Η κυβέρνηση προχωρά σε νέο τμήμα φράχτη 5 χιλιομέτρων στον νότιο Έβρο, ενώ κινητές μονάδες με κάμερες και drones αναλαμβάνουν την ηλεκτρονική θωράκιση των χερσαίων συνόρων από Θράκη έως Θεσπρωτία
Ρεπορτάζ: Φανή Χαρίση
Συνεχής είναι η μάχη της Ελλάδας κατά των μεταναστευτικών ροών τόσο στα θαλάσσια όσο και στα χερσαία σύνορα μας ενώ παρά τις αισθητά μειωμένες μεταναστευτικές ροές στον Έβρο στα ελληνοτουρκικά σύνορα η απόφαση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για κατασκευή νέου τμήματος φράχτη σχολιάζεται από φορείς και κατοίκους ως απολύτως ορθή.
Σήμερα στον βόρειο Έβρο υπάρχει ο φράχτης μήκους 12,5 χιλιομέτρων ο οποίος ενισχύθηκε σημαντικά μετά τα γεγονότα του Μαρτίου του 2020 όταν χιλιάδες άτομα προσπάθησαν κυριολεκτικά να εισβάλουν στην χώρα μας από τα σύνορα με την Τουρκία στην περιοχή των Καστανιών ενώ στην συνέχεια κατασκευάστηκε νέος φράχτης στο νότιο Έβρο «σφραγίζοντας» περιοχές που ήταν σημαντικά περάσματα των λαθροδιακινητών.
Στις αρχές Αυγούστου κατά τη διάρκεια επίσκεψης του στο νότιο Έβρο ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης εξάγγειλε την κατασκευή νέου τμήματος του φράχτη, μήκους πέντε χιλιομέτρων στην ευρύτερη περιοχή της Κορνοφωλιάς του Δήμου Σουφλίου. Έτσι, στο νότιο Έβρο ο φράχτης που όπως λέγεται δεν πέφτει ούτε με άρμα, θα έχει συνολικό μήκος άνω των 35 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από το ύψος του χωριού Ψαθάδες Διδυμότειχου μέχρι την περιοχή της Κορνοφωλιάς Σουφλίου.
«Θα συνεχίσουμε την κατασκευή του Φράχτη με επιπλέον 5 χιλιόμετρα εδώ, έτσι ώστε να συμπληρώσουμε μια σειρά από κρίσιμα και ευάλωτα σημεία που έχουν επιλέξει οι αρμόδιοι των Ενόπλων Δυνάμεων και της Ελληνικής Αστυνομίας. Η φύλαξη των συνόρων στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει πάρει σάρκα και οστά μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές. Διαθέτουμε περίπου 2.000 ένστολο προσωπικό εδώ στον Έβρο μόνο, που καθημερινά φυλάσσουν, με αυταπάρνηση, τα σύνορα και υπηρετούν το καθήκον τους. Ωστόσο, δεν είναι μόνο το ανθρώπινο δυναμικό. Είναι η τεχνολογία, ο εξοπλισμός. Είναι αυτό το έργο, ο φράχτης, ο οποίος αποτελεί ένα σημαντικό έργο αποτροπής. Η φύλαξη των συνόρων δεν είναι απλά ένα τεχνικό έργο, μια τεχνική υπόθεση. Είναι κυρίως υπόθεση πατριωτικής ευθύνης, είναι υπόθεση αφοσίωσης στο καθήκον μας, προκειμένου να υπηρετήσουμε με αυταπάρνηση αυτό, το οποίο ζητούν όλοι οι Έλληνες. Η ασφάλεια, η ασφάλεια των συνόρων, η νομιμότητα και τελικά ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χρυσοχοϊδης.
Το νέο τμήμα του φράχτη στην περιοχή, αναμφίβολα θα προσφέρει ισχυρό πλεονέκτημα στην μάχη των παράνομων μεταναστών θωρακίζοντας μια περιοχή που αποτελούσε αγαπημένο πέρασμα παράνομων μεταναστών.
«Υπάρχουν κάποια σημεία που δεν είχε κατασκευαστεί ο φράχτης και τώρα ολοκληρώνεται, περιλαμβάνοντας και αυτά τα σημεία οπότε η περιοχή σε όλο αυτό το μήκος θα περιφρουρείται στον μέγιστο βαθμό. Είχε γίνει το μεγαλύτερο κομμάτι του φράχτη (σ.σ. εννοεί στο νότιο τμήμα του Έβρου) αλλά υπήρχαν σημεία που ήταν ανοικτά. Τώρα πλέον, υπάρχει η πίστωση και όπως εξαγγέλθηκε θα κλείσουν και αυτά τα ανοιχτά σημεία με την κατασκευή του νέου τμήματος του φράχτη, οπότε παρέχεται πολύ μεγάλη ασφάλεια στην περιοχή μας, εμποδίζοντας αυτούς που θέλουν να εισέλθουν παράνομα στην χώρα μας» τόνισε στην «Κ» ο δήμαρχος Σουφλίου, Παναγιώτης Καλακίκος.
Όπως επισήμανε ο φράχτης στις περιοχές του νότιου Έβρου έχει αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό τις μεταναστευτικές ροές που τα προηγούμενα χρόνια ήταν τεράστιες και πλέον όπως τόνισε «έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο».
«Καμία σχέση με άλλες χρονιές, πλέον η μεταναστευτική ροή έχει περιοριστεί. Είχαμε ζήσει και τα γεγονότα του 2020. Βέβαια, οι παράνομες μεταναστευτικές ροές δεν σταματούν γιατί οι διακινητές πάντα βρίσκουν σημεία και άλλες εισόδους αλλά στο σημείο του φράχτη οι ροές έχει περιοριστεί στον μέγιστο βαθμό» είπε ο δήμαρχος Σουφλίου.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία, στις Διευθύνσεις Αστυνομίας Ορεστιάδας και Αλεξανδρούπολης, το 7μηνο του 2024 έγιναν 3.421 συλλήψεις μεταναστών για παράνομη είσοδο στη χώρα μας και φέτος το 2025, έχουν μειωθεί στις 2.518. Παρομοίως, συνολικά στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, το 7μηνο του 2024 συνελήφθησαν 3.629 μετανάστες για παράνομη είσοδο στη χώρα, και το 7μηνο του 2025, 2.877.
Προβλήματα με τις κάμερες στους πυλώνες
Καθημερινά και καθόλη τη διάρκεια του 24ωρου τη δική τους μάχη κατά των παράνομων μεταναστών δίνουν και οι συνοριοφύλακες με αυξημένες περιπολίες αν και όπως λένε «παρά τη μείωση των μεταναστευτικών ροών το βάρος της δουλειάς μας είναι μεγάλο και θα πρέπει να ενισχυθούμε».
Τα επεισόδια του Μαρτίου 2020 εκτός από την κατασκευή του νέου φράχτη και την ενίσχυση του παλαιού φράχτη, έφεραν και νέες τεχνολογίες με κάμερες -με δυνατότητα μετάδοσης εικόνας και τις νυχτερινές ώρες- σε υπερυψωμένους πυλώνες προκειμένου να ελέγχονται διαρκώς τα σύνορα αλλά και να ενισχυθεί το έργο των συνοριοφυλάκων.
Ωστόσο, όπως ανέφεραν πηγές της συνοριοφυλακής με τις οποίες συνομίλησε η «Κ», το τελευταίο διάστημα υπάρχει πρόβλημα με τις κάμερες το οποίο όπως εκτιμούν «έχει να κάνει με την εταιρεία που τις τοποθέτησε και το λογισμικό τους».
«Αυτή την στιγμή έχω περιπολία στο Τυχερό και δεν έχω καθόλου εικόνα από τις κάμερες στους πυλώνες» ανέφερε στην «Κ» συνοριοφύλακας που υπηρετεί εδώ και χρόνια στον Έβρο.
Κινητές μονάδες με κάμερες και drones
Η θωράκιση των χερσαίων συνόρων και μάλιστα κατά μήκος αυτών αποτελεί μείζονα προτεραιότητα όπως έχει αναφέρει και από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης.
Μάλιστα, κατά την τελευταία του επίσκεψη στα τέλη Ιουλίου είχε κάνει ειδική αναφορά στη θωράκιση των συνόρων από τον Έβρο έως τη Θεσπρωτία με συστήματα ηλεκτρονικής επιτήρησης μέσω κινητών μονάδων.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για 27 κινητές μονάδες διαχείρισης συμβάντων (MIMCs) τα οποία περιλαμβάνουν κινητό σύστημα καμερών επιτήρησης και κέντρο ελέγχου λήψης και μετάδοσης ήχου και εικόνας με ενσωματωμένο σύστημα drone.
Αυτές οι μονάδες MIMCs θα χρησιμοποιηθούν για την επιτήρηση των χερσαίων συνόρων και ειδικά σε δύσβατες περιοχές που σήμερα δεν είναι εύκολο με τα υπάρχοντα μέσα να επιτηρηθούν ορθώς.
Αξιοσημείωτο είναι ότι 20 από τις 27 κινητές μονάδες διαχείρισης συμβάντων θα εγκατασταθούν σε ειδικά διαμορφωμένα οχήματα τύπου VAN AWD και οι υπόλοιπες επτά σε οικίσκους που μπορούν να μεταφερθούν και να τοποθετηθούν σε επιχειρησιακές περιοχές των συνόρων.
Συγκεκριμένα το έργο «ηλεκτρονικό σύστημα επιτήρησης στα εξωτερικά σύνορα (e–surveillance)» αποτελεί ειδική δράση του Μέσου Χρηματοδοτικής Στήριξης για τη Διαχείριση των Συνόρων και την Πολιτική Θεωρήσεων (ΜΔΣΘ) ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 35.370.000 εκατ. Ευρώ.