Το κρίσιμο για την οικονομία σταυροδρόμι
Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης συνδέεται άρρηκτα με την ιστορία τόσο της οικονομίας στη χώρα όσο και της Θεσσαλονίκης. Κάθε χρόνο οι επισκέπτες της ΔΕΘ ανακαλύπτουν μέσα στα περίπτερα τις τάσεις της οικονομίας. Παράλληλα, η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί και το ετήσιο ραντεβού της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας με τον λαό προκειμένου να εκθέσει το αναπτυξιακό και οικονομικό πρόγραμμα του έτους που ακολουθεί.
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΙΝΟΚΑΛΙΩΤΗ *
Φέτος, βρισκόμαστε χρονικά σε ένα κρίσιμο για την οικονομία σταυροδρόμι. Στον απόηχο (;) της δημοσιονομικής κρίσης, στο κατεύνασμα (ελπίζουμε) της υγειονομικής κρίσης και στην απαρχή της ενεργειακής κρίσης, η πολιτική ηγεσία καλείται να εκθέσει στους πολίτες το σχέδιο της για την επόμενη μέρα της οικονομίας στην χώρα.
- Ένα κατάλληλο για την ανάπτυξη περιβάλλον απαιτεί περισσότερες και καλύτερες υποδομές κάθε φύσεως (κτιριακές και ψηφιακές). Όλες οι προηγμένες οικονομικά χώρες διαθέτουν άριστες και σύγχρονες υποδομές. Πέραν από την επικείμενη ανακαίνιση του Δικαστικού Μεγάρου στην πόλη μας, που είναι ιδιαίτερα σημαντική, θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν όλες οι εγκαταστάσεις που στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες (ΕΦΚΑ, ΔΟΥ κ.α.). Όπως είχε πει ο Τσώρτσιλ “We make our buildings and afterwards they make us”.
- Μείωση φορολογικών επιβαρύνσεων. Η χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση προωθεί την ανάπτυξη νέων οικονομικών δραστηριοτήτων, αυξάνει την εισπραξιμότητα των φόρων και άρα δημιουργεί ασφαλείς προβλέψεις για τον Προϋπολογισμό, ενώ παράλληλα συμβάλλει και στην διαμόρφωση νοοτροπίας φορολογικής συμμόρφωσης. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να καταργηθούν η εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος. Την κατάργηση του τελευταίου προτείνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση αξιολόγησης του ελληνικού Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2022-2025, όπου ρητά αναφέρεται ότι η απαλλαγή μιας επιβάρυνσης που είναι σημαντική για επαγγελματίες με χαμηλά εισοδήματα θα οδηγήσει σε ένα κίνητρο για περαιτέρω άσκηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων από αυτούς (σελ. 9 της σχετικής Έκθεσης Αξιολόγησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή).
- Τα ακίνητα αποτελούσαν ανέκαθεν σημαντικό στοιχείο της οικονομίας της χώρας. Η σημερινή κατάσταση στα Κτηματολόγια και τα Υποθηκοφυλακεία όχι μόνο πλήττει την έννοια της «δημόσιας υπηρεσίας» και αποτελεί βάσανο για δικηγόρους και πολίτες, αλλά καταντά και τροχοπέδη για την ανάπτυξη και τις συναλλαγές. Δάνεια ματαιώνονται, συναλλαγές δεν ολοκληρώνονται και η ανασφάλεια δικαίου αιωρείται πάνω από τον θεσμό που συστήθηκε ακριβώς για να εξυπηρετήσει σκοπούς δημοσιότητας και ασφάλειας.
- Θα πρέπει η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει σύγχρονες συγκοινωνίες όπως αρμόζει σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Το «Μετρό Θεσσαλονίκης» και ο «ΟΑΣΘ» έχουν στοιχειώσει την πόλη. Οι οδικοί άξονες που ενώνουν την Βόρεια Ελλάδα θα πρέπει να εξελιχθούν κι άλλο, όχι με γνώμονα μόνο την εξυπηρέτηση των εσωτερικών μετακινήσεων αλλά με στόχευση την βέλτιστη προσβασιμότητα ιδίως των πολιτών των Βαλκανικών χωρών για να γίνει η Θεσσαλονίκη πράγματι κέντρο των Βαλκανίων.
* Ο Δημήτρης Φινοκαλιώτης είναι Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Διδάκτωρ Νομικής