10:13, Σάββατο
01 Οκτωβρίου 2022

Τα έργα της Θεσσαλονίκης που έχουν μείνει στον «αέρα»…

Της Γιώτας Ρουμελιώτη / Φωτο Σ. Αυγητίδης http://e-photopress.blogspot.gr/
Για το έργο του ΜΕΤΡΟ που «έχει εξελιχθεί σε τροχοπέδη για την ανάπτυξη της πόλης», για το αεροδρόμιο “Μακεδονία” και το λιμάνι Θεσσαλονίκης που χρειάζονται άμεσα νέα έργα «που θα βελτιώσουν σημαντικά τις υποδομές τους» αλλά και για το έργο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας με σκοπό την «διασύνδεση του με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης», γίνεται αναφορά στην ανοιχτή επιστολή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας- Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας προς την πολιτική ηγεσία της χώρας, με αφορμή την 80η ΔΕΘ. Συγκεκριμένα, στην επιστολή που υπογράφει ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, αναπτύσσεται τόσο η κατάσταση που επικρατεί στα έργα της Θεσσαλονίκης αλλά και της Κεντρικής Μακεδονίας, όσο και οι προτάσεις του ΤΕΕ για τα δημόσια και τα ιδιωτικά έργα.
μετρο απθ
Διαβάστε αναλυτικά την επιστολή- υπόμνημα του ΤΕΕ/ΤΚΜ
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ο οργανισμός του οποίου τα μέλη έχουν υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα στην επαγγελματική, οικονομική και κοινωνική τους ταυτότητα τα τελευταία χρόνια, με περιοχή αναφοράς μία περιφέρεια που έχει πληγεί βαθύτατα από την ύφεση, θέτει υπόψη σας τα παρακάτω πολύ βασικά ζητήματα, με αφορμή την 80η ΔΕΘ. Οι συνέπειες της περιοριστικής οικονομικής πολιτικής έχουν αφήσει το αποτύπωμα τους, σε όλους τους μηχανικούς, είτε είναι ελεύθεροι επαγγελματίες είτε μισθωτοί του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα:
Το Ιδιωτικό Έργο έχει καταρρεύσει, ενώ η μείωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας εκτιμάται σε 85% σε σχέση με το 2009. Από τους ενάμιση εκατομμύριο ανέργους του ιδιωτικού τομέα οι τριακόσιες πενήντα χιλιάδες σχετίζονται με τη συρρίκνωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας, ενώ χιλιάδες άνεργοι μηχανικοί, δεν συνυπολογίζονται σε αυτούς.
Το Δημόσιο Έργο, λόγω των Ευρωπαϊκών κονδυλίων, κρατήθηκε σε καλύτερη κατάσταση, μέχρι το Δεκέμβριο του 2014, με αντίστοιχα αποτελέσματα στην Εθνική Οικονομία. Η διακοπή της χρηματοδότησής του από την προηγούμενη κυβέρνηση και η επιβολή του ελέγχου των κεφαλαίων προκάλεσε:
Το κλείσιμο των εργοταξίων
Ακόμα πιο δραματικά ποσοστά ανεργίας για τον τεχνικό κόσμο
Ανατροπή των χρονοδιαγραμμάτων πολλών έργων, με αποτέλεσμα ορισμένα που ήταν προγραμματισμένα να ολοκληρωθούν μέσα στο 2015, να μεταφερθούν σαν έργα γέφυρες στο ΣΕΣ 2014 2020 και άλλα – ακόμα χειρότερα- να απενταχθούν. Στην Κεντρική Μακεδονία κινδυνεύουν να απενταχθούν εξήντα μικρού και μεσαίου μεγέθους έργα.
Απώλεια κονδυλίων από το ΕΣΠΑ αλλά και πλήρη αποδιοργάνωση του προγραμματισμού του ΣΕΣ.
Η Μεταποίηση, ένας κλάδος που επί δεκαετίες έφθινε έναντι του μεταπρατισμού, παρουσιάζει επικίνδυνο ρυθμό μείωσης το τελευταίο διάστημα με άμεσο αντίκτυπο στην απασχόληση, όπως δείχνουν σχετικές έρευνες. Υπενθυμίζεται ότι η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία είχε ήδη βιώσει το μεγαλύτερο πρόβλημα αποβιομηχάνισης και ανεργίας στην επικράτεια, λόγω κλεισίματος ή μεταφοράς παραγωγικών μονάδων εκτός συνόρων.
Το Ασφαλιστικό: Ενώ τα παραπάνω αναφέρονται στη μείωση έως μηδενισμού του επαγγελματικού αντικειμένου και στην οικονομική εξάντληση του κλάδου, το ασφαλιστικό αφενός δυσχεραίνει, αφετέρου καταδεικνύει αυτή την κατάσταση, με την αδυναμία καταβολής εισφορών, την ανησυχητική μείωση της εγγραφής νέων μελών, τη διαγραφή και τη συνταξιοδότηση. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί την μετεξέλιξη του ΤΣΜΕΔΕ υπό τις παρούσες συνθήκες, σε ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης, ως τη μόνη βιώσιμη και ρεαλιστική λύση για όλον τον τεχνικό κόσμο. Επισημαίνεται ότι με την ψήφιση του 3ου μνημονίου δρομολογείται η μεταφορά των αποθεματικών του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του ΤΣΜΕΔΕ στο ΕΤΕΑ, με αποκλειστικό σκοπό να καλύψουν τη μαύρη τρύπα των άλλων επικουρικών ταμείων. Σήμερα, εάν δεν ληφθούν μέτρα ανακούφισης, σύντομα δεν θα υπάρχει ικανός αριθμητικά και υγιής οικονομικά, πληθυσμός μελών που θα στηρίξει το ταμείο στη νέα του μορφή.
Η Δημόσια Διοίκηση συνεχίζει να παραμένει ο μεγάλος ασθενής της ελληνικής οικονομίας:
Ελάχιστες μεταρρυθμίσεις έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία πέντε χρόνια.Παρατηρείται αύξηση αντί για μείωση της γραφειοκρατίας και υπερσυγκέντρωση αντί για αποκέντρωση δομών και αρμοδιοτήτων. Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες καθώς και η ψηφιοποίηση αρχείων που θα μείωναν το κόστος (λειτουργικό, κτιριακό, ενεργειακό) και την επιβάρυνση των πολιτών και των συναλλασσόμενων είναι σε πολύ αρχικό στάδιο. Οι νόμοι που σχετίζονται με την πολεοδομική, τη χωροταξική και περιβαλλοντική πολιτική, συχνά αλληλοαναιρούνται ή δεν εφαρμόζονται, με ότι αυτά συνεπάγονται για τους πολίτες, για όσους επιθυμούν να επενδύσουν στην πατρίδα μας, για εμάς τους μηχανικούς, καθώς και για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους. Οι προσπάθειες για διαδικασίες fast truck, λόγω κακού σχεδιασμού η καθυστερήσεων από παράλληλες απαιτούμενες εγκρίσεις, αποδείχτηκαν αναποτελεσματικές. Η μη ολοκλήρωση των θεσμικών δεσμεύσεων καθυστερούν την έναρξη του ΣΕΣ 2014 – 2020, του μοναδικού χρηματοδοτικού εργαλείου με εμβέλεια σε ευρύτερες δραστηριότητες, ώστε να κρατηθεί ζωντανή η ελληνική οικονομία.
PAPAFEIO 1
Για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία:
ΜΕΤΡΟ
Έχουμε επιχειρηματολογήσει με κάθε τρόπο για την ανάγκη και έχουμε καταθέσει τεκμηριωμένες προτάσεις για τη δυνατότητα να προχωρήσει το έργο της βασικής γραμμής. Πρέπει να είναι άμεση προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης να δώσει λύση στο έργο που από αναπτυξιακό για τη Θεσσαλονίκη έχει εξελιχθεί σε τροχοπέδη για την ανάπτυξη της πόλης. Είναι επίσης σημαντικό για την πορεία του έργου να σταματήσει να εκτελείται με τηλεδιοίκηση από το κέντρο.
