Διπλασιασμό επενδύσεων μέχρι το 2030 μέσα από πολύ πιο φιλόδοξους κλιματικούς στόχους,με περισσότερες ΑΠΕ, πιο ενισχυμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, μεγαλύτερη εξοικονόμηση, καθώς και εισαγωγή στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα των ανανεώσιμων αερίων και του «πράσινου» υδρογόνου προβλέπει η πρόταση του ΥΠΕΝ για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Του ΜΙΧΑΛΗ ΜΑΣΤΟΡΑΚΗ
Το πρώτο «draft» που αναμένεται άμεσανα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση παρουσίασε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
«Οι δράσεις που δρομολογούνται θα κινητοποιήσουν σχεδόν διπλάσιες επενδύσεις συγκριτικά με το υφιστάμενο ΕΣΕΚ σε όλους τους τομείς που εμπλέκονται στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης», σημείωσε ο υπουργός. Επισήμανε την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και της κυβέρνησης η Ελλάδα να είναι από τα πρώτα κράτη-μέλη που θα καταθέσουν Εθνικό Σχέδιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο αναμένεται να γίνει μέχρι τον Απρίλιο του 2023.
Το νέο Σχέδιο προβλέπει τη μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με το επίπεδο εκπομπών του 1990 και την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας το 2050. Για τον σκοπό αυτόν επελέγη το πιο ισορροπημένο σενάριο από τις τρεις εναλλακτικές που μελετήθηκαν.
Θα «πέσουν» 139 δισ. ευρώ
Έτσι, ακολουθώντας μια ισορροπημένη προσέγγιση ανάμεσα στην «πράσινη» διείσδυση και την ενεργειακή εξοικονόμηση,το σενάριο αυτό προβλέπει την αύξηση στο 45% του μεριδίου των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας (ή στο 80% στην ηλεκτροπαραγωγή). Όσον αφορά την εξοικονόμηση, θέτει ως στόχο τη μείωση κατά 6% συγκριτικά με την προβολή για το 2030 του Σεναρίου Αναφοράς 2020.
Για την επίτευξη αυτής της μεγαλύτερης φιλοδοξίας θα χρειαστεί να πραγματοποιηθούν μέχρι το τέλος της 10ετίας επενδύσεις 139 δισ. ευρώ για όλους τους κλάδους που εμπλέκονται στο ΕΣΕΚ (πλην των μεταφορών), αυξημένες κατά 80% σε σχέση με το υφιστάμενο Εθνικό Σχέδιο. Από αυτά τα κεφάλαια τα 30 δισ. αφορούν επενδύσεις σε ηλεκτροπαραγωγή και δίκτυα έναντι των 21 δισ. του υφιστάμενου ΕΣΕΚ.
Αν μάλιστα προστεθούν στα 139 δισ. ευρώ και οι δαπάνες στον κλάδο των μεταφορών (όπως, για παράδειγμα, για τη σταδιακή ενίσχυση του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων), οι στόχοι του νέου ΕΣΕΚ «μεταφράζονται» συνολικά στην κινητοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων στα επίπεδα των 270 δισ. ευρώ. Το νούμερο αυτό είναι αυξημένο κατά 50% σε σχέση με το τρέχον Εθνικό Σχέδιο.
Όπως είναι φυσικό, οι ενισχυμένες επενδύσεις θα έχουν και αυξημένο αποτύπωμα στην ενίσχυση της απασχόλησης. Επομένως, αναμένεται να δημιουργηθούν 38.000 νέες θέσεις εργασίας με ορίζοντα το 2030, από 26.000 που προβλέπει το ισχύον ΕΣΕΚ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL





