fbpx

, Πέμπτη
18 Ιουλίου 2024

search icon search icon

Tι ισχύει τελικά με το e-mail από τους φορολογούμενους ;

C37E9C055BE3F29D7E3305B16047055FΣτη διακριτική ευχέρεια των φορολογουμένων θα επιτρέψει το υπουργείο Οικονομικών να παραμείνει η δήλωση του προσωπικού e-mail τους στην εφορία, προκειμένου να τους ειδοποιεί για πράξεις επιβολής προστίμων, κατασχέσεων κλπ.
Και αν δεν έχουν όμως ανοίξει μόνοι τους λογαριασμοί, το υπουργείο Οικονομικών τους έχει δώσει ήδη ένα, έστω και αν δεν το ξέρουν, για να μπορεί να τους στέλνει σε αυτό ειδοποιήσεις.
Μετά το σάλο που ξέσπασε στα ΜΜΕ και στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης από το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του ΘΕΜΑτος, το υπουργείο Οικονομικών προέβη σε επίσημη διευκρίνιση επί των σχεδίων του.
Όπως προκύπτει το υπουργείο Οικονομικών, επιλέγει τώρα άλλη οδό για να προχωρεί σε Ηλεκτρονική Κοινοποίηση ειδοποιητηρίων για Πράξεις επιβολής προστίμων, κατασχέσεων κλπ. Στο σχέδιο απόφασης που ετοιμάζει:
– δε θα ζητά υποχρεωτικά δήλωση διεύθυνσης e-mail των φορολογουμένων, διότι  θεωρεί πως
– όλοι έχουν e-mail, έστω και αν δεν το ξέρουν!
– το ΥΠΟΙΚ έχει δημιουργήσει το ίδιο ήδη ένα λογαριασμό e-mail σε κάθε φορολογούμενο όταν πήραν κλειδάριθμο, αν δεν είχαν δηλώσει προσωπικές διευθύνσεις e-mail και ασχέτως αν είχαν ή δεν είχαν άλλο δικό τους.
Επιπλέον το υπουργείο Οικονομικών, με την απόφαση που ετοιμάζεται:
– δεν θα θεωρεί το e-mail “κοινοποίηση” απόφασης, από την οποία θα τρέχουν οι διορίες (10ήμερο) αλλά μόνο την ανάρτησή της στο taxisnet.
– θα αναρτά την απόφασή του κατευθείαν στον λογαριασμό του πολίτη στο taxisnet, τον οποίο  πρέπει να επισκέπεται τακτικά για να ελέγχει αν τυχόν του έχει γίνει ηλεκτρονική κοινοποίηση.
Αν επικαλεστούν οι πολίτες, στην εφορία ή σε δικαστήριο, ότι κανείς δεν τους ειδοποίησε και δεν βρήκαν το e-mail γιατι άλλη διευθυνση ταχυδρομείου χρησιμοποιούν και άλλη είχαν δηλώσει όταν πήραν κλειδάριθμο, ο ισχυρισμός τους θα θεωρείται άκυρος ή, εφοσον επιμείνουν ότι έπρεπε να είχαν ενημερωθεί σε άλλο email από αυτό που τους έδωσε το ΥΠΟΙΚ, απειλούνται και με πρόστιμο 100 ευρώ για παράλειψη διορθωτικής δήλωσης.
Έτσι η «Ηλεκτρονική Κοινοποίηση» που καθιερώθηκε με τον νόμο 4174/2013, θα μπορεί να γίνεται στην διεύθυνση email που έχουν αποκτήσει «ερήμην» τους οι πολίτες στο Taxisnet, έστω και αν δεν δηλώσουν την δική τους που χρησιμοποιούν οι ίδιοι, όπως ανέφεραν αρχικές εισηγήσεις που αποκάλυψε του ΘΕΜΑ.
Ακόμα και αν δεν βρουν όμως ποτέ e-mail με την ειδοποίηση, όπως όλα δείχνουν, θα πρέπει οι ίδιοι οι πολίτες να ανατρέχουν τακτικά στην ιστοσελίδα και να μπαίνουν στο ατομικό λογαριασμό τους στο taxisnet με τους κωδικούς τους, για να δουν αν τυχόν έχει αναρτηθεί εκεί Πράξη σε βάρος τους, ώστε να ενεργήσουν στη διορία που προβλέπεται για να αποφύγουν τα χειρότερα.
Από την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών επιβεβαιώνεται ακόμη ότι όλοι οι φορολογούμενοι υποχρεούνται να  μπουν στο taxisnet να επικαιροπήσουν τα προσωπικά στοιχεία επικοινωνίας που έχουν δηλώσει στην εφορία, για να μπορεί να τους βρίσκει. Και η διαδικασία αυτή θα γίνεται μέσω διαδικτύου, στο taxisnet, αλλιώς θα πρέπει να επισκέπτονται τις ΔΟΥ.
Πρόστιμο για τα λάθος e-mail