λιμανι σαββας 2
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΛΙΜΑΝΙ
Τα τελευταία 15 χρόνια επαναλαμβάνουμε τα ίδια πράγματα, χωρίς να προχωρά κάτι, ακόμα και σε εποχές που υπήρχε η οικονομική δυνατότητα δρομολόγησης έργων και δράσεων. Οπότε η παραχώρηση σε ιδιώτες φαίνεται να είναι η μόνη δυνατότητα για να αξιοποιηθούν αυτά τα δύο βασικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης προς όφελος της πόλης και της περιοχής, ασχέτως μνημονιακών υποχρεώσεων. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε ζητήσει να είναι όρος της σύμβαση και για το αεροδρόμιο και για το λιμάνι η υλοποίηση των έργων που θα βελτιώσουν σημαντικά τις υποδομές τους. Δεν γνωρίζουμε τι απέγινε για το αεροδρόμιο αλλά για το λιμάνι υπάρχουν ακόμα οι δυνατότητες επιβολής όρων για κατασκευή των έργων που απαιτούνται για τη βέλτιστη επιχειρησιακά αξιοποίησή του.
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ
Είναι από τα έργα που όπως φαίνεται συμπεριλαμβάνονται στον κυβερνητικό σχεδιασμό. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, από το 2004 έχει μελετήσει σε συνεργασία με τα άλλα Περιφερειακά Τμήματα τα σχετικά με το έργο. Έχει ξεκινήσει ήδη την επικαιροποίηση εκείνης της μελέτης και θα συνεργαστεί πρόθυμα με τη νέα κυβέρνηση για τον καλύτερο σχεδιασμό του έργου. Στόχος είναι η βελτίωση των υποδομών του σιδηροδρόμου και η διασύνδεση του με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Για την παραγωγή Τεχνικού Έργου.
μετρο σαββας 1
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Σχετικά με τα Δημόσια Έργα, τα όσα προσφάτως εξαγγέλθηκαν τόσο για τη συνέχιση των μεγάλων έργων όσο και για τη δρομολόγηση μικρότερων θεωρούμε ότι πρέπει να προχωρήσουν και να υλοποιηθούν. Οι προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ σε σχέση με το θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων ήταν και παραμένουν συγκεκριμένες, και βασίζονται στα ζητήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή των υφιστάμενων διατάξεων και τα προβλήματα που δημιουργούνται για τους μηχανικούς, που επιβαρύνουν ακόμη παραπάνω το δυσμενές περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται.
Συνοπτικά οι προτάσεις μας περιλαμβάνουν
α. Προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις νέες Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών, έργων και έργων παραχώρησης (2014/23/ΕΕ, 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ).
β. Κατάρτιση και λειτουργία επίσημων καταλόγων εγκεκριμένων οικονομικών φορέων, και για τους Κανονισμούς ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων έργων, υπηρεσιών και προμηθειών.
γ. Επίσπευση της έκδοσης πρότυπων τευχών προκηρύξεων, διακηρύξεων, συγγραφής υποχρεώσεων και λοιπών συμβατικών τευχών, που θα είναι προσαρμοσμένα στο νέο θεσμικό πλαίσιο.
δ. Εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα αποτελεί η σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών μελετών και υπηρεσιών, σε συνδυασμό με την ανασύνταξη, συμπλήρωση και επικαιροποίηση του.
μετρο22
ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΡΓΑ
Έχουμε επιχειρηματολογήσει επανειλημμένα για την ανάγκη βελτιωτικών παρεμβάσεων, στο υφιστάμενο κτιριακό κεφάλαιο (αντισεισμική συμπεριφορά, μείωση του ενεργειακού και γενικότερα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, λειτουργικότητα, αποκαταστάσεις κτιρίων).
Εκτός της παγκόσμιας τάσης, των υποχρεώσεών μας λόγω των Ευρωπαϊκών συμβάσεων και της ανάγκης τόνωσης της κατασκευαστικής δραστηριότητας, στην πρόταση συνηγορεί το τεράστιο κτιριακό απόθεμα, μεγάλο μέρος του οποίου χρονολογείται πριν από τη θέσπιση των σύγχρονων κανονισμών. Για την προώθηση αυτών των δράσεων απαιτείται καλή στόχευση των προγραμμάτων του ΣΕΣ.
Παράλληλα, απαιτείται άμεσα ο εξορθολογισμός της φορολογίας ακινήτων. Είναι μέγιστη αδικία να φορολογούνται ως ακίνητη περιουσία/ιδιοκτησία τα απούλητα ακίνητα των εργολαβικών και τεχνικών εταιρειών – στην ουσία προϊόντα προς πώληση – σε αντίθεση με τα εμπορεύματα ή προϊόντα κάθε άλλης επιχείρησης που δεν φορολογούνται.
Αξιότιμες κυρίες, Αξιότιμοι κύριοι
Είναι δεδομένο ότι η κατασκευή, ως παραγωγική και οικονομική δραστηριότητα σχετίζεται και με τους τρεις τομείς, είναι διαδικασία εντάσεως εργασίας και ανακυκλώνει τα κονδύλια δις και τρις στην οικονομική αλυσίδα. Στη χώρα μας, ακόμα και σε αυτή την κρίσιμη κατάσταση:
Υπάρχουν ακόμα οργανωμένες τεχνικές εταιρείες – παρότι η Πολιτεία έκανε και κάνει ότι περνάει από το χέρι της να τις διαλύσει – που μπορούν ακόμη να ορθοποδήσουν. Αρκεί να πάψει ο εσωτερικός δανεισμός, που τους επιβάλλει το κράτος με τη μορφή του χρέους για εκτελεσμένο έργο και να βελτιωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον, με την απλούστευση και την κωδικοποίηση της δαιδαλώδους νομοθεσίας και την εκλογίκευση της φορολόγησης.
Υπάρχει σημαντική και ανταγωνιστική ντόπια παραγωγή δομικών υλικών.
Τέλος, μπορεί αυτή καθεαυτή η κατασκευή να μην είναι εξωστρεφής δραστηριότητα αλλά χρειάζεται να συγκρατηθεί στην Ελλάδα το υψηλής ποιότητας τεχνικό στελεχιακό δυναμικό. Αυτό το δυναμικό θα προχωρήσει σε καινοτόμες δράσεις και προϊόντα (η βελτίωση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων κτιρίων προσφέρεται ιδιαίτερα για αυτό) που θα προάγουν και την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα.
Για όλα αυτά απαραίτητη προϋπόθεση είναι η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επικείμενες εκλογές να είναι αποφασισμένη να κυβερνήσει τη χώρα, να υλοποιήσει τις απαιτούμενες διαρθρωτικές αλλαγές που συνομολογεί η συντριπτική πλειοψηφία όσων κομμάτων παίρνουν μέρος στις εκλογές και να λύσει χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν την οικονομία της πατρίδας μας. Τα παραπάνω απαιτούν εθνική συναίνεση και πολιτικούς, στις σωστές θέσεις και με απόλυτη συναίσθηση της ιστορικής συγκυρίας και των συνεπειών των αποφάσεων και των κινήσεών τους. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι και θα είναι συνεργάτης της Πολιτείας, όπως ορίζει ο θεσμικός του ρόλος, σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια.
Με βαθύ σεβασμό
Για το ΤΕΕ/ΤΚΜ
Ο Πρόεδρος
Πάρις Μπίλλιας”