, Δευτέρα
05 Δεκεμβρίου 2022

Το turn around story της Aegean

Τα ειδικά μέτρα στήριξης, λόγω των συνεπειών της πανδημίας στις μεταφορές, αλλά και η εντυπωσιακή ανάκαμψη του τουριστικού ρεύματος στην Ελλάδα κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους αποτέλεσαν τα «κλειδιά» για την Aegean Airlines, η οποία κάνει δυναμικό come back και θέτει τις βάσεις για ένα σπουδαίο turn around story.

Του ΛΟΥΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ

Η ανάκαμψη του τουρισμού φέτος έχει επιδράσει καθοριστικά στη διαμόρφωση των μεγεθών του ομίλου Aegean, ωστόσο, πρέπει ακόμη να γίνουν πολλά, προκειμένου να επανέλθει στα επίπεδα προ πανδημίας. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα θεωρείται αναπόφευκτη η αύξηση των ναύλων, λόγω των ακριβότερων καυσίμων, ενώ δεν τίθεται θέμα διανομής μερίσματος φέτος και κάτι τέτοιο θεωρείται απίθανο και για του χρόνου.

Η εταιρεία προσεγγίζει τις επιδόσεις του 2019, ενώ ακόμη πιο ενδιαφέροντα θα είναι τα στοιχεία του ισολογισμού στο γ’ τρίμηνο του έτους (διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου), όπου σημειώνεται το peak της τουριστικής και αεροπορικής κίνησης. Το γ’ τρίμηνο αναμένεται να περιορίσει ακόμη περισσότερο τις ζημίες της εταιρείας, οδηγώντας πιθανότατα και σε ανοδική αναθεώρηση των μεγεθών. Όπως επεσήμανε πρόσφατα σε τηλεδιάσκεψη αναλυτών ο κ. Βασιλάκης, πλην ενός μήνα αμέσως μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το δεύτερο τρίμηνο πήγε καλά, με συνεχή αύξηση της ζήτησης, ενώ το τρίτο τρίμηνο ξεπερνά τις αρχικές εκτιμήσεις, καταγράφοντας επιδόσεις που παραπέμπουν στο έτος-ρεκόρ 2019.

Η ακτινογραφία των μεγεθών

Η Aegean, σύμφωνα με τις προβλέψεις της διοίκησης, θα παρουσιάσει μειωμένα έσοδα 3%-6% σε σχέση με τη χρονιά-ρεκόρ του 2019, βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο τις προοπτικές της. Φέτος, η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 12,5 εκατ. αφίξεις και το ποσοστό της πληρότητας θα κινηθεί μεταξύ 94% και 98%, των αντίστοιχων επιπέδων του 2019. Το β’ τρίμηνο, η επιβατική κίνηση της εταιρείας σημείωσε αύξηση κατά 171% και διαμορφώθηκε σε 3,3 εκατ. επιβάτες, έναντι 1,2 εκατ. επιβατών το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο. Η σημαντική αύξηση του πτητικού έργου και η ανάκαμψη της ζήτησης συνέβαλαν καθοριστικά στην αύξηση του ενοποιημένου τζίρου κατά 201% το β’ τρίμηνο του 2022, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί στα 327,3 εκατ. ευρώ, έναντι 108,6 εκατ. ευρώ το β’ τρίμηνο του 2021.

Παρά τον υπερδιπλασιασμό του κόστους καυσίμων σε σχέση με το 2019, η Aegean εμφάνισε κέρδη προ φόρων 17,7 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 10,8 εκατ. ευρώ το β’ τρίμηνο, έναντι ζημιών 33,9 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Συνολικά, για το α’ εξάμηνο, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών παρουσιάζει αύξηση 193%, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 187% και τις συνολικές προσφερόμενες θέσεις να είναι αυξημένες κατά 101% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα

Στο εξάμηνο, η Aegean πέτυχε τη μείωση των ζημιών στα 27,7 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι είχαν διαμορφωθεί στα 78,4 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία έχει «χτίσει» ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα αλλά και χρηματοοικονομικές επενδύσεις, οι οποίες στο τέλος του περασμένου Ιουνίου είχαν διαμορφωθεί σε 602,1 εκατ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, αυξημένος κατά 75% εμφανίζεται ο μακροπρόθεσμος δανεισμός, ο οποίος στο τέλος του α’ εξαμήνου αφορούσε δύο ομολογιακά δάνεια, ύψους 344,7 εκατ., έναντι 196,6 εκατ. ευρώ το 2019, προ πανδημίας. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει ανοιχτή πιστωτική γραμμή 120 εκατ. ευρώ από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (Eurobank, Εθνική, Alpha, Πειραιώς), η οποία προς το παρόν είναι μηδενική.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL