Σε μια περίοδο όπου η Ευρώπη πλήττεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης και ο μαζικός τουρισμός φτάνει στα όριά του, η Ελλάδα καλείται να αναζητήσει πιο στοχευμένα και δυναμικά κοινά εκτός της ΕΕ, προκειμένου να διασφαλίσει βιώσιμη ανάπτυξη στον τουριστικό της τομέα. Αυτό επισημαίνει εκτενές δημοσίευμα της οικονομικής επιθεώρησης Handelsblatt, βασισμένο σε μελέτη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας.
Από την Ευρώπη στην παγκόσμια αγορά
Όπως αναφέρεται, περίπου το 75% των τουριστών στην Ελλάδα εξακολουθεί να προέρχεται από κράτη-μέλη της ΕΕ και τη Μεγάλη Βρετανία, όμως οι ρυθμοί ανάπτυξης σε αυτές τις αγορές είναι πλέον περιορισμένοι. Η προσοχή στρέφεται σε πιο απομακρυσμένες χώρες, με βασικές υποψήφιες τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ινδία – αγορές με υψηλή κατά κεφαλήν δαπάνη και διαφορετικά προφίλ επισκεπτών.
Η έκθεση της ΕΤΕ προτείνει επένδυση σε εναλλακτικούς προορισμούς και πολιτιστικό τουρισμό, με στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την αποσυμφόρηση των κλασικών “hotspots” και τη διάχυση των ωφελειών στην περιφέρεια.
Αμερικανοί: Ποιοτικοί και εκτός σεζόν
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην αμερικανική αγορά, η οποία εμφάνισε αύξηση 42% στους επισκέπτες από το 2022. Περίπου το 50% των Αμερικανών επιλέγει να ταξιδέψει εκτός high-season, ενώ οι κατά κεφαλήν δαπάνες τους είναι σχεδόν διπλάσιες από τον μέσο όρο των τουριστών.
Η Ελλάδα φαίνεται να έχει εδραιώσει ένα ποιοτικό προφίλ για τους Αμερικανούς ταξιδιώτες, με αιχμή τον πολιτισμό, τη γαστρονομία και την εμπειρία ζωής που προσφέρει το ελληνικό τοπίο.
Κίνα: Επιστροφή με δυναμική
Παρότι οι επισκέψεις από την Κίνα δεν έχουν ακόμα επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα (139.000 το 2024 έναντι 217.600 το 2019), η αύξηση 30% σε ετήσια βάση καταδεικνύει δυναμική ανάκαμψη. Οι Κινέζοι επισκέπτες παρουσιάζουν έντονο ενδιαφέρον για πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία, ενώ ταξιδεύουν συχνά μέσω οργανωμένων θεματικών πακέτων.
Ινδία: Νέα αγορά με πολιτιστική ταυτότητα
Ακόμη πιο εξειδικευμένο το προφίλ των Ινδών τουριστών, εκ των οποίων το 35% ενδιαφέρεται κυρίως για αρχαιολογικούς χώρους και πολιτιστικά αξιοθέατα, έναντι μόλις 7,7% που επιλέγει την Ελλάδα για θάλασσα και παραλίες. Η Ελλάδα αποτελεί αναδυόμενο προορισμό για γάμους, πνευματικές διακοπές και κινηματογραφικά projects, προσφέροντας ευκαιρίες εξειδικευμένων πακέτων.
Συμπέρασμα: Το ελληνικό τουριστικό προϊόν δεν χρειάζεται μόνο περισσότερους επισκέπτες, αλλά νέους επισκέπτες με μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής, υψηλότερη δαπάνη και ποιοτικότερο ενδιαφέρον. Η στροφή σε ΗΠΑ, Κίνα και Ινδία δεν είναι απλώς ευκαιρία – είναι ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού για το αύριο του ελληνικού τουρισμού.