Αποτελεσματικός αποδεικνύεται ο μηχανισμός ανάκτησης υπερεσόδων στον ηλεκτρισμό, κρίνοντας από τη «συμμετοχή» του στις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Ειδικότερα, από τις 7 Ιουλίου όταν και εφαρμόστηκε το νέο μοντέλο λειτουργίας της αγοράς με τη θέσπιση του εν λόγω μηχανισμού, έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Του ΜΙΧΑΛΗ ΜΑΣΤΟΡΑΚΗ
Υπενθυμίζεται ότι ο μηχανισμός ανάκτησης υπερεσόδων αφορά τις εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και τα έσοδα που αποκομίζουν από την πώληση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και τη χονδρική αγορά. Για όλες τις τεχνολογίες παραγωγής υπάρχει προκαθορισμένο πλαφόν για την αμοιβή των παραγωγών (αναθεωρείται σε μηνιαία βάση) και η θετική διαφορά μεταξύ του πλαφόν και της τιμής χονδρικής απορροφάται στην «πηγή» και διατίθεται υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης για την ενίσχυση των επιδοτήσεων στους καταναλωτές.
Το ποσό των 2 δισ. ευρώ αντιπροσωπεύει περίπου το 70% των πηγών που χρηματοδοτούν τις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Τα υπόλοιπα προέρχονται από τις δημοπρασίες CO2, τα πλεονάσματα των άλλων ειδικών λογαριασμών, όπως του ΕΛΑΠΕ και των ΥΚΩ.
Σκρέκας: «Στήριξη όσο χρειαστεί»
Από την αρχή της κρίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΝ, έχουν δοθεί συνολικά περίπου 7 δισ. ευρώ για επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Από αυτό το συνολικό ποσό, περίπου 1,5 έως 2 δισ. έχουν διατεθεί από τον προϋπολογισμό ενώ τα υπόλοιπα 5-5,5 δισ. ευρώ προέρχονται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και τους διάφορους μηχανισμούς.
Και βέβαια το ισχυρό «ταμείο» που έχει επιτευχθεί δίνει τη δυνατότητα οι ελληνικές επιδοτήσεις να εξομαλύνουν τις τελικές τιμές καταναλωτή στο ρεύμα, όπως δείχνουν και τα στοιχεία του HEPI, που κατατάσσουν την Ελλάδα στις πιο φθηνές χώρες με τελική τιμή (περιλαμβανομένων των επιδοτήσεων) στα 23 λεπτά ανά κιλοβατώρα, όταν στην Ισπανία η αντίστοιχη τιμή είναι 42 λεπτά και στην Πορτογαλία 28 λεπτά η κιλοβατώρα.
Όπως τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Σκρέκας, η στήριξη μέσω των επιδοτήσεων θα συνεχιστεί για όσο διάστημα χρειαστεί και για αυτό τον σκοπό έχει προγραμματιστεί να υπάρχουν οι πηγές χρηματοδότησης μέσω των μηχανισμών.
Άλλωστε, το επόμενο διάστημα αναμένεται στο ταμείο των επιδοτήσεων να προστεθεί και η έκτακτη φορολόγηση των διυλιστηρίων που υπολογίζεται να αποφέρει περί τα 400 εκατ. ευρώ.
«Θα συνεχίσουμε να προστατεύουμε τα νοικοκυριά και να διασφαλίζουμε την κοινωνική συνοχή που αποτελεί βασικό συστατικό της ανάπτυξης. Όπως η Ελλάδα βγήκε πιο δυνατή από την κρίση της Covid-19, αυτό το κεκτημένο πρέπει να το διατηρήσουμε και στην ενεργειακή κρίση», τόνισε σχετικά ο κ. Σκρέκας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL