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση «όλοι οι φορολογούμενοι έχουν, ήδη, πρόσβαση και ηλεκτρονική διεύθυνση στο TAXISnet (…) Η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας, μέσα σε αυτά και της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, είναι μια συνεχής υποχρέωση των φορολογουμένων, ενώ πρόκειται για μια διαδικασία που μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά χωρίς ταλαιπωρία, είτε από τους ίδιους του φορολογουμένους είτε από τους λογιστές τους. Βεβαίως και δεν τίθεται θέμα προστίμου “επειδή κάποιος δεν έχει email”, όπως ανακριβώς διακινείται» τονίζει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση.
Στην ανακοίνωσή του έτσι το υπουργείο Οικονομικών εμμέσως επιβεβαιώνει ότι απαιτείται επικαιροποίηση των στοιχείων «ηλεκτρονικής επικοινωνίας» από τους πολίτες, μέσω του Taxisnet. «Πρόκειται για μια διαδικασία που μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά χωρίς ταλαιπωρία, είτε από τους ίδιους του φορολογουμένους είτε από τους λογιστές τους» αναφέρεται χαρακτηριστικά –διαφορετικά θα πρέπει να μεταβούν στο τμήμα Μητρώου της ΔΟΥ όπου ανήκουν για να το πράξουν.
Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν συνεπώς ότι δεν χρειάζεται να αποκτήσει ή να δηλώσει κανείς e-mail, εφόσον το ίδιο το υπουργείο έχει δημιουργήσει ένα για τον ίδιο. Δεν θα μπορεί να επικαλεστεί όμως πως δεν το χρησιμοποιεί ή ότι δεν διάβασε την ειδοποίησή του, αφού με βάση τον νόμο 4174/2013 με την κοινοποίηση ενεργοποιούνται αυτόματα οι νόμιμες προθεσμίες, αλλα απειλείται και με το πρόστιμο των 100 ευρώ και άνω, αν ισχυριστεί ότι άλλαξε αυτό που δήλωσε και δεν ενημέρωσε την εφορία.
Στο δημοσίευμα του ΘΕΜΑτος αναφερόταν ότι «μέχρι τις αρχές Μαρτίου το αργότερο, στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα έχουν έτοιμη ειδική διάταξη, η οποία θα θέτει σε εφαρμογή την πρόβλεψη του νόμου 4173/2013, με βάση την οποία όλοι οι φορολογούμενοι που έχουν κωδικούς εισόδου στο Taxisnet, θα κληθούν να μπουν στον προσωπικό λογαριασμό τους και να δηλώσουν τα στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας, δηλαδή το e-mail τους (…) Όσοι δεν σπεύσουν  μέσα σε 60 μέρες (δηλαδή έως τις αρχές Μαΐου το αργότερο) να μπουν με τους κωδικούς  τους στο taxisnet και να δηλώσουν μία διεύθυνση ηλεκτρονικού, θα αντιμετωπίσουν τα νέα πρόστιμα που ισχύουν από το 2014 και ξεκινούν από 100 ευρώ» επειδή πρόκειται για δήλωση «πληροφοριακού χαρακτήρα» για στοιχεία του οφειλέτη από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση πληρωμής φόρου (πχ εισόδημα, ΦΠΑ κλπ).
Πώς θα γίνονται οι ειδοποιήσεις
Στην πράξη, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων βάζει «στο συρτάρι» τις εισηγήσεις που το ρεπορτάζ αποκάλυπτε πως υπήρχαν στο υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου  «η δήλωση e-mail να είναι υποχρεωτική».
Ετσι, όποιος έχει ήδη και θέλει να δηλώσει email θα το κάνει, ώστε να ενημερώνεται αν η ΓΓΠΣ έχει τυχόν αναρτήσει στον ατομικό λογαριασμό του κάποια πράξη επιβολής προστίμων. Οι υπόλοιποι δεν θα λαμβάνουν τέτοια ειδοποίηση για πρόστιμα και κατασχέσεις σε βάρος του, αλλά και αυτοί θα πρέπει πλέον να μπαίνουν τακτικά με τους προσωπικούς τους κωδικούς στο Taxisnet για να διαπιστώσουν εγκαίρως ανυπάρχει τέτοια ανάρτηση για τις οφειλές ή άλλες υποχρεώσεις τους.
Η ανάγκη να καταστεί υποχρεωτική η δήλωση email  υπαγορευόταν, με βάση την αρχική εισήγηση, από το γεγονός με την εν λόγω απόφαση, θα ενεργοποιηθεί το άρθρο 5 του ν.4174/2013, το οποίο θεσπίζει από φέτος την «Ηλεκτρονική Κοινοποίηση» των πράξεων της Φορολογικής Διοίκησης προς τον Φορολογούμενο. Ο νόμος καθιερώνει την Ηλεκτρονική Κοινοποίηση ως εναλλακτική μορφή ειδοποίησης, όπως η θυροκόληση με δικαστικό επιμελητή ή μέσω ταχυδρομείου, από την οποία νομικά «τρέχουν» και οι προθεσμίες του 30ημέρου και του 4μήνου για να πληρώσει ή να ξεκινήσει η κατάσχεση σε βάρος του.
Το μέτρο αποσκοπεί κυρίως στο να μην μπορεί ο φορολογούμενος να επικαλεστεί στα δικαστήρια ότι δεν ειδοποιήθηκε από την εφορία και, άρα, δεν πρέπει να προχωρήσουν τα εις βάρος του μέτρα είσπραξης, επειδή πχ η επιστολή χάθηκε στο ταχυδρομείο ή δεν ισχύει η διεύθυνση ή το τηλέφωνο που είχε δηλώσει κάποτε στην εφορία. Θεωρείται δηλαδή ότι ενώ κάποιος μπορεί να αλλάζει σπίτι, επαγγελματική έδρα ή τηλέφωνο, ο προσωπικός λογαριασμός ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τον συνοδεύει «δια βίου» όπου και αν βρίσκεται, για να μπορεί να τον βρίσκει η εφορία.
Εφόσον λάβει τελικώς «προαιρετικό χαρακτήρα» η δήλωση email, όπως αποφάσισε το υπουργείο Οικονομικών, είναι προφανές ότι όσοι έχουν λόγο να μην επιθυμούν να τους γίνεται «ηλεκτρονική ειδοποίηση», μπορούν να διαγράψουν από το λογαριασμό τους την ατομική τους διεύθυνση. Θα «τρέχουν» όμως οι διορίες μετά την επίδοση ειδοποίησης στην διεύθυνση κατοικίας ή στην έδρα επιχείρησης, ενώ θα γίνεται και ηλεκτρονική ανάρτηση στο Taxisnet, είτε την έχει διαβάσει εκεί ο υπόχρεος είτε όχι.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
«Σχετικά με δημοσιεύματα που αναφέρονται σε υποχρέωση (με την απειλή προστίμων) απόκτησης ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) από όλους τους φορολογουμένους προκειμένου δήθεν να τους κοινοποιούνται ηλεκτρονικά κατασχετήρια,  από το Υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνεται ότι τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Μάλιστα, και με δεδομένη πλέον την ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων, αλλά και γενικότερα των συναλλαγών μεταξύ εφοριών και φορολογουμένων, (κάτι που φάνταζε αδιανόητο πριν λίγο καιρό, όταν οι πολίτες ταλαιπωρούταν σε ουρές ταχυδρομείων και εφοριών) όλοι οι φορολογούμενοι έχουν, ήδη, πρόσβαση και ηλεκτρονική διεύθυνση στο TAXISnet. Αυτό μας καθιστά ως μία από της πιο σύγχρονες φορολογικές διοικήσεις στο συγκεκριμένο τομέα, με 97% όλων των δηλώσεων να γίνονται ηλεκτρονικά το 2013.
Η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας, μέσα σε αυτά και της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, είναι μια συνεχής υποχρέωση των φορολογουμένων, ενώ πρόκειται για μια διαδικασία που μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά χωρίς ταλαιπωρία, είτε από τους ίδιους του φορολογουμένους είτε από τους λογιστές τους.
Βεβαίως και δεν τίθεται θέμα προστίμου “επειδή κάποιος δεν έχει email”, όπως ανακριβώς διακινείται.
Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Οικονομικών θα συνεχίσει να προχωρά με ενέργειες που απλοποιούν τις διαδικασίες, μειώνουν την γραφειοκρατία και κάνουν την επικοινωνία με τους πολίτες αμεσότερη. Εξάλλου, κάθε τέτοια πρωτοβουλία του στέφθηκε από επιτυχία και αγκαλιάστηκε από αυτούς που έχουν την μεγαλύτερη σημασία: τους φορολογούμενους πολίτες».
protothema.gr

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.