Αναμένεται να απορροφήσει μεγάλο συγκοινωνιακό φόρτο
Η λειτουργία της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης αποτελεί τη μεγάλη γιορτή της πόλης και της Βόρειας Ελλάδας αλλά συνοδεύεται κι από υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο.
Ειδικά φέτος όπου η 89η ΔΕΘ συμπίπτει με τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ομώνυμου φορέα το 1925 αλλά και με τις εργασίες του fly over στην περιφερειακή οδό της πόλης, η κατάσταση θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα απόλυτο κυκλοφοριακό έμφραγμα εάν δεν υπήρχε το μετρό σε λειτουργία.
Η κεντρική γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης που εγκαινιάστηκε στις 30 Νοεμβρίου 2024 από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη έχει περάσει ήδη ένα μεγάλο τεστ καθώς ώρες μετά την παράδοση του στο κοινό χιλιάδες πολίτες αλλά και επισκέπτες της πόλης έσπευδαν επί ημερών να το χρησιμοποιήσουν και να απολαύσουν τη διαδρομή στους συρμούς χωρίς οδηγό.
Η 89η ΔΕΘ που θα ανοίξει τις πύλες της στις 6 Σεπτεμβρίου αναμένεται να είναι ένα πραγματικά μεγάλο crash test μετά από αρκετούς μήνες καθημερινής λειτουργίας και με χιλιάδες κόσμου που θα σπεύσει να το χρησιμοποιήσει.
Για την συγκοινωνιολόγο και Διευθύντρια Ερευνών στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), Γεωργία Αϋφαντοπούλου το μετρό έχει αποφέρει ήδη σημαντικά αποτελέσματα στο κυκλοφοριακό ενώ λόγω της θέσης της κεντρικής γραμμής του που βρίσκεται στην περιοχή επιρροής της ΔΕΘ προφανώς και θα σηκώσει μεγάλο όγκο μετακινήσεων.
«Από τη μελέτη που έχει κάνει το ΙΜΕΤ για τις επιπτώσεις όλων των μεγάλων event στη Θεσσαλονίκη, η ΔΕΘ δεν είναι η περίοδος που έχουμε τα χειρότερα κυκλοφοριακά προβλήματα. Η περίοδος με τα χειρότερα κυκλοφοριακά προβλήματα είναι η AGROTICA.
Όπως έχω αναφέρει, όταν έχουμε τέτοια μεγάλα event, πέρα από το τι μπορεί να προσφέρει το κάθε μέσο μεταφοράς, πρέπει να υπάρξουν ειδικά μέτρα όπως οι περιορισμοί που υπάρχουν από την Αστυνομία. Είναι σαφές ότι το μετρό πρόκειται να βοηθήσει πάρα πολύ με την έννοια ότι η γραμμή του μετρό είναι στην περιοχή επιρροής της ΔΕΘ. Το μετρό συνδέει πολλές ξενοδοχειακές μονάδες και ανατολικά και δυτικά στις οποίες θα μείνουν οι επισκέπτες και άρα θα μπορέσει να εξυπηρετήσει τη μετακίνηση και επίσης θα εξυπηρετήσει, όπως έχουμε πει, τους ανθρώπους που μένουν στην κεντρική περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος για να μετακινηθούν προς την ΔΕΘ. Αυτό είναι σαφές» τόνισε στην «Κ» η κ. Αϋφαντοπούλου
Πάνω από 20.000 οχήματα δεν μπαίνουν στο κέντρο λόγω του μετρό
Επισήμανε δε, τα εξαιρετικά αποτελέσματα που ήδη έχει προσφέρει η λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη καθώς όπως ανέφερε έχει μειωθεί κατά 15% ο αριθμός των οχημάτων που μπαίνουν στην περίκαυστο ζώνη.
«Ήδη ξέρουμε τα θετικά αποτελέσματα του μετρό όπου είχαμε ξεκινήσει με 8% μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων που μπαίνουν καθημερινά στην πυρίκαυστο ζώνη. Τώρα, τους τελευταίους μήνες το νούμερο αυτό έχει φτάσει -κι έχει σταθεροποιηθεί- στο 15% που σημαίνει ότι πάνω από 20.000 αυτοκίνητα δεν μπαίνουν στο κέντρο. Άρα, το μετρό έχει ήδη μειώσει τις μετακινήσεις με ΙΧ προς την κεντρική περιοχή. Η ΔΕΘ είναι στην άμεση περιοχή επιρροής του μετρό, σίγουρα θα αναλάβει μεγάλο όγκο από τους επισκέπτες της. Το θέμα είναι ότι για αυτήν την περίοδο πρέπει να είναι παρατεταμένη και εξαιρετική η λειτουργία του μετρό. Οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης νομίζω ότι θα πάνε στο μετρό και μόνο για να δούν αυτό το αυτόνομο μετρό» κατέληξε η κ. Αϋφαντοπούλου.
Ταχιάος: «Το μετρό δεν είναι απλώς ένα μέσο μετακίνησης»
Με το μετρό να έχει δώσει απτά και εξαιρετικά αποτελέσματα στη μάχη κατά του κυκλοφοριακού ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος επισήμανε στην «Κ» ότι η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται σε επίπεδο μεταφορών «κάτι που για δεκαετίες φαινόταν ανέφικτο».
Ο κ. Ταχιάος τόνισε:
«Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι απλώς ένα μέσο μετακίνησης – είναι το κεντρικό στοίχημα ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για μια πόλη που αλλάζει σελίδα. Από τις πρώτες κιόλας ημέρες λειτουργίας του απέδειξε ότι η πόλη το χρειαζόταν. Η ανταπόκριση των πολιτών – ιδίως των νεότερων – ήταν εξ αρχής εντυπωσιακή και πλέον, η κυκλοφοριακή συμφόρηση υποχωρεί αισθητά και ορατά, οι μετακινήσεις γίνονται ταχύτερες και πιο ασφαλείς και η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται σε επίπεδο υποδομών, κάτι που για δεκαετίες φαινόταν ανέφικτο. Η επέκταση προς Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς, προχωρά με ταχύτητα και ακρίβεια, και η ολοκλήρωσή της, προγραμματισμένη για τον Φεβρουάριο του 2026, θα φέρει ακόμα μεγαλύτερη συνδεσιμότητα και ποιότητα ζωής στους κατοίκους. Παράλληλα, δρομολογούμε και την επέκταση προς τη Βορειοδυτική πλευρά της πόλης, φέρνοντας τη Θεσσαλονίκη ένα βήμα πιο κοντά σε ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο δίκτυο μεταφορών που συνδέει το κέντρο με τα προάστια και τους βασικούς κόμβους της πόλης. Το Μετρό είναι έργο που μαρτυρά τη δύναμη του σχεδιασμού, της τεχνολογίας και της πολιτικής βούλησης. Είναι η απόδειξη ότι η πόλη μπορεί να ξεφύγει από τη στασιμότητα, να κοιτάξει ψηλά και να βαδίσει μπροστά με ασφάλεια, όραμα και αποφασιστικότητα»
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΦΑΝΗ ΧΑΡΙΣΗ




