώ η βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,98 ευρώ.
Mε 1,95 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης σε ηπειρωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει το πετρέλαιο κίνησης, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,73 ευρώ.
Με 2,25 ευρώ η βενζίνη σε νησιωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,97 ευρώ.

Επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό η τιμή πώλησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) για τον Απρίλιο, που καταναλώνεται στην εσωτερική αγορά. Η επιδότηση αφορά 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή (συνυπολογίζοντας το ΦΠΑ) να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται η τελική τιμή πώλησης diesel να μειωθεί, με βάση τις σημερινές τιμές, από 2 σε 1,85 ευρώ το λίτρο.

Ο έλεγχος της τιμής ειδικά του πετρελαίου κίνησης κρίνεται απαραίτητος για τη συγκράτηση των τιμών στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 23 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο.

Επιπλέον, δίνεται κατά τον μήνα Απρίλιο αποζημίωση ειδικού σκοπού στις υπηρεσίες ταξί (ΚΑΔ 49.32 και ΚΑΔ 52.21.29.01) ύψους 200 ευρώ, ώστε να καλυφθεί το αυξημένο κόστος καυσίμου Μαρτίου και Απριλίου. Αφορά 28.600 εκμεταλλευτές και οδηγούς ταξί, με κόστος 5,7 εκατ. ευρώ.

Πηγή: iefimerida.gr

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.