Το παρασκήνιο της εξαγοράς, τα σχέδια των Ισραηλινών, τα χαμένα εκατομμύρια και οι Έλληνες επιχειρηματίες που διεκδικούν ξανά την ιστορική βιομηχανία οχημάτων
Του Γιώργου Κατσιάνη
Σε φάση επανεκκίνησης τίθεται και πάλι η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛ.Β.Ο.), μετά την απόκτηση του 100% των μετοχών της από τον όμιλο SK.
Με ανακοίνωση της η ισραηλινή εταιρεία τονίζει ότι θα αξιοποιήσει τη βαθιά τεχνογνωσία που διαθέτει στον αμυντικό τομέα, την εμπειρία της στην αναδιοργάνωση ιδιωτικοποιημένων εργοστασίων και στην αναζωογόνηση στρατηγικών βιομηχανικών δραστηριοτήτων καθώς και τη δέσμευσή της για μεταφορά τεχνολογίας, «ώστε να αναδείξει την ΕΛΒΟ σε κορυφαίο κέντρο παραγωγής και εξαγωγών».
«Η απόκτηση της πλήρους ιδιοκτησίας της ΕΛΒΟ αποτελεί σημαντικό ορόσημο στα στρατηγικά μας σχέδια ανάπτυξης και εμβαθύνει τους δεσμούς μας με την Ελλάδα», δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ομίλου SK, Ronen Hamudot και σημείωσε ότι «αυτή η επένδυση αντανακλά το μακροπρόθεσμο όραμά μας να ενισχύσουμε την ελληνική αμυντική βιομηχανία και να επεκτείνουμε το επιχειρησιακό αποτύπωμα του ομίλου στην Ευρώπη ως παγκόσμιου ηγέτη στον τομέα της χερσαίας άμυνας».
Οι προσδοκίες
Η είσοδος της SK Group στην ελληνική αγορά έγινε στις 12 Φεβρουαρίου του 2021 όταν μαζί με την ισραηλινή εταιρία Plasan Sasa Ltd (47,6%) και τον Αριστείδη Γλύνη (4,8%), προχώρησαν στην εξαγορά της ΕΛΒΟ έναντι τιμήματος 3 εκατ. ευρώ.
Το business plan της κοινοπραξίας για την άλλοτε κραταιά αμυντική βιομηχανία προέβλεπε επενδύσεις, ύψους 135 εκατ. ευρώ και την πρόσληψη 400 ατόμων μέχρι και το 2025.
Παρά το γεγονός ότι η νέα διοίκηση της ΕΛΒΟ προχώρησε αρχικά στη σύναψη συμφωνιών, στην απόκτηση της πιστοποίησης ISO 9001:2015 και στην ένταξη της στο Σύνδεσμο Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ), η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη.
Αρκεί να λάβει κανείς υπόψη του το γεγονός ότι για τις χρήσεις του 2021 και 2022 οι πωλήσεις της ΕΛΒΟ διαμορφώθηκαν σε 493.437,88 ευρώ και 511.167,09 ευρώ, αντίστοιχα ενώ οι καθαρές ζημίες έφτασαν τις 957.379,08 ευρώ (2021).
Η αποκάλυψη
Η στασιμότητα που καταγράφηκε στην αναπτυξιακή πορεία της ΕΛΒΟ προσέλκυσε το ενδιαφέρον επιχειρηματιών, οι οποίοι εξέφρασαν την πρόθεση για εξαγορά της ελληνικής βιομηχανίας. Μεταξύ αυτών είναι και ο διευθύνων σύμβουλος της Alpha Systems και του Kouimtzis Group, Αθανάσιος Κουϊμτζής.
Όπως αποκάλυψε στην karfitsa ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας, πριν από μήνες προχώρησε στην υπογραφή συμφωνητικού για την εξαγορά της ΕΛΒΟ και με τους τρεις μετόχους (Plasan, SK Group και Γλύνη) για το οποίο, μάλιστα, ενημέρωσε την κυβέρνηση.
«Είχαμε επενδυτικό πλάνο 110 σελίδων, στο οποίο περιγράφαμε ακριβώς πως θα αξιοποιήσουμε την εταιρεία», τόνισε ο κ. Κουϊμτζής ενώ υποστήριξε ότι το ύψος του τιμήματος ανέρχονταν στο ποσό των 8 εκατ. ευρώ.
«Το υπουργείο Οικονομικών μας έδωσε την έγκριση για την εξαγορά της ΕΛΒΟ», τόνισε ο κ. Κουϊμτζής ενώ υποστήριξε πως για την απόκτηση του 100% των μετοχών της ΕΛΒΟ από την SK Group «θα έπρεπε να υπάρξει προηγουμένως ενημέρωση του ελληνικού δημοσίου, πράγμα που δεν έγινε».
Οι άλλοι «μνηστήρες»
Ωστόσο, η περίπτωση του κ. Κουϊμτζή δεν είναι η μοναδική. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, τουλάχιστον άλλοι δύο Έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της αμυντικής βιομηχανίας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΕΛΒΟ. Μάλιστα, ο ένας επιχειρηματίας έχει στείλει επανειλημμένα επιστολές προς το Μέγαρο Μαξίμου όπου περιγράφει τον τρόπο επανεκκίνησης της βορειοελλαδίτικης βιομηχανίας, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να λάβει κάποια απάντηση.
Να σημειωθεί ότι η ΕΛΒΟ έχει συνδέσει το όνομα της με την παραγωγή στρατιωτικών οχημάτων, όπως είναι τα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού Leonidas, τα τζιπ Mercedes-Benz G-Class και τα φορτηγά Steyr.