Την ώρα που χιλιάδες συνταξιούχοι εντρυφούν εναγωνίως στα εκκαθαριστικά τους, προκειμένου να δουν αν πράγματι αυξήθηκαν οι συντάξεις τους ή τελικά η περίφημη προσωπική διαφορά καταβρόχθισε την όποια αύξηση, το ζήτημα της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος έχει περάσει στα ψιλά. Με την ελληνική κοινωνία να βαδίζει στα προεκλογικά μονοπάτια, κανείς πλέον δεν τολμά να θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων.
Του ΝΟΤΗ ΜΑΡΙΑ
Από τη δική μας πλευρά με πρόσφατο άρθρο μας θέσαμε επί τάπητος το ζήτημα της αναγκαιότητας της ανακεφαλαιοποίησης των Ασφαλιστικών Ταμείων ως απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου οι σημερινοί αλλά και οι μελλοντικοί συνταξιούχοι να έχουν πράγματι τη δυνατότητα να λαμβάνουν αδιαλείπτως τις συντάξεις τους («Κυριακάτικη Κόντρα News» 4/12/2022 σελ. 19). Και βέβαια προκειμένου να μη βρεθούν ξανά οι συντάξεις στο κρεββάτι του Προκρούστη, όπως έγινε με τις μειώσεις των συντάξεων λόγω μνημονίων.
Εκτός όμως από την ανακεφαλαιοποίηση των Ασφαλιστικών Ταμείων σημαντικό ρόλο στη βιωσιμότητά τους θα μπορούσε να διαδραματίσει και η θεσμοθέτηση νέων κοινωνικών πόρων. Πολύ δε περισσότερο μιας και στην παρούσα φάση, σε επίπεδο ΕΕ λόγω πανδημίας αλλά και πολέμου στην Ουκρανία, οι Βρυξέλλες έχουν δείξει τεράστια ανοχή στις διάφορες κρατικές ενισχύσεις.
Το ζήτημα της θεσμοθέτησης νέων κοινωνικών πόρων είχαμε την ευκαιρία να το θέσουμε σε ημερίδα που διοργανώσαμε με την Ομάδα των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών στις 19/10/2018 στην Αθήνα με θέμα την «ΕΕ και το Ελληνικό Ασφαλιστικό Σύστημα», όπου προτείναμε την επαναφορά σε ισχύ των κοινωνικών πόρων που ίσχυαν προ του μνημονίου και που με βάση στοιχεία απέδιδαν ήδη το 2002 μισό τρισεκατομμύριο δραχμές, ήτοι τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ («Η Καθημερινή» 13/10/2002). Μάλιστα, μόνο με την από 13/5/2014 Εγκύκλιο Βρούτση και σε εκτέλεση του Ν.4254/2014 μειώθηκαν μέσα σε μια νύχτα οι κοινωνικοί πόροι κατά 350 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, δημιουργώντας μαύρη τρύπα και απώλεια εσόδων στα Ταμεία με συνακόλουθη πέραν των άλλων τη διπλή μείωση των επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ, αφού τα περισσότερα από τα θιγόμενα Ταμεία στηρίζονταν στους κοινωνικούς πόρους για τη χορήγηση των σχετικών παροχών. Οι διάφοροι θιασώτες της μείωσης των κοινωνικών πόρων υποστήριζαν ότι από τους πόρους αυτούς που είχαν νομοθετηθεί υπέρ των εν λόγω Ταμείων επωφελούνταν μόνο οι συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ενώ παράλληλα το κόστος των πόρων μετακυλιόταν στο κοινωνικό σύνολο, με αποτέλεσμα να έχουμε επιβαρύνσεις σε τιμές προϊόντων και παρεχόμενων υπηρεσιών επηρεάζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Παρέβλεψαν βεβαίως το γεγονός ότι οι κοινωνικοί πόροι διασφαλίζουν τη λειτουργία του Ασφαλιστικού Συστήματος απρόσκοπτα σε μια εποχή φτώχειας και ανεργίας, ενώ πλέον με την ενοποίηση των Ταμείων οι κοινωνικοί πόροι δρουν υπέρ όλων των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων που πλέον ταυτίζονται με το κοινωνικό σύνολο. Έτσι απαιτείται πλέον η επαναφορά των καταργηθέντων κοινωνικών πόρων ύψους τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ ετησίως καθώς και η θεσμοθέτηση νέων σε άλλους τομείς όπως στον τζόγο και στα διόδια.
Το ζήτημα της θεσμοθέτησης κοινωνικών πόρων επαναφέραμε πριν από δύο χρόνια, επισημαίνοντας ότι «οι θέσεις αυτές είναι εξαιρετικά επίκαιρες καθώς λόγω πανδημίας αναμένεται, όπως δέχεται και η ίδια η ΕΕ, να δημιουργηθεί σημαντικό θέμα για τα δημοσιονομικά των Ασφαλιστικών Ταμείων. Επιπλέον δεν μπορούν πέραν των άλλων να τεθούν ούτε καν οι οποιεσδήποτε κατά τα άλλα αβάσιμες ενστάσεις περί δήθεν παραβίασης των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων καθόσον με απόφαση του Eurogroup και του Ecofin έχει ήδη αποφασιστεί να χαλαρώσουν εντελώς οι απαγορεύσεις περί κρατικών ενισχύσεων. Έτσι, ήδη αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa αλλά και άλλες πολυεθνικές έχουν γίνει με τις ευλογίες της Κομισιόν αποδέκτες κρατικών ενισχύσεων» (notismarias.gr 28/12/2020).
Επιπλέον θα πρέπει να επισημανθεί ότι στις προτάσεις μας περιλαμβάνεται και η τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από την εκμετάλλευση φυσικού αερίου και πετρελαίου («Κυριακάτικη Κόντρα News» 29/10/2018) που θα προκύψει τα προσεχή χρόνια και τα οποία έσοδα κατά 75% θα προικοδοτήσουν τον Εθνικό Λογαριασμό Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών (ΕΛΚΑΓ) για τη στήριξη του Ασφαλιστικού Συστήματος της χώρας δυνάμει του Ν.4162/2013.
Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι τα αποθεματικά των Ασφαλιστικών Ταμείων, τα οποία ανέρχονται σε αρκετά δισ. ευρώ, θα πρέπει να αξιοποιούνται υπέρ των ίδιων των Ταμείων με διαφάνεια και με κατάλληλη παραγωγική τοποθέτηση και επένδυση. Σύμφωνα με στοιχεία του Οκτωβρίου 2015, η συνολική κινητή και ακίνητη περιουσία των Ασφαλιστικών Ταμείων ήταν 18, 9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,5 περίπου δισ. ευρώ ήταν η ακίνητη περιουσία και 17,4 δισ. ευρώ ήταν τα αποθεματικά. Πώς αξιοποιήθηκαν αυτά έκτοτε;
Στα αποθεματικά των Ασφαλιστικών Ταμείων θα μπορούσε κανείς να προσθέσει και τα 14 δισ. ευρώ που προτείνουμε να δοθούν ως ανακεφαλαιοποίηση των Ασφαλιστικών Ταμείων για τη ζημιά που υπέστησαν από το PSI, οπότε αντιλαμβάνεται κανείςτησημαντική βοήθεια που θα μπορούσαν να προσφέρουν στο ίδιο το Ασφαλιστικό Σύστημα αλλά και στην εθνική οικονομία.
Ταυτόχρονα θα πρέπει η διαχείριση των αποθεματικών να γίνεται με πλήρη διαφάνεια αλλά και με όρους ηθικής και να μην επιτρέπεται η επένδυση των αποθεματικών σε βιομηχανίες όπλων όπως συμβαίνει στην Ισπανία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL



