ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

amfipoli 1

Τα νέα ευρήματα στον τάφο της Αμφίπολης, οι Καρυάτιδες, θάμπωσαν την παγκόσμια κοινότητα, επιβεβαίωσαν την άποψη ότι ο «ένοικος» είναι κάποιο σπουδαίο πρόσωπο, εντείνουν και την αγωνία για την αποκάλυψη του μεγάλου μυστικού καθώς και τη σεναριολογία για το ποιος βρίσκεται στο εσωτερικό του. Οι ανασκαφές με επικεφαλής την αρχαιολόγο Κατερίνα Περιστέρη συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς και όλοι έχουν στραμμένο το βλέμμα τους στον τύμβο Καστά αγωνιώντας για την επόμενη αποκάλυψη.

Ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών Πάνος Βαλαβάνης μιλώντας στον «Ελεύθερο Τύπο», μάλιστα, εκφράζει την άποψη ότι η αποκάλυψη εντυπωσιακών γλυπτών δεν θα σταματήσει στις Καρυάτιδες, αλλά θα βρεθούν και στην τρίτη και κύρια είσοδο του τάφου.

«Πρόκειται για μνημείο μοναδικό, από όποια πλευρά κι αν το κοιτάξεις, στο οποίο εμφανίζεται ένα σύνθετο πρόγραμμα γλυπτικού διακόσμου», συμπληρώνει ο καθηγητής. Μάλιστα, ο κ. Βαλαβάνης, αναφέρει ότι είναι ο πρώτος μακεδονικός τάφος που έχει τόσο ευρύ γλυπτικό διάκοσμο. «Πρόκειται για μνημείο μοναδικό ως προς το μέγεθός του, τη μορφή του, το γλυπτό του διάκοσμο. Οι μακεδονικοί τάφοι είναι γνωστοί για τον τοιχογραφικό τους διάκοσμο. Αυτός είναι ο πρώτος που έχει τόσο ευρύ γλυπτικό διάκοσμο», σημειώνει.

Από το λιοντάρι στις Καρυάτιδες και έπεται συνέχεια

Ο καθηγητής αρχαιολογίας κάνει λόγο για ένα σύνθετο πρόγραμμα γλυπτικού διακόσμου σε όλο το ταφικό οικοδόμημα, με καθένα από τα γλυπτά να ενέχει τους δικούς του συμβολισμούς. «Εγώ πιστεύω ότι θα εντοπιστούν γλυπτά και στην τρίτη, κύρια είσοδο του τάφου. Διότι εδώ βλέπουμε οι υπάρχει μια ολόκληρη σύνθεση. Δεν μπορεί στην κύρια είσοδο να μην υπάρχουν γλυπτά. Αλλά αυτό αποτελεί προς το παρόν εικασία», τονίζει ο κ. Βαλαβάνης ο οποίος δεν αποκλείει να βρεθούν και τοιχογραφίες.

Σύμφωνα με τον κ. Βαλαβάνη το λιοντάρι στην κορυφή του λόφου που ήταν το επιτύμβιο μνημείο, τοποθετήθηκε εκεί για να δείχνει ότι εκεί είναι θαμμένος ένας σπουδαίος νεκρός.

amfipoli

Οι σφίγγες στην πρώτη είσοδο του τάφου συμβολίζουν την αποτροπή της σύλησης, καθώς όπως όλα δείχνουν τοποθετήθηκαν εκεί για να αποτρέπουν συμβολικά τους τυμβωρύχους.

amfipoli 7

 

Οσον αφορά τώρα τις Καρυάτιδες ο κ. Βαλαβάνης δεν θεωρεί ότι είχαν τα χέρια τους παρατεταμένα με σκοπό να αποτρέπουν συμβολικά τους εισβολείς, κάτι το οποίο το υπουργείο Πολιτισμού αναφέρει ως συμπέρασμα στην ανακοίνωση της Κυριακής, αλλά εκφράζει την άποψη ότι τοποθετήθηκαν εκεί προκειμένου να «συγκρατούν» το μνημείο  και να αποτρέψουν την κατάρρευσή του είτε από σεισμό είτε από ανθρώπινη ενέργεια. «Πιστεύω ότι είχαν τα χέρια τους τεντωμένα αλλά σε γωνία 90 μοιρών προς τα πάνω στηρίζοντας το επιστήλιο του τάφου. Δεν ήταν αποτρεπτικές. Αυτόν τον συμβολισμό τον έχουν οι σφίγγες. Οι Καρυάτιδες συμβολίζουν τη στήριξη του ταφικού συγκροτήματος», σημειώνει.

Ποιος είναι ο «ένοικος» του τάφου

Οσον αφορά τον «ένοικο» του τάφου ο κ. Βαλαβάνης τονίζει ότι δεν ήταν μόνο επιφανής αλλά διέθετε και τεράστια περιουσία. «Σαφώς ο τάφος μας δείχνει κάτι ιδιαίτερο ως προς την ταυτότητα του νεκρού», λέει προσθέτοντας όμως ότι η ταύτισή του θα είναι δύσκολη καθώς στους μακεδονικούς τάφους με εξαίρεση τους τάφους του Λύσωνος και τους Καλλικλέους, δεν έχουν βρεθεί επιγραφές.

Από την πλευρά του ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας και ακαδημαϊκός Μιχάλης Τιβέριος, αναφέροντας και αυτός με τη σειρά του μιλώντας στο «Εθνος» ότι ο τάφος κρύβει ένα σημαντικό πρόσωπο, επαναλαμβάνει ότι είναι απίθανο ο «ένοικος» του τάφου να είναι ο Μέγας Αλέξανδρος, ενώ εκτιμά ότι δεν θα μπορούσε να φιλοξενεί τη Ρωξάνη  και τον γιο της Αλέξανδρο, ενώ σύμφωνα με τον ίδιο η τοποθέτηση του Λέοντα στην κορυφή του Τύμβου παραπέμπει μάλλον σε κάποιο στρατηγό.

«Η εμβληματική παρουσία του Λέοντα τηυς Αμφίπολης δείχνει προς την κατεύθυνση κάποιου σημαντικού στρατηγού της εποχής, καθώς ο Λέων εκείνη την εποχή αποτελούσε σύμβολο της πολεμικής αρετής», τονίζει, ενώ μεταξύ των ονομάτων που έχουν ακουστεί τελευταία για τους πιθανούς «ενοίκους», ο κ. Τιβέριος ξεχωρίζει αυτό του Νέαρχου.

 

 

 

 

Σχολιάστε